- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Ha bringáztál már - akár országúton, akár terepen - csapatban, akkor biztos szembesültél olyan helyzettel, hogy szeretnél valami információt, esetleg élményt megosztani a társaiddal, vagy épp kérdeznél valamit, de a menetszéltől, esetleg a köztetek levő távolságtól csak magasabb hangerővel kiabálva, illetve adott esetben sehogy sem tudod ezt megoldani. Volt már, hogy ilyenkor átfutott az agyadon, bárcsak lenne egy walkie-talkie nálad?
A kaliforniai Sena cég erre a problémára kínál megoldást – azaz bringázás közben valós idejű, headset nélküli, zavartalan kommunikációt. Ezek az eszközök Bluetooth-, vagy MESH technológiával kommunikálnak egymással. A száraz technikai adatok előtt azonban csapjunk egyből a közepébe, nézzük, hogy működik mindez a valóságban!
Rögtön azzal kezdeném, hogy szeretem az olyan terméket, ami használat közben totálisan megfordítja a bennem a termékről előzetesen kialakított elképzelést. És bizony a Sena sisakok ilyenek voltak.
A teszt megkezdése előtt nehezen tudtam elképzelni, hogy ez miként lesz jó, és egyáltalán mire is kell egy sisakba épített kommunikációs eszköz, amikor csak elég hátra fordulnom és elkiáltom magamat, vagy ott a headsetem amin keresztül tudok zenét hallgatni és telefonhívásokat fogadni…
Aztán felvettük a sisakokat, és az első alkalom első 10 perce elég volt ahhoz, hogy kijelentsük:
Egyszerűen a társalgás ezen könnyed formája addiktív, és akarva-akaratlanul rövid időn belül mindent és folyamatosan elkezdünk megosztani a többiekkel. Minden alkalommal, amikor a Sena sisak a fejemen volt, késztetést éreztem beszélni, és már-már hiányérzetem alakult ki, amikor nem lehetett megosztani másokkal gondolatokat… És mivel a két hangszóró a fülünktől csak 1-1,5 cm távolságra helyezkedik el, szinte olyan, mintha a fejünkben beszélne a társunk vagy a társaink. Ám pont ennek köszönhetően nem kell hangosan beszélni, hogy a partnerünk hallja a hangunkat, ami még kényelmesebbé és természetesebbé teszi az egészet – a környezettől függően akár már a suttogást is kényelmesen lehet hallani! Ráadásul, mivel nem kell fülhallgatót a fülünkbe dugni, így továbbra is hallani fogjuk a környezetünket, ami sokkal biztonságosabb helyzetet eredményez.
A Sena zajszűrő technológiája olyannyira jól működik, hogy egy bringázás közben lefolytatott telefonbeszélgetés során a vonal másik végén levő fél azt hitte, hogy az irodában vagyok… a társakkal való beszélgetés is zavartalanul megy, hiába suhanunk épp 40 km/h tempóval.
A hangszórók hangereje városon kívül, az erdőben teljesen elégséges, sőt, a maximum hangerőt ritkán igényeltem. Ezzel szemben, ha nagy városi környezetben - mint például Budapesten a belvárosi forgalom mellett, főleg, ha a másik fél épp halkabban beszél - olykor nehézkesen kivehető a beszéd. De ilyen szituáció ritkán fordul elő az átlag felhasználási területen, amikor csapatban bringázunk.
Rengeteg fejlett, okos megoldást tud a rendszer, amik egy részét jó eséllyel az átlag felhasználó sosem fog használni, másik része pedig annyira természetes lesz, hogy fel sem tűnik emiatt – telefonhívás közben lekapcsolja a saját sisakunkat a hálózatból, majd a hívás befejeztével automatikusan visszakapcsolja… két telefont vagy telefont és navigációs eszközt is párosíthatunk a sisakhoz… gyorstárcsázó funkciót is beállíthatunk… tarkó részbe integrált hátsó lámpája növeli a passzív biztonságunkat.
