- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egy merev-villa súlyát és egy xc teleszkópvilla rugóútját nyújtja egyben az izlandi(levél) cég Trail Racer villája. A karbonból készült villa mindösszesen 990 gramm, 60 mm-nyi „rugóút” mellett!
Persze a világ legkönnyebbje címhez pár tényezőt fel kellett áldozni…
A tények
- 990 grammos súly
- karbantartásmentes megoldás
- nincs mozgó, vagy súrlódó alkatrésze
- időjárás független rendszer
- 60 mm „rugóút”
- csak 180 mm-es tárcsával szerelhető
- maximum gumi szélesség 2,35”
- kizárólag tapered (1,1/8-1.5”) nyakú vázba szerelhető
- 15 mm Lauf thru axle
- két rugózással kapható: regular (65 kilogramm feletti ridereknek), light (70 kilogramm alatti ridereknek)
- csak 29”-os kerékmérethez
- nincs csillapítása
- 5 év garancia
- írtam már hogy csak 990 gramm???
Galériához klikk a képre!
A Trail Racer - ahogy arról a neve is árulkodik - versenyzésre lett tervezve. Egy xcountry vagy épp egy maraton versenyző mindig a lehető legkönnyebb kerékpárt szeretné, hogy a lehető legjobban legyen gyorsítható, és a lehető legkönnyebben lehessen nagy tempón tartani. Egy profi versenyző szeme előtt kevésbé lebegnek a komfortnövelő tényezők, hisz ezek általában versenyhelyzetekben hátráltató, de legalábbis felesleges dolgok. Ennek megfelelően a Lauf teleszkóposvillája – mely elnevezés nem is helytálló, hisz valahol a merevvilla és a rövid rugóutas villák között van – egy kilogramm alatti súlyt, és minimális komfortnövelő tényezőket kínál. Ez a villa nem túrázásra, vagy hobbi szintű tekerésekre/versenyzésekre lett tervezve. Feladata, hogy szuperkönnyűvé tegye a bringánk és amennyire lehet, egy merevvillától nem várt módon komfortossá tegye a tekerést.
Felépítése nagyon egyszerű. Veszünk egy masszív karbon merevvillát, melyben a kerekünk oldalanként kétszer 3 üvegszálas lap tartja. Ezek a lapok biztosítják a „rugózást”, mely progresszív, azaz minél jobban hajlanak a lapok, annál nehezebben (nagyobb erő hatására) teszik azt.
De ezen egyszerű felépítés miatt fel kell áldozni pár dolgot. Mindenekelőtt nincs csillapítás. A hiányából eredő problémára a menetpróba ad majd választ. Aztán ott van még a szabadon elmozduló lapok miatti tengely elmozdulási lehetőség. Mert bár a villa szára nagyon merev, a lapokat érő csavaró- (kanyarodáskor) és döntő- (pld nyeregből kiállás közbeni tekeréskor) erők könnyedén elmozdítják a tengelyt. Fékezéskor viszont egyáltalán nem csavarodik meg, mivel a lapok pont az erő irányába állnak…
Nyúzzuk-nyúzzuk
Még be sem volt szerelve a villa a teszthez kölcsön kapott vázba, de már jöttek az észrevételek: "ugyan már nincs is benne csillapítás", "nyeklik majd annyira rugalmas", "hogy néz ez ki" és társai. Ezekben van is igazság, de induljunk ki abból, mire is tervezték a Trail Racert (érdekes, hogy napjainkban elfogadott a behemót terepjáróknak kinéző autók kategóriája, holott csak városi közlekedésre vannak tervezve). Mert bizony versenyzés közben egy profi versenyző nem keresgél lock out kart, nem állítgat csillapítást, nem nézi a külsőt… a cél, és annak mielőbbi elérése lebeg a szeme előtt.
Galériához klikk a képre!
Menetközben nagyon különös benyomásokat keltett bennem a Lauf. A kigyorsításkor finoman, ütemesen, a pedálozás ritmusára ringatózik a villa (kerestem olyan testhelyzetet, vagy pedálozási fordulatszámot, mellyel megszüntethető lenne ez, de nem leltem meg), a kanyarokban pedig enyhén érezhetően csavarodik a kerék, de ezek mellett rendkívül robbanékonyság, gyorsíthatóság jellemzi.
Próbáltam a 100 kilogrammos testsúlyommal a lehető legjobban megnyúzni: nagy tempónál éles kanyarba fektetni, nyeregből kiállva sprintelni, vészfékezni 25-30 km/h tempónál.
Persze csavarodik a tengely, de csak mint egy végletekig kikönnyített teleszkóposvilla tenné… Ennek ellenére 30-40 kilométer után – miután hozzászoktam – nem is figyeltem ezekre, csak élveztem a tempót és a robbanékonyságot.
Ezek után mindenki maga döntse el, hogy a komfort oltárán áldoz e csak azért, hogy minimum 400 gramm körüli súlyt (nagyjából ennyi a különbség a legkönnyebb „normál” teleszkóp és a Lauf között) lefaragjon a kerékpárjáról… no meg hogy meg ér-e neki grammonként egy eurót.