Tannus Armour és Tubeless PRO teszt

Tannus Armour és Tubeless PRO teszt

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc - Támogatott tartalom
2024/11/26
Amióta kerékpár létezik, létezik az a kérdés is, hogy mit lehet tenni a defekt ellen? Mindenki utálja defektet, senki sem akarja hazatolni a bringáját, veszélyeztetni a felni vagy saját testi épségét, de még belsőt cserélni sem a legjobb dolog. Sok jó megoldás létezik, ami nemcsak arra ad választ, hogy mit csináljak, hogy ne legyen defektem, hanem arra is, hogyan tudjuk azt megoldani, hogy alacsonyabb guminyomáson lehessen tekerni felütés nélkül?

Egyes kerékpárokon megoldott a tubeless rendszer, de defekt ellen az sem tökéletes, ráadásul a löttynek hála ultra macerás is tud lenni egyes esetekben. Lehet már kifejezetten jó defektvédelemmel ellátott külső gumikat is kapni, melyek főleg szúrás ellen védenek, de felütés ellen kevésbé jók. Akkor mit lehet tenni?

Most két érdekes termék, két inzert akadt a kezünkbe. A Tannus Armour azaz védőpajzs, és a Tannus Tubeless PRO moduláris rendszer, melyek közül az előbbit András, utóbbit pedig Paraferee tesztelte.

Miért jó az inzert?

A gumibelső használata magában hordoz számos problémát. Ha defektet kapunk, akkor macerás a megjavítása, a hozzáadott defektgátló folyadék extra tömeg, illetve a külső gumink nem használható alacsony nyomáson. Már pedig vannak helyzetek, amikor fontos a minél egyszerűbb és gyorsabb defektjavítás, a pörgetett tömeg alacsonyan tartása, és/vagy a kis nyomáson használt külsőgumi által nyújtott verhetetlen tapadás.

A tubeless rendszerek ezeket kínálják nekünk. Mivel nincs bennük gumibelső, a hozzáadott defektgátló folyadék nem jelent extra tömeget, így nem vesztünk a hatékonyságból. Mivel van benne folyadék, a kisebb defekteket könnyedén megfogja mielőtt észrevennénk, de ha mégsem, egy defektjavító kukac alkalmazása kb fél perc. És mivel nincs gumibelső, alacsonyabb nyomáson is használhatjuk a gumit, nem kell félnünk, hogy kicsípjük egy sziklán vagy gyökeren átgurulva, így elérve a nagyobb tapadást.

De azért önmagában a tubeless rendszer sem a mindenvivő joker kártya. Ha picit extrémebb terepre és felhasználásra tévedünk, ahol sok a szikla, a gyökér, és egyéb természeti "akadály", nem árt, ha van a külsőguminkban egy inzert, ami extra védelmet nyújt a defektek ellen, valamint a felni és a gumi oldalfalának sérülése ellen.

Mi a Tannus Armour trekking/utcai inzert?

Ez egy speciális multicellás habanyagból készült, kerékpár külső formájú betét, amit a belső és a külső közé- tubeless rendszer esetén a külsőbe- kell helyezni. Ezt a speckó anyagot amúgy Aithernek hívják. 

Örök élet, ingyen sör. Mit ígér?

A Tannus azt ígéri, hogy a kerék futófelületét is védi a szúrástól illetve az oldalfalát is a csípődéstől. Használatával növekszik a tapadás, javul a komfortérzet, könnyű felszerelni, gyorsan gördül és - ami a bringások szent Grálja - defekt esetén is tova lehet bringázni. 

A cucc egyébként elég masszív. A túrázós, városi verzió a futófelületen akár 15 mm-es, oldalt akár 5 mm-es plusz védelmet nyújt. 

Felszerelés

A városi/túra verziót a belső és a külső közé kell berakni, és úgy visszahelyezni az egészet. A felszerelés nem nehéz, de csomó buktatót rejt. Először is gondosan oda kell figyelni a méretekre. A pajzsot is úgy méretezik, mint a belsőket, eddig könnyű is a dolog, viszont, ha van pajzsod, akkor már csak egy kisebb belső fér a kerékbe. 

