- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Tisztázzuk a fogalmakat.
A magyar köznyelv ebike néven illet minden elektromos-rendszerrel szerelt, kerékpárnak vagy kerékpárszerűnek kinéző közlekedési eszközt, de legtöbbször azt, amely önállóan, emberi hajtás nélkül is képes haladásra, akárcsak egy motorkerékpár. A legtöbb kerékpárgyártó azonban az elnevezés népszerűsége miatt ebike kerékpárjaikat is egyszerűen ebike-nak nevezi.
azon elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárok, melyek kizárólag emberi hajtás segítségével képesek haladásra, önmaguktól nem, valamint a pedálozás rásegítése kizárólag 25 km/h tempóig aktív, ezt meghaladó sebességnél a rendszer kikapcsol...
olyan rásegítéssel rendelkező kerékpárok, melyek önálló haladásra nem képesek, csak emberi hajtással, és rendszerük 45 km/h sebességig aktív, majd az ezt meghaladó tempónál az kikapcsol, mely tulajdonság miatt ezen modellekre különleges előírások és szabályok vonatkoznak, mint például kötelező gépjármú felelősségbiztosítás és egyes országokban rendszámtábla
olyan rásegítéssel rendelkező kerékpárok, melyek önálló haladásra nem képesek, csak emberi hajtással, a rásegítés 45 km/h feletti sebességnél is aktív, mely tulajdonság miatt több országban is kizárólag csak zárt pályákon használhatók...
Ez számos tényezőtől függ, mint például a te és a bringád súlyától, az időjárástól (hőmérséklet, szél), guminyomástól, a terep adottságaitól, na és persze leginkább attól, hogy milyen módban és mennyit használod a kerékpárt. Vegyük például a Shimano STEPS rendszer Eco módját, mely nagyon hatékony energia felhasználást biztosít. Ezzel akár 100 km távolságot is tudsz tekerni, de Trail vagy épp Boost fokozatokkal ez a hatótávolság már csökken, drasztikusan csökken. Persze sokkal több rásegítést kapsz ezen módokban és kényelmesebben haladhatsz felfele. A hátralevő megtehető távolságot – amit az aktuális felhasználási mód és körülményekből számol a komputer – mindig megtalálod a kijelződön, így nem érhet meglepetés, és akár időben tudsz változtatni, ha szükséges.
Egy ebike súlya jóval 20 kilogramm felett van, ami sokkal több, mint egy normál kerékpáré, ezért egy kicsit másként kell vele közlekedni. A nagyobb tömeg elsőre ijesztőnek tűnhet, de a gyártók a tömegközéppontot a lehető legalacsonyabbra tervezik, így ez az extra súly nagyobb stabilitást ad például a technikásabb lejtmenetek során. Kanyarodáskor kicsit lomhábbnak tűnhet, de előbb-utóbb ráérzel a megfelelő testtartásra, és a felső tested is megedződik a plusz súlyhoz.
A ebike attól még, hogy motor és akkumulátor van rászerelve, még mindig kerékpár. A hajtás, a váltók, a fékek mind rendesen működni fognak akkor is, ha elnézted, és kifutsz az elektronokból. Ilyenkor egyszerűen csak egy a normál bringánál sokkal nehezebb kerékpárod lesz, amit csak tekerned kell a célig. No persze ezalatt tuti megedződsz, de legalább lesz egy jó sztorid, amit mesélhetsz a haveroknak utána.
A ebike, hasonlóan a normál kerékpárhoz, csak és kizárólag emberi hajtás segítségével képes haladásra. A kerékpárba szerelt lithiumos, újratölthető akkumulátor és a különböző teljesítményű motor csak plusz pedálozási rásegítést biztosít számodra. Ezen rásegítést a motor egy egységes szabályozás keretében 25 km/h sebességig biztosítja számodra, ezt meghaladó tempónál a motor kikapcsol és csak önállóan magad erejéből pedálozhatsz gyorsabban. Az extra pedálozási erő (rásegítés) mértékét te tudod szabályozni a kormányról, ahol ezen felül láthatod a még megtehető becsült kilométerek számát is. A Shimano STEPS ebike rendszernek 3 különböző ilyen rásegítési fokozata van: Eco, Trail, és Boost - valamint gyalogló mód, amikor a motor nagyon lassan előremozdítja a kerékpárt, mely például a kerékpár rámpára, vagy az emeletre feltolásában segít neked.
