Adidas Ultra Boost 21 teszt

Adidas Ultra Boost 21 teszt

Wagner Tamás
Wagner Tamás - Támogatott tartalom
2021/03/19
A teljesítményorientáltság fokozódik az agresszívabb forma és az újonnan beépített technológiáknak köszönhetően.

adidas Ultraboost 21 - teljesítmény és környezetvédelem


A német sportszergyártó óriás a vezető edzőcipőjének tartott legújabb modelljét komolyan újragondolta 2021-re. Az eredeti Ultraboost óriási népszerűségnek örvendett nem csak a futók, de a divat iránt aktívan érdeklődők körében is. Az utcán számtalan esetben jöhetett szembe velünk, köszönhetően az Adidas kampányainak is, amik erre csak jobban ráerősítettek például azzal, hogy az amerikai rapper Kanye West is rendszeresen lépett fel az 1.0-ás modellben.  A 4.0-ás modellt követően azonban vissza szerettek volna fordulni a futók felé, így 2019-ben, majd 2020-ban is egy sokkal inkább teljesítmény orientált cipőt terveztek, 2021-ben pedig ez csak még tovább fokozódott az agresszívabb forma és az újonnan beépített technológiáknak köszönhetően. A manapság nagyon fontos környezetvédelem iránt az Adidas a nagy gyártók közt talán a legelkötelezettebb. A szőtt Primeblue elnevezésű technológia annyit takar, hogy a felsőrész 50%-ban az óceánból kihalászott, újra hasznosított „Parley Ocean Plastic” műanyagból készül.  

Súly

EUR 42: 340 g

A cipő egyetlen komoly hátránya a súlya, amely a korábbi évekhez képest csak tovább növekedett, köszönhetően a 2020-as modellhez képest 6%-al több Boost anyagnak a talpban. A cipő ezek mellett szőtt, valamint műanyag részeket is tartalmaz, melyek szintén negatív hatással vannak a tömegre. Ez az adat egyértelműen az edzőcipők közé repíti a modellt, de kétségtelen, hogy azok közt az egyik legjobb társ lehet a mindennapi futásaink, kilométergyűjtéseink során soha el nem múló komfortja miatt.

Női modell esetében a súly némileg nyomatékosabb tényező. A hölgyek azért jellemzően kisebb súlyúak, és a lábuk mérete nem arányosan kisebb a férfiakhoz képest. Magyarra lefordítva ugyanaz a modell hiába kisebb súlyú a nők esetében, mégis nehezebbnek érzik. Természetesen itt az erő/edzettség témakörben is vannak különbségek. A férfiaknál is érezhető, hogy a mai jellemző edzőcipő súlyból felfelé kilóg az UltraBoost, nőknél ez hatványozottan így van, így a lányok alacsonyabb osztályzattal is látták el! 

Általunk tesztelt futócipők tömege min/max
138 gramm
340 gramm
360 gramm

Drop

10mm (30,5 mm a saroknál, 20,5 mm az első résznél)

Elsőre ijesztően nagy esést láthatunk a cipőt vizsgálva, azonban ez inkább egy optikai trükk az Adidas részéről. A sarok részen a Boost anyag felső 1,5-2 cm-je nem a sarkunk alatt helyezkedik el, hanem körbe öleli azt, így az nem is lett annyival puhább, felhőszerűbb, mint azt első ránézésre gondolhatnánk. Az 10 mm-es drop természetesen továbbra is inkább a sarokra érkező futókat támogatja mintsem a középtalpra, lábujjhegyre érkező társaikat. 

Itt is az volt a tapasztalat, hogy más 10 mm-es cipőikhez képest, ha tippelni kellett volna, akkor úgy becsülték volna meg a lányok, hogy 1-2 mm-rel biztosan nagyobb a dropja az UltraBoostnak. Hogy ezt az összességében mindenhol vastagabb talp okozza, vagy valóban picit magasabb a drop, nem tudni, mindenesetre nagyon magasnak érezték, és futás közben az volt a tapasztalat, hogy a sarkot magasan tartani, azaz aktívan futni benne nehezebb, mint más hasonló felépítésű cipőben.

0 mm
8 mm
13 mm

Tartás

Sarokmegtámasztás

A sarokmegtámasztásra az imént említett sarkat körül ölelő hab nagyon jótékonyan hat, és a sarokrészen alul körbevezetett műanyag keret még rásegít. A zokniszerű Primeknit felsőrész szintén nagyon jól stabilizál, annak ellenére, hogy a műanyag megtámasztás a sarkunk felénél véget ér. A sarkunk betonstabilan áll a cipőben tempós futások, sprintek alkalmával is, ami dőlöngősebb lábú futóknál problémát okozhat, az maga a puha talp, azaz a jó sarok fixálás ellenére is meg tud dőlni a láb abba az irányba, amerre a lábdeformitásunk viszi.

