New Balance SC Elite V4 futócipő teszt

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt

Kuttor Csaba
Kuttor Csaba - Támogatott tartalom
2024/03/06
Frissítve:
2024/07/30
A New Balance Elite V4-nél a top teljesítmény mellett az a kompromisszum, hogy a felsőrésze és a sarok kialakítása tökéletesen passzoljon a lábfej-formánkra. Most új színben!

New Balance SC Elite V4

A New Balance 2023-ban megjelent, leánykori nevén New Balance FuelCell SC EliteV3 MRCELLE3 névre hallgató top versenycipőjének vadiúj kiadásáról van szó. Név tekintetében SC Elite V4 máris kicsit rövidebb, de azért a New Balance az elnevezéseknél nem könnyíti meg a vásárlók dolgát. Aki interneten keres rá a cipőre, az könnyen mellé is nyúlhat, ugyanis tökéletesen ugyanezzel a kinézettel egy Rebel V4 nevű cipőt is piacra dobtak, ami szintén nagyon könnyű és könnyen összekeverhető az Elite V4-gyel. Megjelenését tekintve az Elite V4 csak nyomokban emlékeztet a V3-ra. Teljesen újraértelmezett kinézetet és tömérdek új megoldást kapott. Az Elite elnevezés gyakorlatilag csak abban segít, hogy mindenki számára egyértelmű legyen: a New Balance top utcai versenycipőjét tartja a kezében. Az új outfit mindenesetre ütősre sikerült. Figyelemfelkeltő, az nyilvánvaló.

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-13
New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-13
New Balance SC Elite V4 futócipő tesz-1

Súly

Az előző, V3-as modell hivatalos súlya 228 gramm volt, saját mérésünk szerint 224. A V4 hivatalos súlya ugyanebben a méretben 237 gramm, saját mérésünk szerint 244 gramm. Tehát a gyári súlygyarapodása 9 gramm, nálunk viszont 20 gramm, ami már versenycipőknél tényező. A felépítmény bár vastagabbnak néz ki, tökéletesen ugyanolyan magas, mint a V3. Picit talán szélesebb, de nem számottevő a különbség. A talp anyaga, a felsőrész kialakítás mind-mind más lett, de még a karbon betét is újra lett tervezve, az speciel picit könnyebb lett. Összességében valószínűleg a talp habja miatt sajnos picit nehezebbre sikerült a V4.

Általunk tesztelt futócipők tömege min/max
138 gramm
244 gramm
360 gramm

Drop

Férfi modell: 4 mm Az Elit V3-nak is 40 mm-es volt a sarka, és mindössze 36 mm-re csökkent a lábujjakig. A V4 ebben nem változtatott. Mindenhol magas, ami könnyű súlyával kiegészülve gólyaláb effektust okoz, azaz már csak emiatt is gyorsabb benne futni. Mintha hosszabb lenne a lábunk. Az orra viszont az elődjénél magasabbra lett ívelve. Picit már „Rocker talp”-nak is nevezhető, hiszen hátul is fel lett emelve, elől pedig több mint 10 cm van a levegőben. Tehát, ha nem is egy félkör alakú talpkialakításról beszélünk, azért ez már nagyon közel van hozzá. Az eredménye pedig, hogy még inkább mindegy az SC Elite 4-ben, hogy hova landolunk. Szépen lehet benne továbbgördülni. Persze a 4-es drop és a talp kialakítása inkább az elülső felületekre való landolásra ösztönöz és jól is van ez így egy versenycipő esetében.

Általunk tesztelt futócipők dropja min/max
0 mm
4 mm
13 mm

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-11
New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-11
New Balance SC Elite V4 futócipő tesz-3

Tartás

Sarokmegtámasztás

A sarok kialakítása is markánsan más lett. Körben az egész keményebb kialakítású lett, jobban is tart, miközben azért továbbra is egy olyan cipőről beszélünk, amelynek a talpa nagyon puha és magas, így a legjobb, legerősebb saroktartásnál is eldőlhet a lába annak a futónak, akinek a bokája nem olyan stabil, illetve aki sarokra landol. Így talán nem is kellene ekkora figyelmet fordítani a sarok megerősítésére, hiszen az igyekezett feleslegessé is válhat. Jelen esetben egyértelműen jobb lett a tartás, amelyre még a középtalp habjának körben megemelése is rátesz egy lapáttal. Az érezhető plusz megtartás azonban mégis visszájára fordult, ugyanis a nagyon határozott ívű sarok, ami ráadásul túl kemény befejezést kapott a tetején, kiegészülve a meglehetősen sportos szivacsozással, elég keményen tud dörzsölni! Triatlonistáknak ez nagyon rossz hír, mert zokni nélkül el sem tudom képzelni mit csinált volna a lábammal, ha egy komoly edzőzokniban is hólyagot okozott 10 km után. Ugyanakkor zokniban sem lesz egyszerű egy félmaraton, vagy maraton lefutása az Elite 4-ben. Szerintem, amíg be nem törik picit a sarka, addig sokaknak elkerülhetetlen lesz az, hogy leragasszák valahogy az Achilleszüket. Viszont ez azért aggasztó, mert versenycipőről beszélünk, amely eleve kevesebb kilométerre lett tervezve. Ilyen cipőket nem szokás betörni. Azt kell mondjam, hogy a korábbi, puhább sarok pont elegendő volt, ez kicsit durvára és talán kicsit túl magasra sikeredett.

