- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Számtalanszor leírtuk már, hogy a Decathlon „saját márkás” futócipői egyre komolyabb szinteket ütnek meg. A ma már Kiprun néven futó márka szépen lassan felzárkózott a legkomolyabb futócipők mellé, miközben árelőnye vitathatatlan. A nem túl rövid névvel megáldott legújabb karbon betétes versenycipőjük, a KD900X LD2 egyértelműen a legmagasabb polcot célozza meg az utcai futóversenyek világában, ott is leginkább a maratoni futást. A 2023 év elején megjelent Kiprun KD900X felé már nagyon komoly célkitűzéseket támasztottak, melyeknek csak részben tudott megfelelni. Akkor teszteltük is azonnal és az volt a konklúziónk vele kapcsolatban, hogy egy igen gyors és kiváló versenycipő, de a keménysége okán nem volt kifogástalan maratoni távokra.
A Kiprun láthatóan hallgatott a kritikákra és mindent megtartottak a régi tervezésből, amire úgy gondolták, hogy bejött, és megváltoztatták azokat a dolgokat, amelyek nem tetszettek a futóknak. És itt most top futókról beszélünk, hiszen korábban leszerződtették a kétszeres olimpiai érmes Paul Chelimot, a 900X LD tervezésében pedig Yoann Kowal vállalt szerepet.
A 900X LD2 ahogy a neve is mutatja, a Kowal segítségével megszületett modell javított kiadása.
A KIPRUN gyakorlatilag az elődjével grammra megegyező súllyal, konkrétan 225 grammal, hozta a ki a 900X LD2-est, ami nem annyira meglepő, hiszen méreteit tekintve nem sok minden változott. A felsőrész maradt lehelet vékony, a talp magassága, szélessége ugyanaz. A talp habanyaga a VFOAM Pebax helyett VFOAM Plus lett, és úgy tűnik, a két hab súlyukat tekintve nem különbözik.
Bár egy átlagos futócipőhöz szokott amatőr valószínűleg elismerően csettint a pille súly láttán, de hozzá kell tennünk, hogy nem egy top cipő van a piacon hasonló talpvastagsággal úgy, hogy akár 190 gramm alá is benéznek. A versenycipők között 20-30 gramm azért sok tud lenni. Szóval jó súlyban van, de ebben a tekintetben még nem érte el világszinten a csúcsot.
Ha valaki a kezébe veszi a Kiprun KD900X LD2-est, nem kell keresgélni a neten, hogy mekkora a dropja, ugyanis a talp szélére ráírták, hogy 4 mm. A Decathlonnál hisznek benne, hogy a versenycipőnek nincs szüksége hatalmas dropra. Ebben úgy gondoljuk, hogy tökéletesen igazuk is van. Sokszor érthetetlenül magas a sarka a versenycipőknek, miközben egy karbon cipőt használó top futó nem igazán teszi le a sarkát. Persze meg kell célozni a tömegeket is, akik divatból fognak ebben futni és ellenben a profikkal, ők már leteszik a sarkukat. A Kiprunnál úgy voltak vele, hogy aki igazán gyorsan akar futni, annak az alacsony drop a legjobb és ebből nem engednek. A cipő ennek megfelelően nagyon-nagyon aktív és egyértelműen versenyzésre született.
A sarokmegtámasztás az előbbiekben említettek alapján nem kell, hogy fókuszban legyen. A sarokrésznek egy funkciója van, nevezetesen az, hogy a lábfej együtt tudjon élni a cipővel, és ne mozogjon ki a sarok. Oldalirányú megtámasztásról nem is beszélhetünk gyakorlatilag. A kimozgásokat megakadályozandó két szivacspanelt építettek a belső és külső oldalra is. Az LD2-ben ez a szivacsozás még inkább elvékonyodott. Valószínűleg úgy érezték, így is ellátja a funkcióját, és picike súly ezzel is fogható.
