Elektromos kerékpár rendszerek A-Z-ig

Elektromos kerékpár rendszerek A-Z-ig

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2017/04/25
Frissítve:
2022/01/24
Bosch, Yamaha, Shimano, Brose, Bafang... Mi a különbség a különböző márkák ebike motorjai között?
Hirdetés

Az ebike rendszerek áttekintése nem a legegyszerűbb, hiszen évről-évre újabb cégek jelennek meg a piacon, vagyis inkább terjednek el hazánkban, mivel az utóbbi években az eladások rohamosan növekszenek. Arról nem beszélve, hogy régebben azt mondtuk, csak az a minőségi elektromos kerékpár amiben középmotor van, és ez hellyel-közzel igaz is volt. Mára azonban több cég is kínál remek hátsó agymotoros pedelec kerékpárt, így újra nekiugrunk a bemutatásuknak!

Elektromos kerékpár rendszerek a Bafangtól a Shimanóig

Már megszokhattuk, hogy a piacot a legnagyobbak fölözik le. Ilyen a Bosch, a Yamaha, és a Shimano. Sőt arányában vélhetően a Bosch viszi el a torta 2/3-át, felét biztosan. DE! Jönnek a trónkövetelők a kínai Bafang, a német Brose, Mahle, SACHS, és Fazua, illetve a Japán Panasonic személyében. Ha valaki az autóiparban járatos, akkor a Brose, Mahle, és Sachs neve ismerősen fog csengeni. Sőt ugye a Bosch is ebből az irányból érkezett az ebike bizniszbe, és hát a jövőben olyan ívet jósolnak a bringák eladásai terén, amiből az éppen hanyatlóban lévő európai autóipar sem akar kimaradni! 

Ebike rendszerek A-Z-ig-1

Kiválasztani a megfelelő hajtással rendelkező pedelecet viszont nem is olyan egyszerű, hiszen mindegyiknek mások az előnyei, és hátrányai, de például két különböző márkájú bringába épített Yamaha motort sem lehet mindig összehasonlítani, mert a gyártók a saját elképzelésük szerint paraméterezik fel ezeket. Ennek ellenére próbálunk egy kis útmutatóval szolgálni, hogy mire számíthatsz ha elektromos kerékpár vásárlásra adod a fejed. Itt most csak az új motorokkal foglalkozunk, azt nem taglaljuk, hogy a használtaknál milyen típushibák jöhetnek elő, és mik ezek javítási, kiküszöbölési módjai, de ha lesz rá igény, akkor természetesen ebbe is belemehetünk a későbbiekben.


Bafang

E-bike rendszerek A-Z-ig-1
Bafang M800
E-bike rendszerek A-Z-ig-1
Forrás: Bafang

ABC sorrendben az első a Bafang, amit nagyon sokáig lenéztek a vásárlók, hogy „csak egy kínai agymotor”, és azért valljuk be, ez igaz is volt. 10 éve. Azóta komolyat léptek előre, és mára középmotoros hajtást is árulnak, méghozzá versenyképeset. Kjell van den Boogert 2020 ebike bajnoka lett egy Bafang M500-as motorral szerelt American Eagle monti nyergében. Sőt, nemrég jött ki az M800-as, az országútikba szánt, filigrán kivitelű motor, ami csak 200 W teljesítményű, és 55 Nm-t tud, de országúton elég ha az emelkedőn segít rá. A CTM, Dema, Neuzer, Apache, és MTF bringák is ezekkel készülnek, ha a hazai kínálatot nézzük, sőt a Gepida Cassis országúti már az új M800-assal készül. Modellekből vegyesen használnak ezen gyártók középre szerelt M szériás motorokat, és hátsó agymotorokat amik a H szériába tartoznak. Léteznek belőle kitben megvehető szettek is amiket otthon vagy kerékpárszervizben is beszereltethetsz. Elég szabadon programozható, igaz ez a végsebesség kérdésére is. Nem árt betartani a törvényi szabályozás adta kereteket a békesség érdekében, de ha zárt pályán tesztelnéd, akkor tiéd a lehetőség!

