- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egyre többen vásárolnak ebike-ot, de nem mindenki úgy lesz elektromos kerékpár tulajdonos, hogy besétál egy kerékpárboltba, és megveszi a neki tetsző bringát. Vannak azok, akik nekiállnak építeni. Milyen előnyei és hátrányai vannak az otthoni építésnek? Ebben próbálunk segítséget nyújtani nektek.
Háromféle indok lehet amiért valaki építésre adja a fejét. Az egyik, hogy van egy meglévő bringája, és azt próbálja költséghatékonyan elektromosítani. A másik, amikor a felfedezés, az építés, a kísérletezés hajtja, ezért amit csak lehet maga akar megoldani. A harmadik pedig, hogy összevadássza a neten az alkatrészeket, és egy „gyári” rendszert épít belőle, de elvileg olcsóbban mint a boltban kapható ebike.
Milyen buktatói lehetnek? Mik az előnyei? Ezzel foglalkozunk most.
Nyilván sokan vagytok akik nem ismertek, és nem tudjátok mivel foglalkozom főállásban. Elektromos kerékpárok gyártását felügyelem, a Ghost, Haibike, Winora bringákét, én viszem végig a prototípusok gyártásba vitelét és természetesen eközben a tervezési, gyártási problémák kijavítását is. Tehát elég nagy rálátásom van a „gyári” elektromos kerékpárokra, és azok alkatrészeire. Ezért is kezdeném először azzal a kategóriával amikor összevadászunk a netről egy Bosch, Shimano, stb. motort, akkut, vezérlőt, kábeleket, és utána egy megvett, jellemzően bontott elektromos kerékpár vázra megpróbálunk építeni valamit. 5-10 évvel ezelőtt még azt mondtuk volna, hogy ez mission impossible, de mára ha beütöd a google-be, hogy „ebike frame”, akkor rengeteg találatod lesz akár ismert EU-ban gyártott vázakra is, a Távol-Keletiekről nem is beszélve. Persze ki kell választanod, hogy milyen motorral tervezed az akciót, mert egy Bosch-os vázba nem tudsz Shimano motort tenni és fordítva.
Persze, ha ez ilyen egyszerű lenne akkor sokan folyamodnának ilyen megoldáshoz. Csakhogy ezernyi buktatót rejt az ilyen építés, talán még többet, mint a „kitből” építkezés. Egyrészt a prémium gyártók rendszerei nem annyira kedvelik ha részegységekből akarod összelegózni őket. Egy Shimano STePS esetében ha már a fő firmware verziószámok eltérnek, akkor sem kommunikálnak az alkatrészek egymással. A Bosch-nál ilyen esetben csak az OEM szoftver segít, ami csak a kerékpárgyártóknak van, a kerékpárboltos diagnosztikai szoftver nem fog segíteni. A bontott motor ki tudja mire volt programozva, és szükség lesz pontosan beállított beépítési szögre, kerékátmérőre, áttételtartományra. Biztos, hogy a megfelelő kábeleket, és kábelhosszokat fogod megrendelni? Nem olcsó egyik sem, nem USB kábel árban osztogatják őket. Mi lesz a gyári csavarnyomatékokkal, csavarokkal, alátétekkel, amiket nagy eséllyel nem fogsz tudni fejből, és a neten sem keringenek ezek a táblázatok. A Yamaha PWX2-es motorhoz például egy speciális, csak a BUMAX-tól kapható csavar a megfelelő. Intube-os, tehát belső akkus váznál mindent be tudsz szerezni ami az akku dokkolásához szükséges? Necces. Persze minden megoldható megfelelő mennyiségű utánajárással, és pénzzel, de a kérdés, hogy látsz-e benne kihívást, illetve ha elakadsz akkor lesz-e aki segíteni tud. Kellemetlen dolog több ezer EUR-nyi cuccal a szoba közepén ülni, és figyelni a hibaüzeneteket.
