- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Mizuno verseny-terepcipő sorozatának legújabb darabja, amit a japán gyártó most is a Salomon Speedcross versenytársának szán. A két hetes aktív tesztelés alatt a kezdeti óvatos ismerkedésből hamar az egyik kedvencemmé vált. A neki jutott 90 km-en mentem vele homokban, erdei utakon, vizes köves sziklás talajon és az utolsó nap még agyagos-saras körülmények között is (sőt, még aszfalton is).
7/10 - A gyártó által megadott adat mérettől függően 250-300 gramm, az általam próbált 44-es modellt viszont 322 grammosnak mértem, ezzel a cipő könnyebb valamelyest a Speedcross 5-nél, de például érezhetően (és mérhetően) nehezebb a Hoka Speedgoat-nál – annak ellenére, hogy a Speedgoatot nem a könnyű versenycipők közé pozícionálja a francia gyár. Ez szerencsére könnyen megmagyarázható azzal, hogy a Hayate tervezői nem kötöttek kompromisszumot sok más fontos kategóriában, így a csillapításban, a tartósságban, és főleg a sebességben és a tapadásban.
8/10 - Egy 300 grammos versenycipőtől a kényelem terén nagy csodát nem érdemes várni, de a Hayate a kategóriájához képest ebben is egészen jól helytáll. A saroknál 25, a lábelőnél 16 mm-es talpvastagság közepesnek számít, a versenycipők között viszont a kényelmesebb, párnázottabb cipők közé tartozik. Belső kialakítása igényes, a felépítés egyetlen elemét, varrását, ragasztását sem lehet érezni, még kézzel sem tapintható ki semmilyen zavaró, potenciálisan irritáló részlet. A talp felépítése is hasonlóan harmonikus, futás közben semmilyen része nem érezhető külön. A csillapítás természetesen nem az erőssége, de ez nyilván nem is várható el egy 25/16 mm-es cipőtől. Az értékelést legalább egy ponttal rontja a vastag, kör keresztmetszetű cipőfűző, ami bosszantó módon a szakszerű dupla csomóból is hajlamos kilazulni, ezen valamennyire segít, ha a csomózás után behajtjuk a fűzőt a felsőrész alá. Én azért biztosan le fogom cserélni vékonyabb lapos darabra. A gyári betét kényelmes vékony memóriahab, ami az orr rész oldalán elhelyezett apró bemélyedések miatt minimálisan sem mozdul el a cipőben az ideális pozícióból. Az orrnál elhelyezett erősítés egész jól védi a lábujjakat, ha kövekbe, gyökerekbe rúgnánk bele.
9/10 - Első ránézésre a masszív Michelin talp miatt merevnek tűnik, de ezt csak addig gondoljuk, ameddig meg nem próbáljuk meghajlítania a cipőt. Ez a rendkívüli rugalmasság az egyik ok, amitől a cipő ennyire gyors.
10/10 - Hibátlanul kialakított, kényelmes és stabil sarokrésszel készült a cipő. A három réteg (szivacs, könnyű műanyag + a vékony gumiborítás) a sarkat biztosan tartja, technikás nehéz terepen sem mozdul el a lábon.
9/10 - Ez a cipő is a mostanában divatos légáteresztő hálós Mesh anyagból készült. A gyártó által AirMesh technológiának elnevezett dupla nylon szál felsőrész nagy melegben és hosszabb távon is kiválóan szellőzött, ráadásul az anyagán a teszt végére a legkisebb roncsolódás vagy dörzsölődés sem látszott.
7/10 - Ennek a tesztelésére jó alany voltam, hiszen a bal lábam enyhén, a jobb pedig elég erősen pronál. A tesztelésekre szándékosan nem tettem be a cipőbe az egyedi futócipő betéteimet, ami ennek ellenére elfogadhatóan működött, talán a viszonylag alacsony építés és a talp kialakítása miatt. A kifejezetten stabil cipőket keresőknek azért semmiképpen sem ideális.
7/10 - Nagy csillapítású cipő után a Mizuno Hayate kifejezetten fapadosnak tűnhet. De valamit valamiért, nem igaz? A 9 mm-es drophoz jó lett volna kicsit több csillapítás a sarokrésznél, de a könnyű súly a dinamikus talp (lásd lentebb) bőven kárpótol a kisebb energiaelnyelésért.
9/10 - A végére maradt a cipő két aduásza, a dinamika és a tapadás. A viszonylag nagy drop ellenére a cipő kifejezetten gyors. A rugalmas talp, a jól bevált Wave technológia és az alacsony építés direkt kapcsolatot enged a talajjal, így az elrugaszkodáskor nem vész kárba az izomerő, a nagy csillapítású cipőkhöz képest szinte repül benne a futó.
9/10 - A cipő másik erőssége az agresszív mintázatú Michelin talp. A francia cég a futófelületet a mountain bike-okra kifejlesztett Michelin Wild Mud és Rock’R sorozatnál már bevált gumikeverékből készítette, és 5 mm-es „v” és „i” formájú kapaszkodókkal látta el. A gyártó elmondása szerint a keverék tartósabb a piacon lévő más talpak anyagától, így például az aszfaltos szakaszokon sem dörzsölődnek le olyan hamar a kapaszkodók. Sárban és vizes köveken is nagyon jól vizsgázott a talp, oldalirányba nagy sebességnél sem csúszik, az előre csúszást pedig a sűrű fogazás hamar megfogja és stabilizálja. A kapaszkodók okos elhelyezése miatt a talp a sarat oldal irányba tereli, ami így nehezen tapad meg a fogak között.
Elsősorban a sebességet és a könnyű cipőket kedvelő futóknak ajánlom rövid és közepes távokra, különösen saras-vizes-köves környezetbe. Alacsony súlya, kiváló tapadása és a kategóriájához képest jó csillapítása miatt a könnyű terepen futni szeretők is bátran választhatják.