Bosch

E-bike rendszerek A-Z-ig-2
Bosch Performance Line CX
E-bike rendszerek A-Z-ig-2
Forrás: Bosch
E-bike rendszerek A-Z-ig-2

A legelterjedtebb rendszer, és talán mondhatjuk, hogy a legsokoldalúbb. 2011-óta készítenek bringához motorokat, és szinte minden felhasználásra van megoldásuk, kivéve az országúti bringákat. A legkomolyabb kijelzőkkel vannak jelen a piacon, a mobiltelefon harmonizáció is náluk a legjobb/legegyszerűbb. Akkumulátorai akár bővíthetőek is, így 1 kWh kapacitás fölé is mehetünk ha a bringa kialakítása képes rá! Folyamatosan fejlesztenek, évről-évre jönnek ki az új szettek, és a hazai szervizhálózata is az egyik legkiterjedtebb. A legnagyobb gyártók szinte kivétel nélkül szerelnek Bosch-al (is), nem véletlenül. Rásegítése egészen természetközeli, de „turbo” módban brutálisan is tud menni. Akku menedzsmentje, és éppen ezért a fogyasztása is kiemelkedően jó. A használt piacon is a Bosch-os bringák a legértéktartóbbak. A 4. generációs motoroknál a tuning fogalmát felejtsd el, és lehetőleg a javításukkal se próbálkozz meg otthon! 
 

Brose

E-bike rendszerek A-Z-ig-3
Brose Drive S Mag
E-bike rendszerek A-Z-ig-3
Forrás: Brose
E-bike rendszerek A-Z-ig-3
Ebike rendszerek A-Z-ig-4

Sok gyártó szerel Brose motorral, mint a Rotwild, a Bulls, a Fantic, a BH, az M1 Sporttechnik, a NOX vagy éppen a Decathlon, mégis a legtöbb bringás a Specialized Turbo Levo bringákból ismerte meg. Nagyon finoman meginduló motorok, nagyon jól paraméterezhetőek, és mára már megbízhatóak is lettek, ami az első generációról nem mondható el. Persze vannak már a javításukra szakosodott cégek, de a számla szemmel látható lesz. Lehet velük könnyű eMTB bringákat építeni, főleg a „mag” szériával, de nyilván itt nem a 630 Wh-s akkuval szerelve. Egészen kompakt méretű, nem feltűnő a bringában, főleg ha a gyártó is odafigyel a váz tervezésekor. Ugyan programozás függő, de a fogyasztása kicsit magasabb, mint a fő konkurenseinek. Nincsen egységes szervizhálózata itthon, mindig a kerékpár gyártójához kell fordulni gond esetén. 

Panasonic

E-bike rendszerek A-Z-ig-6
Panasonic GX Ultimate
E-bike rendszerek A-Z-ig-6
Forrás: Panasonic
E-bike rendszerek A-Z-ig-6
Ebike rendszerek A-Z-ig-5

A hőskorban a 2000-es években már jelen voltak a piacon, de az utóbbi években szinte teljesen eltűntek ebben a szegmensben. Úgy látszik ez csak erőgyűjtés volt, mivel 2022-ben újra támadnak, rögtön három féle motorral, három szegmensre lőve. 90 Nm-t tud a csúcs montis GX Ultimate, és kíváncsiak vagyunk milyen lesz menni vele, és hogy alakul majd a fogyasztása. Itthon főleg a Kellys, Bulls, és Flyer bringákban lehet majd látni, reméljük lesz tesztbringánk Panasonic rendszerrel szerelve. Színes kijelzőt kapott, de azért ennek a formavilágára ráférne egy kis dizájn változtatás. 