Nem, egyáltalán nem! Míg a motorkerékpár képes emberi hajtás nélkül haladni, a ebike csak és kizárólag az emberi erőtől, pedálozástól tud előre haladni. A ebike motorja csak rásegít a pedálozásodra, nem pedig önállóan hajt! De persze van pár szabályozás a ebike kerékpárokra is, mint a motorkerékpárokra.
Ilyen szabályozás például a rásegítés bekapcsolásának sebesség-intervalluma. A normál ebike kerékpárok esetében a motor 25 km/h sebességig adhat extra erőt a pedálozásodhoz. Az s-ebikeek esetében ez a határ már 45 km/h, viszont ezen modellekre több országban is gépjárműfelelősség-biztosítás kötése kötelező, sőt, egyes helyeken a rendszámtáblát is ki kell váltani rá és visszapillantó-tükörrel kell felszerelni. Azt talán le sem kell írni, de ezen tempóra képes kerékpárokkal a normál bringákkal használt kerékpárúton tilos haladni. Végül pedig ott az r-ebike kategória, melybe azon modellek tartoznak, melyeknél a rendszer nem kapcsol ki 45 km/h sebességnél, ezekkel viszont kizárólag zárt pályán, vagy otthon a kertben bringázhatsz!
A ebike csendes, majdnem hang nélküli, akárcsak egy normál kerékpár. Ha elég közel helyeznéd a füled a motorhoz menetközben, akkor halhatnád a finom morgást, zümmögést, de csak ennyi…
Nem. A ebike kerékpár nem úgy működik, mint egy belsőégésű motorral hajtott motorkerékpár, amelynél a nyomaték direkten a hátsó kerékre leadódik és ezáltal „felszántja” az ösvényt. A ebike természetes-érzetű pedálozást nyújt, így nem kap nagyobb nyomatékot a kerekeken keresztül a talaj, mint egy normál kerékpárnál. Az ösvényekben tett károk jóval inkább a nem megfelelő fékezések és időjárási körülmények javára írhatók, mint a wattokéra.
Naná! Annak ellenére, hogy a ebike nem kétéltű jármű, gond nélkül bringázhatsz vele esőben, vagy épp lecsutakolhatod egy nagyobb tekerés után, akárcsak egy normális kerékpárt. Csak kerüld takarításnál a nagynyomású vízsugárral a különböző kábelcsatlakozókat, és nem lesz baj – meg talán a medencébe ugrálást is mellőzd vele.
Mivel a pedelec kerékpárok akkumulátora robbanékony és gyúlékony, így repülőn nem szállíthatod kedvenc paripádat – legalábbis az akkumulátorát nem! Ez vonatkozik a kézipoggyászokra is… Földi- illetve vízi utazási módok esetében nincs ilyen megkötés. Ha az autóra szerelhető kerékpárszállítón szállítanád, akkor figyelj oda a szállítóra helyezhető maximális súlyra, hiszen a ebike tömege jóval nagyobb, mint egy normál bringáé! Plusz nem árt annak is utána járnod, hogy a cél ország, ahova utazni kívánsz és ahol majd tekernél, milyen követelményeket ír elő a ebike használatára (pld. biztosítás, állandó menetfény, visszapillantó-tükör, vagy rendszám)…
A ebike egyes részei fejlett elektronikát és technológiát rejtenek – mint a motor, az akkumulátor vagy épp a komputer – de az ezeken kívüli részek normál kerékpár alkatrészek. Így a váltás, hajtás, fékek és rugózás ugyanolyan karbantartást és szerelést igényelnek, mint minden más, normál bringán, amiket akár te is megcsinálhatsz. A többi résznél már problémás a házi „tunning” vagy „barkács”. Fontos tudni, hogy bárminemű, az elektronikus rendszerbe való belenyúlás, vagy akár az első lánctányér más méretűre cseréje garancia vesztéssel jár! Ha bármi problémád van ezen alkatrészekkel, keress egy ebike szakszervízt, ahol megfelelő felszerelésekkel kiolvassák a problémát és meg is javítják.