Boltozati alátámasztás, stabilitás

A talp kialakítása annyiban hasonló az elődjéhez, hogy ha csak állunk benne, azt érezzük, hogy: hú, ilyen támasztást nem sokat éreztünk még versenycipőben! És tényleg, komoly megemelést kapott belül, plusz a kicsit szélesebb talp, és a keményebb középtalp anyag hathatós segítséget ad a bedőlés ellen. A V3-ban aztán ez futás közben radikálisan megváltozott, mert annyira puha volt a hab, hogy nagyon tudott billegni az egész cipő akár laza boka, akár külső körülmények miatt (hepehupás út, valamerre dőlő útfelület…) Az Elite V4 ebben jobb lett, mert sokkal kevesebbet enged dülöngélni. Persze más versenycipőhöz képest, főleg a laposabb talpúakkal összehasonlítva, így némileg instabil, de sokkal jobb, és biztonságosabb benne futni, mint a V3-ban, és ez óriási pozitívum.

A cipő karaktere a tartás alapján
80 %
enged
megtart

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-17
New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-17
New Balance SC Elite V4 futócipő tesz-2

Középtalp dinamika

A dinamikai jellemzői az Elit V3-nak is döbbenetesek voltak. Annak ellenére kapott 10-es osztályzatot tőlem, hogy eszméletlen puha volt a talpa. Talán az első olyan élményem volt, ahol egy hiper-kímélő, puha talppal megáldott cipőben nem, hogy nem veszett el a dinamika, de hatásosan adta vissza a becsapódási energiákat, és emiatt tökéletes maratonista cipőnek neveztem. Természetesen azzal a megjegyzéssel, hogy kizárólag erős bokával rendelkezőknek ajánlom. Az Elite V4 ebben is előrelépett! Azzal, hogy picit keményebb lett a habja, még bőven tompít eleget. Szerintem továbbra is többet tompít, mint a vetélytársak. Ugyanakkor már szélesedik azoknak a köre, akik azt mondhatják: ezt a féle puhaságot berizikózom. Kevésbé dülöngél és szerintem a dinamikájának is jót tett. Első futásom alkalmával nem hittem el, milyen könnyen tudok benne 4 perces iramot futni, miközben máskor a hasonló tempóért sokkal magasabb pulzuson kellett küzdenem. Érezhetően segíti az aktív futást, képtelenség benne lassan futni. 10-esnél magasabbat azonban nem tudok adni.

A cipő dinamizmusa szerint
100 %
kocogós
tempós

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-18
New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-18
New Balance SC Elite V4 futócipő tesz-6

Talp tapadása

A New Balance szerintem meghallotta a kritikákat, amik a kopóréteg egyszerűségét és vékonyságát illették a különböző fórumokon az Elite V3-mal kapcsolatban. Jómagam is leírtam, hogy hihetetlenül vékony lett a kopóréteg, ami azért egy maratonos cipőnél nem túl előnyös. Pár futás után már látható jelei voltak a kopásnak. Nem hiszem, hogy ezen túl sok grammot lehetett fogni, értelmetlennek tűnt. És lám, 16 gramm spórolás mellett is belefért egy jobb kopóréteg. Van értelmezhető vastagsága, és még egy némileg komolyabb erezettség is belefért. Az eredmény pedig érezhető is. Sokkal jobban tapad, még keményebb földúton is egészen rendben van. Vizes sima felület továbbra sem tetszik neki, de száraz aszfalton nem lehet zavarba hozni. Frissítő-állomásoknál továbbra is érdemes figyelni, mert megcsúszásra hajlamos lehet, de jóval kevésbé, mit elődje.

70 %
korcsolya
tapad

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-16
New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-16
New Balance SC Elite V4 futócipő tesz-4

Ütéscsillapítás

Az ütéscsillapítás terén, mint fentebb írtam, az Elite V3 is világbajnok volt, és ez a picit keményebb középtalp hab ellenére mit sem változott a V4-es esetében sem. A vastag talpnak hála, nagyjából tökéletesen mindegy, hova is landolunk, 35-40 mm puha habra érkezünk. A 100% PEBA anyagú FuelCell hab tökéletesen kíméli az izomzatot aszfalton való futás közben. Extraként a felkerekített sarok-kialakításnak hála a sarokfutók is úgy fogják benne érezni, hogy mindenféle megakadás, döccenés nélkül gurul előre a talpuk. Maximális.