Ami az átlag fejvédőkhöz mérten nagyobb tömeget érinti, a tesztelés kezdeti fázisában határozottan érezhető volt az M1 EVO modell 430 grammja, és a bringázások végére el is fáradt a nyakam, de a sokadik alkalom végeztével annyira hozzászoktam, hogy ez nem tűnt már fel. Ezzel szemben az S1 országúti változat 340 grammos tömege első pillanattól kezdve kellemes érzést nyújtott. A szivacsozások talán keményebbek a megszokottnál, de ez is inkább szubjektív…
A MESH rendszerű sisakok hálózatban való használata pofonegyszerű, ráadásul az összekapcsolható eszközök végtelen száma miatt is sokoldalúbb, mint a Bluetooth-os társak. Ahhoz, hogy beszélgethessünk a többiekkel, nincs szükség a sisakok párosítására, telefonra vagy applikációra. Ráadásul a sisakok közötti hatótáv is nagyobb, mint a Bluetooth rendszereké – nyílt terepen hozzávetőlegesen meg van a gyári adat, de terepen, erdőben ez a ígért 900 méter inkább 4-500… De ez is elég tud lenni, hiszen ritka az olyan, amikor a csapattagok ennél jobban széthúzódnak menetközben.
Összességében a Sena sisakok azoknak kiváló választás lehet, akik sokat bringáznak párban, csapatban és szeretnének menetközben is könnyedén kommunikálni egymással. Legyen akár országút, vagy terep, a kerékpározás más élmény lesz ezekkel a sisakokkal.
A MESH rendszer előnyei miatt érdemes a plusz költséget átgondolni, és inkább azt választani a Bluetooth helyett, de két ember közötti kapcsolathoz ez is jól működik.
Szimpatikus a cégtől, hogy nem csak a sisakba integrált megoldást kínálják, hanem más gyártók fejvédőihez is elérhetővé teszik a kommunikációs eszközüket. A Pi is jól működik, bár az erősen limitált párosítható eszközök száma erősen lekorlátozza a felhasználási területet (hamarosan várható egy a Pi-hez hasonlóan utólagosan felszerelhető típus is, ami már MESH rendszerű lesz).
Végezetül pedig ejtsünk szót a piszkos anyagiakról. A MESH rendszerrel rendelkező sisakok 88 600 forinttól indulnak (R2 EVO, M1 EVO) – és 99 900 Ft a teteje (S1) – míg a Bluetooth rendszerűek 59 900 forinttól (Rumba, C1, R2, M1) kaphatók. Ezek az árak elsőre talán magasnak tűnhetnek, de egy fejvédelem szempontjából hasonló kategóriájú sisak is kerülhet ennyibe, ezekbe viszont egy komoly kommunikációs eszköz is be van integrálva!
Ha pedig maradnánk a jól bevált más márkájú sisakoknál, csak kommunikációs fronton tuningolnánk azt, akkor a Pi 44 000 forintért lehet a mienk.
Az árak mellett az sem utolsó infó, hogy mind a sisakokra, mind azok elektronikai részére 2 év garanciát kapunk.
No és akkor jöjjenek a technikai részletek!
A Sena sisakok fejlett, 5.2 verziójú vezeték nélküli, rövid hatótávú rádiófrekvenciás technológiával vannak ellátva – a MESH rendszert használókban is benne van ez, csak azok azt a telefonnal való adatkapcsolatra használják!
A Bluetooth kommunikáció egyik sarkalatos pontja, hogy mind a hatótáv, mind a kommunikációban résztvevő eszközök száma korlátozottabb, és a használathoz először össze kell párosítani az eszközöket. Az ezen technológiával működő eszközök egymástól csak maximum pár száz méteren belül működnek, ami igazából csak akkor nem kevés, ha valaki a csapatból nagyon lemarad…
Ami a párosított eszközök számát érinti, a Bluetooth technológiával működő Sena kommunikációs eszközökhöz (itt azért írok kommunikációs eszközt, és nem sisakot, mert a Sena nem csak sisakba integrált kommunikációs lehetőségeket kínál…) egyszerre két okos-eszköz tud kapcsolódni – ezek lehetnek akár mobiltelefonok, vagy egy mobiltelefon és egy Bluetooth kapcsolatra képes navigációs eszköz is – ami mellett maximum még 3 másik kommunikációs eszközzel tud összekapcsolódni.
A rendszer gyenge pontja, hogy ha a hálózatba kapcsolt bármelyik eszköz kiesik (például hatótávon kívülre kerül, lemerül, stb), akkor a kommunikációs láncolat szétszakad, mint amikor egy láncszem kiesik a sorból.
