- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
2017-ben indult el egyeztetés az MHSSZ és az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz között hazai vasalt utak fejlesztéséről. A hazai mászósportok érdekeit képviselő szövetség elvállalta, hogy biztosítja a fejlesztések szakmai hátterét, úgy, hogy a sziklamászók érdekei se sérüljenek. 2019-ben elkészült a részletes megvalósíthatósági tanulmány, amely felvázolta a hazai fejlesztési lehetőségeket és konkrét helyeket. Ezután kiírták az első jelentkezési felhívást, és megkezdődött a vasalt utak fejlesztésének első üteme. A vasalt utak kapcsán kialakult remek munkakapcsolatnak köszönhetően indult el a párbeszéd a kormánybiztossal a többi szakág támogatásának lehetőségéről. Mindezek eredményeként az alábbi támogatási összegek folytak a hazai mászósport fejlesztésébe:
2019: vasalt utakra 145 millió forint
2020: vasalt utakra 65 millió forint, sziklamászó iskolák és mászótermek felújítására, bővítésére 60 millió forint
2021: vasalt utakra 60 millió forint, sziklamászó iskolák és mászótermek felújítására, bővítésére 60 millió forint
"Még csak hasonlóra sem volt példa soha a hazai mászás történetében. Korábban 10 év alatt összesen hatmillió forintot tudtunk költeni felújításra. Önerőből soha nem tudta volna a szövetség kigazdálkodni az évi húszmillió forint körüli büdzséjéből. A jelentkezési felhívások kidolgozása és lebonyolítása rengeteg adminisztratív munkával, terepbejárással és logisztikával járt, de közben olyan folyamatos kommunikáció alakult ki a nemzeti parkokkal és az illetékes hatóságokkal, minisztériumokkal, ami mindenképp a mászósport javát szolgálja - értékelte az elmúlt időszak jelentőségét Kandrács Ildikó, a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség elnöke.
Tudom, tudom, a közepesen száraz bevezető után már gépelitek a kommentet, hogy
Nos, az attól függ, mit szeretnél csinálni, de alapvetően a kültéri és beltéri lehetőségek is bővültek. Lássuk, melyik hogyan!
A támogatások keretében az első évben négy, a másodikban kettő, idén pedig várhatóan szintén kettő helyszín kapott, illetve kap zöld utat. Ezek kiépítése és engedélyeztetése jelenleg is zajlik, de még egyet sem adtak át hivatalosan, így használatukra még várni kell. De azt már most elárulhatjuk, hogy lesznek vasalt utak az Aggteleki-karsztban található Esztramoson, Felsőtárkányban (Bükk), az Eger közelében lévő Demjénben, a Cuha-völgyben és a móri Csókakőn.
Elöljáróban néhány izgalmas infót sikerült megtudnunk Babcsán Gábortól Esztramos és Demjén kapcsán:
Esztramoson és Demjénben KKL Kft. épít via ferrata utakat, illetve Esztramoson még egy mászóiskola is létesül.
Az Esztramos Via Ferrata alapja egy 50 méter magas sziklatorony, egy régi kőbánya maradványa. Különlegessége, hogy igen kitett, majdnemhogy magashegyi érzést ad. Összesen 7 db út, 300 m hosszan épül, C-E nehézségben. Az egyik legszebb egy 70 méteres, E fokozatú út, amelyet Bábelre kereszteltek. Három olyan könnyebb út lesz itt, melyet családoknak is javasolnak.
Demjén egy régi riolittufa bánya. 20-25 m magas és kissé áthajló falak vannak, amelyek nagyon simák, ezért lépések is készülnek a via ferrata útvonalakon. Első körben kb. 300 méter út készül, de tervben van még ugyanennyi út későbbi létrehozása. Most 6-8 db, egyenként 35-50 méteres út épül, C-F nehézségben.
Az idei év végéig a program keretében országszerte 31 mászóterem újul meg. Budapesten az elmúlt fél évben két új mászóterem nyílt, igaz, közülük csak az egyik részesült állami támogatásban. A fless! boulderterem Zuglóban (az ismert hazai top mászó, Király Nóra és csapatának projektje) saját finanszírozásban valósult meg, míg a Kőbányán januárban megnyílt Mag47 ötszázmilliós beruházási költségének tíz százalékát biztosította az Aktív Magyarországért Kormánybiztosság. Ez a 17 méter magas terem jelenleg az ország legnagyobb alapterületű és falfelületű köteles terme, és az egyetlen, amely a Nemzetközi Sportmászó Szövetség szabványainak megfelelő gyorsasági fallal rendelkezik. Szintén jelentős támogatásban részesült a miskolci Factory Aréna is. Utóbbi két támogatást az MHSSZ által koordinált projekten felül ítélte oda a kormánybiztosi iroda.
