Ortovox DownHill Roller

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc
2012/05/22
Különleges játékszer felnőtteknek
Hirdetés

Nem is emlékszem, mikor álltam utoljára rolleren. Mondjuk ilyen fajta állaton tuti soha…

Amikor elmentem a teszt alanyért, hiába vártam egy hagyományos roller-formát, az Ortovox Skyver Cross csak az elvben, a hajtás-mentességében elégíti ki a fogalmat. Ez az állat össztelós, összecsukható, ráadásul a lábaid sem egy közös platformon helyezkednek el… Egy egyáltalán nem általános roller, egy egyáltalán nem általános cégtől.

Ortovox Skyver
Ortovox Skyver Cross
Kép forrása: Paraferee

 

Az Ortovox céget 1980-ban alapították Ausztriában, és hírnevét a legendássá vált F2 kettős frekvenciájú rádió adó-vevővel kezdte kiépíteni. A főként téli sportokhoz gyártott biztonsági termékeket a ’90-es években kibővítették ruházattal és táskával. Ez utóbbit Hans Kammerlandennel, az extrém hegymászóval közösen fejlesztették ki. Termékeikre a kiemelkedő minőség, tartósság és különlegesség jellemző, nem véletlen választják sokan extrém helyzetekre. A Skyver egy különleges lépés volt a cégtől, így kíváncsian vártuk a próbát...

Nézzük közelebbről meg a teszt alanyunk: masszív alumínium váz, olyan fejcső merevítéssel, ami egy cirkuszi elefántot is elbírna. Ezzel viszont teljesen ellentétes a hátsó háromszög rész, mely elvékonyodó lemezek közt tartja helyén a kereket… persze ezt egyáltalán nem mondanám gyengeségnek, inkább az első rész az, ami túl van biztosítva. A villa nem-könnyű, alap modell, papíron 120mm-t mozog – valóságban inkább 80-90mm - de erős és teszi a dolgát. A rugóstag szintén egy egyszerű spirálrugós modell, nincs csillapítás, sem egyéb finom hangolási állítás rajta... rugózik és ennyi. A rugó keménysége nagyjából 90kilós emberekhez van kitalálva. A bovdenes fékek hihetetlen erősen fogják a tárcsákat, melyek erősre épített kerekekre lettek szerelve. Az alumínium pedálok nem forognak, ami a meredekebb szituációkban szokatlan lesz. A felülete enyhén recézett - a nagyon extrém helyzetekben így is kevés, de ahova szánták a rollert, elég.

Hegyre fel rollerrel

A teszthez kiruccantunk a Börzsönybe, olyan ösvényt keresve, amin változatos körülmények között tudjuk kipróbálni és megfejteni... Utazás előtt transzformerszeket megszégyenítő változáson megy keresztül a Skyver. Első kerék gyorszáras, pillanat alatt kikapjuk… majd a rugóstagot is kioldjuk hasonló rendszerben… pedálok laza csukló mozdulattal felhajtva (érdekes, hogy csak cirka 80fokban hajthatók fel, mert túl közel vannak a vázhoz)… a pedálokat tartó vázcső egy rögzítő nyelv kioldása után feltolható és már csuklik is össze a cucc. Bár összecsukható a kerékpár, legkisebb helyen akkor fér el, ha van nálunk egy ötös imbuszkulcs is, és a kormányt elfordítjuk. Ugyanis az első kerék helyére behajló hátsó miatt a kormány nem fordítható el, viszont pont merőlegesen, a helyigény szempontjából kellemetlenül áll. Ha kilazítjuk és elfordítjuk máris akár négy Skyver is elfér egy kisebb autó csomagtartójában is.

