- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Persze a kísérletezős módszer is beválhat, de ha te inkább ezúttal a biztosra szeretnél menni, akkor ajánljuk az AXA márka termékeit. Származási helye Hollandia (elég jó ajánlólevél), 1902 óta létezik (kerékpárlakatokat 1922 óta gyártanak) és a legnevesebb lakatgyártók között jegyzik. Mára a “home security” üzletág is fontos része a portfóliónak, ajtó- és ablakzárakat, zsanérokat is gyártanak, illetve már több, mint 20 éve minőségi kerékpáros világításokat is gyártanak, hogy komplett legyen a kerékpáros divízió (nem a nulláról kezdték, a dán Basta céget olvasztották be az AXA márkanév alá). Az Axa kizárólag Európában tervez és gyárt: Hollandiában, Franciaországban és Lengyelországban. A lakatokhoz kulcsszerviz szolgáltatást is üzemeltetnek, tehát, ha elvesztettük mindkét gyári kulcsot, bármikor rendelhetünk hozzá (persze csak akkor, ha felírtuk a számát).
Érkezett egy kisebb csomag AXA kerékpárzár és kerékpáros lámpa a szerkesztőségünkbe, amiből jó rálátásunk nyílik a termékpalettára.
Az U-lakat az egyik legjobbnak tartott kerékpárzár kialakítás, relatíve könnyű, erős és nehezen hozzáférhető lopószerszámokkal. Cserébe viszont a lakatolás nehezebb vele (legalábbis egy láncos lakathoz képest) a rövidsége és a merev kialakítása miatt. És míg egy hosszú láncos lakattal a kerékpár több alkatrészét is biztosítani tudjuk, addig az U-lakat jobbára csak valamelyik vázcsövet tudjuk átfogni vele (na meg persze a korlátot, oszlopot, amihez zárjuk a bringát). Ezt a hiányosságot küszöbölhetjük ki egy U-lakat és kábelzár kombinációjával, vagyis a kerékpár fő alkatrészét, a vázat az erős U-lakat védi, míg például a gyorszáras kerekeket a kábelzárral biztosíthatjuk. Ez a szett egy edzett acélból készült U-lakatból és két kábelszemmel ellátott, 100 cm hosszúságú kábelből áll. Az U-lakat “fúrásbiztos” (értsd: nem fog rajta a fúró), rendelkezik porvédővel, a kábelzár pedig rugalmas műanyag borítást kapott, hogy ne sérüljenek a kerékpár alkatrészei.
Az AXA saját, 15 fokozatú biztonsági skáláján 15-ös erősségű ez a kombináció, vagyis a kínálatuk egyik legerősebb darabja. Alkalmassá teszi a közterületen történő, huzamosabb idejű tárolásra is. Rendelkezik továbbá egy ún. ART tanúsítvánnyal is, ami a holland biztosítótársaságok által is elismert biztonsági szintet jelöl.
Össztömege 1210 gramm és a csomagban egy kerékpár vázra rögzíthető szállítót is kapunk, hogy ne a táskánkba, vagy az övünkre csatolva kelljen szállítanunk.
A láncos lakatok előnye, a hosszukból és flexibilitásukból adódó könnyű használhatóság, mert vastagabb, oszlophoz, fához, vagy több alkatrész összefogásával is lakatolhatunk velük, ráadásul megbízhatóságuk is lehet egészen kiemelkedő. Hátrányuk, hogy a biztonsági szint mértéke egyenes arányban van a lakat tömegével, tehát minél nagyobb biztonsági fokot garantál, annál nehezebb és emiatt a szállítása is nehézkesebb (vázra tekerve, vagy táskában ajánlott).
Az AXA Linq Pro már-már a fegyver kategóriába is beillene, rendkívül masszív és erős, ráadásul a 15-ös biztonsági skálán túllépve, 18-as biztonsági szintet üt meg, ami a nagyobb értékű elektromos kerékpárok, cargobike-ok védelmére is alkalmassá teszi. A láncszemek átmérője 10 mm, a lánc teljes hossza 1 méter. Nagy értékű kerékpárok, huzamosabb ideig való tárolására is alkalmas.
Mi értelme van a maximálisnál szolidabb biztonsági fokozatú kerékpárzáraknak? Nos, jellemzően ezek könnyebbek, olcsóbbak, kényelmesebben szállíthatók és ha jól szituált környéken hagyod magára a kerékpárodat, vagy netalán egy másodlagos, kiegészítő lakatra van szükséged, akkor ezek a közepes szintű zárak optimálisak lesznek. Az AXA skáláján ezek a 7-10 biztonsági fokozat között helyezkednek el és pont ilyen a 7-es erősségű Absolute láncos lakat is. 850 gramm, 110 cm hosszú és 5 mm átmérőjű láncokból áll. Tehát nagyon könnyen használható és a szállítása is kevésbé problémás.
