- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A múlt héten a Merida Girona környékén mutatta be az új Bosch Performance Line CX (CX) motorral szerelt , 800-as akkuval is kapható eONE-EIGHTY-t és a könnyű, 20 kg alá is benéző, Bosch Performance Line SX (SX) rendszerrel ellátott eONE-SIXTY SL-t, mindkettő jó sokat mozgó, profi enduro gép.
Mielőtt valaki legyintene, hogy az ebike a vén csoroszlyáknak, hátrányos helyzetűeknek, bénáknak való, itt egy apróság, ami mellett nem kéne elmenni. Az a helyzet, hogy egy új korszakba lépett az Ebikeozás, talán túlzás azt mondani hogy "game-changer", de a jelenlegi trendek, az egyre könyebb-, illetve az egyre nagyobb hatótávval és folyamatos, finom rásegítéssel rendelkező, halk rendszerek már-már egy új kerékpározási szakágat képviselnek.
Már nemcsak az van, hogy aki bírja menjen normál bringával, aki nem, az kövesse a másikat ebike-al, hanem az is, hogy vannak olyan terepek, melyek egyszerűen nem értelmezhetők hagyományos kerékpárral.
A Merida egy igen különleges helyszínt választott a bemutatónak, ahol még nemzetközi márkák is előszeretettel megfordulnak. Girona környékén Santa Colona de Farners kisváros mellett, Barcelonától másfél órányira a tesztkörök egy parafával és fenyvessel borított mediterrán erdőben vezető erdészeti utakon, single traileken haladtak, elég komoly terepen. Több tesztkört, egy rövidebb 15 km-es, egy közepesen hosszú 20 km-es és egy vezetett, hosszú 30 km-est is kialakítottak a szervezők. A hosszabb tesztkört a volt Cross-country világbajnok José Hermida jelölte és vezette, szemmel láthatóan élvezettel, ráadásul a gyűrű sem esett le az ujjáról. :) Az útvonal egy olyan élménykörré állt össze, amiben több brutál meredek, nagyon technikás emelkedő is volt, melyeket állítom, nem sokan tekernek ki hagyományos bringával. A legbrutálabb emelkedő 20%-os volt átlagban, mindezt csúszós, poros, vízmosásokkal tarkított úton.
Szóval az van, ha hagyományos bringával vágok neki a köröknek - mert persze lefele élvezhetőbb egy 5-10 kg-al könnyebb géppel-, akkor lehet meghalok, mire kiélvezhetném az ösvényeket. 20 km-en 900 m szint volt a hosszabb körben, több helyen olyan emelkedőkkel, melyet Senor Hermida is turbóban vállalt csak be.
Nem is olyan régen Thommey kolléga tartott egy videós értekezést az Ebike-ok jelenéről és jövőjéről. A kolléga szerint az elektromos rásegítéses bringák fejlesztéseit a következő célok vezérlik:
- Könnyebb bringák
- Nagyobb hatótávolságú bringák
- Extrák, kütyü, kezelőfelület
A Merida mintha csak alá akarta volna támasztani a kolléga állításait, pont ezek mentén dobta piacra az eOne-Sixtyt, eOne-eighty-t és az eFloat városi gépeket.
Egy kicsit álljunk meg ennél a kérdésnél, mielőtt te is megrökönyödve állnál a vázméretek előtt. Az agilometer sizing-nak, vagy agilis méreteknek a lényege, hogy nem s-m-l vázméret közül, hanem reach alapján 5 fajta, extra rövid - rövid- közepes- hosszú- extra hosszú méret közül lehet választani. Ezek a vázak úgy lettek kialakítva, hogy a nyeregvázcső viszonylag rövid, a nyeregszár hosszú, így mindenki be tudja magának állítani a megfelelő nyeregmagasságot, a váz méretétől függetlenül. Ennek megfelelően a régi s-m-l vázméretezés idejét múlttá vált. A bringák méretei abban különböznek egymástól, hogy mekkora reach-ük. Az 5 fajta reach alapján besorolt méretből, így mindenki a saját bringázási stílusának megfelelőt tud választani. Hosszabb, stabilabb bringát szeretnél? Válassz hosszabb reach értékű bringát. Játékosabbat szeretnél? Ebben alesetben a rövidebb lesz megfelelő.
A Meridának kellett egy könnyű ebike.
A Shimano EP8-al szerelt eOne-Sixty top modellje 22,5 kg-t nyom, ami nem nagyon nehéz, de a korábban említett trend ezt már bőven túlszárnyalta. Itt jön a képbe a Bosch SX motorja, ami tokkal-vonóval 2 kg, így egy kis akkuval együtt egyessel kezdődik a súlya, ami igen jól hangzik, pláne ha figyelembe vesszük, hogy az európai piacon jól csengő Bosch név van ráírva.
