BH GravelX teszt

BH GravelX teszt

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc - Támogatott tartalom
2024/11/04
A BH tervezői 2023-ban teljesen átszabták a GravelX modellt, és a softtail rendszerhez hasonló kialakítással látták el, amitől ez a kerékpár picit teleszkópos és mégis merev lett, de a lényeg, hogy sokkal komfortosabb, miközben megmaradt robbanékonynak!

Gravel bringák csillapítással

A gravel kerékpárok ötvözik a könnyű hegyikerékpárok (mountainbike) és a hatékony országúti kerékpárok legjobb tulajdonságait. A könnyed és strapabíró suhanás ígéretével jöttek néhány éve divatba és a népszerűségüket azóta is töretlenül képviselik.

De ahogy minden kategóriában, itt is a felhasználók igényei vezérlik a gyártókat és a legtöbb ember vágyik a kényelemre. Így előbb az első teleszkóppal, majd később a hátsó rezgéscsillapítással szerelt modellek is megjelentek.

Viszont ezek a mozgó, csillapító alkatrészek, még úgy is, hogy az MTB-khez képest minimális rugóutat, csillapítást kínálnak, igen nagy tömegnövekedéssel és pedálozási energiavesztéssel járnak. Ezért ezek a megoldások tulajdonképpen szembemennek a gravelezés alapjaival, amelyek az egyszerűségre és a strapabírásra alapulnak.

Ám nem minden gyártó gondolja úgy, hogy csak így nyerhetünk komfortot. A több mint 100 éves spanyol BH márka tervezői egy egyszerű és könnyű megoldást kínálnak.

BH Gravel X

A BH tervezői 2023-ban teljesen átszabták a GravelX modellt, és a soft tail rendszerhez hasonló kialakítással látták el, amitől ez a kerékpár picit teleszkópos és mégis merev lett, de a lényeg, hogy sokkal komfortosabb, miközben megmaradt robbanékonynak!

BH GravelX teszt-7
BH GravelX teszt-7
Forrás: Mozgásvilág.hu

De mi is az a soft tail?

A 90-es években, az ős mountain bike korszakában, amikor a teleszkópok technológiája nem volt túl kiforrott, megjelent egy új megoldás, mely tulajdonképpen forgáspont és mechanikusan mozgó elemek nélkül produkált csillapítást terepen. A tám- és láncvillák speciális kialakítása, valamint az acél- vagy titán alapanyagok révén a hátsó kerék pár millimétert tudott elmozdulni, így növelve a komfortunkat, szinte nulla pedálozási energiaveszteség és tömegnövekedés mellett!

BH GravelX teszt-4
BH GravelX teszt-4
Forrás: Mozgásvilág.hu

A BH gravel kerékpárok esetében az SRS ANTI-VIBRATION SYSTEM-re keresztelt rendszer kínálja ezt a megoldást, vagyis a hátső “háromszög” 3-5 mm „rugóútat” nyújt, rugózó alkatrész nélkül. A láncvilla speciális kikönnyítése és formázása révén annak hátsó, agy felöli része görbülni képes, míg a támvilla egy forgásponton keresztül kapcsolódik az elülső vázháromszöghöz, így a talaj felől érkező behatások erejétől a hátsó kerék el tud mozdulni az elülső vázháromszöghöz képest. Ez a pár milliméter első hallásra nem tűnik soknak, ám pont elég ahhoz, hogy egy amúgy teljesen merev gravel kerékpár hatványozottan komfortosabbá váljon. Nem fáradunk annyira a hosszú rázós utakon, nem lesz diszkomfortos érzés egy-egy úthibán vagy kövön átgurulni. Viszont kellően kevés és merev, hogy összességében a kerékpár a normál gravel kerékpárok robbanékonyságát megőrizze.

BH GravelX teszt-2
BH GravelX teszt-2
Forrás: Mozgásvilág.hu

Ráadásul a váz a Hollow Core Internal Moulding (HCIM) technológiával, a Ballistic Carbon Layup nagy rugalmasságú szénszálakból készült, aminek köszönhetően nem csak nagyon merev ahol kell, és kiválóan ellenálló a behatásokkal szemben, de M-es méretben mindösszesen csak 1050 gramm! Ez a minimális tömeg tovább növeli a kerékpár fürgeségét. A tartósságra pedig valószínűleg nem lesz panasz, hiszen az első tulajdonos élettartam garanciát kap (ez regisztrációhoz kötött!)