Kifejezetten könnyűvé teszi a használatot, hogy összezáráskor automatikusan kattan a zár, nem kell bűvészkedni a kulcs és a zárszerkezet egyszerre kezelésével. Mindennapos használatra, rövidebb idejű, vagy megbízható, zárt belső közös tereken való tárolásra alkalmas.
Sokáig tartotta magát az az alapvetés, hogy az U-lakatok a könnyen szállíthatók, de nehezebben használhatók, míg a láncos lakatok ennek pont az ellenkezői. Aztán megérkeztek közénk a hajtogatós, alias “colstok” lakatok. Ezek rendkívül praktikusan, kis helyen elférnek használaton kívül, de kihajtogatva elég hosszúak lehetnek ahhoz, hogy ne csak vékonyabb korlátokat, de oszlopokat, fákat is átérjenek, vagy akár a kerékpár kerekén is átfűzhessük a váz mellett és biztonsági fokozatuk is jó, vagy kiemelkedő (ennek a konkrét modellnek 7-es).
Az egy méter hosszú kivitel mindössze 660 gramm és hacsak nem valami egészen elcse… különleges kialakítású a kerékpárvázad, biztosan fel tudod rá applikálni a tartókonzolját (de még táskában is kevés helyet foglal).
Van az a szituáció, amikor végig szemmel tudjuk tartani a kerékpárunkat (például teraszhelyiségeknél), de mégsem szeretnénk kísérteni az ördögöt azzal, hogy nem zárjuk le, viszont nehéz lakatot sem akarunk cipelni magunkkal. Az ilyen esetekre ideálisak az olyan, alacsony védelmi fokozatú megoldások, amik ugyan kevesebb védelmet nyújtanak, de fizikálisan mégis lezárják az értéktárgyunkat. És persze rendkívül könnyűek, kis helyen elférnek és könnyen használhatók. Az AXA Roll egy 75 centis, felcsévézhető kábelzár, számzárral, amivel akár a fejvédőnket is ráerősíthetjük a lelakatolt bringánkra, de egyéb eszközök (kenu, SUP, roller, snowboard, stb.) rövid távú biztonságban tartására is alkalmas. Az alapszintű védelem egy mindössze 60 grammos kütyütől, sokszor vehetjük hasznát.
A tradicionális holland kerékpárok jellemzően dinamós lámpákkal vannak felszerelve, ezért az AXA kínálatában is bőven találunk ilyen rendszerű lámpákat. Ugyanakkor a kor követelményeinek megfelelően akkumulátoros lámpaszetteket, sőt, elektromos kerékpárokhoz való lámpákat is kínálnak.
A “modern” kerékpáros lámpaszett, USB-C kábellel tölthető, 50 LUX fényerejű első- és hátsó lámpa. Kellően kompakt, de elég erős is. Akár 70 méterre is megvilágítja az előttünk lévő területet és 300 méterről észlelhetővé tesz minket hátulról. Ja, és a hátsó lámpa egyben féklámpa is, giroszkóp alapján érzékeli, ha lassítunk, ezen felül nemcsak a nyeregcsőre, de akár a hátsó villákra is rögzíthetjük. Mindezen tulajdonsága alapján, illetve az úttestre irányuló fénycsóva kialakítása miatt elsősorban közúti közlekedésre készült a Dwn lámpaszett, így megfelelően beállítva nem vakítja el a szemből érkezőket és mi is jobban fogjuk látni az úttestet.
2025-re érkezik ennek a szettnek a nagyobb, 100-as verziója, ami még azokat az úthibákat is láthatóvá teszi majd, amit nappali fénynél se vennénk észre.
Oké, hogy vidéki környezetben soha nem is szűntek meg létezni a dinamós lámpák, de a városokban akkor is reneszánszukat élik ma ezek a megoldások. Ugyan kevésbé szabadon kezelhetők, mint a modern, akkumulátoros lámpák, de rendkívül praktikusak, akárcsak az energiaellátásra gondolunk, vagy a kerékpározás megkezdésével egyidejű automatikus bekapcsolásra. A mai modern dinamós lámpák beépített alkonyérzékelővel rendelkeznek és megállás után még 4 percig álló helyzetben is világítanak. Mindennapi kerékpáros közlekedéshez kifejezetten ajánlottak.
Az elektromos kerékpárok térhódítása automatikusan magával hozta a kerékpáros lámpák fejlődését is. Az Nxt 80 közvetlenül csatlakoztatható egy 6-12 V-os elektromos kerékpár akkumulátorához, így nem kell külön foglalkozni a lámpák energiaellátásáról. 2025-re várhatóan megérkezik ennek a lámpának a nagytesója is, az Nxt 130, ami a piacon kapható második legerősebb e-bike fényszóró lesz.