Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2023/09/12
Mechanikus 12 sebességes váltórendszer mint újdonság? Igen! Itt a Shimano GRX!
Hirdetés

Megjelent a 12 sebességes Shimano GRX szett, ami a japán óriás terepre is alkalmas országúti szettje, vagyis gravel felhasználására készült. Ez most a jelenlegi csúcs ebben a szegmensben, hiszen az elektromos vezérlésű Di2 GRX „csak” 11 sebességes jelenleg. 

A legújabb Shimano gravel szett

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-11
Gravel szett, egy nem egészen gravel bringán
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-11
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Kialakulása

A gravel GRX szett eredete az Ultegra RX idejére származtatható vissza, melyet 2013-ban kezdtek feljleszteni, 2015-ben tesztelni, és először 2018-ban teljesítettek élesben a Trek-Segafredo csapat bringáin a Flandriai körversenyen, és a Paris-Roubaix-n. Az RX-et kifejezetten a nehéz terepekre, a macskaköves utakra, és persze a cyclocross versenyekre tervezték. Persze főleg az amerikai piacnak, ahol már akkoriban sokkal több gravel verseny, megmozdulás volt, szüksége volt egy dedikált szettre, amit 2019-ben mutattak be GRX néven. Első körben 10 és 11 sebességes szett érkezett belőle, a már említett elektromos Di2-val karöltve. 

A mostani RX820-as GRX sok újdonságot hozott, de ehhez mélyebben bele kell ásni a technikába. Aki a működésére kíváncsi, az ugorjon az utolsó bekezdéshez. 

One-by rendszer

Alapvetően két részre bontható a 12 sebességes Shimano GRX szett. Az egyik a szimpla tányéros „one-by” szett, ami MTB lánckeréksorokkal kompatibilis. Itt 10-45 és 10-51-es lánckeréksort lehet használni, amihez a kedvezőbb árú 38/40T-s FC-RX610-1 vagy a könnyebb 40/42T-s FC-RX820-as hajtóműveket lehet használni. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-12
GS és SGS hátsó váltóval
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-12
Forrás: Shimano

Ez csak az RD-RX822GS vagy SGS hátsó váltóval használható, áttételtartománytól függően. Ez a két hátsó váltó nem az Ultegra RX családból ered, hanem az XT-ből, de ez látható is a formáján. Viszont a bowdenhúzás mértéke nem egyezik meg az XT-vel, így sem a fékváltókar, sem a hátsó váltó nem kompatibilis azzal. Ellenben a váltókanalak csereszabatosak, tehát ha nagyobb sort tennél fel, akkor ez könnyedén cserélhető, nem úgy mint a 2x12-es hátsó váltóknál!

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-2
Megváltozott ergonómia
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-2
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Ehhez a szetthez, mivel nincsen első váltónk, használhatjuk az ST-RX820-LA kódnevű bal fékkart, ami tudja vezérelni az úgynevezett dropper post-ot, azaz a leengedhető nyeregcsövet! Ennek a bowdenhúzása 8.3mm-ről 10 mm-re változott, így szinte mindegyik a piacon kapható dropperrel kompatibilis. Már ahol a nyeregcső alján a kábelt rögzíted, és nem a diót!

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-13
MTB lánckeréksorok
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-13
Forrás: Shimano

Az 1x12 sebességes szettnél a hátsó lánckeréksor mivel montis kivitel, ezért MicroSpline kazettát igényel, erre a szett kiválasztásakor is figyelni kell, mivel nem kompatibilis a 2x12 sebességes CS-R8101, CS-R7101 és CS-HG710-es „országútisabb” sorral, ami viszont a tavaly bemutatott Dura Ace HG-L2 kazettájával kompatibilis, ami már alu kazettatestes, tehát könnyebb. Szerencsére visszafelé kompatibilis, így a HG-L1 acél kazettadobjára is felszerelhető. Ellenben a HG-L2-es kazetta dobra nem mennek fel a régi sorok. 11-30T illetve 11-34T a választék belőle, a fent említett minőségi kategóriákban. A HG710-ből 11-36T az egyetlen választható opció. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-1
A szett kinézete maradt a régi
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-1
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

2x12 sebességgel

A 2x12-es szetthez is kétféle hajtókar választható, az FC-RX820-as, illetve az FC-RX610-es. Előbbi 48/31T, utóbbi 46/30T kivitelben. A tesztbringára a 820-as került fel. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-5
Az első váltó csak terelőlemezeiben változott
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-5
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Az első váltó esetében érdemi változás nincsen, csak a 12 sebességhez igazították a terelőlemezeket. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-10
Hosszú tesztek eredménye
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-10
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Megújult fékváltókarok

Nem úgy az STI fékváltókarok esetében, bár látszólag azok is változatlanok a 11 sebességes elődhöz képest, de mégsem! Mint Nick Legan-tól a road és gravel szekció brand managerétől megtudhattuk, áttervezték a felső fogásnál használt fékkargumi formáját és felületét. Rengeteg tesztet végeztek nyomásszenzorokkal felszerelt fékváltókarokkal, melyeken a csúszásgátló bordázatot helyeztek el. Kísérleteztek 0.5 mm-es, és 1.0 mm-es bordákkal is, de a 0.8 mm jelentette az optimális megoldást. A fékkar külső felülete egy speciális csúszásmentes bevonatot kapott, ami a horgász szegmensben fejlesztettek ki (abban is világhírű a Shimano), és a tengeri használat miatt kifejezetten ellenálló a sós vízzel, vagyis az izzadtsággal szemben! Így most még kényelmesebb fogást nyújt, és a fékkarok dőlése is a gravel kormányokhoz van igazítva. Látszik is a tesztbringán, hogy a 16 fokos döntésű fékváltókar nem harmonizál tökéletesen a klasszikusabb koskormánnyal. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-8
Megújult féknyereg, "csendes" tárcsa
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-8
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Jobb moduláció

