- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A vasalt mászóutak (via ferrata) története egészen az első világháborúig nyúlik vissza. A dolomitokban az olasz-magyar fronton építettek ki fix drótköteleket a felszerelés és az ellátmány szállításához. A háború után a hegymászók is elkezdték használni ezeket a pályákat és rájöttek, hogy sokkal egyszerűbb és gyorsabb ezeken a haladás, mint a csupasz sziklafalakon. A kifeszített drótkötél nem csak a biztosítást könnyíti meg, de a sziklafalon eltöltött időt is lerövidíti. Így kezdték el a kifejezetten turisták számára tervezett vasalt utak építését.
Az alpesi vidékeken már régóta népszerű via ferrata olyan vasalt hegyi út, amelyen előzetesen felszerelt létrák, lépcsők, hidak és fémkábelek segítik az előrehaladást, így azt nem csak képzett sziklamászók használhatják. Mindezekhez azonban – az útvonalak nehézségi fokától függően – biztonságot nyújtó felszerelésre, beülőre, sisakra, rögzítő karabinerekre is szükség van. Napjainkban reneszánszát éli az aktív turizmus ezen formája, csak Ausztriában közel ötszáz út található. Ez a könnyen elsajátítható, viszonylag kis felszerelés-igényű sport egész Európában milliókat mozgat meg és hazánkban is tízezerre tehető a kedvelők száma.
Az utak nagy része tőlünk nyugatra található és hazánkban 2013-ig nem is épült ilyen útvonal. A hazai lehetőségek közül a Gerecse és a Bakony kiemelkedően jó lehetőségeket kínál ilyen utak építésére. A cseszneki Kőmosó-szurdokban Magyarország első vasalt útjait 2013 nyarán adták át a turistáknak. Az elmúlt másfél év visszaigazolta a kezdeményezés jogosságát. A Csesznekre látogató rengeteg elégedett ember tanúsíthatja, hogy érdemes volt ezt a nagyszerű tömegsportot Magyarországon is meghonosítani.
Tatabányán a sziklamászás több mint harminc éves múltra tekinthet vissza.
A város felett magasodó Kő-hegy nagyszerű lehetőséget biztosít a sziklamászók és immáron a vasalt utak kedvelői számára is. A terep adottságait kihasználva három vasalt út épül a közepestől egészen az extrém nehézségűig. A közepesen nehéz útvonal a maga 300 méterével európai szinten is hosszúnak számít. Aki pedig elég tapasztalt és ügyes ahhoz, hogy a legmagasabb nehézségi fokozattal is megbírkózzék, a három útvonalat végigmászva közel 600 méternyi útvonalat járhat be. Az útvonalak jelenleg még kiépítés alatt állnak. A drótkötelek rögzítését követő tesztmászások során fog az utak végső nehézsége kialakulni. A tatabányai vasalt mászóutak fontos szerepet töltenek be az aktív turisztikai térség kialakításában. Színesítik Tatabánya turisztikai kínálatát, hazai és külföldi érdeklődést egyaránt generálnának. Az autópálya közelsége, a rövid megközelítés, a mászóútak minősége és hossza miatt, a legnépszerűbb vasalt utak közé kerülhetnek Közép-Európában. Az utak jól illeszkednének a Kő-hegyen a később kialakítandó aktív turisztikai park kínálatába.
Fontos kihangsúlyozni, hogy az építés még folyik, a műszaki átadásra várhatóan a hó végén kerül sor. Ez alatt az idő alatt az útvonalakat használni tilos és életveszélyes. A nagyközönség számára a vasalt utak csak a hivatalos megnyitót követően válnak elérhetővé.
Frissítés (2015. május 18.):
Május hónap két nagyon fontos újdonságot is hozott az. Egyrészt megújult a vasaltutak.hu, másrészt hosszú várakozás után sikerült átadni Magyarország második via ferráta parkját, a Tatabányai Vasalt Utakat. Így aki nem akar Ausztriáig utazni egy kis falra mászásért, immáron két helyszínből válogathat.
Aki már ismeri és szereti a Cseszneki Vasalt Utakat, az Tatabányán sem fog csalódni. Sőt!
A Tatabányai Vasalt Utak összességében hosszabbak és technikásabbak, mint a cseszneki via ferráták. A leghosszabb út 300 m-es (Hétvezér Út), a legnehezebbnél (Kata Út) pedig igencsak erősen kell szorítani a drótkötelet a feljutáshoz. A Kata úthoz az erőn kívül ajánlatos mászócipőt magunkkal vinni. Ez nem csak a mászást könnyíti meg, de a kőzetet is jobban kíméli, mint a sportcipő. Ez az E-F-es (a valós nehézséget majd eldöntitek Ti) via ferráta nem kezdőknek való.
Aki tapasztalatlan, vagy nincs túl jó erőnlétben, válassza az Öt Vezér Utat. Ez a variáns a Hétvezér Út első vietnámi hídjától indul, kihagyva a kezdeti nehezebb részt. A 260 méter hosszú C nehézségű via ferráta gyönyörű falsávokon és kalandos kötélhidakon vezet fel a fennsíkra.
1492-ben VIII. Károly francia király parancsára létrák segítségével hódították meg a Mont Aiguille 2093 méter magas csúcsát. 523 évvel később Tatabányán is megépülhettek a via ferráták. Ez nem kis idő, de megérte kivárni....
Nézd meg most, hogy éppen mászik-e valaki Tatabányán, vagy csak ellenőrizd az időjárást és uzsgyi...