- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Sok mindent lehet mondani a Specialized-re, és persze az internet népe mond is. Én is nagy kritikusuk vagyok, mert azért vannak olyan fejlesztéseik amik kérdésesek számomra, de valahogy a számok mindig őket igazolják. Ergo elfogynak. Viszont ahogy már az a Diverge STR-nél is megtörtént, ha el kell ismerni hogy valami kurva jó, akkor elismerem.
Kaptam két bringát tesztelésre, melyek első ránézésre akár hasonlónak is tűnhetnek, de valójában két teljesen más világ. Azt viszont nem mondhatom rájuk, hogy konzervatív formák lennének! Az egyik nagyon egyedi elektromos és nagyon könnyű. A másik csak nagyon könnyű és egyedi.
Amikor egy 3.5 milliós bringa jár nálad, akkor nyilván vigyázol rá, annak ellenére, hogy rendesen le kell tesztelned. De ha egy olyan gépet kapsz ami limitált, és mindössze 250 db van belőle a világon, na az egy másik dimenzió. Főleg úgy, hogy egyedi a festése is, amit ha odaversz, vagy megkarcolsz, akkor ember nem javítja ki, és az árából is sokat veszít. Bizony, ebből a Turbo Vado SL2 Carbonból mindössze 250 db készült, és ez itt a 170. Mitől ennyire különleges? Egyrészt a festésétől, ami nem mindennapi, bár eléggé megosztotta azok véleményét akik látták. Nekem nagyon adja. De nyilván nem áll meg itt a történet! Ez itt mindössze 15 kg-ot nyom! Ja igen, és ez egy elektromos kerékpár! Méghozzá 520 Wh-s akkuval. Na így már elég durva igaz? Hogy jöhetett ki ez a szenzációs eredmény? Hát azért sok miden kellett hozzá. Egyrészt egy könnyű karbon váz, de ez mindig is ment az amerikai cégnek.
Ami még fontosabb, kell hozzá egy könnyű motor, ami jelen esetben a Specialized 1.2SL ami például az S-Works Turbo Levo SL-ben is található. Tehát ez nem egy megfaragott trekking motor, és nem is olyan érzés tekerés közben. Ezzel még nincsen vége az érdekességeknek! Ultrakönnyű karbon kerékszettet kapott, méghozzá a Roval Terra Carbon CL-t, ami igazából egy gravel kerékszett, de simán fogadja akár az 50 mm-es gumikat is.
Lehet elsőre nem tűnik fel, de elől teleszkópot is kapott, méghozzá a Future Shock 3.2-t, ami 20 mm-es rugóutat nyújt, és állítólag 53%-kal csökkenti az út felől jövő ütéseket. Nem a felére csökkenti, hanem 53%-kal. Na jó ok :) A kormány is karbonból van, mondjuk azon érezni is némi rugalmasságot, bár én sem vagyok könnyű. Van beépített nagy teljesítményű lámpaszettje, elől 500 lumen fényerővel, hátul pedig a nyeregbe integrálva. Nagyon okos megoldás, nem kell rajta gondolkodni, és még jól is néz ki.
A Vado SL2 elsőre ilyen cross trekking bringának néz ki, de igazából egy flatbar gravel, ami mindent bír amit egy merev vázas hegyikerékpár. Még ezekkel a 47mm széles Specialized Hemisphere gumikkal is simán el lehet boldogulni terepen, de ahogy látható, ennél sokkal mintásabb, ballonosabb is belefér. A 20 mm-es rugóút a kormányszárban azért nem egyenlő egy teleszkóppal, így köves, gyökeres ösvényekre nem érdemes vele menni, de lehet. Nem ezek lesznek a szűk keresztmetszet.
Az elektromos kerékpárok legnagyobb rákfenéje az szokott lenni amikor lekapcsol 25 km/h-nál a motor, mivel ekkor megkapod a teljes súlyukat, és olyan mintha falnak mennél. Mivel ez a bringa csak 15kg, ezért simán tudsz tovább gyorsítani izomból, ha az elektronok leszabályozódtak. Nagyon meglepő élmény volt, de rohadt jó! A csendes SL motor az emelkedőn akár 320W-os csúcsteljesítményt is le tud adni, így már ECO módban is dinamikus a bringa. A saját fejlesztésű rendszer akku menedzsmentje brutálisan jó, simán el tudsz menni 1000 méter feletti szintet az 520 Wattórával. Ja igen, és az applikáció segítségével még finomhangolhatod is a motor működését!