Addig, amíg csak két sisak van hálózatban, a telefonhoz is kapcsolódó eszközünk tudja fogadni a bejövő hívásainkat, ám amint ennél több eszköz kerül be a hálózatba, onnantól az összes erőforrását csak az egymás közötti beszélgetésre fordítja.
Ehhez képest a MESH Intercom™ egy előzetes párosítási folyamat nélkül biztosít könnyed kommunikációt, az akár végtelenszámú felhasználó között. Ráadásul az eszközök közötti hatótáv a Bluetooth rendszerhez képest közel dupla méretű (900 m).
Míg a Bluetooth rendszerek az üzenetet egy "lánckapcsolaton" keresztül továbbítják, addig a MESH rendszer esetében az egymással kommunikáló eszközök mindegyike "pókháló szerűen" van összekapcsolódva, vagyis minden eszköz mindenkit el tud érni, aki a hálózaton belül van. Hiába esik ki valaki a csapatból, a többiek továbbra is kapcsolatban maradnak!
A Sena MESH rendszerrel ellátott kommunikációs eszközei 9 csatornára tudják csoportosítani az adatforgalmat, azaz a körülöttünk levőket ennyi csoportra oszthatjuk fel - persze, csak ha igény van rá. Ráadásul akár 3,6 kilométeres távolságra is kitolódhat a hatótáv, melynek feltétele, hogy legalább 6, egymástól maximum 900 méterre levő felhasználó legyen.
Mivel a hálózat nyílt, így a rendszer bekapcsolását követően párosítási folyamat nélkül tudunk beszélni a hasonló rendszerrel működő, és azonos csatornán sugárzó eszközökkel - hasonlóan, mint egy walkie-talke-val.
Egy olyan kommunikációs eszköz esetében, amit kerékpározás közben használunk, talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen a hang minősége. Vajon mennyire zavar be a szélzaj, mennyire lesz halható a körülöttünk levő forgalom zaja?
Lévén a Sena a motoros kommunikációs eszközök fejlesztésében már sok-sok éves tapasztalattal rendelkezik, nem volt kérdés, hogy a kerékpáros környezetben milyen hangminőséget fognak nyújtani azok az eszközök, melyek lelke a nagy menetszéllel és erős zajokkal kísért motorozás során kiváló hangátvitelre képesek.
Ezt a cég által fejlesztett és szabadalmaztatott Advanced Noise Control™ technológia oldja meg: nem hallatszódik bele a szélzaj, viszont normál, társalgó hangerővel is beszélhetünk egy tőlünk távol tekerő társunkhoz, vagy a telefonvonal másik végén levő személlyel…
Legyen bármelyik technológiával rendelkező sisakról is szó, a bekapcsolás (és párosítás) után a hálózatban levők, mindennemű gombnyomkodás nélkül folyamatosan hallhatják egymást – persze mindaddig, míg hatótávon belül maradnak. Ám mivel nincs feltétlen szükség arra, hogy tényleg folyamatosan halljanak minket, így - a MESH-t használók esetében - egy gombnyomással deaktiválhatjuk a mikrofonunkat, amitől ugyan „online” maradunk a társaságban, de nem fognak hallani minket... például ahogy lihegünk felfele az emelkedőn tekerve.
Itt fontos azt megjegyezni, hogy a MESH technológiával rendelkező sisakok nem képesek a Bluetooth rendszerrel működőkkel kommunikálni (és vice versa), azaz hiába minden MESH sisak tudja a Bluetootht is, a különböző rendszerek nem kombinálhatók!
De nem csak egymással tudunk beszélgetni a Sena sisakokon keresztül! A rendszer további felhasználási módja a telefonbeszélgetések fogadása és lebonyolítása, valamint a zenehallgatás, amihez első alkalommal a telefonunkhoz kell párosítanunk a sisakunkat (Bluetooth). Ez a kapcoslódás a jövőben már automatikus lesz, ahogy bekapcsoljuk a sisakot… és innentől fogadhatunk telefonhívást is, anélkül, hogy a telefonunkat elő kellene venni. A rendszer fejlettségét mutatja, hogy a bejövő hívás fogadásakor a rendszer lekapcsol a hálózatból, így a többieknek, akikkel egy hálózaton voltunk, nem kell végig hallgatniuk a hívásunkat! Ha végeztünk, a rendszer automatikusan újra bekapcsol, és online leszünk a többiekkel.
