- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Trek leányvállata, a Bontrager a héten mutatta be a saját fejlesztésű WaveCel-technológiáját, és az azzal készült új sisakot, mely új fejezetet nyithat a fejvédők biztonsági szintjének történetében. Vagy mégsem?
Habár több gyártó rengeteg energiát invesztál a tökéletes sisak megalkotásába, talán soha nem lesz olyan, melyben egy baleset során 100%-osan elkerülhető az agyi trauma, melyben semmi esélye agyunk és koponyánk sérülésének. Persze az újabb és újabb technológiák révén a mai sisakok is sokkal biztonságosabbak, mint az 5-10 évvel korábbi elődeik.
Ma már van MIPS-technológia – mely talán a legismertebb, és legelterjedtebb gördüléses energia-elnyelő rendszer – meg aztán van a POC-nál egy Spin-, a Leattnál egy Turbine 360- és a Kalinál egy LDL-megoldás. Mind hasonlóképpen működik: a külső héj, a nem közvetlen a fejcsúcsra érkező külső erők hatására elmozdul a fejünkön, mely hatására az agyunkra és koponyánkra ható erő drasztikusan redukálódik. Ám a Bontrager most máshogy közelítette meg a feladatot.
A Bontrager által most bemutatott, saját fejlesztésű WaveCel-technológiája nagyjából úgy néz ki, mintha a MIPS- és a Koroyd-technológiákat ötvözték volna.
GYORS ÁTTEKINTŐ
A Koroyd-technológia lényege, hogy egy méhsejtszerkezetű műanyag struktúrával helyettesítik a hagyományos EPS habréteg nagy részét, így a sisak jobban elnyeli a nem közvetlen a fejcsúcsra érkező behatásokat.
A MIPS-technológia során a sisak EPS hab- és polikarbonát héj egységén belül, egy gumibakokra felfüggesztett plusz héj kerül, amire fekszik fel a fejünk. A sisak külseje egy behatás során, a héjtól külön mozogva tud elfordulni, a gumibakok pedig csökkentik az erőt, mely az agyunkra és koponyánkra hat.
A WaveCel lelke az EPS habon belül elhelyezkedő, rugalmas, elcsavarodásra és összenyomódásra is képes hálós struktúra. Erre fekszik fel a fejünk. Ezen kialakításnak köszönhetően külső behatáskor az agyunkra ható erők redukálódnak. A cég által kiadott labormérés alapján
a WaveCel 48-szor hatékonyabb a hagyományos EPS hab-struktúrával szemben,
és ami még fontosabb: akár a fejcsúcsunkra érkező erők esetében is, mivel a WaveCel ilyen helyzetben is képes összenyomódás és ezzel energia elnyelésre, ellenben a MIPSszel, mely ilyenkor nem tud elcsavarodni! Ennek köszönhetően szinte elenyésző az agyi trauma kialakulásának kockázata!
Bár a sisak igen nagy szelllőzőnyílásokat kapott, tömege L-méretben 448 gramm, a kisebb 380 gramm. Ezen adatokkal nem a tartozik a legkönnyebbek közé, de a trail sisakok között nem is vészes.
További tulajdonságai: az állhevedere mágnesesen kapcsolódik, mely egykezes oldást is lehetővé tesz, valamint racsnis tarkórögzítéssel lehet majd fejünkre igazítani. Illetve a sisakhoz kapunk egy akciókamera csatlakozó panelt is.
Hiába a laboreredmények alapján kapott legmagasabb értékelés (Virginia Tech), a skandináv cég véleménye szerint a Bontrager által bemutatott technológia (pontosabban az azt alátámasztó tudományos tanulmányok és tesztek kis száma) problémákat rejt. Dr Hans von Holst agysebész és Dr Peter Halldin agykutató, a MIPS megalkotói és velük a technológia mögött álló intézmény, több mint 22 000 tesztet elvégzett már és számos tudományos tanulmányt készítettek a kerékpáros fejvédők tökéletesítése érdekében. Az ezekkel megszerzett tudással és tapasztalattal a hátuk mögött meg vannak győződve arról, hogy nincs két egyformán biztonságos sisak, még a gördüléses energia-elnyelő változatok között sem. Nincs két egyforma fejre gyakorolt behatás, mint ahogy nincs két egyforma fejszerkezet sem.
A skandináv cég által elvégzett elsődleges WaveCel teszt eredménye elmaradt a Bontrager által közöltektől, így további tesztek és vizsgálatok elvégzését tartják szükségesnek.
„A felhasználók érdekében próbálunk hinni abban, hogy a Bontrager által megadott értékek pontosak, de nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy a saját laborunkban elvégzett további vizsgálatok milyen eredményeket mutatnak majd. Cégünk kutatókból és tudósokból áll, így ezen fejlesztést is a tudományos kutatás szellemében közelítjük meg. Számunkra is a cél a kerékpározás még biztonságosabbá tétele.”
A végső eredményeket mindenki számára elérhetővé teszik majd...
A skandináv intézmény vizsgálatai nélkül is már elérhetők a WaveCel-technológiával készült első sisakok. A Blaze névre keresztelt mountain bike modell ára 300 dollár körül lesz, de a magas árhoz egy magas biztonsági faktor jár.
Téged meggyőzött, vagy szkeptikus vagy?