- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Úgy tűnik a Eurobike újra régi fényében tündököl, és 5 év után visszatért bele az élet, és persze a kiállítók. Ezek szerint ehhez szükség volt egy új helyszínre is. Friedrichshafen helyett immáron Frankfurtban került megrendezésre a giga show, és bizony számtalan újdonsággal jelentkeztek a gyártók, amiből most szemezgettünk kicsit.
Már a pekingi olimpián látható volt Tom Pidcock bringáján valami fura doboz a rugóstagnál, és a villánál, idén Nove Mestoban viszont már takarás nélkül fotózhattuk Prevot és Pidcock új Pinarello montijait a Suntour Tact elektronikus rugózás vezérléssel. A Eurobike pedig a hivatalos bejelentés helyszíne volt. A Távol-Keleti gyártó terméke nem csak cross-country, hanem bármilyen terep felhasználásra alkalmas lehet, vélhetően jönnek is majd az újabb modellek. Egyelőre az Axon 34 Werx Boost EQ 29 villába, és az új Edge TT rugóstagba érhető el a szett 4990 EUR-ért.
A mindössze 198 grammos súlytöbbletet jelentő Tact rendszer a kompresszió csillapítást változtatja egy három tengelyű gyorsulásmérő jelei alapján, 8 különböző fokozatban. Az 1-es a legkényelmesebb, a 8-as a leghatékonyabb a hajtás szempontjából. A bringában a rendszerhez szükséges áramot egy akkumulátor biztosítja, ami a Pinarelloban az alsőcsőben került elhelyezésre, de lesz belőle kulacstartó alá szerelhető kivitel is. Azért lett vezetékes, mert a gyártó szerint a 4 milliszekundumos reakcióidőt csak így lehet biztosítani. Természetesen egy app is jár a Tact-hoz, amin szintén paraméterezhetők a funkciók. Reméljük hamarosan tesztelhetjük is!
17.000 EUR és 7.2 kg. Ezek a sarokszámok jellemzik a Pilot Cycles 3D nyomtatott titán vázát, amit a te méretedre gyártanak le. A holland gyártó elég radikális kinézettel rendelkező kerékpárt készített, ahol a három nyomtatott részből készült váz ragasztással rögzül egymáshoz. A nyomtatási eljárás miatt mindössze 0.6mm-es falvastagságot sikerült elérni, így a váz súlya mindössze 1150 gramm. A szériagyártásra azt ígérik, hogy 1 kg alá fogják faragni ezt az értéket. Ezt úgy szeretnék elérni, hogy a teljes váz egy darabból nyomtatódjon! 6.5 millió forint nagyon nem kevés, de eléggé egyedi a végtermék is!
Ilyet utoljára 89-ben láttam amikor véletlenül a női fodrászhoz nyitottam be, de most rendes fejvédőként szabadalmaztatták, és elővételben már augusztustól kapható lesz. Városi kerékpárosok a célcsoport, ahol használat után leengedve, és összegyűrve a táskádban is elfér. Állítólag 4x biztonságosabb mint a hagyományos EPS hab alapra készült fejvédők, bár elnézve a tarkónál található szelepet és nagy tekerőgombot, hát......
Egy sima autószelepes minipumpával is felfújható, és hamarosan minden EU-s fejvédő biztonsági teszten át fog menni. Négy méretben lesz kapható, és nagyságrendileg 150 EUR lesz az ára. Hát, kíváncsian várjuk, akár ki is próbálnánk. Persze ha megkapta az EU-s certifikátokat.
A német „lakatgyártó” egyre durvábban belehúz a sisak fejlesztésekbe, így növelve imidzsüket ebben a szegmensben is. Az aero országúti fejvédő még jobb szellőzést, és aerodinamikai jellemzőket kapott, de előnyeit csak nagy tempónál hozza. Profi versenyzők közreműködésével tervezték, és olaszországban készül.
