- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Egy éve jelent meg a Shimano csúcs országúti szettje, de ennyit kellett várni arra, hogy legyen belőle elérhető tesztdarab, és bizony a vásárlók még nem lélegezhetnek fel, a kerékpáripart súlytó hiányok a Shimano-t sem kerülhették el.
No de nézzük a jobbik oldalát, végre mehettünk a zászlóshajóval, amit egy karbon országútira épített fel a márka hazai forgalmazója a Paul Lange Hungary. Sokan elmorzsoltak egy könnycseppet, mivel immáron kizárólag elektromos váltórendszerrel lesz kapható a Dura Ace, sőt az új Ultegra is! Sajnos a mechanikai szetteket folyamatosan éri utol a végzet, aminek vannak akik örülnek, de vannak akik nem.
Az új Dura Ace küllemében is változott, mégis egészen óvatosan nyúltak hozzá. Már az előző széria is nagyon bejött, ez pedig telitalálat, de ugye az ízlés teljesen szubjektív dolog. Az viszont nem, hogy végre a Shimano is felzárkózott a konkurensekhez, és immáron 2x12 sebességet kínál! Sőt az sem, hogy semi wireless működésű, azaz a fékváltókarok, és a váltók között immáron nincsen vezetékes kapcsolat. Azaz a váltók még össze vannak kötve az akkumulátorral kábeles módon, de a központi egység, és a váltókarok között már nincsen szükség kábelezésre, bár aki szeretné, az be tudja fixen is kötni.
A műszaki háttérről már leírtunk részletesen mindent ITT , így azt nem részleteznénk újra, inkább fókuszáljunk a működésre. A váltókar formája változott az elődhöz képest, és nagyon bejön a megnövelt támaszkodási felület, mivel én úgyis felül fogom többet, illetve az egymástól jobban elkülönülő váltókar kapcsolók könnyebben megkülönböztethetők akár vastagabb kesztyűben is. A fékváltókar feje is nagyobb lett, vélhetően a benne található gombelemek miatt is, ellenben javítja a fogását, ami szintén a kényelemre gyakorol pozitív hatást.
A váltásról nehéz bármit is írni, mert már az előd is közel tökéletes volt. Hasonlítottam már össze RED eTAP AXS-el, annak is meg vannak az előnyei, de határozottan gyorsabb a Di2, és valahogy „műszerebb” érzete van, míg az AXS inkább a kanadai favágó stílust hozza. Az első váltáson is sikerült leheletnyivel gyorsítani, ami főleg a 90-100-as pedálfordulat alatti zónában érzékelhető, ahol már nem ideális a fordulat, de az új 9200-as első váltó ebben is fejlődött. Hátul én nem érzékeltem különbséget a régihez képest, terhelés alatt sem, mint ahogy mondtam, már az is tökéletes volt. Persze nyilván nem vagyok World Tour versenyző, de ők meg úgysem mondhatnak mást a szerződésük miatt…
Amiben viszont óriási lett az előrelépés, az a programozhatóság. Igen, furán hangzik ez a mai világban, mikor lassan az autók is csak az infotainment extráiban különböznek, de a bringásoknak, ahogy a külföldi fórumokat is olvassa az ember, van igénye erre. Az előző szériákban nagyon minimális volt az a szint, ahol a végfelhasználó belenyúlhatott a rendszerbe, sőt eleinte még csak számítógép segítségével, kábelesen lehetett, de mára simán a telefonunkról tudjuk testre szabni a Dura Ace funkcióit. A bal váltókarral váltanál hátul? Szeretnél elöl automata váltást, és meg szeretnéd határozni, hogy milyen hátsó fokozatoknál menjen végbe? A váltókar nyomva tartásánál mennyit szeretnél egyszerre léptetni? És még sorolhatnánk a funkciókat, amiket elérhetsz, megváltoztathatsz. A szoftverfrissítés is megy vezeték nélküli módon, bár a fékváltókarokon a firmware még mindig csak kábellel updatelhető! De ez a funkció módosításokat nem érinti.
