- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Megérkezett a Saucony Triumph sorozat legújabb tagja a Triumph 20-as. Ezt a típust mindig is egy puha párnázott cipőnek ismerhettük meg amit a mindennapi könnyű edzésekhez használhatunk. Ez most sem változott, ám a Saucony kitett magáért. Az elmúlt hetekben leteszteltem és megvizsgáltam a cipőt. Lássuk mit tud és mik az újítások.
42-es férfi méretben 275 gramm. Tehát a 300 grammos súlyhatár alatt van, ettől még persze nem mondanám kifejezetten könnyűnek. A magasabb súly némileg magyarázza, hogy elég masszív talppal rendelkezik. A piacon a hasonló kialakítású cipők közül több is 300gramm felett található egyébként, mint például egyik vetélytársa a Nike Invincible 2, mely 314 gramm ugyanebben méretben. Ami érdekes, hogy kézben tartva is egészen könnyűnek tűnik, csak futás közben aztán már azért érezni lehet, hogy van benne anyag, és minden elrugaszkodásoknál érezhető az, mintha valami egy picit visszahúzná a lábunkat.
A 10 mm-es drop elég nagynak mondható. Általában ilyenkor azt érzi a futó, hogy a cipő „tolja előre”, hiszen elsősorban a saroklandolásra ösztönöz, majd az alacsonyabban lévő lábujjak felé lendíti a futót. A a Triumph 20-asnál egyébként ez az előrefelé dőlés nem érezhető, valószínűleg a vastag talp miatt. A saroknál 37 mm-es talpra landolva nagyon finoman fordul át a 27 mm-es orr részre. Egyszerűen szépen segíti a futómozgást anélkül, hogy bármit is elvenne a futás élményéből.
A sarokcsésze teteje körben kifejezetten jól párnázott, amellyel úgy éreztem, hogy nem csak a sarkat, de az egész lábat jól megtartja. Maga a megtámasztása erős, de a csésze nem túl merev. Nagyon jól fixálja a sarokcsontot, főleg azáltal is, hogy nem csak hátul, de kívül-belül a saroktól a lábujjak irányába egy kellemes hullámmal ráemelték még pluszban a középtalp anyagát. A vastag talpa miatt a sarokra érkezés meglehetősen puha érzés, de ennek ellenére nem dülöngélős. A párnázottsága okán, még a hosszabb futásoknál sem kezdte ki a lábam, első használatnál sem.
Boltozati megtámasztása nem kellene, hogy túlzottan sok legyen a Triumph 20-asnak, hiszen neutrális cipőnek készült. Ugyanakkor ezek a vastag talpú neutrális futócipők ma már simán elmennek stabilnak is. A Triumph 20 márpedig egy stabil cipő. Annyira párnázott a felső része, hogy a lábfej megtartásában az is szerepet játszik. Az új fűző rendszerrel, mely egészen lenyúl a cipő aljához a kritikus részen, kívülről is megfigyelhető, és elég hatékonyan tartja a lábat. Ez gyakorlatilag egy elasztikus anyagú pánt, ami a cipő külsején látható és megtartja a fűzőt. Terepen, betonon, lefelé, felfelé, egyenesen vagy kanyarban, a cipőt nem engedi a lábfejen mozogni, együtt él a futó lábfejével. Szerintem azoknak is segítség lehet ez a megoldás, akiknek a bokája össze-vissza jár futás közben, és könnyebben ki is megy.
A talp a Saucony újra designolt PWRRUN+ habjából készült, ami elvileg puhább és könnyebb, mint az eddigi Triumph-nál használt habok. Sokkal ruganyosabb, mint az előző variációk, ami azt jelenti, hogy leérkezésnél jobban, aktívabba reagál, így több energiát ad vissza. Ez azért fontos tulajdonság, mert ez az eddigi legvastagabb talpa a Triumph-nak, ami magyarázza, hogy a fejlesztés dacára miért nem könnyebb. Az extra súlyt és vastagságot viszont a hab jobb dinamikai tulajdonságai kompenzálják. Ez elég jól sikerült, mert bár valóban kényelmes leérkezést biztosít mindenféle terepen, utána az ellépés megfelelően dinamikus. Legalábbis egy edzőcipőhöz mérten. Nem éreztem extrém puhának futás közben, mint korábban megannyi más vastag edzőcipőt. Azt gondolom a Saucony nagyon jó úton jár ezzel a habbal.
