Saucony Triumph 19 futócipőteszt

Saucony Triumph 19 futócipőteszt

Ruzsás Dávid
Ruzsás Dávid - Támogatott tartalom
2022/05/11
A Saucony Triumph 19 cipőt azoknak ajánlanám, aki egy igazán kényelmes puha cipőt szeretne.

A Saucony Triumph család 19-ik tagja érkezett meg idén, ami azt jelenti, hogy 2003-tól datálódik a Saucony neutrális, de mindig is testesebb cipőjének történelme.  Az előző modellekhez képest nem igazán változott a modell felépítése, annak ellenére sem, hogy a futócipő iparban egyre vastagabb talpakat kapnak a cipők. Abszolút világszintű trend lett a talpvastagítás. Minden más gyártó errefelé tart, a Saucony viszont a Triumph-val mindig is ezt az ideológiák képviselte. Talán a súlyon való spórolás, ami a Triumph-nál az évek során a legfontosabb teendő volt.  

Na de nézzük is mit tud ez a futócipő.

Saucony Triumph 19 futócipőteszt-3
Saucony Triumph 19 futócipőteszt-3
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Saucony Triumph 19

Súly

290gramm (férfi modell)

A Triumph előző modellje a 315 grammjával rengeteg kritikát kapott, hiszen a neutrális cipők között erre a súlyra nem lehettek büszkék a Sauconynál. A legújabb kiadás már „csupán” 290 grammos, de sajnos még ezt sem nevezhetjük élbolyba tartozónak. Érdekességképpen a Triumph 10-es kiadása egy mainál is vastagabb talppal 2013-ban 303 gramm volt. Elmondható, hogy súlyával nem nagyon tudnak, vagy akarnak nagyon spórolni. Ez persze meghatározza a felhasználási területét is majd.
A 2021-eshez képest lekapott 25 grammért azért dicséretet érdemelnek, illetve valahogy a súlyeloszlása olyan, hogy elsőre könnyebbnek érzi a futó. Nem tűnik nehéznek.

Általunk tesztelt futócipők tömege min/max
138 gramm
290 gramm
360 gramm

Drop

Triumph 8mm-es droppal rendelkezik, ami az évek során nem változott. A közepesnek számító drop picit már jobban enged futni.  A sarkánál 32,5mm míg a lábujjaknál 24,5mm-es, ami a mai cipőkhöz képest már nem is olyan magas talp, sőt Triumphból is gyártottak már vastagabbat. A picit alacsonyabb drop miatt már inkább középtalp landolás volt benne a legkellemesebb, jómagam is ebbe a kategóriába tartozom. Ugyanakkor a sarokfutók sem fognak benne kivetnivalót találni.

0 mm
8 mm
13 mm

Tartás

Az van neki, legalábbis saroknál.  Ha végig tapogatjuk, érezhető, hogy egy merev műanyag körbe öleli a sarokrészt. Kívülről még kapott egy hálós szerkezetű műanyag bevonatot, ami védi a szövetanyagot. Belülről brutális párnázottságot kapott, amely így minden lábtípushoz tud majd idomulni. Attól persze nem kell félni, hogy bárhol kidörzsölné az ember lábát, mert belső varrás egy sem található a belsejében. A nyelvrész is megkapta ezt a vastag párnázottságot, így bármilyen erősen is húzzuk meg a cipőfűzőt, egyáltalán nem zavar a szorossága és így a tartás futás közben tökéletes.  A középtalp is meglepően jól fogja lábat. Bár első ránézésre féltem attól, hogy az egész talp egyetlen habból készült, hiszen mivel neutrális cipőről van szó, semmilyen extra talpmerevítés nincs benne. Amint belebújtam, ez a félelem elszállt, mert a szélesebb talpnak köszönhetően mégis egész jó oldal irányú megtámasztást nyújtott.

A cipő karaktere a tartás alapján
80 %
enged
megtart

Középtalp dinamika

A Triumph modellek esetében a kényelem volt az első szempont és ez a 19 szériánál sincs máshogy. Ha felvesszük a cipőt, nagyon is érezhető ez a kényelem, de sajnos ennek a kényelemnek a dinamika megmaradásának szempontjából megvan a maga hátulütője. A pattogósabb futáshoz szokott futókat le fogja korlátozni, ahogy velem is ez történt. Még a lassabb futások esetében sem találtam olyan tempót, ahol azt tudtam volna mondani:  “WOW” , itt a kellemes puha hab visszaadja a lépések energiáját. Persze ez lassú futásnál egyáltalán nem zavaró, gyorsításnál azonban már a puhaság kifejezetten zavaró volt számomra. Persze meglehet, hogy a Triumph 19 esetében ez nem is annyira fontos szempont, hiszen ez egy edzőcipő, mely bírjon picit több kilométert, csillapítsa a becsapódásokat. Aki dinamikát keress, az pedig Sauconyból talán Endorphin Pro-t szerezze be!

