- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Elektromos váltás, tekerés nélküli váltás, automata váltás, ABS….újabb lépések az alkoholmentes sör és a guminő irányába? A hatereknek valószínűleg ez a véleményük, hiszen ők sosem váltanák le az 1995-ös acélvázas, merev villás hegyikerékpárjukat, amin még az a hajtáslánc van amit gyárilag felraktak, hiszen régen minden jobb volt. Persze tudjuk, hogy dehogy volt jobb, maximum más volt.
A jövőt nem lehet megállítani és talán nem is kell, hiszen az visz előre minden ipart, ha fejlesztenek. Aztán az idő eldönti, hogy életképes-e a termék vagy sem. A Shimano-nak is voltak már melléfogásai, hiszen volt már lamellás dobféke ami megbukott (bár a görgős rollerfék viszont egészen a tárcsafékekig népszerű volt a trekking bringákon), volt már levegős váltórendszerük az Airlines ami megbukott, sőt, a 2010-ben bemutatott ős STePS elektromos meghajtás sem érdekelt még akkor senkit, pedig mára mennyit adnak el belőle… Még sokáig sorolhatnánk, de mindezek kellettek azokhoz a slágertemékekhez, amiket ma imádunk. Most pedig új alkatrészeket mutattak be, melyek mind a digitális integrációt növelik a kerékpáron.
CUES Di2
Szakmai berkeken belül már régóta lehetett tudni a CUES érkezéséről, de azt nem gondoltuk, hogy pont a Di2 lesz az első az alkatrészcsaládból aminél bemutatják. Persze ennél sokkal nagyobb lesz a jövőben a szortiment. Akárcsak az XT Di2, úgy a CUES Di2 is a két új STePS motorhoz lett fejlesztve, és közvetlenül csatlakoztatható is ezekre. A különbség az, hogy ez 1x10, és 1x11 sebességgel kompatibilis, és természetesen LinkGlide rendszerrel is együttműködik. A 10 sebességesnél 43-as a legnagyobb lánckerék amit használhatsz hátul, a 11-esnél 50-es, így aki ennél nagyobbat szeretne, annak az XT-t kell választania.
A váltás mindig a legnagyobb stresszpontja a hajtásnak, és a legjobban ez rövidíti le a lánc élettartamát, ha nem jól végezzük. A négy új Di2 hátsó váltó a két új STePS motorral képes arra, hogy gurulás közben, pedálozás nélkül tudjál váltani. Ilyenkor a vezérlő parancsot ad a motornak, hogy forgassa az első lánckereket (ami ugye függetlenül el tud fordulni a hajtókarok állásától), és így végbe tud menni a váltás tekerés nélkül is. Az automata váltás nem ismeretlen fogalom a Shimano Di2 rendszereknél, hiszen régebben a dupla tényéros szett is tudta ezt elöl a SyncroShift funkciónak köszönhetően, sőt az Alfine Di2 hátsó agyváltóban is megvan ez a lehetőség. Most viszont az 1x11 és 1x12 sebességes szettekben meg tud valósulni a teljesen automatikus váltás, de OverRide opcióval, tehát a váltókarral felül tudjuk bírálni a váltást, és az adaptív rendszernek köszönhetően a Di2 öntanuló, tehát próbál igazodni a mi igényeinkhez. Ez anno az Alfine Di2 esetében kb 1-2 napot vett igénybe, és utána már nem kellett felülbírálnunk az automatikát.
Igen, már ABS rendszert is fog kínálni a Shimano, méghozzá egy a Blubrake céggel közös fejlesztésűt, aminek tartozéka egy kerék és egy mozgásérzékelő szenzor is. Akárcsak a BOSCH/Magura kooprodukciónál, itt is csak az első keréken lesz elérhető, ellenben a Shimano terméke elfér a vázban is, nem egy bumszli doboz, mint a konkurenseknél. Kíváncsiak leszünk működés közben!
Az EP 801 az EP8 frissített verziója, ami már fogadja közvetlenül a Di2 váltót, és tudja a FreeShift, illetve AutoShift funkciókat is. 85 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, és már CAN Bus rendszerű adattovábbítással működik, ami szélesebb kompatibilitást nyújt a perifériáknak. Az EP600 egy középkategóriás motor, kicsit nehezebb súllyal, de érdekes módon ugyanazt tudja mint az EP801.
Reméljük hamarosan a kezeink közé kaphatjuk az első tesztdarabokat!