- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A BIG.TRAIL érkezésével 2016-ban kvázi egy új kategória kezdte meg a „működését” a Meridánál. Ez volt a merevfarú, de a hagyományos XC kerékpároknál sokkal durvább bevetésekre képes hegyikerékpár korszak kezdete. Előkerestem az akkori Big.Nine 800-as tesztemet, és máig tartom a nézetemet, hogy az első bringát vásárlótól, a durvábban nyomuló, de azért a bikeparkokat kerülő montisoknak kiváló választás lehet egy ilyen „lumberszexualizált” elől telós gép.
Most pedig megjelent a legújabb verzió belőle a Mach II, ami számos érdekességet rejt. Amellett, hogy a vázméret összhangba került a meglévő MTB kínálattal, a BIG.TRAIL már amúgy is progresszív geometriáját továbbfejlesztették, hogy még jobban kezelhető legyen a meredek ösvényeken.
A vázméreteket összehasonlítva (pl. a távozó Medium és az új Mid között), az reach érték megnőtt, mivel a tesztek kimutatták, hogy a reach milyen nagy hatással van egy trail kerékpár stabilitására. A megnövelt reach-el összhangban megnövelték a stack-et, így az első kerék könnyen felrántható, ugyanakkor nem érződik túlságosan hosszúnak a kerékpár. A nyeregcső rövid maradt a szuperalacsony átlépési magasság érdekében, és most már egyenes a nyeregvázcső, így a legkisebb vázméreteknél sem gond a nyeregcső leengedése vagy egy hosszabb dropperes nyeregcső berakása.
A nyeregvázcső mérete 34.9-esre változott, így bele lehet rakni a Team TRII-es állítható beülésű droppert is, így vázmérettől függően 150-230 mm-ig lehet játszani az útjával. Illetve az új geometriának köszönhetően egy „LONG” vázméretű BIG.TRAIL mérete megegyezik a „LONG” méretű ONE-SIXTY-vel!
A kerékméretnél maradtak a 29”-os méretnél, mert ugyan lenne a 650B-nek előnye a nagyon durva ösvényeken, de a vevők többsége ilyeneken úgysem megy, a többiek pedig többet profitálnak a nagyobb kerékméret, és az ehhez tartozó 140 mm-es rugóút előnyeiből.
Természetesen a váz integrált (Wire Port) kábelezésű, és a bowdenházak szivacs csőben futnak, hogy véletlenül se tudjanak zörögni a vázon belül. A hátsó keréknél a 2.4”-os ballonos gumik mellett is maradt bőven sárférőhely, ezt az 55 mm-es láncvonallal tudták elérni.
Megtalálható rajta a „Trail Mount” is, ami a vázon különböző extrák elhelyezését teszi lehetővé, mint a pumpa, pótbelső, stb. Immáron SRAM UDH váltófüllel szerelik, ami kilátásba helyezi azt is, hogy lesznek később felsőbb kategóriás modellek a SRAM AXS T-Type rendszerrel, ami csak ezzel kompatibilis?! Egy egész pofás műanyag hátsó sárvédő felszereléséhez is találunk furatokat a vázon.
A bringa ASTM 4-es kategóriára vizsgázott, tehát a trail és enduro felhasználás mellett a bikepark használatot is fedez a garancia! A váz súlya 2180 gramm. Az alapmodell a 300-as lesz 4000-es Shimano CUES rendszerrel és Suntour XC34-es villával 14.7 kg-os súlyban. A csúcsot pedig egyelőre a 600-as jelenti M6100-as Shimano szettel, és az új Rock Shox Pike telóval, 14.2 kg-os súly mellett. Már nagyon várjuk az első tesztgépeket! Aránylag kevés lesz a feltűnő szín, inkább a vidám német szürke és fekete dominál, de a „deep forest green” és a „mokka” ütősnek ígérkezik. A Merida bringákat keresd a BikeFun kínálatában.