A sarok kimozgását két dolog okozhatja. Egyik, hogy egy merev talp egyszerűen lehúzza a cipőt a futó lábáról. Ebbe a cipőbe egy nem teljesen merev karbon betét lett beépítve. Az LD2-nek egy egészséges rugalmassága, hajlékonysága is megmaradt, így nem szükséges bitang erős tartás.
A másik ok lehet a sarok mozgására a nem megfelelően ívelt sarok, de itt a cipő eleve nagyon vékony felsőrésze szépen rásimul a sarokcsontra. A lényeg tehát, hogy megfelelően tart a vertikális mozgások alkalmával.
A boltozati megtámasztás szintén az a kategória, ami nem annyira van fókuszban egy versenycipő esetében. Természetesen egy magasabb talp ugyanakkor lehetővé tesz némi megtámasztást. A korábbiakhoz hasonlóan egy jó anatómiai kialakítással rendelkezik a Kiprun KD900X LD2-es. Ez azért is fontos, mert a talp kialakítása hasonlóan a NIKE-okhoz jóval keskenyebb, mint például az ASICS vagy a HOKA modelleké. A keskeny, ámde magas talpszerkezet hajlamosabb a bedőlésre, így fontos, hogy a lábfej amennyire lehetséges, meg legyen tartva bedőlés ellen.
Tapasztalatunk szerint a versenycipők között az LD2-es az erős középmezőnyben van az alátámasztás, stabilitás terén, hatékony segítséget ad futás közben a bokának. Meg kell említenünk, hogy a 4-es drop miatti aktív futás miatt a teljes sarokra landolás elég ritka ebben a cipőben, így bátran spórolt némi súlyt a Kiprun a keskenyítéssel, hiszen ahova legjellemzőbben landol majd a használója, az a középtalp és ott már jóval szélesebb platformra landolunk.
Az általunk elsőként tesztelt KD900X esetében a középtalp habanyaga még a VFOAM Pebax volt, amitől a talp egészen merevnek tűnt. Most frissen tesztelve az LD2-est azt látjuk, hogy a karbon lemez egészen vékony, azaz korábban tapasztalt relatív merevségébe a középtalp keményebb habanyaga is belejátszhatott.
Az igazság az, hogy a korábbi típus sem volt olyan merev, mint a piacot elárasztó totál merev cipők, de a Kiprun top cipője most egy középutat jelent a „régi típusú” puha, könnyen hajlítható és a legújabb, teljesen merev talpak között. Futás közben ez abban nyilvánul meg, hogy nem csak lábujjhegyre érkezve, a karbont összenyomva kapunk egy nagy „rúgást”, hanem mivel a vékony lemez könnyebben behajtható, gyakorlatilag átgördülés esetén is érzékelünk egy kis plusz segítséget az elrugaszkodáshoz. Plusz a manapság sajnos eléggé jellemző, karboncipők okozta vádli fájdalmak, és sérülések a Kiprun esetében egészen biztos, hogy kevésbé lesznek jellemzőek.
A dinamizmusa így is parádés és hiába van ennél erősebb karbon hatás, mégis egy nagyon jó iránynak gondoljuk ezt a vékonyabb karbont. Leginkább egyéni ízlés dolga lesz, hogy kinek mennyire jön be ez a fajta dinamizmus.
A talp kopórétegéhez semmit sem nyúltak. Mind anyagában, mind kialakításában ugyanolyan, mint az elődje. Az erezettsége természetesen a vékony gumirétegnek megfelelően igen csekély. Mivel egy 100% aszfaltra készült cipőről beszélünk, alapvetően ez elegendő is. A tapasztalatunk az volt, hogy száraz körülmények között maximálisan jól teljesít, sajnos vizes, ne adj isten sáros, szennyezett aszfalt felületen már hajlamos a megcsúszásra. Egy utcai futóverseny esetén a frissítőállomásoknál érdemes kicsit figyelni vele.