Ha szeretnénk, lehetőségünk van a bejövő hívást egy társunkkal konferenciabeszélgetésként is megosztani. Egyes típusoknál az applikációban elmenthetünk három telefonszámot gyorshívás-funkcióba, hogy azokat a későbbiekben a sisak gombjaival bármikor tárcsázhassuk...
További okos-megoldás, hogy a Sena külön applikációt készített a kerékpárosok részére, amin keresztül mint egy távirányítóval is vezérelhetjük a sisakunkat. Ellenőrizhetjük a kapcsolatokat és a töltöttségi szintet, a párosított eszközökhöz kapcsolódhatunk, indíthatunk zenét (na persze itt nem szabad stúdióminőségű hangra számítani, de élvezhető), beállíthatjuk a hangerőt (minden hangforráshoz külön-külön), bekapcsolhatjuk a sisak hátulján lévő lámpát… és mindig kéznél lesz a sisak használati útmutatója is.
Itt fontos megjegyezni, hogy legyen szó akár a zenehallgatásról, akár az egymás közötti beszélgetésről, akár a telefonálásról, a Sena sisakok kialakítása folyamatosan szabadon hagyja a füleinket, így ezen tevékenységek alatt is hallhatjuk a környezetünket, ami növeli a biztonságunkat!
Ha a kormányra rögzítve használjuk a telefonunkat, akkor a Sena applikáción keresztül sok funkció elérhetővé válik, és nem kell a sisakon elhelyezett gombokat használni.
Mindazonáltal a sisakokhoz egyszerre két okos-eszköz is párosítható, melyek lehetnek akár okostelefonok, vagy egy telefon és egy egyéb Bluetooth adatforgalomra képes készülék, mint például egy navigációs eszköz. Előbbi funkció azoknak lehet érdekes, akik életét két telefon kíséri, és bármikor előfordulhat bringázás közben, hogy mindkettőn olyan hívás érkezik be, amit fel kell venni mindenképpen… vagy az egyiken csak zenét hallgatnánk, míg a másik hívásokra alkalmas… A második opcióban a navigáció utasításait hallhatjuk menetközben.
A rendszer Lithium Polymer akkumulátora gyári adatok szerint a csúcs országúti modell (S1) esetében akár 12, míg a mountain bike csúcsmodell esetében (M1 EVO) akár 18 órát is bírhat – ezt a lámpa működtetése, illetve a külső hőmérséklet is befolyásolhatja. A tesztek során az M1 EVO esetében a teljesen feltöltött akksi egy 6 órás túrán kevesebb mint 30%-ot vesztett a töltöttségéből, ami kényelmesen fedi a gyári adatokat.
Ha lemerült, akkor sincs nagy gond, mert USB-C kábelen keresztül nagyjából 3 óra elég újra 100%-ra feltölteni a rendszert – de 20 percnyi töltés is 2 órányi újabb beszélgetést ad.
A kommunikáció mellett, lévén mégiscsak fejvédő eszközökről van szó, nézzük meg, mint kerékpáros sisakok, mit nyújtanak a Sena sisakok viselőjük számára.
Alapvető elvárás egy fejvédőtől, hogy a megfelelő szabványnak, vagy szabványoknak megfeleljen, mellyel biztosítja viselője számára, hogy legalább a szükséges minimális védelmet tudja nyújtani. Ilyen szabvány Európában az EN1078:2012, melynek az összes Sena sisak megfelel. Sőt, minden modell megkapta az egyes pontokban kicsit szigorúbb CPSC 1203 amerikai szabvány minősítését is! Ezeken felül az elektronikai részek rendelkeznek a CE, FCC, és IC tanúsítványokkal.
Napjainkban a minőségi fejvédelemhez tartozik az is, hogy a külső, kemény polikarbonát és a belső, puha poliuretán hab rétegek összeolvasztással, úgy nevezett InMold-technológiával készüljenek, ne pedig ragasztva – ennek oka az, hogy a ragasztott sisakok gyengébbek, és egy esetleges törés, amitől már használhatatlanná válik egy sisak, nem feltétlen látszódik kívülről... A Sena tervezői nagyon figyeltek erre is, hiszen minden sisakjuk InMold-technológiával készül!