Elég meredek dolog, amikor csak az agymotort veszi meg valaki, és még az akkupakkot is magának építi, jellemzően LiFePo4 cellákból, épít vagy jobb esetben vesz hozzá BMS-t ami az akkut működésre bírja, meg persze megfelelő akkutöltőt is. Mezei halandóknak nem ajánlanám ezt az opciót, komoly villamosipari tudás szükséges a számításokhoz, tervezéshez, és még ez sem garantálja elsőre a sikert. De aki ilyenbe fog, annak legtöbbször nem is maga a felhőtlen bringázás a cél, hanem maga az út amíg eljut odáig, hogy késznek minősíti a gépet. Már ha létezik a DIY megoldásoknál ilyen állapot. Sajnos komoly veszélyei is vannak ezen építéseknek. Az akkumulátor egy tűzveszélyes termék, a Li-ion és LiFePo cellák nagyon érzékenyek a töltésre, de a kisütésre is, nem szeretik például a nullára merítést, a BMS-nek le kell(ene) tudnia kezelni a cellazárlatot, és még nagyon sok mindent. Sajnos amikor a médiát telekürtölik azzal, hogy garázs, vagy lakástüzet okozott egy elektromos kerékpár, akkor minden alkalommal bebizonyosodik, hogy házi készítésű, vagy töltésű cuccról van szó.
Ellenben nagy előnye a tanuláson kívül, hogy bármilyen egyedi elképzelést meg tudsz valósítani, bár olcsó nem feltétlenül lesz, de feszegetheted a határaidat. Nemzetközi fórumokon mindennaposak a régebbi DH kerékpárokból történő átépítések, ahol a váz közepét már teljes egészében az akkupakk foglalja el, és gondolom mondanunk sem kell, hogy ritkán felelnek meg a 250W-os és 25 km/h-s pedelec szabványnak ezek a bringák. A legtöbbször a kerékpár elnevezés is erős már rájuk, hiszen nem ritkák a 2-3 kW-os agymotorok, no meg a gázkar, így inkább elektromos motornak kellene hívni őket.
Talán ennél kevesebb buktatót rejt, amikor van egy hagyományos bringád, amit át szeretnél alakítani elektromosra, és ehhez veszel egy gyári átalakító kitet. Régen sok ilyet alakítottunk át még a BionX rendszerrel, de sajnos ők csődbe mentek, pedig nagyon jó volt a termék. Manapság a Bafang, Tongsheng kínál egész jó áron átalakító szetteket, amihez komplett összeszerelési útmutatót is kapsz. Ha van egy kis műszaki vénád, akkor nem fog gondot okozni, de nyilván alapvető kerékpárszerelési ismeretek nem ártanak. Mint mondjuk a papucstávolságok ismerete, illetve célszerű a képek, infók alapján tudni meghatározni, hogy a te vázadra felszerelhető lesz-e? Ha nem csomagtartó akkus kivitelt veszel, akkor érdemes megvizsgálni, hogy a kulacstartó szemek elbírják-e a 2-3 kg-os akkumulátor súlyát? Sokszor simán kiszakadnak a szemek a vázból, főleg ha könnyebb, vékonyabb falvastagságúra szereljük fel. Árban 500-900 EUR-ért már kapsz komplett átalakító szettet akár EU raktárból is, de garanciális probléma esetén nem baj, ha beszélsz németül vagy angolul, hiszen nincsen egyiknek sem hazai forgalmazója. Ha pedig lenne, akkor megkövetelné a szakszervizben beszerelést számlával, hiszen egy végfelhasználó műszaki/villamos tudása nem állapítható meg.
Nagyon fontos, hogy mindhárom esetben amit említettünk, a 2006/42/EG törvény alapján te fogsz a kerékpár gyártójának minősülni! Tehát ha balesetet okozol, vagy valakinek kölcsönadod egy körre a bicajt próbaként, és ő szenved/okoz balesetet, akkor minden téren te leszel a teljes költségviselő, és minden jogi következményt neked kell viselni. Mondanunk sem kell, hogy ezeket a lakásbiztosítás kiegészítő bringás kötvénye nem fogja fedezni, sőt jellemzően semmilyen biztosító nem fog ezekre biztosítást kötni! Nyilván ez elsőre ilyen boomerkedő szövegnek tűnik, de éppen a tavaly évben volt olyan kártérítési eljárás Németországban, ahol milliós tétel lett a végösszeg. Euróban. Ettől függetlenül a világ és a technika mindig is azért fejlődött tovább, mert voltak olyanok akik nem elégedtek meg az aktuálisan kapható termékekkel. Csak ésszel, ennyi a lényeg!