A méret a lényeg

Nagy Zsolt
Nagy Zsolt
2013/09/11
Eddig nem jutottam olyan konszenzusra, hogy nekem a 29-es megérné...
Hirdetés

A méret a lényeg?

Igen, és nem csak a csajoknak, a bicikliseknek is, de komolyan. Három éve, amikor elindult a nagy 29-es láz, kétkedve néztem, hogy na, ebből mi lesz? Mindenki ontotta magából a marketing szövegeket, hogy jobban gurul, meg jobban átmegy, meg jobban... Gyakorlatias ember révén nem igazán hiszek az ilyen feltétlenül minden jobban dolgokban. Általában utánaszámolok vagy gondolok annak, hogy nekem miért is érné meg váltani, és eddig nem jutottam olyan konszenzusra, hogy nekem a 29-es megérné, de miért is nem?
Figyelem, szubjektív beszámoló következik!

Egyrészt a testmagasságom miatt, 178 centi vagyok, teljesen átlagos méret, és nekem egyszerűen túl nagyok ezek a kerékpárok. Voltak olyan marketing szövegek, amikor azt mondták, azért jobb mint a 26-es, mert itt a kerekek között ülsz és nem a kerekeken... Hát kérem, én nem szeretnék a kerekek között ülni, nekem egy jól irányítható kezes kerékpár kell, amit lefeléken úgy rakosgatok magam alatt, ahogy jól esik, és nem csak utazok a kerékpáron. 185+ centinél már van értelme a 29-esnek, mert nagyobb magassághoz elkél a nagyobb méret, hogy valóban kényelmes legyen a kerékpár, alacsonyabbaknak nem látom feltétlen hasznát.

26 vs. 29

Nehezebb. Igen, mondjuk ki őszintén, a 29-esek bő 1-2 kiloval nehezebbek, mint az azonos kategóriájú 26-osok. Ez a tagadhatatlan tény nem válik előnyére amikor felfelé kell vele haladni. Persze jött az, hogy ezzel felfelé is sokkal könnyebb, meg át tudsz menni a gyökereken meg ilyeneken, de ha megnézzük a Top Maraton sorozat pályáit, nem sok olyan emelkedő van benne, ahol a nagyobb kerék nélkül nem tudunk felmenni. Egy nehezebb kerekek nehezebb is behajtani, úgyhogy gyorsíthatóság szempontjából is kicsit lemarad a 29-es.

Rugalmasabb. Mivel hosszabbak a váz csövei, a küllők, nagyobb a kerék, azonos súly mellett rugalmasabb kerékpárt kapunk, nem beszélve a kerekekről. Erre mondták azt, hogy a merev 29 olyan, mintha össztelós 26-oson ülnénk. Itt kell megvallanom őszintén, hogy mentem már pár 29-sel, de kevés kivételtől eltekintve, mindegyik olyan volt, mintha egy traktoron utaztam volna. Nem volt meg számomra a valódi kerékpározás élménye vele, nem én irányítottam a gépet, csupán utaztam rajta. Ez alól kivétel volt két nagy S betűs gép (Specialized), és az ismerősöm versenyekre összerakott saját masinája, ami elég könnyű és kezes volt ahhoz, hogy valóban a kerékpározás élményét adja.

Ezek a tapasztalatok, amiket ide leírtam a saját testmagasságomhoz, súlyomhoz és technikámhoz mérvadóak csak, mindenki menjen, és próbálja ki maga, hogy bejön-e az érzés, lehet egyből szerelem lesz neki a nagyobb kerék, és nem akar majd leszállni róla.

Persze lehet ugyanolyan könnyű, merev és versenyképes kerékpárt építeni 29-esből is, mint 26-osból, csak nagyságrendileg húsz százalékkal drágábban. Nagy szívfájdalmam hát, hogy a kerékpárgyártók elkezdték a palettájukról levenni a 26-ost, és legfeljebb az alsóbb szegmensben maradt meg a kerékméret. Na de itt jutottunk el az egész írás lényegi fordulatához, a köztes kerékmérethez

Jön a 27,5-ös!

A marketingcuccok helyett nézzük a szimpla adatokat!

Az új kerékméret ránézésre alig különbözik a 26-ostól. Ha pár méterre rakunk egymástól két gépet, nem is nagyon látjuk a különbséget közöttük. Itt jönnek számomra az igazán fontos kérdések. Az adatok így alakulnak.

Az új szabványnak elhanyagolhatóan lesznek csak nehezebbek a kerekei, mint a 26-osnak. Ennek gyakorlati hasznát igazán kanyarokban és szűkebb csiki-csukikban láthatjuk majd, amikor technikás helyeken kell elnavigálnunk. Ezt a különbséget viszont visszakapjuk a tapadásnál, ugyanis a 26-osnál míg 6cm érintkezik a talajjal, 27,5-nél 8cm, 29-nél pedig 9cm. Nem egy nagy matek rájönni, hogy hasonló súly mellett jobb kanyarstabilitást kapunk az új szabványnál. Részemről ez a két paraméter volt, ami igazán fontos tud lenni egy kerékpárnál, az irányíthatóság, és a tömeg. A többi számolgatást már Paraferee levezette ebben a cikkben...

Gyakorlati tapasztalat nélkül egyelőre nem szeretnék véleményt alkotni a 650b szabványról, ami egy igazi köztes a 26 és a 29 között. A 28-i tesztnapon lesz lehetősége mindenkinek kipróbálni a háromféle kerékméretet, ráadásul több gyártó palettájáról is lehet majd válogatni. Személy szerint bizakodva várom a fejleményeket, és már tűkön ülök, hogy végre egy 27,5-ös nyergében üljek.

Hazai kiválóságaink közül Cser Gabi a facebookján a következőképpen nyilatkozott a kérdésről:

"Ma megvolt a 650B teszt, azt hiszem eldőlt, nincsen kérdés, hogy jövőre mivel fogok menni! Volt 5%-os mászástól kezdve a 31%-ig, 50 perc tömény felfelé 1860m-ig majd le a Leogangi freeride pályán! Erre mondják elképesztő nap... Felfelé kiállva sokkal stabilabb később kezd el kipörögni a kerék, de nincsen az a nehézkes érzés, mint a 29-nél, azaz nem érzem azt hogy csak rugdosom a pedált, de nem haladok. Kiállva sokkal stabilabb a kerék, azaz nem nyeklik-nyaklik annyira mint a 29. Ami jó, hogy nem úgy érzem, hogy a két kerék között ülnék, ez lefelé nekem a 29-nél problémát okozott sokkal instabilabban közlekedtem a 29-cel. Egyébként a 27.5-nek lefelé érzem még az előnyét, meg a kiállok meredek emelkedőn. Lefelé sokkal stabilabb, mint a 26, de nincsen az a lomha fordulás és nincsen az a para hogy a bicó irányít téged! Ja még valami, köves meredeken iszonyú stabil"


Leírása alapján azt kapjuk, amit nagyjából a számok is mutatnak. Már csak két hét, és próbálgatunk, izgulok...

Hirdetés