Sokan kételkednek még mindig az akkumulátor kapacitásában, holott immáron 13 éve van elektromos váltórendszere a Shimano-nak, és ezalatt kiderült, hogy kilométerek ezreit lehet beletenni anélkül, hogy lemerülne. Itt a semi wireless rendszernél azért a 2000 km feletti hatótávot nem lehet elérni, de a két hónapos teszt is bizonyította, hogy valahol 1000 km körül lesz a központi akku élettartama, ami bőven elegendő, hiszen akik sokat edzenek, azoknak is elég lesz havonta egyszer töltőre tenni. Ahhoz képest, hogy elfogadjuk, hogy a mobilunkat minden este töltőre kell tenni, nem hinném, hogy ez nagy problémát okozna.
Egyelőre a wattmérővel egybeépített hajtóművet nem tudtuk kipróbálni, de ahogy az várható volt, semmilyen merevség problémát nem tudtam észre venni a hajtóművön, vagy lánctányéron. Mióta a lánctányérok is üreges alumíniumból készülnek, még sprinteléskor sem tudod hozzáérinteni a láncot az első váltó belső terelőlemezeihez.
A fékrendszer is megújult, sőt megnövelték a fékbetét, és a tárcsa közötti hézagot is 10%-kal, ami megkönnyíti a beállítást, és nagyobb fékezések után sem fog beleciceregni az új RT-MT900-as tárcsa a betétbe. Hát ez utóbbi sajnos nem jött be. Az R9100-as szett bemutatásakor debütáltak az SM-RT900-as Ice-Tec Freeza tárcsák, amiknek brutális volt a fékereje, de az acél fékfelületes, és alu magos rotorok erős fékezés után a két fém eltérő hőtágulása miatt rövid időre deformálták a tárcsát, ami beleért a betétekbe pár másodpercre. Ez a kicsit zavaró tényező továbbra is velünk marad, de tényleg csak nagy igénybevételű, intenzív lassításoknál jön elő. A fékerő továbbra is nomen est omen, bármilyen tempóról könnyedén meg lehet vele állni. Kérdés sincsen ma már, hogy van-e előnye a tárcsaféknek a felnifékkel szemben. Csak előnye van.
A bringában a gyári Dura Ace C36-os kerekek voltak, ami 36 mm-es profilú karbon felnit jelent esetünkben. Az első kerék 522 grammot nyom, a hátsó pedig 632-t, ami brutálisan jó érték, főleg annak tudatában, hogy régebben a Shimano inkább tartós, mint könnyű kerekeket készített. Ezek merevségével sem volt gond, pedig a súlyom nem éppen a célközönségével egyezik meg, bár a pénzes amatőrök sem a topfitt kategóriából szoktak kikerülni. Mondjuk ebből rám csak az amatőr igaz… A Direct Engagement kazetta mechanizmusnak köszönhetően alig van holtjátéka a kalapácsoknak, full közvetlen a hajtás, és a hangja is nagyon tetszett, bár ez megint szubjektív, van aki a csendes, van aki a hangos racsnikat szereti.
Összességében egy vérpfrofi, az amatőrök igényeit többszörösen túlteljesítő szettről van szó, aminek a működését tizenéve csiszolják tökélyre, és ez nagyjából sikerült is. Nekem még mindig emésztendő, hogy csak félig wireless a jelátvitel, és továbbra is kábelezni kell a váltókat, miközben a konkurencia már évek óta sikeresen megy a külön akkus kivitellel. A működése, a váltási teljesítmény, a fékerő, az ergonómia viszont egyértelműen világszínvonalú, és csak azért nem írom, hogy az összes konkurencia felett áll, mert a Campa Record EPS szetthez még nem volt szerencsém, viszont az amerikaikat ha nem is lekörözi, de simán übereli. A programozhatóságról, paraméterezhetőségről nem is beszélve. Szerintem kevesen fogják szettként megvásárolni 4-5000 EUR körüli összegért (hajtóműtől függően), inkább tartom elképzelhetőnek, hogy komplett bringában kerül be az országba, ezért ezt gyorsan meg is cáfoljuk ezzel a videóval, amit nem olyan régen készítettünk egy igazán egyedi építésről: