- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az elektromos kerékpár gyártásnak több útja ismert, ami a komponenseket illeti. Az egyik, amikor egyszerűen megveszik a Bosch-tól, Yamaha-tól, Fazua-tól, Shimano-tól a motorokat, akkumulátorokat, és ezekhez tervezik a vázat. A másik, amikor nekiáll a gyártó saját rendszert fejleszteni a nulláról. Ezek szoktak általában világsikerrel vagy csúnya pénzügyi bukással végződni. És van a Giant, aki a harmadik utat választotta. Összebútorozott a nagy gyártókkal, és akkora mennyiséget rendel, hogy azok belenyúlást engednek a hardvertől a szoftverig mindenbe.
Nyilvánvalóan ennek is van kockázata, de a mérnöki teher nagy részét a gyártó leveszi a Giant válláról. Viszont innentől át is hárít sok problémát a kerékpárgyártóra, hiszen, ha a magad által tervezett technika vagy szoftver nem működik megbízhatóan, akkor bizony a te szervizeid dolga lesz azt frissíteni, javítani. A Giant jelenleg hét különböző meghajtási rendszert kínál, amiből négy a Yamaha, egy a Shimano, és kettő a Bafang motorjain alapul.
Itt azért elárulom, hogy nem egy hangzatos marketing maszlagról van szó, mentem már többféle SyncDrive rendszerrel, és annak a különbözően hangolt Yamaha verzióival, és bizony merőben eltérnek egymástól. De menjünk rajtuk szépen sorban végig!
Ez a belépő szint a Giant elektromos kerékpárjainak kínálatában. Ez a hátsó agy egy szénkefe nélküli villanymotort rejt, és 20 Nm-es nyomatékkal segít. Ez bőven elég a gyerekbringákba, és városi csettegőkbe. 5 szenzor összehangolt munkája biztosítja a „smooth” hajtást, ereje pedig elegendő a dombok könnyed leküzdéséhez, vagy a zöld lámpánál való dinamikus elinduláshoz.
Egy könnyű, kompakt motor, ami ideális a napi közlekedéshez, könnyebb túrákhoz. Már hat szenzoros kivitel, Smart Assist technológiával megspékelve. A lejtési szöget, és a gyorsulást is érzékelik a szenzorok, ami még finomabb vezérlést tesz lehetővé. A 2.9 kg-os motor 55 Nm-es nyomatékot biztosít ami azért a 300%-os áttételi arány mellett komoly emelkedők leküzdését teszi lehetővé. Természetesen „auto” mode is van benne, ahol a rásegítési fokozatokat a szenzoroktól bejövő jelektől függően módosítja.
Itt már 75 Nm-es nyomatékkal garázdálkodhatunk, ami több mint elegendő, de még nem a csúcsot nyújtja, viszont a Core-hoz képest még szélesebb, 400%-os rásegítési tartomány áll rendelkezésre. A hajtókarok Q-faktora mindössze 168 mm-es, ami már sportos láb állást tesz lehetővé. Ez a rendszer már kiszolgálja az össztelós montikat, és a komolyabb teherbírással rendelkező trekkingeket is.
Megérkeztünk az igazi nagyvadak területére. A Pro motor ami vélhetően a Yamaha PWX2-es módosított verziója, 2.7 kg-os súlya mellett 85 Nm-es nyomatékkal, csökkentett működési zajjal, és 400%-os áttételi aránnyal rendelkezik. Itt is megtalálható a 168mm-es Q-faktor, viszont a motor már a cseppálló membránon felül IPX6-os védelemmel is rendelkezik! Érdekes módon ezeket a bivalyerős motorokat nemcsak a Trance és Reign szériába építik be, hanem a trekking Explore, Stormguard, és Anytour E+ -ba is. A terhelhetőséggel nem lesz gond!
A magnézium motorház -100 gramm súlynyereséget jelent, de a 85 Nm-es nyomaték és a 400%-os áttételi arány megmaradt, akárcsak a vízállóság és a Q-Faktor. A legkönnyebb karbon össztelós bringákba épül csak be, az abszolút csúcsot jelenti ma.
Bizony, még Shimano motort is sikerült kusztomizálni, pedig a japán gyártó nem azok közé tartozik aki szereti ha belenyúlnak a rendszerébe. Az EP8-as motor már eleve a csúcs a japán gyártó kínálatában, ami jelen esetben 85 Nm-es nyomaték és 2.8 kg-os súly jelenlétét biztosítja. Jelenleg egyetlen bringa a gravel Revolt E+ kapta meg azt a kombót. Mivel a StePS rendszer és az elektromos Di2 váltórendszer egymással kompatibilis, ezért a Revolt is GRX Di2-t kapott. Én magam imádom a Shimano rásegítési érzetét, vélhetően ezért is választotta a Giant is. A rendszer vezérlése a fékváltókarokba került, így nem szükséges elengedned a kormányt!
