Az instant gravel sárvédő: SKS Speedrocker Hír

Az instant gravel sárvédő: SKS Speedrocker Hír

Simon Ádám
Simon Ádám
2019/11/07
Szerszám nélkül rögzíthető, masszív sárvédő gravel, cyclocross és országúti kerékpárokhoz.
Hirdetés

Kár szépíteni a dolgot, egy menő, sportos bringának egyszerűen nem áll jól a sárvédő, vagy legalábbis sokkal jobban néz ki nélküle. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy esős, latyakos időjárás mellett aranyat ér, ha az út mocska nem áztatja rommá a ruházatodat, hiszen nem romlik a komfort és nem megy el a kedved a tekeréstől.

E fenti dilemmára megoldás a szerszám nélkül, gyorsan rögzíthető sárvédő (amit rossz idő esetén felrakok, de pikkpakk le is tudom szerelni, ha nem kell).

Az ilyenekkel általában három problémám szokott adódni:

1. a rögzítés elég megbízhatatlan, gyenge.

2. a fix sárvédőkhöz képest kisebb felületen takarják a kereket és például a láb nagy részét nem védik.

3. leszerelt állapotban nem elég kompakt ahhoz, hogy magaddal vidd és ha menet közben válik ramattyá a helyzet, akkor megszívtad.

A fenti háromból a két elsőt extra-duplán kipipálhatom, törölhetem és teljesen meg is semmisíthetem az SKS Speedrocker sárvédőjével.

 

 

SKS Speedrocker Forrás: Mozgásvilág
SKS Speedrocker
Kép forrása: Mozgásvilág

 

 

SKS Speedrocker sárvédő

Kifejezetten gravel, cyclocross és országúti kerékpárokhoz tervezték, nagyjából 32-42 mm szélességű köpenyekhez ideális, 700C kerékmérettel kompatibilis. Anyaga műanyag.

Az első szupersága a szerszámmentes felrögzíthetőség - bár, az igazsághoz hozzátartozik, hogy első felhelyezésnél a pálcák dölésszögét és hosszát egy-egy imbusz csavargatásával tudjuk precízen belőni, de ezt egy bringa esetén csak egyszer kell elvégeznünk. Gumipántokkal és tépőzáras szíjak kombinációjával tudjuk a bringára felhelyezni és valójában sokkal egyszerűbb, mint a következő leírás alapján tűnik majd. Elöljáróban még hozzátenném, hogy saját (napi használatú) bringámon is az egyik SKS instant sárvédője van, hasonló rögzítéssel és stabilan fent van már egy éve.

A hátsó modellt... inkább az elsővel kezdem, mert a hátsó nagy durránását későbbre tartogatom.

 

 

SKS Speedrocker Forrás: Mozgásvilág
SKS Speedrocker
Kép forrása: Mozgásvilág

 

Részletes fotósorozathoz a felrakásról klikk a képre!

 

Szóval: Az előre kerülő sárvédő két (a villa előtti kicsi és a villa mögötti nagyobb) részből áll, de a rögzítés akkor optimális, ha mindkét rész fent van (mondjuk ez evidens is). A villanyak környékén tudjuk az egyik oldalán tépőzáras, másik oldalán szilikoncsíkos szalaggal rögzíteni a két elemet egymáshoz és a bringához (ezzel a legelső elem már készen is van), illetve a váz felőli végéből eredő alumínium pálcákat az első villa alsó végéhez egy gumipánttal szoríthatjuk.

A pálcák dőlésszögének és hosszának állításához egy-egy imbuszcsavart kell meglazítanunk, majd a kívánt beállítások után meghúznunk. Ezek a csavarok amúgy egy ún. SKS ESC Vario pálcarendszernek a részei, ami tulajdonképpen egy műanyag összeköttetés a pálcák és a kerékpár között. Ami nem mellékesen azt a célt szolgálja, hogy ha valamilyen külső tárgy (például faág) beakadna a küllők közé és feszítené a sárvédő pálcáit, akkor ez a kis műanyag elem szétesik, szabad utat engedve így a faágnak, megvédve ezzel a küllőidet, a sárvédő pálcáit és rosszabb esetben a kerékpár egyéb alkatrészeit a sérüléstől. Szóval, az SKS Speedrocker egyik erőssége éppen a leggyengébb láncszeme.

A pálcák rögzítése nem csak a váznál, de a sárvédőnél is említésre méltók, itt ugyanis integrálták a sárvédőbe egy műanyag védőborítás alá, vagyis nincs itt is egy-egy külön kitüremkedő konzol. Ez egyrészt letisztultabb megjelenést is ad, de ami még hasznosabb, hogy maximalizálja a sárvédő és a gumiköpeny közti helyet is.

