Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól

Simon Ádám
Simon Ádám - Támogatott tartalom
2024/07/19
Okosságok az IGPSPORT műhelyéből: powerbankként is üzemelő kerékpároslámpa, féklámpa, radar és okosóra.

2024-ben már nem kéne, hogy egy jó kerékpáros lámpa legyártása nagy feladat legyen, de sokszor tapasztalom, hogy valahogy mégsem sikerül megugrani a szintet. Elbénázott világítási módok, túl gyenge, vagy túl erős teljesítmény, alulméretezett akkuk, nehézkes töltés és ésszerűtlen üzemeltetés.

Egy lámpa attól lesz jó, ha megfelelő láthatóságot és látást tud biztosítani, kielégítő az üzemideje és egyszerű használni.

Bármi egyéb funkció csak ezen alapok megléte esetén jöhet szóba, de azokat is érdemes úgy megválogatni, hogy ne csak hangzatos vevőcsalogatóként szolgáljanak, hanem valódi értéket képviseljenek. Az IGPSPORT nálam járt lámpaszettje stabilan hozza ezt a szintet és érdemben képesek többet nyújtani, mint egy “hagyományos” világítás.

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-10
IGPSPORT okoslámpa szett
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-10
Forrás: Mozgásvilág.hu

A teszt-szett és a legjobb fícsör

Igencsak feltupíroztam a hétköznapi szaladgálós bringámat IGPSPORT cuccokkal. Előre került a VS1200 első lámpa… akarom mondani okoslámpa, merthogy vezeték nélküli kapcsolaton keresztül képes csodákat művelni. Hátulra a TL30 okoslámpa és pluszban az SR30 radar és egyben hátsó lámpa került. Tehát: egy lámpa elöl, kettő hátul (ezek képezik a cikk gerincét), plusz a képességek kimaxolása miatt felkerült a kormányra egy IGPSPORT BSC300 komputer is. Ezzel párhuzamosan a csuklómon egy LW10 típusú, szintén IGPSPORT okosóra/sportóra díszeleg, bár sajnos ez az előbb felsorolt szettől teljesen függetlenül tud csak ketyegni, ami nem is tudom, hogy előny-e, vagy hátrány, de erről majd később.

A lámpaszett mindegyik eleme tehát vezeték nélküli kapcsolatra képes, azaz vagy a BSC300 komputerrel, vagy az okostelefonunkkal tudjuk párosítani őket és akkor máris egy csomó csodát művelhetünk.

Mielőtt nekiesnék külön-külön az eszközöknek, elárulom az egész szett (szerintem) legnagyobb előnyét, ami nem más, mint az összehangolt működés.

Tudom, hogy ez a modern ember nyomora, de mindennapos használatnál ennyi kütyüt kezelgetni bizony teher. Sokszor már csak két alap lámpa is ilyen, de ha már komputer is van a kormányon, vagy hátra még egy kiegészítő lámpát is tennél, akkor aztán tényleg procedúra az elindulás. Az IGPSPORT eszközei viszont képesek a teljesen automatikus be/kikapcsolásra, amihez indikátor lehet a kerékpár mozgása, vagy maga a BC300 komputer is, úgyhogy te döntheted el, hogy minden eszköz (a komputert is beleértve) a kerékpár megmozdítására, vagy a komputer bekapcsoló gombjának megnyomására induljon-e el. Annyira bénán érzem magam, miközben ezt leírom, de higgyétek el, hogy a hétköznapokban használva ti is imádnátok ezt a luxust!

Az okosságnak az az előnye is megvan, hogy egy online firmware frissítéssel (amivel neked annyi a dolgod, hogy az okostelefonon rányomj egy szép sárga gombra) utólag is számíthatunk új funkciókra, vagy esetleges javításokra (mint ahogy ez a cikk írása közben is előfordult).

No, de akkor nézzük, hogy külön-külön milyen lehetőségeink vannak.

IGPSPORT VS1200 első lámpa (okoslámpa)

A VS1200 nem egy apró lámpa, de ormótlannak sem mondanám, pláne a képességeivel együtt nézve. 108 x 31 x 29 mm és 160 gramm, 1200 lumen fényáramra képes, 220 fokos oldalsó láthatóságot és akár 150 méteres világítási területet is biztosít. 5000 mAh akkumulátora használattól függően akár 70 óráig is hajthatja a lámpát, de max világítási módban is több, mint másfél órára számíthatunk tőle. A világítás képességei pedig tényleg remekül ki vannak találva, főleg, hogy személyre is szabhatjuk (sőt, épp most jött ki még egy firmware frissítés, amivel tovább csiszoltak a már eddig is jó funkciókon). 