A tetején az Aeroblade betét a szellőzést és az aerot is javítja, sőt felgyorsítja a levegő áramlását, a Sweatbox Vent szellőzők pedig a homlok részen a légáramlást biztosítják. Helyet kapott benne egy hálós erősítés is, ami akkor jön jól ha többször verődik a fejed a talajhoz egy esésnél. 32 %-kal megnövelték a szellőzés hatékonyságát is.
A bringásoknak jellemzően fontos a környezetük védelme, a szelektív hulladékgyűjtés, vagy éppen az újrahasznosítás. Az Igus bike pont ennek a nagykövete, mivel újrahasznosított anyagokból készült. Majdnem mindene műanyagból készül, többek között a váz, a kerekek, és a hajtókarok is. A technológia mögötte a „rotor moulding”, ami lesarkítva hasonlít ahhoz ahogy a karbon vázak is készülnek, tehát egy felmelegített formában „sütik ki” a végleges formát. Érdekes egyébként, mert az Igus alapvetően műanyag siklócsapágyas rendszerek, kábelek, és golyóscsapágyak gyártásával foglalkozik, de úgy látszik a bringa készítés felé is kacsingatnak. A kinézete véleményünk szerint elég megosztó, de az irány mindenképpen dícséretes, örülnénk neki ha a karbon vázak újrahasznosítása is megoldódna.
Bear Grylls a vitatott „mindent túlélő” exkatona, és a világ egyik leghíresebb összecsukható városi bringája kooperálni kezdett. Azért a zöld szín, meg a táskaszett inkább egy kisebb kalandozást sejtet , mint több heti dzsungelben elveszést, de attraktív lett a dizájn, és 800.000 forintért azért meg fogja találni a maga vevő rétegét, hiszen a „bromptonozás” eleve egy városi életstílus.
A Camelbak leginkább a hidratációs hátizsákjairól híres, de most nyitottak a csomagos túrázás, azaz a bikepacking felé is. Kormányra, vázháromszögbe, és nyeregcsőre szerelhető modellekkel indulnak neki a 2024-es évnek, és ha folytatják a hagyományokat, akkor minőségi termékekről lesz szó.
A vázháromszögbe rakható 3 vagy 4.5 literes táskába egy víztartály is rakható, ami nem rossz ötlet, hiszen kulacsokat felszerelgetni sem könnyű feladat, de súlyban is többletet jelent egy zsákhoz képest.
Most már jó ideje piacon van a népszerű Merida gravel bike a Silex, ami nagyon kényelmes üléspozíciót nyújt, de pont emiatt érte sok kritika, hogy a magas fejcső miatt nem a legszebb/legsportosabb, ezért most a tajvani gyártó kihozta a sportos gravel bringát, rendesen blig-bling kinézettel. Ez egy gravel race bike, tehát főleg annak való, aki sportolni, versenyezni szeretne az aszfaltos utakon kívül. Akár sárvédővel is ellátható, így rossz időben sem kell meghátrálni. A fékeknél ott a már ismert „disc cooler” technológia, és akár 27.2-es dropper nyeregcsővel is kompatibilis.
Ezzel egy teljes lineup alakult ki a Meridánál: a Reacto az aero, a Scultura a mindenre jó országúti, a Scultura Endurance a hosszú távok bajnoka, az Endurance GR a gravel versenyző, és végül a Silex a gravel adventure vagyis a kényelmes túrázó.
A lánc és támvillák kialakítása a rezgések elnyelése érdekében lett kialakítva, de oldalirányban megtartotta a merevségét. A nyeregcső rögzítése belesimul a vázba, a támvillák közötti összekötő pedig eltávolítható ha nem raksz fel sárvédőt. A CF3 karbon váz 1124 grammot nyom, a villa pedig 411 gramm. Lesz belőle két karbon (8000 és 5000), illetve egy alu (500) kivitel. Alig várjuk az első tesztmodelleket!