Női szemmel érzékenyebb volt ez a kategória, ugyanis a lányoknak valahogy mind egy picit lazább bokaízülettel voltak megáldva. Náluk a sarok íve nagyon rendben volt, a merevebb, és vastagabb sarok ellenére sem volt vertikális irányban semmiféle mozgás. Az oldalirányú ellenben már annak ellenére is jellemző volt, hogy a sarok alsó része tényleg jól meg van támasztva. Laza boka esetében azonban maga a puha vastag talpanyag akadályozza meg a cipőt abban, hogy stabilan egyenesen meg tudja tartani saroknál a lábat. 

Boltozati alátámasztás, stabilitás

Az Ultraboost-ot a gyártó a neutrális modellek közé sorolja, azonban ettől függetlenül egy megfelelően stabil cipővel van dolgunk a robosztus talpnak és kiváló tartásnak köszönhetően. A belső oldalon egy markáns emelés érezhető boltozati oldalon, plusz a felsőrészen az adidas csíkok is olyan merev műanyagból vannak, hogy bekötve azt egy igen komoly tartást ad a cipő azáltal, hogy szinte nulla deformitást enged a cipő felsőrésze. A betét is kellemesen támasztóra sikeredett.
Női fronton megint kicsit kritikusabbak voltak tesztelőink. A lazább bokával megáldott futók már jobban érezték az, hogy igenis be tud dőlni a cipő, de esetükben is jellemzően ezt inkább a puhább talp okozta megdőléssel magyarázták, nem pedig a kialakítás hiányosságaival.

A cipő karaktere a tartás alapján
80 %
enged
megtart

Dinamizmus

Középtalp dinamika

A dinamizmust elősegítve egy új technológiát, az úgynevezett LEP (Linear Energy Push) műanyag elemet építették a középtalpba. Ez 15%-kal merevebbé, ruganyosabbá teszi a cipőt a korábbi év modelljéhez képest, ezzel próbálva ellensúlyozni a növekvő súlyt. A Boost talpnak nem csak a formáját és a mennyiségét változtatták meg, de a maga a hab is keményebb lett, ezzel növelve az energia visszaadás hatékonyságát, de nem feláldozva a komfortot. A LEP által adott dinamizmus véleményünk szerint minden futónál máshogy lesz érezhető. Nagyobb súlyúaknál a beépített műanyag lap ereje limitált erőt tud visszaadni a futáshoz, de jellemzően ezek a futók pont a nagyobb testsúly miatt választanak vastagabb, jobban csillapító cipőt, ergo az energia visszaadás talán nem is szempont. A közepes (70-80 kg) súlyú futóknál a lendület, és a leérkezés ereje már elegendő arra, hogy behajlítsa a vastag talpat, és vele együtt a LEP-et, így számukra már szolgáltat némi ellépési segítséget. A kisebb, 60 kiló alatti futóknál az a tapasztalat, hogy lassabb tempónál a LEP igen limitáltan lép életbe. Ahhoz, hogy ugyanúgy meghajlítsák a cipőt, nagyobb sebesség kell. 

A cipő dinamizmusa szerint
70 %
kocogós
tempós

Adidas Ultra Boost 21 teszt-1
Ultraboost akcióban
Adidas Ultra Boost 21 teszt-1
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág


Női vélemény az, hogy a nagyobb súly alapból egy slamposabb futást okoz, amin nem sokat segít, illetve nem annyira érezhetően segít a keményebb hab. Nem igazán volt érezhető a fokozott dinamika, inkább csak a nehezebb súly. Nagyobb sebességnél a LEP rendszert ők is érezték, és a súlyukhoz képest több erőt tud is ad nekik vissza, azonban az UltraBoost súlya miatt ez a fokozott tempó hosszú távon több energiát is emészt fel. Összességében azonban hasonlóan értékelték a dinamikáját az UltraBoostnak.

Talp tapadása

A tapadásról és a tartósságról ismét a gumigyártás nagy öregjének és piacvezetőjének számító Continental gondoskodik. Városi környezetben nem lehet zavarba hozni a cipőt, és a merészebb színek kedvelőinek jó hír, hogy a neon színek a talpon is visszaköszönnek. A sarokra érkező sportolókra gondolva a talp egészen magasra fel van húzva ezzel a talpon való végig gördülést és a tapadást is fokozva.  

Női vélemény még jobb, itt megint oka lehet ennek a kisebb erővel való ellépés, de lányaink majdnem maximumra értékelték a tapadását! A 10-estől csupán az „mentette” meg az UltraBoostot, hogy az erezettsége a talpnak nem annyira mély, így egy sárosabb időben, vagy mélyebb földúton már kevésbé érvényesül a Continental egyébként parádés felülete.