A legújabb motor éppen a cikk megjelenésekor esett be a szerkesztőség postaládájába, és a Giant Defy Advanced E+ és Avail E+ kerékpárokba kerülnek beépítésre. A területi szabályozásoktól függően a mindössze 1.7 kg-os, 250W-os motor akár 45 km/h-s sebességig is rá tud segíteni. Amerikában ez 32 km/h, az EU-ban pedig 25 km/h. A motor karakterisztikája kifejezetten az országútis pedálozási stílushoz lett felprogramozva, és főleg az emelkedőkön kell csak beavatkoznia a bringa amúgy is könnyű súlya miatt.
Nem mellékes feature, hogy a rásegítés mértéke nem csak a felsőcsövön lévő kontrollerről lehet irányítani, hanem a bringára szerelt SRAM AXS Blips mikrokapcsolóról is, így nem kell levenned a kezed a kormányról! A csúcsmodelleken pedig a SRAM Bonus Button segítségével tudod vezérelni az elektromos rendszer. Nagyon nagy okosság!
EnergyPak 400-as akkuval lesz párosítva, de a kiegészítő EnergyPak 200-as is hozzá köthető. A 400-as akkuval és a finoman beavatkozó karakterisztikájú hajtással akár 150 km-es hatótáv is elérhető lesz. Alig várjuk a tesztgépet, mert ha ez igaz, akkor konkrétan piacvezető lehet ebben a szegmensben! Annyit hozzátennék, hogy az „ampermenedzsment” már az eddigi rendszerekben is döbbenetes volt, simán 20-30%-kal többet tudtam egy SyncDrive Pro motorral elmenni mint a PWX3-as Yamahával ugyanakkora akku mellett!
Persze egy elektromos rásegítési rendszer nem lenne teljes az akkumulátor és a szoftver nélkül. Ebből háromfélét kínál a Giant. Az EnergyPak Intube az alsócsőbe integrált megoldás 400 Wh-nyi 22700-as cellából összeépítve, aminek a súlya mindössze 2.3 kg. Ezek az akkuk nem kivehetőek, vagyis inkább szakszervizben lehet kiszerelni.
Ez is inkább kiszerelhető mint kivehető akkumulátort jelent, viszont a BMS által optimalizált töltésnek köszönhetően 2.2 óra alatt 80%-ra tölthető az 500 Wh-s kapacitás mellett. A legdurvább kivitele 800 Wh-t tud, de 625-ös és 500-as is létezik belőle. Ahogy az összes Yamaha és Shimano alapú rendszer (Core, Sport, Pro, Pro Mag, EP8), úgy az akkuk is fogadják a kívülre rakható extender akkut, amivel még megnövelhető a hatótáv. Érdekesség még, hogy a 800-as akkuban már 22700-as cellák vannak, ami a legmodernebb technika, és a hírek szerint a Panasonic kifejezetten a Giant specifikációja szerint gyártja az akkut amik 100% vízállóak!
200 Wh-nyi plusz kapacitást nyújtó külső akkumulátor, ami kulacstartóba rakható ha szükséges, így bármikor cserélhető, vagy otthon hagyható, ha rövidebb tekerésekre indulsz.
Egy külső akkumulátor ami 250 Wh-nyi támogatást tud nyújtani az intube akkudnak. Mindössze 1800 grammot nyom, és a kulacstartó helyére felcsavarozható.
Minden rendszer annyira okos, mint amennyire a vezérlő szoftvere. A RideControl app elég komoly belenyúlást engedélyez a rendszerbe, bár természetesen a 25 km/h-s rásegítési limitet ezzel sem tudod módosítani, hiszen az EU-s rendeletben van szabályozva. Ellenben személyre szabhatod a rásegítési fokozatokat, a saját stílusodnak megfelelően. Előtértbe helyezheted az erős rásegítést vagy éppen az akku kímélő üzemmódot. Nem csak a rásegítési görbét, hanem a nyomaték értékeket is manipulálni tudod. Mindezeket a gyári kijelzőn, vagy bluetooth kapcsolaton keresztül a telefonodon tudod nyomon követni.
A sokféle rendszer miatt sokféle vezérlőt, display-t használ a Giant. Vannak közöttük integráltak mint a RideDash EVO, a RideControl GO vagy a RideControl EVO, és különállók mint a RideDash Plus, vagy a RideControl Charge. A szokásos km óra funkciókon kívül a komolyabbakba ANT+ jelátvitel is került amivel plusz adatokat tudsz külső érzékelőkről megosztani mint például a pulzusmérő öv vagy wattmérő. Van amelyiken USB csatlakozó is található, így tudod róla a telefonodat is tölteni menet közben.
Reméljük, innen is látszik, hogy a Giant által áttervezett rendszerek mennyivel nyújtanak többet, mint a gyári megoldások, de ha nem hinnél ennek a cikknek, akkor keresd fel a hozzád legközelebb eső Giant partnerboltot, és próbáld ki magad a bringáikat!