Öt éve a Continental bemutatta az első belső váltórendszerrel ellátott középmotor rendszerét, de sajnos a Covid első évében be is szántották az egészet, legnagyobb bánatunkra. A Pinion meg egyszerűen a világ legjobb gearbox rendszerét gyártja, és végre megdobták a dupla hatost! Egybeépítettek egy középmotoros hajtást a 9 vagy 12 sebességes gearbox váltással.
Az elektromos váltórendszer egybeépítve a motorral mindössze 4 kg-ot nyom, ami nagyszerű érték, mivel 3 kg körül vannak a csak szimplán motor rendszerek, és ehhez jön még egy SRAM GX AXS szett közel 2 kg-os súlya. Arról nem beszélve, hogy ezt nem kell igazán karbantartani, nem nyúlik a lánc, tehát közel a kánaán. A teljes rendszer kivitelezését a Pinion végezte, és nem kevesebb mint 160 Nm-es nyomatékkal tud maximálisan rendelkezni.
568 és 600%-os áttételtartományt tesz lehetővé, ami bőven túlmutat a konkurens láncváltókon. A váltást is elektronika végzi, és nagyon hasonlít a váltókar a Shimano Di2 karjaira. Első körben háromféle akkuval lesz kapható: a legkisebb 480 Wh-s, a közepes 720 Wh-s, a legnagyobb pedig majdnem kWh-s, a maga 960 Wh-s teljesítményével. Durva! Ezt is nagyon várjuk tesztre! Szíjhajtással örökélet meg egy nap, ezért is 10.000 km-es a szervizintervalluma.
A Bosch sosem arról volt híres, hogy könnyű motorokat gyártana, inkább a teljesítmény, vagy inkább nyomaték illetve a hatótáv volt a fókuszban az utóbbi években. Most viszont ahogy a konkurensek egyre-másra jelentik be a könnyű elektromos kerékpárokba szánt motorokat, ideje volt a német óriásnak is lépnie. Az SX motor az új szabályozás értelmében 600 W-ot tud leadni csúcsban, persze a névleges teljesítménye továbbra is 250 W marad! Emellé 55 Nm-es nyomaték társul, ami azért nem kevés. Mindössze 2 kg-ot nyom a magnézium házas motor, ami már simán nevezhető könnyűsúlyúnak.
Ehhez érkezik az új CompactTube 400-as akkumulátor, ami szintén 2 kg-os. Ez már partiban van a jelenlegi csúcsot képviselő Fazua Ride 60 szettel, ami 4.2 kg. Utóbbi 450 W-os csúcsteljesítménnyel rendelkezik, így ebben is lekörözi, de 5 Nm-rel több nyomatékot tud. Viszont akkuteljesítményből a Bosch-nál van több. Az új motor új tömítés rendszert kapott, így a hajtókarok közötti távolság is kisebb lett (Q-faktor), ami 160 mm.
Az új szetthez társítható egy Mini Remote Dropbar kapcsoló is, ami az elektromos gravel bringák kormányához illeszkedik. Mivel egy könnyű rendszerről van szó, vélhetően sok országúti, és gravel gépben fogjuk viszont látni, de a karbon fullyk sem fogják megúszni. A Race motorban megismert „sprint mód” is belekerült.
A SRAM már nagyon régóta vezető szerepet tölt be a vezeték nélküli váltórendszerek szegmensében, és most itt van országútra, vagyis inkább gravelre a legolcsóbb szett, az Apex XPLR AXS. Persze az olcsóság relatív, mivel a hátsó váltó 290 EUR, a váltókar pedig szintén 265 EUR. Opcionálisan wattmérős hajtóművel is kérhető a szett, de itt már csak szimpla tányéros rendszerről beszélünk, főleg gravel bringákra. A Rival AXS rendszerhez képest mindössze 50 gramm a különbség, tehát súlycsökkentés miatt nem érdemes megvenni.
Az a baj, hogy még legalább 5-6 olyan újdonságot lehetett volna a cikkbe beletenni ami nagyot szólt, de már így sem lesztek sokan, akik idáig eljutottatok. Figyeljétek a Facebook oldalunkat, mert a rövidhírekben még fel fognak bukkanni!