100 %
min
max

Párnázottság, kényelem

A kényelem lesz az Elite V4 Achillesz-sarka, ebben biztos vagyok. Ha csak sétálni, vagy kocogni kell benne, vagy ha csak belebújunk, akkor egy nagyon kellemes megtartást érzünk, és a talp miatt egy szuper puhaságot. Erősebb tempónál már kiütközik pár dolog, ami megosztó lehet. A felsőrész a korábbi, V3-nál használt csomózott, puhább vászon helyett egy nagyon merev, semerre sem idomuló anyagból készült. Ez amellett, hogy a bekötésnél is duplázott figyelmet igényel, hiszen könnyen túl lehet szorítani a lábfejet, a lábfejhez és a lábujjakhoz való idomulás szempontjából sem előnyös. Közepesen vastag lábfejemmel a lábujjaimat egy közepesen vastag zokniban már egymásra nyomta, gyakorlatilag vékonyabb zoknival tudom csak emiatt használni. Szélesebb lábfejjel rendelkező futóknak lesznek ezzel problémái. Az Elite V3 gumírozott bebújó rendszerrel rendelkezett, ami szépen körbevette a lábat a lazább anyagának hála. Itt visszaléptek a nyelves megoldásra, ami triatlonosoknak rossz hír, de a futóknak nagyjából mindegy. Számukra az a fontos, hogy jól tartson a cipő. A nyelve a lehető legvékonyabb, és a cipőfűzője is meglehetősen vékony, így a bekötésnél fontos, hogy ne legyen össze-vissza megforogva a cipőfűzője, és azt optimális erővel húzzuk meg, ugyanis a vászon két oldalt nem sokat fog engedni. Egy túl erős bekötéssel a lábfej felső részén lévő inakat is le tudjuk kötni adott esetben. A legnagyobb, és a kényelmet leginkább hátrányosan befolyásoló pont a sarok kialakítása. Az oké, hogy nem párnázzák agyon egy versenycipő sarkát. Van a piacon jó pár cipő, amelynek ennyi párnázottsága sincs. De akkor nem szabad ilyen merev keretet csinálni a boka vonalnál a saroknak. Sajnos engem nagyon ki tud dörzsölni, ami egy nagyon nagy fekete pont a kényelem kategóriában.

50 %
fapados
luxus

Hajlékonyság

Karbonbetétes cipő esetében természetes, hogy erősen limitált a hajlékonysága. Annyit azért el kell mondani, hogy nem kőkemény, hajlíthatatlan merevségű karbon lapot kapott, hanem olyat, amely némileg rugózik. Ebben tökéletesen ugyanazt az érzést biztosítja, mint a V3. A pici rugalmasság egyébként jót tesz neki, mert futás közben sem annyira agresszív a talp viselkedése, illetve kevésbé veszi igénybe a vádlit is.

40 %
merev
hajlékony

Szellőzés

A szellőzése maximális. Az Elite V3 is tökéletes volt szellőzésileg, a V4 talán még jobb. Gyakorlatilag nulla ellenállásba ütközik a pára eltávozása. Tökéletes nyári versenycipő!

100 %
meleg
szellős

A New Balance legújabb top cipőjében a futás nem csak futás, hanem repülés. Nem gondolom, hogy volt már a lábamon cipő, amely jobban arra volt tervezve, hogy az egyéni legjobb időmet megdöntsem benne. Bármilyen távon! Az Elit V4 egy ilyen cipő. Nem feltétlenül ezzel a modellel fogja az eladás listán megelőzni a New Balance mondjuk a Nike Pegazust, de abban biztos vagyok, hogy fognak benne születni világraszóló idők a különböző futóversenyeken. A korábbi kiadáshoz képest a teljesítmény tekintetében számomra egyértelmű az előrelépés, még ha egy picit az is az érzésem, hogy egy szinte teljesen új cipőt adtak ki ugyanazzal a névvel. A top teljesítmény az Elite V3 esetében azzal a kompromisszummal érkezett, hogy a túlzott a puhaság miatt csak a neutrális cipőkben magukat jól érzők válasszák. Az Elite V4-nél a top teljesítmény mellett az a kompromisszum, hogy a felsőrésze, és a sarok kialakítása tökéletesen passzoljon a lábfej-formánkra. Amennyiben nem passzol, akkor kellemetlen meglepetések érhetnek. Arra pedig nem szabad várni, hogy majd idomul, ugyanis a szintetikus felsőrész nem fog. Ha viszont összeillünk az Elite V4-gyel, akkor életünk cipőjét üdvözölhetjük benne.

A teszt a New Balance magyarországi forgalmazójának támogatásával készült, de az eredménybe semmilyen beleszólásuk sem volt. 

New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-12
New Balance SC Elite V4 futócipő teszt-12