Bringával közlekedni gyors, kényelmes, egyszerű, de sajnos nem minden esetben megoldható, hogy úticélunk olyan helyen legyen, ahol zárt és biztonságos helyen tárolhatnánk járgányunkat, vagy akár az utcán hagyva ráláthatnánk a bringatolvajok prédájává vált drágaságunkra. A múltkori cikkünkben említett bringalopásos rémtörténetek továbbra sem hagytak nyugodni, ezért azóta sokat foglalkozunk a témával.
Akár utcán, akár zárt helyen, a lakatolás fontos, hiszen az ördög soha nem alszik. De mivel lakatoljunk?
Sodronyzár: A Sodrony- vagy spirálzár egy - nemmeglepő - drótsodrony köteg, amit műanyag, vagy gumi burkolattal látnak el. Ez a fajta zár szenvedi a legtöbb ellenérzést, mert bár rögzíteni lehet vele, a bringatolvajok feltünésmentesen és könnyedén képesek elvágni. Maximum arra jó, hogy egy apa ezzel akadályozza meg, hogy a rossz bizonyítványt produkáló csemete eltekerhessen. Ugyan kis méretük miatt könnyen szállíthatók és praktikusak, gyakorlatilag feleslegesen cipeljük azt a pár grammnyi súlyt is.
77946-sodrony.jpg
Kábelzár : Lehelletnyivel erősebb, de szintén csak maximum 5% lopásvédelmet jelent, hiszen a többsége ennek is sodronyból készül. Megtévesztő lehet, hogy találunk belőle nagyon vastag típusokat, de egy erővágóval vagy fűrésszel ezt is pillanatok alatt el lehet vágni.
77946-cable.jpg
Ha valódi esélyt akarsz adni annak, hogy dolgod végeztével viszontlásd lelakatolt kerékpárod, akkor minimum egy lánc -lakat kombináció ra lesz szükséged. Biztosan láttál már ilyet akár motorosoknál (nekik van csomagtartójuk, ahová eltegyék), akár kerékpárosok testén átvetve. A lánc eléggé erős, képes ellenállni a behatolásoknak. Ezeknél a modelleknél a zár, illetve lakat típusa a gyenge láncszem, ennek kell olyan erősnek és strapabírónak lennie, hogy ellenálljon a törési kísérletnek. Sajnálatos hátrány, hogy nagy súlya miatt kényelmetlen a szállítása. Erre esetleg a kisebb típusok jelenthetnek megoldást, amiket a nyeregcsőre tekerve is lehet szállítani.
77946-lanc.jpg
A legtöbb hozzáértő az U-lakat ra esküszik. A zár - kialakítása végett - nagyon nehezen hozzáférhető az ártó szándéknak, maga a fém gyakorlatilag elfűrészelhetetlen. Mivel merev, a kerékpáron csak kevés helyre rögzíthető szállítás közben és a lakatolás is éppen emiatt körülményesebb, mint a hajlékony megoldásoknál. Mint mindenkor: valamit valamiért. Ajánlatos egy másik, hosszabb zárral együtt használni.
77946-ulock.jpg
A speckóbb lakatok természetesen drágábbak, de ne felejtsd el, hogy néhány ezres elspórolása miatt akár több tíz- vagy több százezernyi értékedtől foszthatnak meg!
Amikor lakatolunk, a zár megválasztásán túl arra figyeljünk, hogy hova és milyen módon rögzítjük a járgányt.
- Ha csak az első kereket rögzítjük, a bringánk összes többi részét vidáman elvihetik, pláne, ha gyorszáras megoldással kapcsolódik egymáshoz a váz és a kerék
- olyan tárgyhoz sem ér semmit a lakatolás, ami elég alacsony ahhoz, hogy átemeljék rajta az egész bicajt (pl járdapóznák)
Minimum úgy lakatolj, hogy a hátsó kereked és a vázad is rögzítve legyen!
Ha van saját tapasztalatod - akár kellemes, akár szomorú - oszd meg másokkal is , hátha előbbre jutunk!