- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Bosch nem olyan régen jelentette be a Performance Line SX motorját, ami utat nyit a könnyű pedelec kerékpárok terjedésének. Igen, valóban léteztek eddig is olyan rendszerek amik köré bőven 25 kg alatti kerékpárokat lehetett építeni, de igazából a valódi súlycsökkenést a többség úgy érte el, hogy az akkumulátor teljesítménye lett kisebb, és 250-300 Wh-nyi kapacitást tudtak csak a vázban elrejteni.
Persze ez is bőven elegendő lehet, egyrészt ha könnyű a bringa, másrészt ha „ECO fanok” vagyunk, így viszont nem használjuk ki a hajtásunk tudását. De miért írom azt, hogy ez a hajtás nyitott utat a könnyű elektromos kerékpárok felé? Azért, mert egyrészt a Bosch újdonságára majd minden gyártó rástartolt, másrészt a német gyártó (aki a motorokat és akkukat hazánkban (is) gyártja) tud volument biztosítani az OEM-ek számára, akár százeres nagyságrendben. Igen, könnyebb pár grammal a TQ HPR50, vagy a Speci SL 1.2, de marginális a mennyiségük a piacon, miközben az SX most tarolni fog, ezt láthattuk a Eurobike kiállításon is! Mindig kell az a bizonyos nagy lökés a piacon ahhoz, hogy valami igazán népszerűvé válhasson.
Az új Performance Line SX motor 2000 grammot nyom, és nem csak könnyebb, hanem keskenyebb is lett! A Q-faktora mindössze 160 mm, ami hatékonyabb tekerést eredményez. A Bosch szerint a Smart Systemes Compact Tube 400-as akku a legmagasabb energiasűrűséggel rendelkezik jelenleg a piacon. A komplett rendszer súlya 4kg, és egészen filigrán vázakat lehet köré tervezni.
A pedelec szabvány ugyan meghatároz egy 250W-os névleges teljesítményt amit nem léphetnek át a motorok, mivel utána már más járműkategóriába tartoznának, de a rövid ideig tartó csúcsteljesítményt eddig nem szabályozták, így még ez a „kis” motor is 600W-ot szabadít rá a láncra! Ehhez 55 Nm-es nyomaték tartozik, ami szignifikánsan kisebb mint a CX vagy CX Race motor esetében, de még mindig bőven elegendő a komoly hegyek közé is. 340%-os rásegítési aránnyal rendelkezik, a tapasztalaim szerint még „ECO”-ban is kellően fickós.
Nem csak hegyikerékpárokban látjuk majd viszont az SX-et, hiszen még országúti kormányra való „drop bar switch” is kapható hozzá, amivel a könnyű elektromos országútikat és gravel bringákat tudják majd ellátni. Támogatja a nagy pedálfordulaton való tekerést is, ami a sportosabb bringások jellemzője.
És ha már említve lett a másik újdonság, a „rosszfiú” a CX Race, akkor arról is beszéljünk kicsit. 85 Nm-es csúcsnyomaték mint egy komolyabb túramotoron, 2.75 kg-os motor, és a várva-várt Race mód ahol a motor a pedálozás megállítása után még 1-2 mp-ig tovább hajt, így ha jól kezeled a bringát, akkor Danny MacAskill-t megszégyenítő módon tudsz feljutni még a meredek köves emelkedőkön is!
Akárcsak az SX, itt is 600W-os csúcsteljesítménnyel tudunk garázdálkodni, viszont akku teljesítményből akár 750Wh is elérhető, amivel tényleg bármire képesek lehetünk, akár maximálisan kihasználva a nyomatékát. Természetesen már ez is Smart System-es, és akár felsőcsőbe épített kijelzővel is elérhető, vagy pedig a kisméretű Mini Remote vezérlővel.
Szóval már idén lesz bőven lehetőség akár könnyű, akár nagyon erős Bosch rendszerrel szerelt kerékpárt is venni. Az egyetlen szűk keresztmetszet maximum a pénztárca lehet.