A cipő dinamizmusa szerint
65 %
kocogós
tempós

Saucony Triumph 19 futócipőteszt-1
Saucony Triumph 19 futócipőteszt-1
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Tapadás

A Saucony Triumph aszfaltra lett optimalizálva, ez a talpán is látszik. A talpa egy fajta gumival van borítva, amely egy úgynevezett xt-900 gumi. Ez a fajta gumi minden féle időjárásnak megfelel. A teszt során száraz és nedves úton kiválóan helyt állt. Aszfalton maximális a tudása, de véleményem szerint közepesen kihívásos terepen is megállja a helyét, annak ellenére, hogy a barázdáltsága arról tanúskodik, hogy nem arra tervezték.

90 %
korcsolya
tapad

Saucony Triumph 19 futócipőteszt-4
Saucony Triumph 19 futócipőteszt-4
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Ütéscsillapítás

A Saucony Triumph 19 talpa egy fajta habból készült, ami nagyon puha és nagyon rugalmas, melyet PWRRUN+ névre kereszteltek. A 18-as kiadásban is ez a hab volt, és eléggé szerették a futók. Talán ezért sem változtattak semmit. A landolás erre a habra inkább lágy, és puha, mint amolyan berugózós. Elnyel mindent, amit kell. Lábfájósok imádni fogják. A cipő betétje alá kukkantva egy vékonyabb filcszerű anyagot találunk, mely segít még jobban eloszlatni az energiákat. Mint írtam, ez a tökéletes energia elnyelés a dinamikát is megöli sajnos, ugyanakkor akinek a prioritási listán a kényelem, és a tompítás áll, az megtalálta a cipőjét.

100 %
min
max

Saucony Triumph 19 futócipőteszt-2
Saucony Triumph 19 futócipőteszt-2
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Kényelem

A fenti tompítási képesség mellett, amit külön kiemelnek mindenhol a Triumph-val kapcsolatban, az a kényelem. Egyik oldalon csak egyszerűen az edzőcipők Cadillac-jeként emlegetik. És tényleg, talán ez a legjobb hasonlat rá, hogy mi érez a futó. Azt a puha, belengő puha útfekvést adja, ami autók esetében az amerikai klasszikus modellek. pont talán legnagyobb fegyverre ennek a cipőnek. Ha felvesszük, mintha egy felhőn járnánk. A vastag párnázottság jellemző rá mindenhol és csak 2 helyen találunk varrást, ami esetleg zavarhatja a kényesebb használókat. A nyelvét hozzá varrták a talphoz, ami segíti a fokozott kapcsolatot a cipő és a talp között, és a nyelv sem tud így elmozdulni.

100 %
fapados
luxus

Hajlékonyság

A futócipők többsége merev, mint a bot, de ez a Triumph 19-ről nem mondható el. Minden irányban kiválóan hajlékony, már-már olyan érzés benne lenni, mint anno a „free” Nike-okban. Persze semmi olyan tényező nem határolja be, ami más cipőnél esetleg ebben a kategóriában belejátszik. Nincsenek benne ilyen-olyan rendszerek, merevítések, keményebb tulajdonságú hab, stb. Csupán a kopóréteg az, ami megfogja picit, de az 3 külön részre van osztva, így a hajlékonysága tekintetében ez sem korlátozó tényező.

90 %
merev
hajlékony

Szellőzés

A szellőzése abszolút megfelelő. Két rétegű vászonból készítették, melyek közül a felső réteg egy sűrűbb szövésű, ami jobban véd az esőtől és a széltől, és a külső behatásoktól. Az alsó réteg ugyanakkor szellősebb, sokkal több lyukat tartalmazó vászon. Talán a vastag nyelv az, amelybe kicsit sok anyagot tettek bele. Egy forró nyári melegben talán ott fog izzadni az ember lába. De a hűvösebb időszakokban a fázósabb lábú futóknak jól jöhet majd a Triumph.

90 %
meleg
szellős


A Saucony Triumph 19 cipőt azoknak ajánlanám, aki egy igazán kényelmes puha cipőt szeretne. Nem a nagyon gyors futásokra találták ki, és azoknak sem, akiknek az alap futótempójuk a felső 10%-ba tartozik. Inkább a hosszabb, laza vagy regeneráló futásokhoz lesz kiváló társ. Akik most kezdik a futást, azoknak például kiváló választás lehet, de az univerzalitása, és a kényelme miatt minden időjárási körülmény közepette nagyon széles amatőr rétegnek lehet kiváló társa a mindennapi edzések során.