- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
...Így jött képbe az olaszországi Veneto Gravel esemény, melyen 700+ km vár ránk, miközben a csizma északi részein, történelmi városok, szőlőlugasok és a tenger, valamint a Garda-tó mentén tekerünk. Bár a táv „csak” hétszáz kilométer, érdemes előre jól felkészülni… De mik a kritikus pontok?
Lehet, itt most sokan a homlokukra csapnak, hogy hát mi lenne kritikus, mint a kondíció! Ám tapasztalatom szerint ez nem feltétlen van mindig így, mert túlnyomó részt az alábbi szentháromságból kerül ki a leggyengébb pont - személyenként változóan különböző sorrendben.
Lévén ez a testrészünk az, mely folyamatosan kapcsolatban van a kerékpárral és a nyomáson felül folyamatosan érik kisebb-nagyobb rezgések, ütések, előbb-utóbb jelét fogja adni, hogy köszöni, de most már kicsit kiszállna a buliból. És ettől a pillanattól kezdve hatványozottan kezd nehezedni a pedálozásunk, hiszen, ha csak kiállva tudunk tekerni, akkor a lábunk sokkal nagyobb terhelést kap, amitől hamarabb és jobban elfárad…
Az első, legkézenfekvőbb megoldás, ha olyan betétes kerékpáros nadrágot választunk, ami ergonomikus szabású betéttel rendelkezik. És itt nem feltétlenül a vastagság jelenti a kényelmet, ezért érdemes körbenézni a kínálatban, és esetleg kicsit többet költeni, mert csak a megfelelő helyeken vastagabb, illetve formázott betét nyújt majd számodra megfizethetetlen komfortot a 3. és 4. nap során is... de ez sem garancia, hogy megússzuk fájdalom nélkül! Különösen fontos, hogy a többéves "picikét" megnyúlt nadrágjainkat ne pakoljuk be, "ez még jó lesz" felkiáltással. A nadrág akkor véd legjobban, ha testhez simul, nem lifeg, nem csúszik le.
További segítséget, vagy inkább a fájdalompont időbeli kitolását nyújtja, ha a megmérettetés előtt a lehető legtöbbet ülünk a bringánkon (és tekerünk). 2-3 hét rendszeres kerékpározással már kellően hozzászoktatjuk ülőgumóinkat a nyereghez – ergo sokkal később jön el az a pont, amikor fájni kezd…
A harmadik lehetőség - és tapasztalatunk szerint, hosszú távon elkerülhetetlen megoldás-, a különböző krémek alkalmazása, melyekre számos házi praktika kering a neten, de talán a legjobb mindközül - a bőrünk WD40-e-, a Sudocrem tekerés megkezdése előtti bőséges felhelyezése. Persze akadnak speciálisan, ilyen célra tervezett krémek is, így például az idehaza is elérhető Muc-Off popsikréme. Ezen termékek feladata egyrészt a puhítás és hidratálás, másrészt síkosítanak is, így csökkentve a ruházat és a bőrünk közötti surlódást. Ha babapopsi minőségű a fenekünk, és még erősebb védelmet óhajt, akkor sportársunktól olyan praktikát is ellestünk már, hogy magát a bélést hintőporral megszórja indulás előtt. A hintőpor és krém kettős védelme pedig már elég kell, hogy legyen a napi 8-10 órás tekerésre is.
És ha már nadrág, akkor még egy fontos dolog, ami csökkenti a hátsófelünkkel kapcsolatos problémákat: nagyon hosszú, többnapos folyamatos bringázás során mindig legyen nálunk váltás betétes nadrág, mert a több napig folyamatosan hordott és tisztítás nélküli nadrágunk sem nem higiénikus, sem a kirakódó só miatt nem lesz kényelmes.
A többszáz kilométer szinte folyamatos letekerése alatt lábunk edzettsége is kritikus pont, de nem feltétlenül közvetlenül. Ilyen helyzetben fontos szerepet kap a megfelelő és gyors regenerálódás, ami a jó kondíció velejárója. Minél jobban kondicionálva vannak a lábaink, annál jobban bírják majd a folyamatos terhelést és egyben annál könnyebben is pihenik ki az előző napi fáradalmakat. Tehát a nagy tekerés előtti időszakban tekerjünk és fussunk sokat, lehetőség szerint többször egymást követő napokon is, hogy lábizomzatunk szokja a terhelést, és a két terhelés közötti gyors regenerálódási igényt is. Ezt a regenerálást segítendő ajánlott, úgynevezett regeneráló italporokhoz is folyamodni, melyek speciális összetételük révén a nap végén hatékonyan feltöltik az izmokat vitaminokkal és energiával, valamint biztosítják a helyreállításhoz és az újjáépítéshez szükséges aminosavakat is.