Ennél a cipőnél a Saucony lecserélte a korábban használt kristály gumit és helyette új kopásállóbb keverékkel vonta be a talpat. Ez akár esős napokon is csúszásmentessé teszi a cipőt. Közelebbről megvizsgálva láthatjuk, hogy nem kifejezetten tagolt a kopóréteg. Ez egy mindennapi könnyű edzésekre tervezett aszfalt cipő. Ám ettől függetlenül kipróbáltam murvás terepen és a hegyek között is, sőt még futópályán résztávhoz is. Könnyebb hegyi terepre, mint pl. a Hármas-határ hegy tudom ajánlani. Persze a nem túl mély barázdák hamar el tudnak tömődni, így az igazi felhasználási területe inkább az aszfalt. Rekortánon természetesen nem csúszik meg semmi sem, ott inkább a cipőtalp és a rekortán puhasága együtt már eléggé belerontott a futó mozgásba.
A cipő 37mm-es sarka miatt már előre gondolhatjuk, hogy leérkezésnél elég jól csillapít. Erre még rátesz a sarokrész enyhe megemelése, mellyel még finomabb a landolás. Külön bármilyen csillapító rendszer nincs benne, de nem is kell, a vastag hab megoldja a puha landolást. A középtalpra, vagy előrébb landolói is 30mm vastagságú habra érkeznek, így a csillapításért a teljes talp vonalában a PWRRUN+ hab felel. Egy aszfaltra tervezett cipőnél a városi futók többségének ez egy fontos tulajdonság, hiszen a kemény talaj idővel kikezdi a lábakat és ha nem figyelünk oda, sérüléshez is vezethet.
Ha valamibe nem lehet belekötni akkor az a cipő párnázottsága. Már-már azt is mondanám, hogy túlpárnázott. Jól illeszkedik a lábra, nincsenek felesleges terek. Nincsenek felesleges varrások. A felsőrész jól körülöleli a lábfejet, és a feszes tartással, és a mozgások kiküszöbölésével az esetleges irritációknak is elejét veszi. Ami fontos vásárlás előtt, hogy picit szűknek éreztem a méretet, nagyjából fél mérettel mintha alatta lenne a többi cipőnek. Ebbe belejátszhat az, hogy nagyon szivacsozott a felsőrész. Így aki ehhez nincs hozzászokva, úgy érezheti, hogy kicsit túl passzentos. A talp kialakítás anatómiailag jól sikerült, és a finom oldaltartás is fokozza a komfortot. A talpbetét elég puha, és kifejezetten vastag. Így összességében kiemelkedően kényelmes cipő a Triumph 20.
A Triumph 20-as fejlődött az elődjeihez képest a hajlékonyság tekintetében, de még így sem mondanám egy hajlékony cipőnek. Természetesen itt a leghajlékonyabbakhoz nézzük. Azonban ami nagy meglepetés, hogy az összes futócipő iparági átlagánál jobb hajlékonyságot produkál ezzel a vastag talpával együtt is. Nem tettek bele szinte egyáltalán flex zónákat, de keresztirányban vannak a kopórétegen a barázdák, azaz ez valamennyire segíti a behajlást. Továbbá a PWRRUN+ maga egy nagyon ruganyos habanyag. Tehát nem egy Nike free szerű cipő, és nem is egy karbontalpú. A középmezőnynél könnyebb mozgást tesz lehetővé.
A Saucony a Triumph 20-nál gondolt a szellőzésre. Míg a sarokrész, a nyelv, és oldalt meglehetősen jól szivacsozott, az elülső részen igen vékony a felsőrész vászna. A párát kiemelkedően jól vezeti el, többek között az Asics Gel Kayanot veri ebben a tekintetben. Kicsit kettős emiatt a szellőzése, mert nagy hidegben lehet, hogy a lábujjaknak már kevés lesz a hőtartása, míg a hátsó szivacsozott részek miatt meg nagy melegben lehetséges némi plusz izzadás. Amolyan tavasz-őszi cipő lesz, de szerintem Magyarországon nincsenek olyan hidegek, hogy ne legyen megfelelő a téli alapozáshoz is.
Összességében a Saucony jó úton halad afelé, hogy újra a top cipőmárkák közé soroljuk. Az új fejlesztésű PWRRUN+ hab nagyon jól működik a közepes iramú futásoknál, így a Triumph 20-as megfelelő társ lehet azoknak, akik szabadidős futók, és nem a teljesítményt üldözik. Mivel a futók többsége ilyen, és a kényelmi szempontok szerint is kiváló cipő, így közkedvelt modell lehet az amatőrök között. Egyedül az árazás lett egy kicsit túltolva. A közvetlen riválisai ennek a cipőnek jellemzően 10-20 dollárral olcsóbbak.
Az írást a Saucony hazai forgalmazója a Maximus HCD Kft. támogatta, de a teszt eredményébe semmilyen beleszólása sem volt.