És van még egy extra: Az első sárvédő elejénél, alul van keresztben egy "gát", ami lecsapja a kerék által felvert vizet, így az nem fog előre kirepülni, majd utána az arcunkon landolni. A fenti képen ki is lehet venni a kitüremkedést. Okos részlet.

 

 

SKS Speedrocker Forrás: Mozgásvilág
SKS Speedrocker
Kép forrása: Mozgásvilág

 

Részletes fotósorozathoz a felrakásról klikk a képre!

 

És akkor jöjjön a hátsó sárvédő felszerelése: A hátsó sárvédőt alul pontosan ugyanúgy rögzítjük, mint az elsőnél tettük (gumipánt, plusz az SKS ESC Vario beállítása), majd a felső keresztmerevítő magasságában (már ha van ilyen a bringádon) szintén gumipántokkal rögzítheted a hátsó villák felső részéhez. És most jön a nagy durranás, amiről beszéltem és ami a hirhedt 2. pontra válasz: teleszkóposan meghosszabbíthatjuk a nyeregvázcső felé a sárvédőnket (maximum 210 mm-el), amit szintén egy gumipánttal rögzíthetünk a nyeregvázcsőhöz.

 

 

SKS Speedrocker Forrás: Mozgásvilág
SKS Speedrocker
Kép forrása: Mozgásvilág

 

Részletes fotósorozathoz a felrakásról klikk a képre!

 

Tehát, nemcsak az egyéb instant-sárvédőknél megszokott módon, a hátsó villákig nyújt védelmet a hátsó sárvédő, hanem egészen a nyeregvázcsőig.

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy (a végén lévő kialakítás alapján) ez a meghosszabíthatóság elvileg arra lett csak kitalálva, hogy éppen elérjen a nyeregvázcsőhöz és ott rögzítsük is, de igazából nyugodtan kihúzhatod teljes hosszúságban és úgy is jól tudod rögzíteni. Tapasztalatom alapján teljesen jól működik és így majdnem teljesen leér a középrészig a védelem.

A tesztre használt bringa első villáján kívül elvezetett bovdnenekkel kellett megosztani a rendelkezésre álló helyet, de könnyen adaptálható volt ehhez a kialakításhoz is a szíjrendszer (és persze a tárcsafék sem volt neki útban). Az egész művelet nem vett igénybe többet, mint 10 perc (első próbálkozásra), az imbuszos méretreigazítás nélkül és rutinnal ez simán 5 perc alá vihető.

 

 

SKS Speedrocker Forrás: Mozgásvilág
SKS Speedrocker
Kép forrása: Mozgásvilág

 

 

Éles bevetésen, rázós terepen

Az SKS Speedrockerrel felszerelt gravel bringámmal graveltúrán, sokszor meglehetősen rázós, kavicsos terepen is hasítottam. Nem zörgött, nem csörgött, stabilan a helyén maradt 30-40 kilométer döngetés után is. A hátsó kerékről egy kevés maszat azért eljutott a cipőm hátuljára (lévén nem nyúlik le teljesen a középrészig), de még mindig jóval túlszárnyalta az eddig megismert instant megoldások teljesítményét. Komolyabb sárrögökkel nem volt alkalmam megkínálni, de homokkal, kavicsokkal és saras pocsolyával bőven.

A sárvédők okozta optikai romlást némileg ellensúlyozza a hátsó elembe mart Speedrocker felirat, sőt, az igazából elég vagányul néz ki. Sőt... tulajdonképpen azt kell mondjam, hogy az amúgy is kicsit morcosabb gravel bringákon még kifejezetten jól is néz ki az SKS Speedrocker - hogy úgy mondjam, még terepesebb kinézetet ad nekik.

 

 

SKS Speedrocker Forrás: Mozgásvilág
SKS Speedrocker
Kép forrása: Mozgásvilág

 

 

Tartása kiváló, a dzsuvától való védelme 90% körüli (egy városi kerékpáron megszokott, fixen rögzített sárvédőhöz képest) és még egész csinos is. Már csak azt kéne megoldani, hogy az ebben is alkalmazott teleszkópos megoldással zsebben, vagy táskában is hordható méretűvé lehessen összetolni és akkor megteremtődhetne a világbéke (de minimum kipipálhatnánk a fent említett harmadik pontot is).

 

SKS Speedrocker

 

Hirdetés