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-9
IGPSPORT VS1200 első lámpa
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-9
Forrás: Mozgásvilág.hu

Alapesetben választhatunk az alacsony és magas fényerők közül, villogó, vagy folyamatos módban. Ezeket egészíthetjük ki az egyedi módozattal, amelyeknél a fényerőt 0 és 100% között szabadon változtathatjuk, de egyedi villogó, vagy pulzáló módot is beállíthatunk. Előbbinél a ciklusok hosszát és a sötét/világos helyzet arányát is megadhatjuk, a pulzáló módnál pedig a ciklus sebességét (vagyis időtartamát) állíthatjuk be. A lámpa testén lévő egyetlen gombbal az autóknál megszokott módon egy gombnyomással változtathatjuk az erős és a “tompított” erősséget, illetve dupla gombnyomással válthatunk villogó üzemmódra, ha a látási viszonyok ezt kívánnák meg. A lámpa intelligens funkciói közé tartozik a környezeti fény szerinti működés, vagyis nappali fényben lekapcsol, de alagútban, illetve sötétedés után újra világítani fog. Bár önmagához képest ez a fícsör jól működik, a valóságban szerintem még annyi csiszolás ráférne, hogy be lehessen állítani, hogy milyen módok között váltson a környezeti fény hatására. Egész egyszerűen azért, mert jogos, hogy sötétben van rá szükség, hogy megvilágítsa előttünk az utat, de a mi láthatóságunkat nappal is célszerű növelni, legalábbis lakott területen kívül mindenképp. No, de mint mondtam, az utólagos frissíthetőségnek köszönhetően, akár még ez is belekerülhet. Ezen kívül amúgy állíthatjuk még, hogy hány perc tétlenség után váltson alvó módba magától, de a komputerhez is szinkronizálhatjuk, így ha a komputer aludni megy, vagy kikapcsoljuk, a lámpa is hasonlóképp fog tenni.

Nem beszéltem még a rögzíthetőségről. A VS1200-hoz kapunk egy előre nyúló kormánykonzolt, aminek a felső részén van egy fix foglalat, valamint az alsó felén is egy előre-hátra dönthető. Mindkettő a már jól megszokott 90 fokban elforgatós módon rögzül és az elképzelés az, hogy felülre tesszük a komputert, alulra pedig a lámpát (a lámpán lévő gomb is így kerül felülre amúgy). A koncepció remek, pláne, hogy így könnyedén lehet a világítás szögén változtatni, ami a fényerő állítás mellett egy másik eszköz lehet a szembejövő forgalom elvakításának megelőzésére is. Ami viszont ezen a ponton negatívum, hogy pont az alsó konzol lazább szorítású és egy óvatlan kézmozdulattal kifordítható (jó, mondjunk ritkán nyúlkál oda menet közben az ember), de erdei terepen egy belógó ág is adott esetben ki tudja forgatni a helyéről, mint ahogy ez velem is megesett (legalább így a strapabíró kialakításáról is meggyőződhettem, mert néhány külsérelmi nyomon kívül semmi baja nem lett az eséstől). És mivel nincs a csomagban bújtató zsinór (de a lámpán sincs rá hely, ahová azt felfűzhetném) biztonsági rögzítésre sincs lehetőség. Fenntartom az esélyét, hogy ez a laza rögzítés csak a tesztkonzolnál áll fent (pláne, hogy ugyanannak a konzolnak a felső része erős, mint a fene és az alsó rész cserélhető is), de azért egy 27 ezer forintos lámpát csak szeretne biztonságban tartani az ember. FRISSÍTÉS: Kicseréltem a kérdéses konzolt egy másikra és abban már úgy áll a lámpa, mint "Katiban a gyerek" :)

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-7
IGPSPORT VS1200 első lámpa
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-7
Forrás: Mozgásvilág.hu

És hogy mit tud még ezen felül? Az akku 5000 mAh-s mérete nemcsak arra szolgál, hogy hosszú ideig világíthass egy töltéssel, de arra is jó, hogy powerbankként használjuk. Így akár menet közben a lemerülő félben lévő komputerünket is tölthetjük vele, de végszükség esetén egy lemerült okostelefon felélesztését is rábízhatjuk.

IGPSPORT TL30 hátsó lámpa, féklámpa (és ez is okos)

Ugyan kialakítása révén és az SR30 radar mellett használva pláne az az érzése az embernek, hogy csupán egy kiegészítő világításról van szó, a 16 900 forintos lámpa önállóan is megállja a helyét a hátsó fronton, sőt! 42 x 40 x 19 mm, 23 gramm, akár 50 óráig is láthatóvá tesz minket egy feltöltéssel és aztán egy egyedi mágneses töltővel tudjuk tölteni (ezt mondjuk sajnálom, hogy nem USB-C). Akár 2 kilométerről is észlelhető, 220 fokos szögben biztosít láthatóságot. ANT+ és Bluetooth kapcsolaton keresztül is képes kommunikálni és IPX7 vízállóságú.

