- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A gravel bike hullám töretlenül fejlődik és persze kialakultak a különböző ágai is. Ennek egyik eredménye a Diverge STR amiben el van rejtve elől+hátul egy-egy teleszkóp, még ha elsőre nem is látható módon, és nem is a megszokott módon.
Minden kényelem kulcsa a Future Shock-ban rejlik. A második generációs Future Shock 2.0 a villanyakban található, és gyakorlatilag elsőre nem is látható, csak a kis gumiharang árulkodik a meglétéről. Az alábbi videón látható, hogyan működik. Nem kevesebb mint 20%-kal csökkenti az út felől jövő ütéseket, méghozzá az előző Diverge 1.0-ás Future Shock-jához képest! 20 mm-es rugóúttal rendelkezik, és a kormányszár tetején lévő tekerőgombbal lehet az érzékenységét állítani egészen a zárt állásig.
A hátsó Future Shock rugóstag 30 mm-es rugóutat kínál, méghozzá eléggé rendhagyó módon, valódi forgáspontok nélkül! Ideje megismerkedni a „frame post” elnevezéssel, ami eddig nem volt a bringáknál. Itt a „seat tube” azaz a nyeregvázcsőbe bele van dugva a „frame post” ami el tud mozdulni a hátsó kerék felé, de csak arra. A felsőcsőbe került beépítésre egy hidraulikus csillapító egység, ami nem bontható. Ezt egy kis laprugó köti össze a „frame post” egységgel. Kétféle rugózási keménység állítható be a „frame post” 90 fokos elfordításával. Ezen felül hétféle cső kapható, aminek vázmérettel/testsúllyal való kompatibilitását egy táblázatból tudod kinyerni.
És ekkor még nem értünk a végére a testreszabásnak. A hidraulikus csillapító egységen van egy háromállású kapcsoló. Az egyik állás a teljesen zárt, amikor nem mozog a munkahenger. A másik a középállás, ami egy erősen csillapított mozgást enged, a harmadik pedig a teljesen nyitott állás, ahol a munkahenger kimozogja a teljes rugóútját. Ezen felül a felsőcső alsó részén található nyíláson át egy imbusszal még a visszaút csillapítás is szabályozható.
Talán ezek után az is látszik, hogy azoknak a boltoknak, ahol ezeket árulkák-, komoly szakértelemmel kell rendelkeznie, hiszen nem evidens hogy órákat tölts ezeknek az adatoknak, videóknak a kitúrásával, hanem a szerelő vételkor beállít neked mindent, és a preferenciáid alapján ad „frame post”-ot is. Lehet kicsit túl technokrata volt ez a rész, de szükséges ahhoz, hogy megértsd miért kérnek el 5.5 millió forintot. Az nem kevés, sőt itthon azért jellemzően q@#a sok.
Ami a legdurvább, hogy itt még nem ér véget az a sor, amit a fejlesztőmérnökök megtettek a kényelem érdekében. Nézzük a kerekeket. Az egy dolog, hogy a karbon Roval Terra CLX II kerekek nagyon könnyűek, de eleve tubeless rendszerűek, és mivel a váz és a villa is így van kialakítva, ezért 622-es keréknél 47 mm-es szélességű gumit tudsz beletenni, 650B-s méretnél pedig nem kevesebb mint 2.1”-osat, ami a hegyikerékpározás hajnalán még a montikon sem volt! Ezek így együtt brutális kényelmet nyújtanak, és kvázi bármilyen terepen el tudsz vele boldogulni.
A váz Fact 11r karbonból készül, és az alsócsövön található kulacstartó alatt egy úgynevezett SWAT tárolóhely található, ahol az alsócsőben kialakított üregbe pótbelsőt, szerszámot, vagy éppen energia zseléket pakolhatsz. Okos megoldás! A legszebb az egészben, hogy ha kedvezőbb áron keresel Diverge STR-t, akkor a Comp verzió jó vétel lehet 5000 EUR-ért, ami szintén Fact 11r vázzal készül! Persze itt nem fogsz vezeték nélküli elektromos SRAM XX1 Eagle AXS váltórendszert kapni hozzá, mint ahogy karbon kerékszettet sem.
Természetesen nem fog 8.7 kg-os pehely súllyal sem rendelkezni, mint az S-Works kivitel! A sok újdonság mellett a kormány is karbonból készül, ami szintén rezgéselnyelő képességekkel rendelkezik. No de beszéljünk egy kicsit a nyeregről is, hiszen a kényelem elérésébe az is nagy mértékben beleszámít. Ez pedig nem más mint a Body Geometry S-Works Power Mirror, aminek nem csak a hétszámjegyű ára a döbbenetes, hanem a kinézete és a kényelme is. Folyékony polimerből készül 3D nyomtatással, és nem kevesebb, mint 14000 merevítőből és 7800 csomópontból áll! Az egész egy FACT karbon ülőlapra van integrálva, és persze anatomikus (Body Geometry) kialakítású. Fura érzés elsőre ülni rajta, mivel rugalmasabb mint a hagyományos nyergek, ezért a rétegek elmozdulnak tekerés közben, de brutálisan kényelmes, teljesen felveszi a fenék formáját, és egyáltalán nem nyomja az ülőgumókat.
Ez idáig egy sima pr cikk is lehetett volna, de szerencsére volt két hetem tekerni is vele. Bevallom őszintén, amikor megjelent a bringa, akkor erős ellenérzéseim voltak mind a rugózásával, mind a kinézetével kapcsolattal. Utóbbi meg is maradt, mert azért a szép szerintem nem ilyen, de ízlésről nem szabad vitatkozni. Viszont a működése az olyan volt, amiért revideálni kellett minden előzetes előítéletemet. Egyszerűen mindent kisimít a Future Shock, miközben nem vesznek el a wattok, mivel az oldalirányú merevségbe nem szól bele a rugózás. Ha kiállsz a nyeregből, akkor érzed is hogy jönnek az út felőli ütések, de ha visszaülsz a nyeregbe akkor minden megszűnik. A szokásos köves, murvás lejtőmön nem kevesebb mint 10 km/h-val voltam gyorsabb lefelé mint egy hagyományos gravel bringával. Mondhatnám azt is hogy ha lenne 5.5 millióm, már nem lenne. Az a baj ezzel az S-Works témával, hogy ha kipróbálod a csúcsot, akkor majd nem akarod a Comp modellt venni. Pedig a hazai viszonyok között még azért annak az ára is húzós. Az igazsághoz viszont az is hozzátartozik, hogy ilyen technológiát senki más nem kínál, sőt még hasonlót sem igazán. Amikor csak mérnöki munkaórákból több ezer megy egy fejlesztésbe, akkor sajnos a végén ki is kell fizetni a számlát, plusz a csúcs felszereltséget sem adják ingyen. Egy biztos, ha van ennyid, akkor nem fogsz csalódni benne!
A tesztelt bringát te is kipróbálhatod a Bikexpert bringaboltban, vagy csemegézhetsz a többi Specialized bringa közül!
Íme egy kis videós összefoglaló róla:
@mozgasvilag.hu 5,5 millió Ft - Specialized Diverge S-Works gravel kerékpár #specialized #specializedbicycles #specializeddiverge #diverge #gravel #gravelbike #kerékpár #kerékpárosvagyok #drága #expensive #különleges ♬ eredeti hang – Mozgásvilág - Mozgásvilág