Tömegük tekintetében, mivel egy komplett kommunikációs eszköz van integrálva a sisakokba, nem várhatjuk el, hogy a legkönnyebb modellek közé tartozzanak. De ettől függetlenül a 300-400 gramm közötti tömegek nagyon jó adatnak számítanak!
Komfortunkat mindkét modellben növeli a kivehető és mosható normál szivacsozás (érdekes módon nincs bogárháló egyik modellhez sem, amit valószínűleg sokan hiányolni fognak), illetve a függőlegesen is állítható racsnis tarkórögzítés, mellyel tökéletesen a fejünkre állíthatjuk.
Szellőzés tekintetében sajnos a csípős ősz végi időjárás nem volt ideális a teszteléshez, de kinézetre úgy vélem, hogy ha nem is tartozik a leghűsebb fejvédők közé, de a nagyméretű nyílások révén nem lesz gondunk a használat során.
A passzív biztonságunkat egyrészt a tarkó részbe beépített piros lámpa, másrészt az M1 EVO és R2 EVO modellek esetében az állhevederek fényvisszaverős szövése is növeli. Minden modell esetében az állhevedereken normál, klasszikus csatt található.
A sisakok többsége M (55-59 cm) és L (59-63 cm) méretben kapható, az R2 EVO modellből viszont tudunk S méretet is választani!
A Sena sisak kínálatának több modellje is rangos elismeréssel büszkélkedhet. Így például az M1 EVO előbb elnyerte a nemzetközi formatervezési verseny, a Red Dot Award „Design” és „Smart Products” kategóriáinak díjait, majd Európa legnagyobb szakmai kiállításán, a leginnovatívabb és legkreatívabb termékek számára fenntartott Eurobike Award díjat is megszerezte! Emellett az S1 modell elnyerte a rangos iF DESIGN AWARD-ot, „Product” és „Bicycle” kategóriákban is. Az R2 EVO sisak pedig a FIT Sport Design Awards-ot kapta meg 2023-ban!
A Sena kínálatában nem csak a gyárilag a sisakba integrált kommunikációs eszközöket találjuk.
A Pi elnevezésű termékük bármelyik kerékpáros- vagy outdoor-sisakra felszerelhető, aminek legfeljebb 18 mm széles fejpántja van – az eszközt a sisakunk pántjára kell felhúzni – és máris kommunikálhatunk a partnerünkkel, valamint fogadhatjuk a hívásokat, követhetjük a GPS készülékek navigációs utasításait, vagy hallgathatjuk a zenét is.
A Pi kizárólag Bluetooth kapcsolattal működik, mely működését tekintve nagyon hasonló, mint a sisakokba integrált Bluetooth-os rendszereké. Bekapcsolást és párosítást követően az eszköz folyamatosan ad és vesz. Ami más, hogy ezen eszközből maximum kettő darab tud összekapcsolódni egyszerre.
A két eszköz között a gyári adatok szerint maximum 400 méter távolság lehet, de ez a próbák során erdős környezetben ennél kicsit kevesebb volt.
A mindösszesen 37 gramm tömegű eszköz CE, FCC és IC tanúsítványokkal rendelkezik. Gyári adatok alapján a beszélgetési idő 6 óra, amit a tesztek szerint tényleg tud is. A Lithium Polymer akkumulátorát 2,5-3 óra alatt lehet újra 100%-ra tölteni.
Bár kifejezetten nem bringás eszköz, a felhasználási lehetőségek annyira változatosak, hogy mégis tud kapcsolódni a kerékpározáshoz. Az Expand tulajdonképpen egy MESH rendszerrel kommunikáló headset, mellyel a technológia révén párosítás nélkül képesek vagyunk beszélgetni más MESH rendszerű eszközökkel, így sisakokkal is. Ezáltal például akár egy bringás csoportot kísérő személy is könnyen bekapcsolódhat a társalgásba, nem kell sisakban ücsörögnie a kísérő autóban.
Kommunikációs tulajdonságai ugyanazok, mint a sisakoké, egyedül a beszélgetési ideje kevesebb - 10 órát tud egy feltöltéssel.