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-4
IGPSPORT TL30 hátsó lámpa
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-4
Forrás: Mozgásvilág.hu

Alapesetben magas és alacsony fényerővel tud folyamatosan és villogva világítani, de lehetőségünk van ezt is személyre szabni, nem is akárhogy. A lámpatest áll egy középső lámpából és egy gyűrű alakban elhelyezkedő LED-csoportból. Ezeket fényerejét külön-külön tudjuk szabályozni, folyamatos, villogó és pulzáló módban is. Elég látványos! A működését illetően itt is állíthatunk környezeti fény, vagy a társított komputer alapú ki/be kapcsolást, de van még két izgalmas funkciója. Az egyik a “Team Frequency”, amit kipróbálni ugyan nem volt lehetőségem, de ez arra képes, ha a csapatban többeknek is ugyanolyan lámpája van, akkor azok működése képes összehangolni, így a bolyban hatásos fényáriák alakulhatnak ki. És a végére hagytam az egyik kedvencemet, a féklámpa képességet. A beépített gyorsulásérzékelő szenzor jelez, amikor fékezést észlel és erős fokozatra kapcsolja a lámpát, így hívva fel a mögöttünk közlekedők figyelmét. Hmmm… ez így leírva olyan kis rövid semmiségnek tűnik, pedig tapasztalatom szerint elég hasznos biztonságnövelő funkció.

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-5
Az über radar és hátsó lámpa kombó
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-5
Forrás: Mozgásvilág.hu

A TL30 a rengeteg képessége ellenére azért keltheti a pejoratívnak hangzó kiegészítő lámpa hatását, mert csíptetős rögzítőcsonkja alapján akár hátsó zsebre, vagy táskára is rögzíthető, ám ugyanúgy a nyeregcsőre is tehetjük gumigyűrűvel, de amit igazán megérdemel, az az M30-as nyeregkonzol háromezeöccázé. Ezt a nyeregpálcákra fogathatjuk és aztán erre pattinthatjuk fel a TL30-as lámpát. Elegáns, praktikus, szép.

IGPSPORT SR30 radaros hátsó lámpa

Tapasztalatom szerint meglehetősen megosztó eszközről van szó. No, ez nem kifejezetten az SR30-ra, hanem úgy ámblokk a kerékpáros radar intézményre vonatkozik. Valóban rétegtermékről van szó és ha valaki nem teker sokat országúton, akkor nem is feltétlenül tudja átérezni azt a pluszt, amit egy ilyen eszköz nyújt. A radar arra képes, hogy a kormányon lévő komputerünkön, okostelefonunkon, vagy okosóránkon keresztül hangjelzéssel és különböző piktogramokkal jelezze a mögöttünk lévő forgalom nagyságát (vagyis a mögöttünk, velünk egy irányban közlekedő járműveket).

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-1
Jön-e autó, vagy nem-e?
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-1
Forrás: Mozgásvilág.hu

Egy plusz érzékszerv a hallás és a látás mellett, de NEM alkalmas arra, hogy kizárólag erre hagyatkozzunk, amikor például egy balra kanyarodásba belekezdünk. Városi környezetben szerintem haszontalan egy ilyen eszköz, mert sokszor jönnek mögöttem velem azonos sebességgel (az ilyen járművet nem látják a radarok) és a sűrűn parkoló autók is megzavarják a vételt. Plusz, ezt most és itt megmondom, hogy városban tuti jön mögötted autó, legalábbis, hétköznap napközben tuti. Ezzel együtt találkoztam már olyanokkal, akik a városi ingázás során is szívesen használják. Az országutakon viszont sokkal inkább érdemi információ lehet, hogy éppen jön-e mögöttünk valami, mert egyrészt nagyobb tempónál fontosabb, hogy előre nézzünk és a menetszél, vagy a szembejövő forgalom zaja miatt legtöbbször nem is halljuk a mögöttünk közeledőket. A megfelelő sorrend tehát, ha ránézünk a komputeren a radar jelzéseire, majd erre az infóra ráerősítünk a hallásunkkal és végül egy hátrafordulással és ha mindhárom szenzorunk szabad utat jelez, akkor mehet a manőver. Kedves anekdotám, hogy egy haverom jól leszólta anno a kerékpáros radar intézményét, majd egy-két évvel később, miután beszippantotta őt is az országúti kerékpározás, már be is szerzett magának egy saját radart. Nos, erre utaltam az elején én is. 

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-3
IGPSPORT SR30 radaros hátsó lámpa
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-3
Forrás: Mozgásvilág.hu

Az SR30 a radar mellett hátsó lámpaként is funkciónál, akár 1,6 km távolságból is észlelhető, erős fényű lámpáról van szó. Különböző világítási módok közül választhatunk, illetve ezt is szinkronizálhatjuk a komputerrel. Jelenleg 54 900 Ft a hazai kisker ára.