Megújult a féknyereg is, aminél egyszerűbb lett a légtelenítési folyamat, ami az új Dura Ace/Ultegra/105 szettől érkezett. 10%-kal nagyobb lett a fékbetét/féktárcsa távolság, és megváltoztatták a modulációt is. Természetesen hűtőbordával ellátott IceTech fékbetéttel érkezik, és igazán jól az alu bakos, szendvics szerkezetű acél/alu/acél Freeza tárcsával dolgozik együtt. Nem mellékesen sokkal csendesebb működés közben mint a cicergő R9100-as „csúnya” Dura Ace tárcsa. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-6
Karbon felnis kerékszett
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-6
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Érkezett új kerékszett is a 12-es családhoz, méghozzá rögtön kettő, karbon felnivel, és egyenes küllőzéssel! Mindkettő 24 küllős kivitel, de a könnyebbik RX8810-as tubeless szettben Direct Engagement racsni mechanizmussal, ami nagyobb felületet, 30%-kal nagyobb merevséget, és jobb 360 fokos kontaktot nyújt, mint a hagyományos kalapácsos reteszelési megoldás. Nem mellékesen könnyebb, alumínium konstrukció. Kár, hogy a tesztgép nem rendes gravel vázra épült, mondjuk 47 vagy 50 mm-es gravel gumikkal, mert a felnik egészen eddig a méretig kompatibilisek, és hát menetkomfortban összehasonlíthatatlan lenne, mint a rászerelt 32-es cyclocross gumik nagy nyomáson. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-14
Nagyobb merevség, jobb kontakt
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-14
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Menet közben

Elérkeztünk a legfontosabb részhez, hogy milyen is volt a szett menet közben! Amilyen egy mechanikus Shimano lehet. Nagyon finom váltás, a (fék)váltókarok működtetéséhez alig van szükség erőre (ez lehet valakinek hátrány, de nekem előny), a váltás villámgyorsan végbemegy, és az elektromos váltókhoz képest (mindegy hogy Di2 vagy AXS) amikor sok fokozatot kell hátul váltani, akkor még mindig gyorsabb. Eleinte szokatlan volt a fékváltókar masszívabb felülete, de ezt hamar meg lehetett szokni, és utána már a filigránabb Ultegra fékváltókar volt a fura. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-15
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-15

Alapvetően nem hordok kesztyűt országútin és gravel bringán, de izzadtan sem csúsztak az ujjaim a fékkaron, tehát a bevonat úgy tűnik működik, kérdés mennyire lesz tartós. Bár vélhetően egy tengeri horgászboton sem könnyebb a felületkezelés élete. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-7
Jobban szeretem a harapósabb fékeket
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-7
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

Ahogy már említettem is, megváltozott a fék modulációja, amit biztosan sokan örömmel vesznek, mert sokkal lineárisabban épül fel a fékerő, de nekem pont a Shimano országúti tárcsafékek digitális működése tetszett, ahol a fékerő minden mást felülírt. Egyszerre volt nálam egy csúcs SRAM szettes gravel bringa, és ez, és nem találtam lényegesebb különbséget a fékerőben. Talán annyi, hogy a Shimano GRX fékváltókar felső fogásban jobban megmarkolható, így sok lejtőn nem kell befogni alulra a megfelelő fékerőhöz. Összességében viszont nekem a régebbi, kevésbé lineáris nyomáspontú fékek jobban tetszettek, mert már kis fékkarbehúzáshoz is nagy fékerő társult. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-4
Kicsit combos áttétel
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-4
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

A tesztbringán a jobbik hajtókar volt, ami 48-as nagytányérral van szerelve. Az én erőnlétemhez ez túl nagy, a 46/30-as áttétel jobban tetszett volna. De hát egy csúcs szetthez illik erősnek lenni, na...

Örültem, hogy a hátsó kerék racsnija halk volt, mert megőrülök a SRAM xD kazetták hangjától, de ez megint csak ízlés kérdése, Paraferee pont a másikat szerette jobban. 

Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-3
Szép csendes a racsni
Amiért a kézi váltós Mustang is fogy! Shimano GRX teszt-3
Forrás: Thommey - Mozgásvilág

A komplett szett ára valahol 1700 EUR körül fog alakulni, így vélhetően a többség komplett bringában fogja megvásárolni, és nem az upgrade mellett fog dönteni. Ha jelenleg 11 sebességes GRX szettel hajtod a gravel bringádat, akkor nem feltétlenül van értelme a cserének, de kevesebb fokozatú, vagy nem gravel szett esetén megfontolandó a váltás! És igen, egyelőre nincsen elektromos kivitele, de ahogy Nick is mondta, a GRX szett vásárlóinak 75%-a mechanikust szeretne. Valahogy én is így vagyok vele, bár nerdként imádom az elektromos kütyüket, de tényleg olyan ez mint egy Shelby Mustang. Kézi váltóval az igazi! Csak abból már nincsen, ezért én inkább egy Chevy Camaro ZL1-et választanék 6-os kézivel...

Hirdetés