85 %
korcsolya
tapad

Adidas Ultra Boost 21 teszt-2
Conti talp
Adidas Ultra Boost 21 teszt-2
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Csillapítás

Ütéscsillapításban, komfortban vitán felül az Ultraboost a futók valamint a tesztelők kedvence, nem véletlenül válhatott a divatban, utcai viseletben is annyira népszerűvé a modell egész napos kényelme miatt. A Boost hab megnövelt mennyisége csak még fokozottabb ütéscsillapítást eredményez. 
Na, itt egyöntetű a vélemény. A női modellnél is azt lehet érezni, hogy ebben a cipőben bárhol, és bárhogyan lehet futni. Azaz, akár aszfaltúton lejtőn full gázon futás sem okoz kárt a lábakban. Lányok esetében itt is akár még több a tompító ereje ugyanannak a cipőnek a kisebb súlyú futó miatt.

100 %
min
max

Párnázottság, kényelem

Az egekig magasztalt Boost technológián felül érdemes egy pillantást vetni a cipő felső részére is, ami a már jól ismert Primeknit technológiát alkalmazza. Ez egy nyelv és teljesen varrásmentes szőtt felsőrész, mely puha, de mégis merev zokniként tartja a lábunkat mozgás közben. A fűzők a cipő oldalán elhelyezett műanyag keretbe vannak befűzve, mely nem csatlakozik a talphoz közvetlenül, azonban én gyakran úgy éreztem, hogy a felsőrész is megfelelő tartást ad minden féle bekötés nélkül is. A fűző lyukak egyébként szorosak, a műanyag jól csúszik, így meghúzni könnyű, kilazítani már nehezebb, de így futás közben sem lazul majd ki a cipő. A cipő egyébként mérethű, de a felsőrész tulajdonságai a tökéletes méretválasztást szorgalmazzák, szélesebb lábfejjel érdemes lehet fél számmal feljebb lépni.

Női fronton a tapasztalat többsíkú lett. Belebújva elsőre csillagos ötös! Baromira kényelmes, a felsőrész szépen öleli a lábfejet, varrás sehol, minden szuper. Futás közben egy picit kellemetlen a nagy súly, és a robosztussága a cipőnek, ami pici diszkomfortot okoz. Gyors futásnál, illetve hosszú futásnál, tovább akár sok órán keresztül tartó viselésnél már érezhető volt a neutrális mivolta, ami azt jelenti, hogy a pronáló vagy szupináló lábat meg kell tartani, és egyszerűen elfárad a láb. Tehát a használati komfortja már nem 10-es. Ettől függetlenül nagyon kényelmes cipő, de lányok 1-et levontak a maximumból.

95 %
fapados
luxus

Hajlékonyság

A talp mérsékelten hajlékony a LEP technológia használata miatt, de ennek sosem érezzük hátrányát majd viselés közben, tökéletesen van egyensúlyozva a kényelem és az energia visszaadás, mely meghatározza később a hajlékonyságot.

A nők esetében a feszesség fokozottan kiütközik, picit keménynek érezték a talpat. Eleve baromira vastag, és flex zónák nincsenek rajta. Karbon lap nincs benne, tehát hajlékonyságát inkább a talp anyaga, és eltúlzottsága határozza meg.

75 %
merev
hajlékony

Szellőzés, légáteresztés

A Primeknit felsőrész gyártásánál a szövés mintázatát, sűrűségét, valamint merevségének irányát szabadon variálhatja a gyártó és bátran él is ezzel. Elöl a lábujjaknál indul és húzódik egészen hátra egy széles, esetünkben neon sárga rész, mely sokkal inkább légáteresztő, mint a többi szekció. Nagy melegben, vastagabb zokniban azonban feltűnt, hogy a boka körül igen erősre szőtt anyag kevésbé engedi jól lélegezni a lábat, így ott hajlamos meleggé válni, de ez hidegben pont az előnyére válik. A cipő témában jól ismert „pulltab” - mely a könnyű felvehetőséget hivatott elősegíteni - a saroknál igen magas, azonban a lábtól eltávolodik, így amellett, hogy nem dörzsöl ki, nem is válik meleggé.
 
Női vélemény szerint a felsőrész inkább hűvösebb időben érvényesül, illetve aki utcai cipőnek veszi meg, annak a hidegebb hónapokra is alkalmas lehet. Melegben már zavaró lehet az igen vastag szövésű felsőrész, valamint az, hogy igen nagy %-a a szövetnek blokkolva van, azaz páraleadás szempontjából nem működik. Itt megint az a helyzet, hogy rövidebb futásoknál ez nem okoz gondot. Hosszabb futásnál, melegebb időben, de akár „csak” egész napos viselés következményeként nagyon bele lehet izzadni.

70 %
meleg
szellős

Az adidas Ultraboost 21 tesztjét az adidas magyarországi forgalmazója támogatta, de semmilyen beleszólása nem volt a teszt eredményébe.