Ortovox Skyver
Ortovox Skyver Cross
Kép forrása: Paraferee

Az ösvény aljához érve pillanatok alatt összerakjuk a rollert, majd elkezdjük tolni felfele (sajnos a hordozó hátizsákot nem kaptuk meg a forgalmazótól, így azt nem tudtuk kipróbálni, de elvileg az egész járgányt - tömege: 10,7gk - a hátunkon tudjuk szállítani). Rövid szusszanást tartunk fenn, majd hátra arc…

Lejtmenet rollerrel

Nem lehet letagadni: borzasztóan szokatlan első ráálláskor. A beléd rögzült eltolt lábpozíció, a tekerési inger mind-mind hosszú percekig automatikus reflexként próbálják felülírni a valóságot. Aztán amikor gurulni kezdesz, újabb hiányérzetek jelentkeznek lábaid között: aki sokat teker terepen, hamar megtanulja combbelsővel is irányítani, valamint tartani a vasat a nyereg + nyeregcső kombóval, de ebben az esetben ez hiányzik, plusz más részt ugyanezen alkatrész/ek hiánya miatt hosszútávon rájövünk amúgy mennyire pihentető tud lenni egy rövidke nyeregbe huppanás és vádli + comb izmok pihentetése...

Ezek ellenére fokozatosan válik egyre nagyobb élménnyé és játékká a Skyver-vel gurulni.

A relfexek és beidegződések lassan hátrább tolódnak, kevésbé lesz idegen a rálépés, valamint az irányítás is. A harmadik-negyedik körben már keressük a nehezebb részeket az ösvényen majd neki veselkedünk egy nagyobb és meredek letörésnek is… itt viszont előtérbe kerülnek a kis átmérőjű kerekekből eredő hátrányok. A 20”-os kerék könnyebben akad meg egy-egy terepakadályon, plusz kisebb tapadást biztosít… Előbbi miatt jobban figyelni kell a kövekre és gyökerekre, de ezt testsúly áthelyezéssel segíteni lehet olykor-olykor. Utóbbival viszont sajnos nem tudunk mit kezdeni, észben kell tartani, hogy ezekkel a kerekekkel bizony sokkal, sokkal-sokkal hosszabb a fékút... pedig a fékek maguk brutálisan jól harapnak.

Ortovox Skyver
Ortovox Skyver Cross
Kép forrása: Paraferee

Minden kör végén fújtatásunk leplezendő morfondírozva lestük az állatot, mert a fentebb felsoroltak miatt igazán nem tudtuk eldönteni jó-e ez a roller. Végül rá kellett jönnünk, hogy - akárcsak az utcai rollereknél - teljesen rossz irányból közelítettük meg a Skyver-t. Ott akartunk legurulni vele ahol montival, úgy akartunk legurulni vele mint a montival és olyan gyorsan mint a montival… Holott ez a roller - a masszív kinézete és strapabírósága ellenére is - egyáltalán nem erre van kitalálva.

De akkor mire jó egy DH roller?

Hátizsákba berakod az összecsukott Skyver-t, majd a hegy lábától laza sétával elindulsz kedvenc ösvényeden a hegytetőre, élvezve a természetet. Fenn aztán megiszol egy búzasört, eszel hozzá egy gőzgombócot, majd miután megszáradt a ruhád előveszed a rollert, és kényelmes tempóban lecsorogsz vele a dózerúton, vagy szélesebb ösvényen a kiindulási ponthoz.

Nem kell vele zúzni árkon-bokron át, nem kell vele neki menni a letöréseknek és köves vízmosásoknak és akkor mosollyal arcodon gurulsz el a lefele igyekvő gyalogosok mellett. Jó kis játékszer a Skyver, csak sajnos az ára elrontja az összképet. A 278.000 Ft-os fogyasztói ára bizony egyedi, különleges játékszerré emeli ki az amúgy is szűk kategóriájából.

 Ortovox Skyver

Ortovox Skyver Cross

 
Kép forrása: Paraferee

Ha mégis a zúzáson töröd a fejed, akkor a Skyver tovább durvított változatát, az elől 24"-os kerékkel szerelt, 130mm rugóutas Skyver Rock-ot próbáld magadévá tenni. 

 

Hirdetés