Nem csak a váz, de a villa is saját tervezésű. A cég által készített, egyedi kialakítású Air Bow villa különleges formája a rezgéscsillapítást és egyben a szükséges merevséget biztosítja. Maximum 45 mm-es gumival lehet használni, ami a GravelX jellegét tekintve elégséges lesz a legtöbb felhasználó számára. Fejcsőszöge az átlagos országúti kerékpároktól picit slackesebb, picit sportosabb, de még mindig inkább országútis, mint terepkerékpáros. 

A BH kerékpármárka története

A BH neve a Beistegui Hermanos, azaz Beistegui testvérek rövidítése. A három testvér tevékenysége 1909-ben kezdődött. Eibar városában (Baszkföld, Spanyolország). Eleinte fegyvereket gyártottak, de 1923-ban cégük radikálisan irányt változtatott, a gyártás súlypontja áthelyeződött és arra összpontosítottak, hogy Eibar lakosai számára gyors, kényelmes és megfizethető közlekedési eszközt biztosítsunk. Ennek eredményeképpen jött létre a könnyű, agilis és megbízható kerékpár.

Az 1935-ös Spanyol Körversenyt már a BH támogatásával szervezték és BH-versenyző nyerte. Több mint 100 év történelmével a hátuk mögött a Beistegui család továbbra is a BH élén áll, megtartva azt a vállalat innovatív, kutatás-központú és megbízhatósági filozófiáját. Ma már inden kerékpározási területen ott vannak: országúti, hegyi, terep, elektromos.
Volt Tour-csapatuk, BH-val nyertek számos esetben Spanyol körversenyt, de MTB-világbajnokségot és Olimpiai hegyikerékpár XCO-t is.

Még több info a BH márkáról

Felszereltség

A komplett kerékpár áttekintését kezdjük azzal, hogy a GravelX vázon és villán számos felfogatási pont kapott helyet, így nem nehéz több kulacsot, szerszámos dobozt vagy extra táskákat felrögzíteni. 

További praktikus megoldás, hogy az alsócsőben egy tároló rekesz lett kialakítva, amibe CO2 patron vagy pótbelső is tárolható, így ezek mindig kéznél lesznek, ha defektet kapunk.

BH GravelX teszt-1
BH GravelX teszt-1
Forrás: Mozgásvilág.hu

A tesztkerékpár főbb alkatrészei Shimano GRX termékcsaládból származnak – így a hajtás, váltás, fékek mind GRX. Az egy lánctányérral szerelt hajtómű kellően merev, a teszt során kiválóan tette a dolgát és terepen sem éreztem problémásnak. A 12 sebességes fogaskoszorúval kombinálva szerintem elégséges áttétel kombinációt kapunk, egyáltalán nem hiányzik egy első váltó és plusz lánctányér, de aki több áttételt szeretne, annak adott a lehetőség, hiszen a vázon van direkt mount előkészítés, hogy váltót szerelhessünk rá. Vagy választhatunk a GravelX modellek közül egy másik felszereltségű változatot, melyen már két első lánctányér került fel gyárilag, így nem kell ezzel foglalkoznunk utólag. Ahogy az is opció, hogy akár wireless váltórendszerrel válasszuk a GravelX-et, hiszen a gyári változatok között találunk ilyet is!

A hidraulikus GRX tárcsafékek alapvetően kellő fékerőt adnak, ám a tesztkerékpár furamód csak 140mm-es tárcsákat kapott, ami jó eséllyel kevés lesz azoknak, akiknek egy L, vagy XL méretű vázra van szükségük. Egy biztos, hogy nálam az erőteljes fékezéseknél érezhetően kevésnek bizonyult ez a tárcsa, azaz nagyon megnyúlt a féktávom, és jó eséllyel egy nagyon hosszú, intenzív lejtmenetnél rendesen megégetném, hiába az IceTech tárcsák. Persze ez a legkevesebb, hiszen elég egy nagyobb tárcsára cserélni a meglevőeket, a GRX fékek kiválóan teszik a dolgukat. Vagy ha nem vagyunk Shimano pártiak, van olyan változat is, melyen SRAM Apex fékek találhatóak.

A karbon nyeregcső két érdekes tulajdonsággal rendelkezik: egyrészt nem szabályos kerek keresztmetszetű, ezáltal nem tud elfordulni, így soha nincs szükség a nyereg ilyen irányú beállítására. Másrészt a hátsó részén találunk egy menetes furatot (gyárilag ebben egy gumidugó van), ami egy előre elkészített lámpa felfogatási opció. A külön megvásárolható lámpát mágnesesen rögzíthetjük, miután a fogadó részt becsavaroztuk ebbe a furatba. 