A támogatott projektek keretében két év alatt 29 hazai sziklamászó hely felújítása történik meg, és két teljesen új mászóhely létesül. Az egyik a Börzsönyben, a Szokolya-Királyréti , a másik a bükki Szőlő-kő. Lesz továbbá új mászófelület az esztramosi vasalt utas fejlesztés keretében. A szövetségnek sikerült továbbá egy régi, közkedvelt mászóhelyet újra engedélyeztetni, így ismét lehetséges lesz mászni az Esztergom melletti Nagy-Strázsa-hegyen, bár csak kötelező regisztráció mellett, és várhatóan csak jövőre, miután lezajlik az idén nyáron kezdődő veszélytelenítés-felújítás. Vannak olyan, régi mászóhelyek is, amelyek újra engedélyezését évente kérvényezi a szövetség, de természetvédelmi okok miatt ehhez a hatóságok nem járulnak hozzá. Ilyen például a pilisszentléleki Fekete-kő. Akad továbbá olyan, amelyre régóta szeretnének engedélyt, és szintén nem kapják meg, mint például a szentbékkállai Kő-tenger. Utóbbi helyen végül azért nem járultak hozzá a mászáshoz, mert a helyszínen nem biztosítható illemhely.
Folyamatban van egy különleges, új mászóhely engedélyeztetése és kiépítése is, ez a Naszály-projekt. Erről már dr. Ágoston Viktor, a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség hegymászó szakágának vezetője mesélt:
"A naszályi Nagybánya-kő több szempontból is különleges. Egyrészt a fal hárshegyi homokkőből van, így ha a projekt megvalósul, akkor ez lesz idehaza az egyetlen olyan köteles mászóhely, ahol homokkövön lehet mászni. A falak 25 m magasak és pont a homokkő miatt a kialakításuk is speciális. A munkálatok nagy részét ugyanis a falak tetejének a biztosítása teszi ki. A homokkő törősebb, lazább szerkezetű kőzet, ezért különös figyelemmel kell kiépíteni az utakat, hogy nehogy a mászókra omoljon.
Másrészt a hely vagyonkezelője a Váci Önkormányzat, így a nemzeti parki jóváhagyás után most a váci jegyző engedélyére várunk, aminek elég jó a realitása.
Ha minden jól megy, akkor nyáron elkezdődhetnek a munkálatok. A tervek 25-30 db IV-VIII + -os utakról szólnak, de van egy nagy áthajlás is, ahova elképzelhető ennél nehezebb út kiépítése is. A projekt a Magyar Hegymászó Oktatók Egyesülete és a Síalpin Egyesület közös gyermeke."
A via ferrátáknál említett esztramosi fejlesztésben nemcsak vasalt utak, hanem sziklamászó iskola is épül. 20 db út épült, IV-VII nehézségűek. A mészkő sziklafal kb. 20 méter magas.
A meglévő mászóhelyek felújítása keretében különböző mértékű munkákat végeztek/végeznek el. Van, ahol csak az utak nittjeit újítják fel és veszélytelenítenek, és van, ahol a beszálláshoz lépcső és fix kötél is épül (pl Csókakőn).
Természetesen az idei támogatásra beadott pályázatok csak ebben az évben, vagy jövőre készülnek el. A jelenleg elérhető, mászható és engedélyezett sziklamászó helyek listáját a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség (MHSSZ) honlapján erre a linkre kattintva találjátok.
Az engedélyeket az illetékes kormányhivatalok adják ki. Ezeket az MHSSZ tagjai számára összevontan kérvényezi, így ha tagja vagy bármelyik MHSSZ tagegyesületnek, akkor automatikusan megkapod a sziklamászó engedélyt azokra a hazai mászóhelyekre, amelyekre az MHSSZ megkérte és megkapta az engedélyt. Fontos továbbá, hogy bizonyos mászóhelyeken egyedi korlátozások lehetnek (ritka madárfaj fészkelése vagy egyéb okok miatt), ezért mindenképpen ellenőrizd az általad választott sziklamászó helyre vonatkozó engedély tartalmát, melyet szintén a fenti MHSSZ linken találsz.
Címlapfotó: Az Óra-torony Oszolyon (Tiboldi András, MHSSZ)