- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egyre több gyártó engedi el a hagyományos bringáik fejlesztését, és csak az elektromos szegmensre koncentrálnak, mert abból fogy igazán Európa szerencsésebbik felében. A KTM ugyan már az ebike-ok kezdeti lépéseikor is jelen volt a piacon, de gőzerővel fejlesztik a „bio” bringáikat is, melynek mozgatásához nincsen szükség áramra.
Tavaly foglalkoztunk már az elektromos kerékpár újdonságokkal a mattighofeni cég kínálatából, most pedig megnézünk pár szemrevaló hagyományos bicajt. Kezdjük az egyik legkedveltebb szériával a gravel kerékpárokkal. Az X-Strada immáron tízféle modellt takar, a belépő szintű X-Strada 10-estől a vezeték nélküli elektromos váltórendszerrel szerelt X-Strada Prime-ig. Sőt flatbar gravel is van a palettájukon méghozzá háromféle!
Tudjuk hogy sokan eretnekségnek gondolják a teleszkópos villával ellátott gravel bringákat, de higgyétek el, ha kipróbáltatok már egyet is, nem fogtok tőle annyira elzárkózni. Főleg ha egy csúcs Rock Shox Ruby Ultimate XPLR van benne aminek mindene állítható, testreszabható, és még szépen is mozog. Igaz 40 mm-es rugóút bőven elegendő itt, de legalább nem nehéz mint sok „konkurense”. Ez a villa a Prime-ba lett beépítve, és a kerékpár többi része is a felső kategóriából jön. A váltórendszere SRAM Rival eTap AXS, 12 sebességes, elől 42-es lánctányérral, hátul 10-44-es sorral. DT Swiss GR1600-as kerekeire 40 mm széles Conti gumik kerültek, de még nem is ez a max vastagság amit elbír! A komplett súlya 9.6 kg, ami telóval együtt jó értéknek számít.
Persze aki nem adna ennyit egy gravelért, annak kiváló választás lehet az X-Strada 10 Pro ami szintén nem kispályás, ugyan már alu vázzal készül, de merev karbon villával, és 12 sebességes Shimano GRX gravel váltó/fékrendszerrel. Van rajta sárvédő és csomagtartó felfogatási lehetőség, és persze több kulacstartó szem is.
Hazai viszonyok között azért merész kijelentés lenne az „ideális téli edzőbringa” kifejezés az X-Strada LFC-re, pedig valahol félúton jár a világjáró mindenes, és a tökéletes napi melóbajárós között. Teszi ezt alu vázzal és karbon villával, amire 2x10 sebességes GRX szettet épített fel az osztrák gyártó, viszont a kiegészítőket sem gagyizták el. A sárvédőszett SKS, a lámpák pedig a híres német Busch & Müller-től származnak. Az Ixon Core LED-es első lámpa 50 LUX-ot tud, amivel nappali fényt tudsz varázsolni az erdőbe is. A csomagtartó a méltán népszerű Tubus terméke, ez sokáig hű társad lesz akkor is ha rendszeresen megpakolod a gépet.
No de szakadjunk ki egy kicsit az országúti jellegű bringák közül, és jöjjenek a hegyikerékpárok! A down country kategóriában indul a Scarp RT amit a cross country világkupákon is láthatunk a KTM versenyzőinek köszönhetően. A Scarp EVO II karbon váz pille könnyű és merev ahogyan ezt ebben a kategóriában el is várhatjuk. A KTM Straight-Line-Link lengőkar rendszerét régóta ismerjük, és az egyik legérzékenyebb a piacon, megfelelően beállítva még mondhatni a fűszálakat is kimozogja.
A 67.5 fokos fejcsőszög elég lapos ahhoz, hogy nagy tempónál, meredek lejtőn is stabil maradjon a gép. Ami a legdurvább, hogy a csúcs RT Prime kivitel össztelósan nyom 10,8 kg-ot a mérlegen, ami egy kiváló érték. Szerencsére a KTM nem csúszott bele abba a hibába, hogy hanyagolja az igazán könnyű montikat. Persze ehhez kellett a FOX 34 StepCast villa, a nemrég megjelent SRAM XX Eagle SL TT váltórendszer, és az hogy dropper helyett hagyományos nyeregcső kerüljön bele. Aki nem tud ennyit szánni egy kerékpárra, annak ott a másik tizenhárom kivitel, így mindenki megtalálhatja a számítását.
Bármennyire is tagadják sokan, a „bling-bling” még mindig rengeteget számít a választásnál, hiszen ha már sok pénzt adunk ki valamire akkor nézzen ki pöpecül! Ennek maximálisan megfelel a Glorious, de ezen felül jön vele a verseny geometria a Rock Shox SID villa, és a mára 12 sebességessé érett középkategóriás szett is. A 29”-os kerekeken guruló ékszer mindössze 11,1 kilót nyom, így erre sem lehet panasz! Ja nem is mondtuk! Ez erendendően egy női bringa, de az vesse ránk az első követ, aki férfi létére nem kívánta meg...