BH GravelX teszt-5
BH GravelX teszt-5
Forrás: Mozgásvilág.hu

A tesztkerékpár érdekes részlete, hogy amíg a váz, a villa, és a nyeregcső karbon, a kormányszár és a kormány már alumínium. Ez sajnos érezhető is, mert sokkal merevebb elöl, mint hátul. Plusz észrevétel, hogy a 110 mm-es stucnival a kerékpár nekem túl hosszúnak érződik, bár aki inkább csak aszfalton és dózeren fogja tekerni, illetve országúti kerékpárról ül át, annak jó eséllyel ez fel sem fog tűnni. Én azért lecserélném egy 70-80 mm-esre, hogy kényelmesebb legyen terepen is.

A VISION 30 TC kerekek merevek és nagyon jól gurulnak, amit nagyrészt a 30 mm magas kialakításnak és köszönhetnek A kerekekhez tartozó 24 küllős agyak csapágyazásai 6 tömítéssel rendelkeznek, és különlegességük, hogy a gyorzzárak rejtettek, ezzel is fokozva a letisztult megjelenést.

Még szót kell ejteni a gumikról: a 40 mm széles Hutchinson Tuareg gumik szilárdburkolatú felszínen nagyon jól gördülnek az apró mintázatuk révén, ám a porosabb, kövesebb terepen, a sárban könnyen megcsúsznak, kipördülnek. A tesztbringa gumibelsővel szerelt, de mind a külső és a felni is tubeless ready, így a lehetőség adott, hogy elhagyjuk ezt.

Legyél egyedi

Mindenképp meg kell említeni, hogy a gyártó UNIQUE programja keretében minden kerékpárjának váz- és matricázás színezését te magad állíthatod össze a saját ízlésed szerint! Csak weboldalukon kiválasztod a számodra megfelelő felszereltségű kerékpárt, majd beállítod hozzá a váz alapszíneit és a lakkozást milyenségét, azaz hogy matt vagy fényes legyen, illetve az egyedi vázmatrica feliratozását is. Mindezt ráadásul a 6.0 és fölötte levő modellek esetében extra költségek nélkül! Az ezeknél egyszerűbb felszereltségű kerékpároknál pedig 300 eurot kell ráfizetnünk. 

BH GravelX teszt-6
BH GravelX teszt-6
Forrás: Mozgásvilág.hu

Szumma

A GravelX látványilag nagyon letisztult, nagyon szép formavilágú kerékpár. A szín persze szubjektív, főleg, hogy azt személyre is szabhatja bárki magának, de az integrált kábelezés, a felső cső aljába rejtett nyeregcsőbilincs, a kerékagyak rejtett tengelycsatlakozásai illetve gyorszárjai mind-mind nagyon szép megjelenést kölcsönöznek.

Menetközben egyértelműen kiderült, hogy a GravelX érezhetően arra lett tervezve, hogy a leghatékonyabban, de leginkább gyorsan tekerj rosszabb minőségű aszfalton és jól gurulható nem szilárdburkolatú utakon. A gyártó szerint a GravelX tervezésében a saját országúti versenyzői is részt vettek legalább inspirációs fronton, ami ezt megmagyarázhatja. A kerékpár hatékonyan kombinációja a kényelemnek és a teljesítménynek, amihez nagyban hozzájárul az SRS rendszer. Ez nekem nagyon bejött, mert szinte extra tömeg nélkül kapunk egy érezhetően komfortnövelő tulajdonságot.

A jó hír az, hogy a BH a 2025-ös modellek esetében már kettéválasztotta a gravel-szegmenst verseny és komfort részre, így akinek nem jön be az SRS-rezgéscsillapítás, az választhat teljesen merev vázast, amelyből kihagyták azt. 2025-től a színek is megváltoztak, de ugyanolyan szépek maradtak. 

Ahogy korábban említettem, a váz nekem kicsit túl hosszú érzést nyújt ugyan, ami főleg terepen volt zavaró, de országúton és jó minőségű dózerutakon ez nem lesz probléma senkinek sem.

A könnyű kerekeknek és a jól gördülő gumiknak köszönhetően a GravelX nagyon jól gyorsul, és a viszonylag alacsony, 9,3 kg-os tömegének köszönhetően jól mászik. Manőverezhetősége miatt számomra leginkább városba, föld- és dózerutakra ideális, ahol nagy tempóval tudsz tekerni, és akarsz is gyorsan haladni, mert igazán akkor kezd élni a GravelX alattad. 

A BH bringák idehaza itt érhetők el: https://bhbike.hu/