Az új eOne-Sixty SL-be épített SX integrált 400 Wh-s akksival érkezik, 55 Nm a max nyomatéka, - szóval a többi motorhoz képest nem túl erős-, de cserébe halk és könnyű.
A tesztelés első napján, amikor meg csak ismerkedtem a tereppel és a bringákkal is rögtön egy kiváló teszthelyzet teremtődött. Nem volt ugyanis meg a bringám, így maradt egy már korábban használt darab, amivel csak az volt a baj, hogy az akku töltöttsége 31%-on állt.
Persze a terepet nem ismertem, így azt sem tudtam, hogy míg a csúcsra érünk 500+ szintet kell leküzdenem. OKosan végig eco módban tekertem, aminek az lett a következménye, hogy
1. nagyon elfáradtam,
2. a rendszer felvitt a tetőre (majdnem).
Ha azt nézzük, hogy az integrált 400 Wh akksi - 30%-al 500 m szintet, 10 km-t bírt ki ECO módban, akkor ki lehet számolni, hogy teljes töltöttséggel 1500 körüli szintre elég. Mondjuk, ha tele van, szívesebben tekertem volna eMTB módban, ezért aztán számoljunk csak az 1 000 szinttel. Hogy konkretizáljuk kicsit, az 1 000 m szint, annyi, mintha 4x feltekernénk Kékestetőre a Veronika-réttől vagy bike parkozósaknak az egyszerűség kedvéért 3x felfele Wexl Trails-en az Uphill Flow Trail-en.
Ha ez nem elég, akkor marad az eco mód vagy ki lehet egészíteni 250 Wh-es extenderrel, ami viszont plusz 1,6k kg.
Még egy tuti tipp. Mint számomra kiderült, arra is figyelni kell, hogy az extender firmware frissítve legyen. Ha régebbi, mint a rendszer, akkor hibát fog jelezni.
Még egy fontos dolog az extenderrel kapcsolatban. Az extender nem egy pót akksi. Ergo, optimálisan úgy használod jól, ha a bringázás elején már csatlakoztatod, mivel a rendszer egyszerre használja mindkét akksit. Ha csak akkor szeretnéd csatlakoztatni, amikor lemerül a főakksi, akkor nem fogod tudni kihasználni a teljesítményét maximálisan.
Az én tesztbringám a top modell eONE-SIXTY SL 10K volt, ami már benéz 20 kg alá, egészen pontosan 19,5 kg! Viszont érdemes azt is megjegyezni, hogy a legkisebb zsebbe nyúlást igénylő, 6000-és széria is csak 20,5 kg.
A 10K mindenből a legtrendibbet kapta, így többek között 200 mm-es fék rotort elöl és hátul, full karbon vázat, és elektromos Sram váltót. Mivel kicsi az akksi, egy apróságra, huncutságra figyelni kell. Ha lemerül az akku, nem működik a váltó sem. Ennek az oka, hogy a csúnya gonosz Sram ugyanis nem kommunikál a Bosch rendszerrel, így nem lehet azt megoldani, hogy az akku félretegyen kis dzsúszt a váltónak. Ha lemerül, azon kell hazatekerned, amin hagytad.
Leleményesek számára tipp:
Ha visszakapcsolod a rendszert, pár másodpercig működni fog és akkor gyorsan tudsz egyet váltani. Ez a trükk is csak 2x, 3x működik, utána már nem reagál többé. A másik megoldás: extender vagy vigyél magaddal egy Sram akkut. (Meg gyorskötözőt, hogy el ne hagyd)
Az elöl-hátul 160 mm-t mozgó gép 29-es kerekekkel érkezik, de a hátsó cserélhető és egy 27,5-es kerékkel öszvéresíthető. Az így kapott “mullet”, azaz öszvér beállítás igen népszerű enduro körökben. Abban az esetben, ha a vadiúj bringádon helyből másik kereket raknál be, tudd, hogy a 27,5-es kerékkel hátul, a rugóút is megnő, így nem 160 milit, hanem 174-et fog mozogni.
Itt kezd pro verzióra váltani a dolog, mert a hagyományos “rider”-nek ez már űrtechnika. A kerékváltással persze megváltozik a gondosan megtervezett vázgeometria. Itt jön a képbe az eOne-Sixty-be is betervezett “flip chip”-, melynek átállításával megmarad a váz eredeti geometriája.
