- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Közel egy éve teszteltem 29”-os gumikat, az akkor még csak hadjáratra indult kategória képviselőit, de ma már inkább a győzedelmes hódítókként nézünk eme méretű modellekre. Az igen széles váz és alkatrész választék, és az egyre több a felhasználási kört és az ideális módot specifikáló megjelenések valamint a szájról-szájra terjedő saját tapasztalatoknak köszönhetően ma már legalább ugyanannyi 29-es kerékpár fut a versenyeken, mint 26-os… (ha nem több… bár már időközben új méret kategória is belépett a had szintérre, a két méret közti űrt betöltendő…)
Visszatérve a „laborba”, azaz az ösvény mellett pihenő kerékpáromhoz, épp két cseh remek fogai közül pereg, az elmúlt napok kánikulájának köszönhetően csontszáraz, erdő talaja. Abba a szerencsés tesztelői helyzetbe kerültem, hogy a korábban nyúzott Rubena Scylla és Kratos szimpla összetételű verzióinak új fejlesztésű kétkomponensű Top Design változatait kaptam meg, így rögtön összehasonlíthattam az egyszerűbb kivitelt a felső kategóriával.
Mindkét külső a tetszetős, nagy, fehér Rubena feliratokon, illetve a jellegzetes orrszarvús logókon felül éleiknél kékes-szürke csíkozással erősítik önmaguk Mayer-factorát, vagyis a pofás kinézetüket. De a csíkozások nem a látvány és tetszési index emelésének eme módját szolgálják. Az SE-Dual Extreme Light Compound (SDX) technológia lényege két alapanyag különleges kombinációja: puha, kiválóan tapadó anyag a futófelület szélein, és a magas szerkezeti erővel, javított kopásállósággal, kitűnő tapadással és alacsony gördülési ellenállással rendelkező CRX összetétel a futófelület közepén, valamint az oldalfalakban. A két alapanyag kombinációjának köszönhetően a külsőgumi kifejezetten versenyzési célra alkalmas, hiszen az alacsony tömeg és gördülési ellenállás magas sebességet, míg biztosabb kanyarvételeket biztosít.
Mindkét külső aramid peremes, hajtogatható, ami ekkora méretű gumiknál el is várható, hisz egy drót peremes esetében az amúgy is hatalmas átmérőjű termékek súlya igen csak megnövekedne. Mintázatuk nagyon hasonlít egymásra, minimális elrendezési és méret különbségek vannak.
A Scylla V96 Top Design 29×2,25” (57-622) súlya 590gramm, ami 50grammal több mint a szimpla összetételű változata. A minimál mintázata tagadhatatlanul versenyre teremtette. Alacsony és sűrűn elhelyezett szögletes bütykök, valamint erőteljesen íves keresztmetszet mellett a lehelet vékony oldalfal miatt robbanékony.
Mint már írtam, korábban tartósan nyúztam a szimpla összetételű verziót, így a kedvenc ösvény felé tartva minden rezzenésénél a nem megszokottakat figyeltem. Az erdőben aztán a kétkedő énem kezdte rakni a kerekeket a kanyarokba, a gyökerekre, és a kövekre, miközben a kerékpár által továbbított jeleket a szuper számítógép dolgozta fel és a NASA kutatók elemezték minden körben…
Első ízben pont egy hatalmas felhőszakadást követő nap haraptam bele a szárazság miatt még az özönvíz ellenére is csak picit megpuhult, de dagonya-mentes erdei talajba. Pont az a fajta ideális teszt helyzet állt elő, amikor ha akartál, találtál magadnak pocsolyát és benne sarat, szárazabb és nedvesebb szakaszokat, valamint a rothadó tavalyi avar alján sikamlósabb részeket.
A Scylla a tavalyi teszt során bizonyította, hogy nem szabad többet elvárni tőle, mint amit ránézésre kinézel belőle: vérbeli verseny külső, sok mindent feladva a sebesség oltárán. Az élek összetételének változtatása ezen annyit változtatott, hogy a keményebben odatett kanyarokban az apró fogak az eddigi kapaszkodás-határán érezhető megcsúszásokat korrigálják… de azt is csak egy szűk korláton belül.
Sárban az összetételekkel való játék nem változtat az egyszerűbb változat ezen tulajdonságán: az apró minták nem tudnak kellően megkapaszkodni a híg löttyben…
A Kratos V98 Top Design 29×2,25” (57-622) külső érdekes módon súlyra ugyanazt kínálja, mint a szimpla összetételű kivitele: 660gramm/darab. A nagyobbacska bütykök agresszív használatért ordítanak első pillantásra. Már tavaly is meglepett, hogy a 29”-os méretnek köszönhetően hiába a méretes mintázat, aszfalton neki kezdve sem kezdi erősen masszírozni az ülésen keresztül a hátsónk, mint ahogy azt várnánk. Az íves keresztmetszetének köszönhetően a futófelület nem túl szélesen érintkezik az úttal, így nem igényel nagyobb erőt a gördítése sem.
Oldalfala picit vaskosabb, mint testvéréé, viszont sokkal több „hibázást” és sebességet enged meg nekünk egy-egy technikásabb ösvényen. A vastagabb oldalfalak és az amúgy is nagyobb nyomásra felfújt ballonos gumik jól ellenállnak a felütéseknek. A bütykök, méreteikből eredően, hatalmas fogakként harapnak az ösvénybe, míg a puhább összetételű élek az élesebb kanyarokban, köveken vagy ágakon ezen acsarkodásunk kiegészítik egy leheletnyi extra biztonsággal, egy hajszálvékony plusz sebességgel.
Összességében - bár továbbra sem leszünk „öribarik” a dózeres, apró kavicsos utakkal, és a kanyarokban sem fogunk befordulni pókember módjára - az SDX technológiának köszönhetően annyi plusz tartalékot kapunk egy-egy kanyarban, vagy épp egy rézsún, amivel másodperceket, vagy épp szűkebben fordulva az utolsó kanyarban helyezést nyerhetünk.
Akik hajlandóak a másodpercekért egy kis kompromisszumot kötni, azoknak a Scylla, akik pedig odafigyelés nélküli, „bő lére engedett” tekerésre vágynak, a Kratos lehet ideális választás.
V98 Kratos és V96 Scylla 2012. évi 29"-es újdonságok Mindkettő Top Design kivitel, melyek a "hagyományos" Rubena külsőkhöz képest kifinomultabb, részletesebb mintázattal rendelkeznek. Tekintettel, hogy a Top Design vonal kifejezetten versenyzésre készül, ezért a mintázat egyúttal alacsonyabb, kevésbé mély, alacsonyabb gördülési ellenállást és nagyobb sebességet lehetővé téve. Mindkét mintázat tartalmaz apró rovátkákat, melyek nedves körülmények között stabilizálják a gumit, nem, vagy kevésbé engedik csúszkálni. Mindkét külső egyben Grey Line (két-komponenses) kivitel, melyről már esett szó korábban: két alapanyag különleges kombinációja: puha, kiválóan tapadó anyag (SSC – Grey Line) a futófelület szélein, és a már korábban bizonyított CRX összetétel a futófelület közepén, és az oldalfalakban. A két alapanyag kombinációja a külsőgumit kifejezetten versenyzési célra determinálja, hiszen az alacsony tömeg és gördülési ellenállás magas egyenesfutási sebességet, míg a tökéletes tapadás biztos kanyarvételt garantál. A külsők mérete 29 x 2,25 (57-622), a modern, 29"-es MTB kerékpárokhoz. Tömeg: Ajánlott bruttó fogyasztói árak: Bővebb információ: www.rubena.co.hu |