Én pl. 35 mm széles (35-622) kereken gurulok és pajzzsal együtt csak egy 25-ös belsőt tettem bele. Továbbá figyelni kell arra is, előfordulhat, hogy szükséged lesz egy ollóra. Ha a pajzs túlságosan kilóg, akkor körbe kell vágni. Persze ezt is óvatosan, a jelölt módon. 

Az én tapasztalatom az volt a felhelyezéssel, hogy azért megnehezíti a dolgot. A pajzsom 35-40 mm széles, a kerekem 35, ergo az alsó határértéken található. Ennek megfelelően elég passzentosan fért csak be a pajzs a külsőbe, és az egész “rendszer” jóval merevebb, feszesebb lett tőle. Az egészet felhelyezni a felnire egyenesen szívás volt. Masszírozással, feszítéssel persze sikerült, de csak azután, hogy eltörtem egy gumileszedőt. 

Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-1
Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-1

Gyakorlatban

Miután sikerült felrakni és aztán a gumit fel is fújni, jöhetett a próba. A Tannus Armour egyenként 242 gramm, fehér nem túl könnyű. Párban fél kiló, ami elég sok. Ezt kézben is, gurulás közben is lehet érezni. 

Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-2
Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-2

Kb. 60 km-t tekertem vele a Bubán és városban is, és amit el tudok mondani, hogy a gurulásban tényleg nem éreztem semmilyen plusz ellenállást. A tömeget azt természetesen kicsit lehet érezni. Persze hozzá kell tenni, hogy én egy szíjhajtásos, hátsó agyváltós, alumínium városi bringát tekerek, ami eleve nehéz. Ha könnyebb bringára teszem fel, biztos jobban érződik a hízás. 

Második körben egy belépő kategóriás gravel bringán teszteltem. Igazán fel voltam spannolva, hiszen a gravel az a szakág, ahol a terepe változatossága miatt, igen nehéz belőni a megfelelő nyomást. Kicsit keményebb, hogy az országúton jó legyen, de akkor pattogsz a sziklákon, gyökereken. Kicsit puhább, alacsonyabba nyomás? Aszfalton is nehezebb és a sziklákon is nagyobb a felütés esélye. 

Szóval már előre örültem neki, hogy megvan a végleges és legjobb megoldás a kényelemes és defektmentes bringázásra.

A felhelyezés után jött a feketeleves. Az első kerekemben ugyanis volt egy minimális nyolcas, amit az inzert úgy felerősített, hogy élvezhetetlen volt a tekerés. Kicsit utánajártam és kiderült, hogy nyolcas nélkül is létező problémáról van szó és a gyár is ad ajánlást ilyen esetekre. A probléma abból adódhat, ha a merev, picit súlyosabb inzert nem tud a helyére bemozogni. Ilyenkor  újraszerelés jön és a gyártó azt ajánlja, jó rendesen fújjuk be szappanos vízzel kívül-belül, hogy a felhelyezés után az első gurulásnál a helyére tudjon csúszni a dolog. 

Nekem nem sikerült megszűntetni, de az igazság az, hogy nem volt otthon spray-m, amivel rendesen be tudtam volna fújni szappannal és gyanítom az eredendő nyolcas sem segít. 

Ha kezemben lesz egy jobb gravel bringa, akkor viszont biztos ezzel szerelem, met az előny, amit ígér megéri a szerelési hajcihőt. 

Mi a legnagyobb előnye?

Örök élet, ingyen sör - az egyik szerintem az, hogy defekt esetén (amit vele igen nehéz elérni) bátran tovább gurulhatunk, nem kell félni a felni tönkretételétől. Ráadásul értelmes tempóban lehet ezt megtenni. Én direkt leengedtem a gumit a városban és kipróbáltam ilyen állapotában és 10-15 km/h-val nagy erőfeszítés nélkül tudtam haladni. Persze a gyártó óvatosságra int, nem állathatnak olyat, hogy bátran használd guminyomás nélkül. Hivatalosan 10 km/h-t írnak mint végsebesség ilyen állapotban és azt, hogy “korlátozott ideig”. Mit jelent a korlátozott, nem tudom, de gyanítom, hogy ez a jogi osztály definíciója arra, hogy sokáig vagy örökre!

