Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2023/08/01
Vadiúj Big Nine modellek érkeznek, még agresszívebb geometriával, és jobb kezelhetőséggel. Karbon és alu vázzal egyaránt.
Hirdetés

A Merida Big Nine már nagyon régóta a gyártó XC zászlóshajója, már ha a merev vázas kategóriát nézzük. 2016-ban mutatták be az elődjét, ami azóta változatlanul futott. Teljesen megújultak most a bringák, és ugyan nincsen már világkupa csapata a tajvani világmárkának, de ettől még nem maradunk utánpótlás nélkül. 

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-2
Brutálisan szép lett
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-2
Forrás: Merida

Régi ismerős megújult köntösben

Régen ha 120 mm-t mozgó teleszkópot szerettél volna belerakatni egy merev XC vázba, akkor kedvenc boltosod azonnal a kénköves pokolba akart küldeni, hiszen anno 80, majd később 100 mm jelentette a limitet. Mára azonban a cross-country pályák is változtak, tehát a bringák is „utánuk mentek” geometriában, és alkatrészekben. Ezért alakulhatott úgy, hogy az új Big Nine TR gépek már 120 mm-t mozognak. Persze van opciód 100 mm-es rugóútra is ha ragaszkodsz hozzá, ez lesz a „sima” Big Nine.

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-7
Íme a trail kivitel geo táblája
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-7
Forrás: Merida

Geometria

A geometria is változott, a tengelytáv hosszabb lett, a fejcsőszög laposabb(68 fok), a nyeregvázcső szög meredekebb (75.3 fok), így technikás terepen könnyebb lesz kezelni a montit, és nagy tempónál is stabilabb lesz mint az elődje. Az átlépési magasság is csökkent, egy M-es méretű váznál 410 mm, ami több mint 3 cm-rel kevesebb mint eddig volt. Ennek köszönhetően a nyeregcső „flexe” azaz rugalmassága, ütéselnyelő képessége is megnövekedett. A villa offset is rövidebb lett, immáron 44 mm, ami szintén a kezelhetőséget növeli. 

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-5
A dizájn rendben van!
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-5
Forrás: Merida

Új vázak

Anélkül próbálták meg a lejtőzős tulajdonságait fejleszteni, hogy rontottak volna a mászáskor lényeges szempontokon. Szerencsére rögtön két szintet ugrottak, és először nem csak a két csúcs karbon vázas gépeket mutatták be (CF5 és CF3), hanem rögtön piacra dobták a kedvezőbb árú LITE aluvázasokat is. A Big Nine TFS és Speed modellek nem változtak. 

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-4
Még alacsonyabb lett az átlépési magasság
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-4
Forrás: Merida

Nagyobb gumiméret

Természetesen a durvább terep durvább gumikat igényel, ezért akár 29”x2.4”-os méretekkel is fel lehet szerelni! Régen ilyet maximum a One-Sixty-n láttál. A kábelek rejtetten futnak a Merida és Acros által közösen tervezett WirePort kormánycsapágyon keresztül a vázban, és terémszetesen már SRAM UDH váltófület kapott, ami részben muszáj is volt, ha az új AXS váltórendszert akarod használni. 

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-1
Az UDH váltófül lesz az új sztenderd
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-1
Forrás: Merida

Okos kiegészítők

A kormányszár előlapja úgynevezett Smart Mount kialakítású ami GPS és lámpa felszerelésére is lehetőséget nyújt már gyárilag. Így a kormány letisztult és kábelmentes maradhat. Mivel az összes generációjával mentünk már a Big Nine-nak, kíváncsian várjuk az új tesztgépeket is!

Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-3
Letisztult GPS/lámpa tartó konzol
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-3
Forrás: Merida
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-8
Karbon és alu vázzal is kapható lesz
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-8
Forrás: Merida
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-9
Csak mert szép :)
Bemutatkozik az új Merida Big Nine széria!-9
Forrás: Merida
Hirdetés