A full karban vázat, három helyen védik burkolattal , ami abban is segíti hogy halkabb legyen kenet közben. A Bosch SL így is nagyon halk. Bár a CX még halkabb állítólag, de én nem vettem észre a különbséget. Csak nagyon ritkán, nagy nyomatékon lehet hallani a megszokott ebike “repülőgép felszállás” hangot. Nekem ez nagyon bejön, de ismerek olyan kollégát, aki kifejezetten szereti a megszokott sipító ebike hangot.
Sokszor elmondták már, amit nehezen lehet leírni és hülyén is hangzik, de tényleg nagyon finom a Bosch rendszer működése, olyan, mintha hagyományos bringán tekernél.
- 200 mm-es rotorral szerelt elöl és hátul is
- FSA Sci30 vadonatúj karbon kerekek
- Acros Block Loc fejcső a váz védelmében
- A felső csövön tartószemek pótbelső tárolására
- Vezetékmentes Bosch Mini Remote kapcsoló, Purion 400 kijelző opcióval
- Multi szerszám a nyereg alatt
- Könnyű dropper
- És!!! Sárvédő tartószemek!
Ha nem érdekel a súly, vagy sokat akarsz montizni. Ha annyira jó vagy, hogy a nehéz bringával is beugratsz bármit, vagy egy olyan enduro/dh bringát keresel, ami mindenen átmegy és azt akarod, hogy soha ne legyen az az érzésed, hogy átszállsz a kormányon, akkor az eONE-EIGHTY a te választásod.
A nevéből is kiderül, hogy ez a gép már 180 mm-t mozog elöl, ás hátul is. A kistesótól eltérően az eONE-EIGHTY viszont “mullet”, azaz öszvér, vagyis azaz elöl 29”, hátul 27,5”-es kerekkel szerelt.
A 180 mm-t mozgó kerékpárok korábban egyértelműen DH gépek közé voltak sorolva, tudomásom szerint mostanság inkább az enduro és a dh határán mozognak. A Merida ennél a gépnél nem foglalkozott a súllyal, mindent a maximum élménynek, hatótávnak rendeltek alá. Ennek megfelelően 800 Wh-s és 600 Wh-s akksival érkezik.
A tesztelés alatt én a nagyobb 800-as akksis kerékpárt próbálhattam ki. e-mtb módban is 1 000 m szintet tudtam tekerni, kb 20 km-en úgy, hogy az akksi töltöttség kb. fele megmaradt. Ha jobban odafigyel az ember, és ECO-ban tekeri, akkor bátran lehet gyűjteni a szintet. A korábbi példából kiindulva Wexl-en 5-6 kör simán belefér az Uphill Flow Trailen, ami bátran nevezhető egy teljes napos bringázásnak.
Az eOne-Eighty vázát úgy építették, hogy maximálisan kihozzák legjobbat a Rock Shox Vivid hátsó tagjából. Mind a nyeregcső szög és a fejcsőszög igen meredek, 78,5 illetve 64,5 fok. Mindkettő támogatja a stabilitást nagy sebességnél, míg az öszvér felépítése a könnyű irányíthatóságot, játékosságot. Ez érzésre is kijött, mert bár az eOne-Eighty jóval nehezebb, mint az eOne-Sixty, illetve a fejcsöve is meredekebb, mégsem éreztem jelentősebb különbséget a szűk kanyarokban.
Nagy súlyhoz jó fékek dukálnak, ezért az eONE-EIGHTYelöl 220 mm-es hátul pedig 200-as, rotorokkal érkezik, viszont a hátsót 220 mm-es re is cserélheted, ha még nagyobb fékerőt tartasz szükségesnek.
Ha a specifikációt és a véleményeket vesszük alapul, akkor az eONE-EIGHTY egyértelműen egy kőprofi enduro/dh gép. Ennek ellenére, azt gondolom. idehaza nem feltétlen ők lesznek a célcsoport, hanem a tehetős hétvégi lovagok.
Ezzel nagy gond nincs is, ők is megtalálják a maguk számítását a bringában, hiszen a nagy hatótáv és a stabil felépítés fontos tulajdonság lehet számukra is. Idehaza az 500-as és 700-as típus lesz kapható.
- Acros Block Loc fejcső a váz védelmében
- Multifunkciós szerszám a nyereg alatt
- Vezetékmentes Bosch Mini Remote kapcsoló, Purion 400 kijelző opcióval
A Bosch legújabb hajtás rendszere a CX pár hete került bemutatásra. A motor magnézium házba van rejtve, a tömege is kisebb lett, ami ez eONE-EIGHTY esetében nem annyira érezhető, hiszen jó nagy 800-as vagy 600-as akkisval gyártják. Ami annál inkább érezhető, hogy feltűnően csendes. Az SX sem hangos, de ez még halkabb lett. Akik szeretik a megszokott ebike zúgást, - ami olyan, mintha mindjárt felrobbanna a rendszer-, azokat el kell, hogy szomorítsam, mert a CX használat közben majdnem teljesen hangtalan.
