- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
2019 nyarán mutatta be a Merida az új elektromos rásegítésű flottáját, ami most megérett a felfrissítésre. Név szerint a 170 mm-t mozgó de eOne-Sixty névre hallgató endúrójukat és a 150/143 mm-t mozgó és eOne-Forty nevű trail bringájukat újították meg. Elég rendesen.
Három különböző gépezettel rukkoltak elő, és a projekt az eTrilogy névre hallgat. Az enduro esetén alumínium és karbon váz is szerepel a palettán. Nem kevesebb, mint öt modellből és modellenként két színből áll a kínálat, melynek a csúcsán az eOne-Sixty 10K trónol mindössze 22,2 kg-os súllyal. Méghozzá fixen beépített 600 Wh-s akkumulátorral, és Shimano EP801-es motorral. Elől 29”-os kerekei vannak, hátul pedig 27,5”-os, de a flip chip-nek köszönhetően 29-est is tudsz hátul használni, bár ekkor a hátsó rugóút lerövidül. Alatta foglal helyet a szintén karbon vázas 7000-es, 23 kg-os súllyal, végül a 6000-es zárja a sort 23,1 kg-mal.
Az eOne-Sixty 875-ös már alumínium vázra épül és 26,1 kilót nyom, a 675-ös pedig érdekes módon könnyebb nála, mivel 25.6 kilót mutatott alatta a mérleg. De a többlet súlyt nem csak a vázanyag és felszereltség különbség okozza, hanem az is, hogy ezek már kivehetős, 750Wh-s akkuval vannak szerelve. A legdurvább pedig az, hogy mindegyik bicajt meg lehet toldani egy extender akkuval, amit a vázra rögzíthetsz, és további 360 Wh-val növeli meg a belső akku kapacitását. Azért a 960 / 1110 Wh-nyi delej brutál hatótávot tesz lehetővé!
Változtattak a geometrián is. A nyeregvázcső szög 3 fokkal meredekebb lett, így javult a mászóképessége, a fejcsőszög egy fokkal laposabb lett, a reach pedig 19 mm-rel rövidebb, ami a nagy sebességű stabilitásra van jótékony hatással. Sokaknak ez száraz adathalmaz lehet, de aki képben van ezekkel az adatokkal, annak nagy segítség a választásban.
Mindegyik modell az AGILOMETER méretezést használja, ahol nem a váz átlépőmagassága változik méretenként, hanem a dropper nyeregcső kinyúlása, és a felsőcső hossza. Érdekesség, hogy a rugóstag túlfolyótartálya nem a fő munkahengeren kapott helyet, mivel így a kis vázméretek esetében nem lehetne feltenni az extender akkut. Így viszont ennek sincsen akadálya.
A mai kor (jellemzően Nyugat-Európai) trendjeinek megfelelően az eOne-Forty Lite kivitelből lesz sárvédős, terepgumis, csomagtartós, kitámasztós, lámpás fully is. Nekünk ezt még emésztenünk kell itthon (ahogy a többi nagy gyártó ilyen gépét is), de egyértelműen látható az eladásokból, hogy van igény a fullosan felszerelt „terep trekkingekre” is. A 675 EQ és a 475 EQ azaz equipped modellek két-két színben is elérhetőek lesznek.
Ahogyan a „bio” Merida trail vagy enduro bringák, ezek is pimpelhetőek kiegészítőkkel, ezekről már videót is készítettünk! Felrakható a pótbelső, a multiszerszám, vagy éppen a patronos pumpa is. Minden kábel a Wire Port-on megy keresztül a kormánycsapágynál. Ez utóbbi pedig a blocklockos Acros, ami eséskor meggátolja hogy a kormány a felsővázcsőnek ütközzön.
Az eTrilogy család mindegyik tagja megkapta a 148x12mm-es Boost hátsó tengelyt, a 200 mm-es féktárcsát, és az integrált hűtőbordákat. Az eOne Sixty elől 220 mm-es tárcsamérettel érkezik! Gumiból a sárvédős kivitelektől eltekintve mindegyik fogadja a 2.6”-os szélességet hátul, így tapadásban nem lesz hiány.
Mindegyik váz 4-es kategóriára vizsgázott a Zedler Institut tesztjein, így valódi enduro felhasználás alatt is él az örökélet garancia a vázra. Ez azért elég jó deal! Sokakban felmerülhet, hogy miért van szükség a karbon vázaknál a nem kivehető akkumulátorra? Pont a súly miatt. Az új CF váz így 800 grammal lett könnyebb, mivel nem kell plusz merevítés, és falvastagság, hogy a fél oldalon nyitott cső ugyanolyan merev legyen. Arról nem beszélve, hogy így filigránabb tud lenni az alsócső is. És igazából a bringások legnagyobb része amúgy sem szedegeti ki az akkumulátort.
Reméljük hamarosan érkeznek a tesztbringák, hogy élesben is kipróbálhassuk őket!