Persze ez nem egy ideális állapot, nem jó így bringázni, az első lehetőségnél érdemes a defektet javítani. 

A legnagyobb előnye talán nem is ez, hanem ha “sport módban” használjuk. Egyes helyzetekben, esetekben pl. Enduro felhasználás vagy gravel technikás terepen, igazán kihívás a megfelelő guminyomás beállítása. A komfort és a tapadás érdekében lejjebb kellene venni, viszont az hamar felütéshez és így defekthez vezethet.

Én leginkább a gravel témához tudok csatlakozni. Túrákon, versenyeken sokszor van olyan technikus, köves szakasz, ahol a kelleténél keményebb gumi mindent is kiráz belőled, de ha lejjebb engeded a nyomást (nem elég ballonos gumi esetén) garantált a felütés. Minél ballonosabb a gumink, annál kisebb ez az esély, de ez már a 40 mm feletti gumi, amiről beszélünk.
 
Más  megoldások is vannak pl. A tubeless rendszer és a lötyi, vagy voltak fejlesztési próbálkozások dupla külsőszerű rendszerrel, de ennek megvannak a hátulütői. 

A Tannus Armour igen jó alternatíva erre a szegmensre, elérhető, tiszta. Egyetlen hátránya a súlya.

Ár

Kicsit érdemes beszélni az áráról is, ami nem túl alacsony, de nem is túl magas. Jelenleg 16 000 Ft az irányára, ami egy bringára 32 000 Ft befektetést igényel. Városi felhasználás esetén, ha figyelembe vesszük, hogy 10-15 000 Ft-ért igen jó defektvédelemmel ellátott külsőt lehet kapni, akkor elsőre elgondolkozhatunk, kell-e egy ilyen plusz védelem. Először is as Tannus jóval nagyobb védelmet nyújt, mint a külsők, és felhasználástól függően, de egyéb előnye is van. Másrészt ha csak a defektvédelemre fókuszálunk, akkor számítsuk bele azt is, hogy vele olcsóbb külsőt is elég megvenni illetve az élettartama során sok-sok belsőt, de legfőképpen bosszantságot meg fogunk spórolni. 

A 3-az-1ben mtb inzert, avagy a Tannus Tubeless PRO

A Tannus tubeless inzert-kínálatát nagyon okosan tervezték meg. Egyrészt a két termékek külön-külön más-más felhasználási területre alkalmas, lefedve ezzel a lehetőségeket, ám ezek egymással is kombinálhatóak!

A LITE verzió 40 grammos tömegével az országúti-, cyclecross- és gravel kerékpárokhoz nyújt felni- és defektvédelmet, illetve lehetőséget biztosít ezen felhasználási területeken is az alacsonyabb nyomáson való gurulásra (és ezzel a megnövelt tapadásra).

A trail, enduro és downhill bringások számára pedig ott a PRO verzió, mely kiváló felni-, defekt- és oldalfal-védelmet, valamint alacsonynyomáson való gurulást nyújt az extrémebb terepeken is. 

Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-12
Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-12

Ha pedig ennél is nagyobb védelemre vágyunk, a PRO verzió kettős légkamra kialakításának és speciális formai tervezésének köszönhetően kombinálható a LITE modellel – így kapva meg a FUSION verziót! A kombinálás eredményeként már 30 mm vastag a felni és oldalfalvédelmünk, ami a legextrémebb helyzetekben is kellő védelmet fog nyújtani, ráadásul teljes mértékben nyomás nélkül is használható marad a gumi!