Shimano

E-bike rendszerek A-Z-ig-8
Shimano EP8
E-bike rendszerek A-Z-ig-8
Forrás: Shimano
E-bike rendszerek A-Z-ig-8
Ebike rendszerek A-Z-ig-6
Ebike rendszerek A-Z-ig-11

A japán óriás amikor betört a piacra az elektromos kerékpár szegmensben is, akkor letarolta a piacot, és évekig majdnem fele-fele arányban uralták a Bosch-al együtt a palettát. Mára ez azért visszaszorult, aminek főleg a magasabb OEM ára lehetett az egyik oka. Hát igen, a Shimano alkatrészek sosem olcsók, de legalább rohadt jók. A legtermészetesebb érzést az ő motorjuk nyújtja, tényleg olyan, mintha te lennél erősebb, és nem a motor tolna. Sokan pont ezért szeretik. A Shimano elektromos Di2 váltórendszerrel is kompatibilis, ilyenkor nem kell a külön akku a váltókhoz sem, sőt teljesen automata módban tudja vezérelni nem csak a hozzá tervezett Inter5 agyváltót, hanem a hagyományos láncváltós Di2-t is! Nagyon jó az akku menedzsment, és a szervizhálózatuk is országos. Az EP8 előtti modelleknél idegesítő hiba volt a W030-as hiba ami akkor jött elő ha bekapcsoláskor a pedálon volt a lábad. Pedig elindulás előtt ez nem sci-fi…
 

Yamaha

E-bike rendszerek A-Z-ig-12
Yamaha PW-X3
E-bike rendszerek A-Z-ig-12
Forrás: Yamaha

Motorok terén nem számítanak kispályásnak még ha nem is belsőégésűről beszélünk. Kevesen tudják, hogy az első pedelec kerékpárt a Yamaha készítette még 1993-ban, de a nagyközönség a PW-sorozattól kezdve ismeri ami 2013-ban jött ki. Általában azok szeretik a Yamahát, akik érezni akarják „a gépet” maguk alatt. A Bosch, és a Shimano sokkal szofisztikáltabban hajt, a Yamahában viszont „őserő” van. A másik két konkurenshez képest a Yamaha sokkal jobban támogatja az egyedi paraméterezést, ezért hiába PW-X3-as motorral szerelt egy Haibike eMTB, és egy Giant is, mintha nem is ugyanaz a motor lenne bennük. Ezért is nehéz átfogó elemzést készíteni róluk. A fogyasztása kicsit magasabb, mint a nagy konkurenseinek, cserébe több rásegítési fokozattal rendelkezik. Szervizhálózata a Yamahás bringákat áruló boltokra korlátozódik, ellenben majd minden alkatrésze cserélhető a motorban, így sokáig top állapotban tartható.
 

Fazua

E-bike rendszerek A-Z-ig-11
Fazua Evation
E-bike rendszerek A-Z-ig-11
Forrás: Fazua
Ebike rendszerek A-Z-ig-8

A Fazua érdekes szerzet, nem agymotor, és nem is középmotor, hanem egyfajta csőmotornak tekinthető. Nagyon könnyű bringákat lehet belőle építeni, de az akkumulátor kapacitása kisebb, mint a klasszikus középmotoros rendszereknél használtak. 250 Wh főleg akkor elég, ha csak tényleg az emelkedőkön használod, mivel azonban a kerékpár is közelebb van a normál bringák súlyához, ezt nem nehéz betartani. Nagyon sok gyártó, köztük a Canyon, Lapierre, Trek, Look, Focus, Pinarello építi az Evation szett köré a gépeit, könnyű, és nem feltűnő rendszerről van szó. Aki viszont a hatalmas nyomatékokat, és a nagy hatótávot keresni, annak nem ez lesz a favorit.

Mahle X35

E-bike rendszerek A-Z-ig-5
Mahle X35
E-bike rendszerek A-Z-ig-5
Forrás: Mahle
Ebike rendszerek A-Z-ig-9

A Mahle is autóipari beszállító, viszont a könnyű, hátsó agymotoros, 40 Nm-t tudó Ebikemotion szettjüket rögtön nagyon sok gyártó kezdte beépíteni. Cannondale, Bianchi, Lapierre, Wilier, Merida, Orbea, Colnago, Rocky Mountain, csak hogy a legnagyobbakat említsük. Ez a rendszer is azoknak való, akik csak tényleg a komoly emelkedőken szeretnének rásegítést, amúgy kikapcsolt állapotban tekernek a könnyű országúti vagy városi bringájukkal. Az akku itt is mindössze 250 Wh-s, de legalább alig foglal helyet, és így észrevétlen kinézetű elektromos kerékpár vázakat tudnak a mérnökök készíteni. 
 