Tapadás
Az ütéscsillapítás volt a legnagyobb hiányossága a KD900X első kiadásának. A VFOAM Pebax könnyű volt, reszponzív, de túl agresszíven csillapított. Rövidebb távok esetében, azaz utcai 5-10 km során ez nem okoz problémát, de a fő cél- a félmaraton, és főleg maratonok esetében-, az egyik legfontosabb cél a combizmok frissen tartása. Azaz kell egy könnyű, minél több energiát visszaszolgáltató talp, ami ráadásul éppen megfelelően puha is.
A Kiprun KD900x LD2 első használatánál azonnal az volt a legfontosabb dolog, amit örömmel konstatáltunk, hogy az új habanyag abszolút világszinten tompít, kényelmes minden tempó során, és úgy csillapít, hogy közben nem lesz a futásunk süppedős. Persze ebbe belejátszik a karbon lemez is. De azt érezni lehet, hogy tökéletes szimbiózist alkot a két rendszer.
Ütéscsillapítás
A kényelmi tulajdonságait a kiváló talpanyag és a középtalp jó kialakítása azonnal megalapozza. Séta közben is jó érzés, futás közben pedig észre sem vesszük, hogy a lábunkon van. A felsőrész természetesen csak minimálisan párnázott. A saroknál és előrébb a felsőrészen, de még a nyelvén sem nagyon tartalmaz szivacsot. Ilyenkor kiemelkedően fontos a tökéletes anatómiai kialakítás, hiszen nincs semmilyen kitöltő anyag a láb és a vászon között. A Kiprun ebben is előrelépett! A felsőrész mindenhol megfelelően simul a lábfejre annak ellenére, hogy a vászon azért meglehetősen merev. A pihe-puha párnázottság az edzőcipőknél jellemző, versenycipők esetében viszont egy feltétel van: ne törjön! A Kiprun KD900X LD2 ebben is jól vizsgázott. Persze ettől még nem tud maximális osztályzatot kapni, de tény, hogy a versenycipők között a kényelmesebbek közé tartozik.
Kényelem
A már említett nagyon vékony karbon betét miatt a Kiprun talpa nem teljesen merev. Ez a sérülésveszély elkerülése szempontjából mindenképpen kedvező. De fontos az is, hogy a teljesen kemény talp erős dinamikáját nem mindenki tudja hosszú távon kihasználni, plusz az izomzatot is túlzottan igénybe veheti egy túl merev talp. Az LD2-es egy egészséges középutat kínál. Feszesen, de gyakorlatilag teljesen behajtható a talpa.
hajlékonyság
A versenycipők szellőzésébe elég nehéz belekötni. A szivacs nélküli vékony felsőrész maximálisan jó szellőzést biztosít. A mintázatában, nyelv kialakításában felfedezhető pici változtatás, de valójában jó volt ez eddig is.
Szellőzés
Imádtuk a Kiprun KD900X LD2-est. A klubban hárman is teszteltük és az összecsengő véleményünk az, hogy a Kiprun ezzel a modellel tényleg elérte a legmagasabb szintet. Nagyon nehéz belekötni. Jól tompít, megfelelő súllyal rendelkezik, kényelmes, nem tör és olyan dinamikussá teszi a futásunkat, amennyire éppen szükséges. Van nála könnyebb, van nála kényelmesebb, van nála merevebb talpú, mégis úgy gondoljuk, hogy éppen azért jó, mert nem lett végletesen kiélezve. Egészen biztos, hogy a futók 99%-ának a Kiprun által biztosított plusz dinamika éppen elegendő lesz, a 20-30 gramm plusz súlyt sem fogja észrevenni senki. A vékonyabb karbon pedig rengeteg sportolót fog megóvni attól, hogy lesérüljön. Főleg azok fogják nagyon szeretni, akik edzéseken is szeretnek karbon talpú cipőben futni.