A rendszer nemcsak ettől új, hanem attól is, hogy nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a hajtás finom legyen. Még turbó módban sem ugrik ki alólad a paripa, szépen el lehet indulni vele.
Régóta igyekszenek a gyártók úgy beállítani a rásegítést, hogy az hasonlítson a hagyományos kerékporzásra. Eddig mindig csak marketing fogásnak gondoltam az ilyen állításokat, mert egyértelműen ki lehetett ugratni a kereket magad alól, egy minimális pedál nyomással is.
Ez az első eset, hogy tényleg el kell, hogy ismerjem, hogy a rendszer óvatosan, megfelelően adagolva adja le a segítséget. Nagyon meredek technikás ösvényeken sincs az az érzése az embernek, hogy a turbo túl sok, az alatta lévő fokozatok pedig túl kevesek a haladáshoz.
A nehéz helyzetekben való elindulást meg egy újdonság segíti, ami jelenleg csak a CX motorral együtt került bevezetésre, de a firmware frissítéssel minden verzióban megtalálható lesz, Ez pedig a hill start-nak nevezett funkció, ami ami a meredek emelkedőn való elindulást segíti. Abban az esetben ha rajta hagyod a pedálon a lábadat és nem húzod a féket, hosszan meg kell nyomni a - (mínusz) gombot (úgy, ahogy a walk assist módot kapcsolod be) és a rendszer érzékeli a hegymenetet, de walk assist helyett hill startba kapcsol. Ebben a helyzetben a hajtás nem engedi visszagurulni a gépet, nem kell húznod a féket, majd óvatosan a pedálra terhelve segíti az elindulást.
A másik újdonság, ami viszont csak a CX-ben elérhető egyelőre az extended boost-bak nevezett funkció. Ez kizárólag e-mtb módban érhető el, és azt jelenti, hogy kb. vízszintes pedálhelyzetben kicsiket rúgva a pedálba, a rendszer rásegít, így teljes pedálfordulat nélkül tudsz haladni. Olyan esetében hasznos ez, amikor egy vízmosásban kell felfele haladni, ahol olyan szűk a hely, hogy nem tudunk pedálozni.
Mivel ez extrém helyzetekben fordul elő, nem is fogják, csak a sportosabb vonalba (Speed, SX) bevezetni.
Általánosságban az elmondottak és bemutattok alapján az az érzésem, hogy a Bosch az app használta a felé tereli a felhasználókat, úgy ad igazán teljes élményt.
Vegyük például azt a tényt, hogy 10 különböző fokozat létezik az appban, amit te tudsz magadnak beállítani, Az alap beálltás az eco- tour+- mhtb-turbo szokott lenni. Ezen felül meg 6 módból tudsz választani pl. Auto fokozatot is, ami abban különbözik a többitől, hogy a felhasználó átlagsebességhez adagolja a segítséget.
App használatával pl, pontosabb a “range” meghatározás is. Ha veszed a fáradtságot és az appban jelölöd ki a tervezett távot, akkor a korább felhasználási szokásaidnak megfelelően sokkal pontosabban tippeli meg a rendszer, hogy mennyi marad az akkuban a karózás után.
Korábban, ha társítottad magad az apphoz, más már nem tudta használni azt. Szóval, ha meg akartál valakit szívatni, egyszerűen csak nem kapcsolódtál le a bringáról. Most ezt külön szedték és a regisztráció jelenti azt, hogy te tulajdonolod a bringát és az ezzel járó plusz funkciók pl riasztás, gps követés, blokkolás, frissítések stb.. is neked jár. Viszont, ha nem regisztrálnak egy bringát, akkor közben bármennyien csatlakozhatnak az appon keresztül a bringához. Pl. Ha a családban több ember használja a kerékpárt, akkor ez lesz a trükk. A baj csak az, hogy a számomra ésszerűen nagy előnyt biztosító riasztás és blokkolás funkció, - ami nagy segítség akkor, ha valaki meglovasítja a paripát-, így nem használható.
Az általam megkérdezett Bosch mérnök szerint tudnak a hiányosságról és dolgoznak a megoldáson, hogy regisztrált bringa is “kölcsönadható” legyen másnak.
A tesztelt Merida bringák megtekinthetők és tesztelhetők a Merida Concept Store-ban