- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Vegyél egy jó bringaszállítót, és ezzel meg is vagyunk? Jó lenne ha ilyen egyszerű lenne, de ahogy az szokott lenni, a valóság ennél sokkal színesebb. Már eleve az sem mindegy hogy hová rakjuk az esetenként sokmilliós kerékpárjainkat.
Alapvetően négyféle módon szállítunk bringát. A tetőn, a hátsó ajtón, a vonóhorgon, és az autóban. Most tekintsünk el a redneck amerikai pickupoktól, ahol az brutális szállítókat a gép orrára rakják. Nálunk ettől egy edzettebb KPM-es is harakirit követne el. De melyik szállítási mód a legbiztonságosabb?
Nehéz ezt megmondani. Aki a kocsi hátulján vitte a bringáját és egy piros lámpánál figyelmetlenül belerohantak hátulról, annak nem lesz őszinte a mosolya ha azt mondom, a vonóhorgos tartók a legjobb választás. Én viszont álltam be úgy fa alá, hogy elfelejtettem, a tetőn vannak a bicajok, és az egyetlen mázlim az volt, hogy korhadtak voltak az ágak, így a bicó nem sérült. Kevésbé volt viszont annak a házaspárnak szerencséje aki az Árkád parkolóházába ment be lendületből. Az épület győzött.
Az autó belterében általában egy bringát kényelmes szállítani, de egyes esetekben akár két országúti is elférhet kivett kerekekkel. Igen, ilyenkor nem éri az eső, ellenben koszolhatja a kárpitokat, de nem is ez a legnagyobb gond. Nyilván senki sem arra készül, hogy karambolozni fog, de ez sajnos előfordulhat. Az ilyenkor ébredő erők nincsenek baráti viszonyban a fém alkatrészekkel, és a testünk találkozásával. El nem tudom képzelni milyen lehet egy hátulról érkező hajtómű, vagy kerék. Célszerű az autón belül is lekötözni a kerékpárokat, de tudom, ezt kb senki (én sem) sem teszi meg. Mondjuk én általában vonóhorgos szállítón viszem a bringákat, csak ad-hoc esetben kerül a csomagtérbe.
És akkor el is érkeztünk az autó hátuljához ahol már az említett két opció áll fenn. Amennyiben a hátsó ajtóra szeretnénk a kerékpártartó felrögzíteni, akkor ehhez azért kell némi kreativitás, mivel mindenféle pántokkal, hevederekkel kell az oldalirányú elmozdulást megakadályozni. Volt ilyenem, bárhogy küzdöttem, szivacsoztam, mindig leszedte, karcolta a fényezést az ajtón. Emellett nagyon nehéz a bringákat úgy rögzíteni (főleg 3db-ot), hogy azok ne érjenek egymáshoz, és verődjenek, karcolódjanak. Mindig jöhetett a szivacsozás, klipsz szíjjal, gumipókokkal rögzítés. Arról nem beszélve hogy egy-egy ritka kivételtől eltekintve takarják a lámpákat, rendszámtáblát, így kiegészítő modul kell hozzá, amihez elektromos csatlakozást kell megoldani az autón…. A kerékpárokat nem szívesen hagytam rajta sosem, mivel lopás ellen lezárni nem igazán lehet egyik tartónál sem, mivel extrém esetben elvágják pengével a hevedereket, és visznek mindent tartóstól. Ebike-ot pedig gyakrolatilag nem tudsz vele szállítani.
Ekkor el is érkeztünk az ideális megoldáshoz, a vonóhorgos szállítóhoz. Itt persze rendelkeznie kell vonóhoroggal az autónak, de ha ez megvan, akkor már csak apróságokra kell figyelni. Egyrészt arra, hogy a rögzítőkart zárjuk rá a vonóhorogra, és a kulcsot is fordítsuk rá, hogy más se tudja leszedni. Ezután az elektromos csatlakozót is dugjuk bele a vonóhorog aljzatába, hogy a világítóberendezések is működjenek. A kerék rögzítő hevedereket húzzuk szorosra, viszont a vázat tartó befogófejeket a közhiedelemmel ellentétben nem kell atom módon meghúzni, mert a gumi betétes pofák anélkül is tartani fogják a kerékpárt. Amennyiben lezárod kulccsal, akkor kilazulni sem tud, hiszen csak ellenállás nélkül körbeforog a tekerőgomb. Ebike szállítása esetén, az akkut célszerű kivenni a súlycsökkentés érdekében.
Több kerékpár felrakása, és régebbi, kisebb síntávú tartók esetén célszerű lehet a pedálokat leszedni, és a kormányokat elfordítani, illetve én mindig készítek egy fotót amikor fent vannak a bicók, hogy másodszor, harmadszor már ne kelljen gondolkodni az elhelyezésen. Ami nem kapcsolódik szorosan a biztonsághoz, de drága lehet, az pedig a túlnyúló rakományt jelző négyzet alakú tábla, ami több szomszédos országban, mint például Olaszország is kötelező.
Általános érvényű szabály, hogy computert, gumihevederes, gyorscsatlakozós lámpákat, váztáskát és hasonló könnyen leszedhető, elhagyható dolgokat nem hagyunk a kerékpáron, azt inkább a csomagtartóban szállítjuk. Vonóhorgos szállító esetében is probléma a fenthagyott gyerekülés, és nem csak a légellenállását befolyásolják (jelentősen), hanem a rögzítő pontokra is nagy erők hatnek, és egy esőben való utazás esetén nagyon koszossá tud válni Így ha van hely, akkor jobb a csomagtérben elhelyezni.
Reméljük mindenkinek biztonságosan és esemény mentesen telik majd a nyaralás! A Pro-User kerékpárszállítókat ITT tudod megtekinteni!