- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Bemutatkozott a Trek Madone 8. generációja, és egyúttal nyugdíjazza az ultrakönnyű Émonda családot is. Az utóbbi évtizedben a Madone volt az aero, az Émonda a könnyű, most pedig egyesül a két modell, hogy létrejöjjön egy könnyű és aero országúti. Ez részben a technikai fejlődésből adódik, részben pedig abból, hogy a Trek elkötelezte magát amellett, hogy 2026-ra 40%-kal csökkentse a modellvariánsok számát, ezzel megkönnyítve a vevők, és persze a kereskedők dolgát is.
Az új csúcs Madone váz 900-as OCLV karbonból készül, ami 20%-kal erősebb, mint az előd 800-as. Az OCLV technológia immáron több mint 30 éves, azóta tökéletesítik, nem csak országúti, hanem hegyikerékpár fronton is. A mozaikszó az Optimum Compaction Low Void szavak rövidítéséből áll, ami az optimális tömörség, alacsony üregesség jelentéssel bír. Ez azt jelenti, hogy a karbon rétegek közötti összekötő gyantában nagyon minimális a levegő buborékok mennyisége, ami nagyban növeli a váz merevségét, tartósságát, és persze csökkenti a súlyát is, mivel az optimalizálás miatt kevesebb gyanta, vagy éppen karbon szövet szükséges. Az új Madone villája például egy darabból készül, ragasztás nélkül, ami szintén erősebb és könnyebb konstrukciót eredményez. Így a villa súlya mindössze 350 gramm, míg a váz 796 gramm.
A váz aerodinamikája is jelentősen változott. Az előző Madone aeroja Kammtail Foil kialakítású volt, ami a klasszikus csepp alakú Airfoil áramvonalas forma hátrányait hivatott kiküszöbölni. Egy repülőgépnél például a legfontosabb a front felület, és a törzs körüli áramlás csökkentése, illetve a leváló légrétegek turbulenciáinak csökkentése főleg a farok részen. Egy kerékpár azonban sokkal alacsonyabb sebességgel halad, ellenben az alaktényező nagyon fontos, mivel az oldalszélre a könnyű szerkezetek nagyon érzékenyek. A Kammtail kialakítás egyszerűen szólva lecsapja a szárnyprofil végét, ami így merevebb lett, de a légellenállása alig növekedett. Persze közben az oldalarányra is figyelni kell, hiszen az UCI szabályozza ezt az értéket, így nem lehet nagyobb mint 3:1.
Mivel a Trek ötvözni szerette volna a „hegyimenő” bringát az aero-val, ezért különböző iterációkat tesztelt a Gen7 verzióval összevetve, különböző meredekségű emelkedőkön. Természetesen minden mérésnél azonos feltételek voltak (200 Watt, 70 kg-os bringás, szél nélkül, ugyanolyan gumikon, kerekekkel). Az itt látható grafikon mutatja, hogy egyedül a sárga görbe, vagyis a Gen8 Proto C3 verzió volt jobb a Gen7 Madone-nál, ÉS az Émondánál együttvéve akár 12%-os meredekségig is!
A Full System Aero Foil a Kammtail továbbfejlesztése, ahol szintén a számítógépes tervezést hívták segítségül. A csövek kereszmetszeti formáival kísérleteztek, különböző húzó-nyomó felületi módosításokkal, melyet természetesen algoritmusok számoltak, és teszteltek, vizsgálva annak szerkezeti merevégét, és aerodinamikáját is. Így jutottak el ahhoz a Pareto fronthoz, ami minden szempontból ideálisnak mondható. Ez a jó a mai technológiában, hogy szabadon lehet játszani akár teljesen feleseleges formákkal is, hogy megtalálják azt ami igazán jó lesz. Több ezer CFD és FEA analízis futott le mire elérték a kívánt célt. Például az alsócső alakja a szerkezeti merevséget részesíti előnyben az aerodinamikával szemben, mivel az első kerék mögötti lassan mozgó légörvény csökkenti az alacsony légellenállású formák jelentőségét ezen a területen. A nyeregcső felső részén, az IsoFlow-nál és a nyeregvázcsövet mind úgy tervezték, hogy nagyon aerodinamikus formájú legyen, mivel a légáramlás felgyorsul a versenyző lábai között, és megnöveli a légellenállást abban a régióban. Lényegében minden alakzatot úgy terveztek, hogy figyelembe vették, hogyan mozog a levegő az előtte és mögötte lévő formákon.
A sok technológiai fejlesztés azt eredményezte, hogy az új Madone 77 másodperccel gyorsabb óránként mint az Émonda, viszont ugyanolyan gyors, és 320 grammal könnyebb mint az előző generációs Madone. Teszi mindezt úgy, hogy függőleges irányban az IsoFlow felsőcső/nyeregvázcső kapcsolódás 80%-kal jobb rezgéselnyelést nyújt, mint az elődnél. Ami még durvább, hogy vázméret specifikus a csövek kialakítása, tehát minden vázméret egyedi tervezést kapott, és hatféle vázméret kapható belőle (XS-XL), ami nem kevesebb mint nyolcféle valódi méretet fed le a 47 cm-estől a 62 cm-esig!
Természetesen Project One kivitelben is elérhető lesz, amivel tényleg fullosan a saját ízlésedre tudod szabni a vázszett festését. Mondjuk eleve a Trek bringák festése eléggé non plusz ultra szokott lenni, de ezt is még tovább tudod pimpelni a Project One kivitelnél. De azért most jöjjön a fekete leves. Az ár. Nyilván senki sem gondolja, hogy egy ilyen csúcsmodell olcsó, vagy mérsékelten drága lesz. Arra viszont nem számítottunk, hogy a top gép, a Madone SLR9 Gen 8 AXS Project One, ami 7 kg-ot nyom, az 16.400 EUR-ba fog kerülni, ami árfolyamtól függően 6.500.000 Ft! Azért erre gyorsan be kellett kapni két Rennie-t… Minden esetre a Lidl-Trek csapat ezekkel a bringákkal fog indulni a Tour de France-on!
A magyarországi Madone palettát itt tudod böngészni a teljes palettát pedig itt.