Ahhoz, hogy mindezek hosszútávon is sérülésmentesen működjenek, hatványozottan fontossá válik az indulás előtti bemelegítés, valamint a napvégi nyújtás szerepe, és a napi szakaszokba beiktatott rövid pihenők megléte illetve rendszeressége is!
Az előző gondolatok a fizikai felkészülésre vonatkoznak, de mint azt az intróban megfogalmaztuk, nem feltétlenül azzal lesz a baj. Az első Balaton Bike Derby-n szembesültem azzal a problémával, hogy a kerékpáros cipőm kaptafája/formája túl szűk. Korábbi 2-3 órás tekerések alkalmával soha nem szembesültem ezzel, de a 4. óra után már annyira nyomott a cipő, hogy sírnom kellett. Egy idő után ezen az sem segített, ha többször megálltunk pihenni, és akkor a cipőt is lerúgtam magamról. A másik probléma, ami sok óra után jelentkezett, hogy a stopli pont egy ideget nyomott a talpamon, amitől pár lábujjam elzsibbadt és ez igen kellemetlen volt. Igazából a zsibbadás több hónap után múlt csak el.
Sokan nem gondolnak bele, hogy a lábfejünkre jól illeszkedő, kényelmes lábbeli is fontos szerepet tölt be egy többnapos bringázás teljesítésében. Ha a cipő már induláskor picit szorít, picit nyom, akkor biztos lehetsz benne, hogy a második, a harmadik, a negyedik napon már annyira kellemetlen lesz, hogy inkább tekersz mezítláb!
A megoldás sok tapasztalt kerékpáros egybehangzó véleménye szerint a nagyon kényelmes, merev talpú cipő. E sorok társszerzője - és pár másik barátunk is a kifejezetten kényelmes,- ámbár gravel bringára hivatalból nem ajánlott-, enduro bringás cipőkre tette le a voksát. Jómagam a Northwave kínálatából választottam új cipőt. A Hammer Plus kifejezetten gravel cipő, de ez most mindegy is. Ami miatt rá esett a választás, az az a tény, hogy 2 szélességben kapható, így a szélesebb rüsztűeknek sem kell beketuszakolni a lábukat egy keskeny cipőbe. Ezen felül a felsőrész rugalmas anyagból készült, így könnyen rá tud formálódni a lábamra. A talpa pedig elég merev, hogy a nyomás probléma ne jöjjön elő.
Ez a másik, szinte folyamatosan a kerékpárral fizikai kapcsolatban levő testrészünk, amivel a hosszú tekerések során problémák szoktak lenni.
Többszáz kilométer letekerése során, a folyamatos rázkódások és rezgések, illetve a kézfejben levő erek, idegek elnyomódása miatt zsibbadhat a tenyér és a kézfej – ami igen kellemetlen tud lenni, hiszen ilyenkor drasztikusan csökken a komfortérzetünk és ami meg nagyobb baj, a stabil kormányzás képességünk is. Ez különösen fontos szempont a gravel bringáknál, ugyanis ezekkel a paripákkal terepre is felmerészkedik az ember, pláne ha a szervezők a Balaton -Felvidéken keresztül jelölik ki az útvonalat. Teleszkóp híján, nincs az a ballonos gumi, nincs az az optimális kerékpárnyomás, ami meggátolná az ujjak elzsibbadását.
A probléma egyik ellenszere a vastagon és ergonómikusan párnázott kesztyű használata, mely csökkenti a tenyérre ható rezgéseket és nem engedi elnyomódni az ereket és idegeket. Én nemes egyszerűséggel a Northwave akkori legnagyobb zselépárnával rendelkező kesztyűjét, az Extreme-t választottam. (azóta megszűnt, utódja az Extreme Pro) A következő Balaton Bike Derby után pár hónap helyett, egyből elmúlt a tenyerem, ujjaim zsibbadása. A kesztyű mellett nagy segítség tud még lenni a bandázs alá tehető gel pad, azaz "zselés zacsi" használata is. Itthon pl. elérhető az Ergon ortopéd orvosi habszivacsból készített alátétje, ami a bandázs alá helyezve javítja a nyomáseloszlást és csökkenti a rezgéseket. Ez ugye egy kicsit macerásabb, mert újra kell bandázsolni a kormányt. A tuti megoldás valószínűleg mind a kettő használata.
Persze ezek mellett érdemes menetközben még a jelek beköszönte előtt rendszeresen, felváltva pihentetni a kézfejeinket. Pár másodperces torna és felfrissül a vérkeringésünk, valamint a tenyérizomzatunk!