IGPSPORT LW10 okosóra

Ahogy feljebb már jeleztem, egy kicsikét kakukktojás az LW10, mert nem kapcsolódik szorosan a most felvázolt kerékpáros lámpa ökoszisztémába, de úgy ámblokk is egy kicsit kívülálló. Kiemelt sportképességei vannak, úgymint integrált pulzusmérő, egész napos aktivitás figyelés, alvásfigyelés, pulzusméréssel, GPS alapú sporttevékenység rögzítésre is képes, rengeteg (de tényleg nagyon sok, 50-nél is több) választható sporttevékenységgel. Ezzel szemben viszont nem tudunk hozzá külső szenzort (pl. pulzusmérő pántot, vagy akár az SR30 radart) kapcsolni, csak az okostelefonunkkal kommunikál Bluetooth-on keresztül. Azzal viszont gond nélkül szinkronizálja a rögzített tevékenységeinket, személyre szabhatjuk rajta keresztül az óra megjelenését és persze az órán olvashatjuk el a szöveges üzeneteinket, vagy akár (és ez ebben a kategóriában számomra váratlan) a telefonhívásainkat is lebonyolíthatjuk magán az órán. Tehát, ha a telefonunk bluetooth távolságon belül van, akkor nem szükséges elővennünk ahhoz, hogy az óra hangszóróját és mikrofonját használva beszélgessünk. Ez például aktív tevékenységek közben igen hasznos lehet, ha mozogni van kedvünk, de fontos hívást várunk. Sim kártya, vagy eSim behelyezésére viszont nincs lehetőségünk.

Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-11
IGPSPORT LW10 okosóra
Az egyszerűből nagyszerűt: kerékpáros okoslámpák az IGPSPORTtól-11
Forrás: Mozgásvilág.hu

A sporttevékenység rögzítése nem sok romantikázásra ad lehetőséget, mert amint kiválasztottuk a kívánt sportágat (és amint megtalálta a GPS jelet kültéri tevékenység esetén) már számol is vissza háromtól és indul az edzés. Nem finomkodik olyannal, hogy megengedi nekünk a start gomb megnyomását, de tulajdonképpen megszokható. Menet közben aztán szüneteltethetjük és természetesen el is menthetjük, majd később akár a telefonunkon is kielemezhetjük az edzésünket. Egy Garmin Tactix Delta órával összemérve, valamint műholdas térképen lemért útvonalon tesztelve az LW10 által mért távolság felfelé eltért mindkét kontrolleszköztől (6,16 helyett 6,29 km, illetve 9,43 helyett 9,68 km). 

Az IGPSPORT részéről inkább vártam volna azt, hogy a telefonálási képesség helyett a külső szenzor támogatást pakolják a saját okosórájukba, ettől függetlenül a kialakítása és a képességei miatt szívesen ajánlom azoknak, akik mindenből (okosságból és sportképességekből is) csak egy kicsi ízelítőt szeretnének egy csinos karórában… és tapasztalatom szerint bőven vannak ilyenek a saját környezetemben is.

A végére hagytam az óra megjelenését, ami amúgy kiváló. Letisztult, csinos, még akár elegáns ruházat mellett is hordható fekete, vagy titán ezüst színben választható (illetve most láttam, hogy már pink színben is létezik). 31,7 gramm, 46,8 mm átmérőjű, 1,43 colos, 466 x 466 pixel felbontású AMOLED érintőkijelzője van, tűéles képpel. Optikai pulzusmérővel, gyorsulásmérő szenzorral, barometrikus magasságmérővel, iránytűvel és GPS-szel is felvértezték. IPX6os vízállóságú, 3 atmoszféra nyomásig vízben is használható.

A tapikijelző mellett egy frappáns tekerőgombbal és még egy másik gombbal is kezelhetjük, ami pláne jól jön, ha sporttevékenység közben letiltanánk a tapizhatóságot.

Üzemideje nyilván a használattól függ, de akár két hétig is kibírja (normál használat mellett az egy hét is reálisan elvárható) a 380 mAh-s akkuja egy feltöltéssel és két óra elég a teljes feltöltéshez.

Összegezve

Az IGPSPORT kerékpáros lámpáit őszintén tudom ajánlani azoknak, akik jó minőségű, hasznos extra funkciókkal bíró kerékpáros világítást keresnek maguknak. Nagyon jól személyre szabhatók, egyszerűbbé teszik a hétköznapi használatot és “must have” képesség a TL30 féklámpa funkciója, illetve a VS1200 powerbank képessége. Az SR30 radart a fent részletezett okok miatt nem ajánlom mindenkinek, de aki sokat teker országúton és szeretné a biztonságát még tovább növelni, annak érdemes tennie vele egy próbát.