Sachs RS

E-bike rendszerek A-Z-ig-7
Sachs RS
E-bike rendszerek A-Z-ig-7
Forrás: Sachs
Ebike rendszerek A-Z-ig-12
Ebike rendszerek A-Z-ig-10

Nem meglepő módon a Sachs is autóipari beszállító, bár régen létezett még Sachs bringás üzletág is, méghozzá nagyon jó agyváltókkal, és váltórendszerekkel. Az új motorjukat eddig még csak egy NOX bringában láttuk, de ha igazak a hírek, akkor 2022/23-ra nagy gyártók is építenek majd vele. Nem kevesebb, mint 122 Nm-t tud (rövid ideig maxon hajtva)a cucc, ami brutális, kimagaslik a mezőnyből, de vajon a 725 Wh-s akku hogy fogja bírni szuflával? A kijelző kérdéssel nem vacakoltak, simán bárki gyárthat hozzá, sőt a SigmaSport egyes computereivel is kompatibilis! Bízunk benne, hogy hamarosan tesztelhetjük, és akkor tudunk részletesebben is írni, beszélni róla. 

Specialized SL 1.1

E-bike rendszerek A-Z-ig-9
Specialized SL 1.1
E-bike rendszerek A-Z-ig-9
Forrás: Specialized
Ebike rendszerek A-Z-ig-11

Egy fura szerzet ez a motor, de egyfajta etalonnak számít a Specialized Turbo Levo SL, és Turbo Creo SL bringa amibe be van építve, így külön is érdemes megemlíteni. Sokan azt hiszik, hogy ez a motor is egyfajta Brose átirat, mint a többi elektromos Specialized Turbo kerékpárban, de nem így van. A Mahle-val közösen fejlesztette az amerikai cég, és csak ő használják, kvázi saját termékük. Mindössze 1.95 kg-ot nyom, ami kb a fele a könnyű ebike motoroknak is! Persze ennek ára volt, így csak 240 wattos, és 35 Nm-t tud, de ebbe a két könnyű bringába ez volt a jó választás. A 320 Wh-s akku még egy külső kulacstartós 160 Wh-ssal kiegészíthető, de tény, hogy a sportos bringásoknak való, nem azoknak akik „motorozni” szeretnének egész nap. Ahogy a mondás tartja, ha meg kell kérdezned az árát, akkor nincsen rá elég pénzed.

TQ System

E-bike rendszerek A-Z-ig-10
TQ System
E-bike rendszerek A-Z-ig-10
Forrás: TQ System
Ebike rendszerek A-Z-ig-12
Ebike rendszerek A-Z-ig-12

Egy szóval? Brutális. Mindenben. 120 Nm-t tud, és simán felzabálja a 630 Wh-s akkut is akár 40 km-en ha mindent kihajtasz belőle. Egyes kivitelei 920 W-ot tudnak, és akár 75 km/h-s tempóra is képesek, de mi most csak a pedelec szabványnak (250W / 25 km/h) megfelelővel foglalkozunk. Elsősorban a Haibike csúcsmodelljeiben, és az M1 Sporttechnik gépeiben ismerhetjük itthon. Nem könnyű súlyú, nem kompakt, és nem éppen szép rendszer, de amíg tart az akku, addig lehengerel minden téren. 

Végül de nem utolsó sorban pedig jöjjön egy összefoglaló táblázat a motorok "tudásáról"

E-bike rendszerek A-Z-ig-13

E-bike rendszerek A-Z-ig-14

E-bike rendszerek A-Z-ig-15

E-bike rendszerek A-Z-ig-16

E-bike rendszerek A-Z-ig-17

E-bike rendszerek A-Z-ig-19

E-bike rendszerek A-Z-ig-18
E-bike rendszerek A-Z-ig-14
Ebike rendszerek A-Z-ig
Ebike rendszerek A-Z-ig-19
Ebike rendszerek A-Z-ig-14
Ebike rendszerek A-Z-ig-13
Hirdetés