Sok a 3.5 millió egy bringáért? Ha van feleslegben bringára ennyid akkor nem. Amúgy nyilván igen, hiszen az átlag magyar autót is olcsóbban vesz. És sok 3.5M ezért a bringáért? Nehéz kérdés. Én ennyiből inkább egy Turbo Levo-t vennék, de nem is én vagyok a célközönség, hiszen alapvetően montis vagyok. Aki egy mindenre használható, nagyon könnyű trekking bringát keres, amit a hétvégeken akár hegyikerékpárként is tud használni, és fel kell cipelnie az emeletre, annak azért ez nagyon jó választás. Arról nem beszélve, hogy egy limitált, egyedi bringa akkor is komoly farok hosszabbító, ha ezt vajmi kevesen vallják be. Nem mellékesen pedig ez a legkönnyebb, MIK HD csomagtartó rendszer kompatibilis ebike a Földön, amivel még gyerekszállító utánfutót is vontathatsz! Deal!
Szerencsére ennél kedvezőbb áron is meg tudod venni a Vado SL érzést, mivel a 6.0-s kivitel "mindössze" 2.420.000-be kerül, és nem veszítesz sokat a súlyából sem, hiszen épphogy egy kilóval nehezebb csak a limitált kivitelnél!
Na de miben egyezik meg ezzel a Sirrus X5.0-val a Turbo Vado SL? Abban mindenképpen, hogy ez is egy extravagáns cross trekking bringa, ami szintén brutálisan könnyű a Fact 9r Carbon vázzal! És még kényelmes is. A váz közepén ez az érdekes megoldás a Compliance Junction, ami oldalirányban merev, de függőlegesen rugalmas, így elnyeli az út felől jövő ütéseket. Ahogyan a Vado SL esetében, úgy a Sirrusnál is minden vázméret egyedi geometriát kapott, hogy a 150 cm magas bringás ugyanazt a feelinget kapja mint a 2 méteres!
Itt a villanyakban a Future Shock 1.5-öst lehet megtalálni, mi egy egyszerűbb szerkezet, de ütéscsillapításnak megfelelő. Ahogy már írtam, nem teleszkóp, inkább lökésgátló, annak viszont remek. Ezen a vázon is egy csomó felfogató szem található, ami csomagtartók, táskák, kulacstartók felfogatására szolgál. Semmi akadálya egy hosszú csomagos túrának.
Majdnem elfelejtettem megjegyezni, hogy ez a selyem bordó szín brutálisan menőn néz ki, de készülj fel ha ilyet veszel, a tisztítása nem lesz gyerekjáték! Az hogy lemosod a gépet, az még édeskevés az eredeti állapot visszaállításához. Ide kell majd speckó tisztítószer ami cseppmentesen szárad, aztán jöhet a Motorex Bike Shine, vagy hasonló fényesítő, ami ezt a látványt visszaadja. De nagyon megéri, dísze lesz minden garázsnak vagy közös bringázásnak!
Ennek is rejtett a nyeregcső rögzítése, ami letisztult kinézetet ad, de mindig legyen otthon carbon szerelőpaszta, hogy ne csússzon lefelé a nyeregcső a meghúzás után. Olyan vastag gumikat nem tudsz belerakni mint a Vado SL-be, de a rászerelt 38 mm széles gumikkal is el tudsz boldogulni a földutakon is, így nem vagy az aszfaltra kárhoztatva. A Sirrussal máshogy volt jó bringázni, ez igazi városi romboló, kiváló a geometriája, nagyon agilisan irányítható.
Azért lehet hogy sokan sokkot kapnak amikor meglátják a 800.000-es vételárat, de ezért a pénzért egy felső kategóriás karbon vázat kapsz, és egy multifuknciós gépet, amivel a városban, túrákon, de akár könnyű terepen is verethetsz. Ehhez társul a Future Shock rugózás, a 12 sebességes SRAM NX váltórendszer és a hidraulikus tárcsafékek is. Ez utóbbinál, ebben az ársávban azért jobban örültem volna egy Shimano vagy más prémium gyártó modelljének annak ellenére, hogy a felszerelt Tektro is ellátja a funkcióját. Csak olyan ez mint Ferrari-ra a Barum gumi. Működik csak nem illik...
A bringákat a Bikexpert biztosította, ahol te is megtalálod ezeket az újonnan nyílt brand store üzletükben.