Felszerelés

A teszt előtt a környezetemben inzertet használókat, illetve szervizes ismerősöket kérdeztem, más gyártók hasonló termékeivel kapcsolatos tapasztalatokról, mivel általában az ilyen inzertek installációja nem egyszerű. Hamar kialakult bennem egy előzetes félelem, mivel a legtöbben borzasztó nehéz, sokszor négykezes installációról beszéltek, sőt, volt aki azt mondta, hogy a beszereléskor átéltek miatt feladta, és végül még sem használ inzertet… 

Szóval felkészültem egy idegtépő több órás munkára, amit a dobozából kivéve a Tannus Tubeless PRO mereven girbe-gurba formába álló kinézete tovább erősített bennem. Aztán igen rövid formázgatás után az inzert hamar a helyére illeszkedett, és meglepően könnyedén helyére került a külső gumi is, mindezt kétkezes szereléssel!
 
Beillesztéskor csak a szelep elhelyezkedésére kell figyelni, amit az inzerten is jelölnek, így nem igényelt atomfizikát.

Ami érdekes volt, hogy a defektgátló folyadékból picit többre volt szükség ahhoz, hogy igazán mindenhova jusson belőle, mint az inzert nélküli tubeless gumiknál, így erre első felszerelésnél számítani kell.

Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-7
Hatalmas bordák védik a felninket és a gumink oldalfalát
Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-7
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Menetközben

A legelső gurulásnál vártam, hogy az inzert miatt majd ütni fog a kerék – a nem megfelelő felfekvés, valamint a forma okozhat menetközben ilyen jelenséget – de örömmel konstatáltam, hogy az extra védelem észrevétlen maradt.

Eleinte bátortalanul próbáltam ki az inzert nyújtotta védelmet egy-egy padkának irányítva a kerekeimet, de végül a lengyel bikeparkok sziklás, gyökeres ösvényein való gurulás adta meg igazán az érzést, amit egy ilyen betét nyújtani tud.

A betétet úgy tervezték, hogy anyagának és a dupla légkamrás kialakításnak köszönhetően hatékonyan nyelje el az ütéseket és rezgéseket... és ez meglepően érezhető volt gurulás közben. A kövek, sziklák, gyökerek ütései tompább, puhább érzésként jöttek át a kezeimre.

Egy apróság zavart csak, de az nem az inzert eredménye: a tesztet a 6 éve használatban levő felnimmel, és már két teljes szezont lehúzott külsőgumimmal szereltem össze, amik nem illeszkednek már annyira tökéletesen, hogy egy-egy intenzívebb kanyarodásnál ne tudjon elszökni egy pici nyomás és tej… vagy az is lehet, hogy egyszerűen csak ennyire agresszíven toltam neki. Mindenesetre így pár kör után legalább tesztelhettem az extrém alacsony nyomáson való használatot is. Egész jól tartja az oldalfalakat, de azért tizenkilométereket nem gurulnék szerintem nyomás nélkül.

Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-4
Tannus Armour és Tubeless PRO teszt-4
Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

Persze egy ilyen terméknél a viszonylagosan rövid idő alatt nehéz igazán mély tapasztalatokról beszélni, de pár dolog igen jól érezhető. Egyrészt kifejezetten könnyű szerelni, tömege egy gumibelsőnek felel meg, ami nagyon jónak számít, defekt esetén is rövidtávon gurulható marad a kerékpárunk, alacsony nyomáson is jól használható a gumi, és nagyon jó felütés elleni védelmet a gumink. Ezek ismeretében a Tannus Tubeless PRO inzert endurózásra, hazai viszonylatokban downhillezésre kiválóan alkalmas. Ha valaki sűrűn jár bike parkozni, annak kifejezetten előnyös lehet, hiszen nagyszerű defekt- és felni védelmet kap, így egész nap tolhatjuk gondtalanul a köröket.

Összefoglaló

•    ára nagyjából 14 900 forint/db
•    tömege 140 gramm/db (27,5”), 155 gramm/db (29”)
•    felhasználási területe downhill, enduro, trail
•    falvastagsága 20 mm (14mm a felni pereménél, 6mm a futófelület felől)
•    anyaga Aither 1.1 hab (20%-ban újrahasznosított)
•    nyomás nélkül is használható rövid távon
•    felnivédelme kimagasló
•    szereléskor az átlagnál több defektgátló folyadékra lesz szükséged
•    a LITE és PRO verzió egymásba kombinálható a nagyobb védelemért

Hirdetés
Hirdetés