- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A Shimano sajtóközleményei ritkán rövidek, így a legújabb is 12 oldalas volt, melyben a megújult DEORE kerékpáralkatrész-családról kaptunk friss hírt. Mielőtt tovább szaladnál, és a kurzorral a bezáró gombot keresnéd, megnyugtatlak, alábbiakban nem egy tucatnyi oldal infót kell elolvasnod, csak a legizgalmasabb részleteket szedtem össze.
És hogy lehet-e bármi izgalmas egy közép-felső kategóriás alkatrész-család megújulásában? Nos, azok számára mindenképp, akik arra vártak, hogy a megszokott evolúciós folyamat révén egy-egy technológia elérjen a megfizethetőbb árú szintekre is. De akkor nézzük, miben új, az új DEORE.
Az 1×12 sebességes hajtás anno, 2018-ban az XTR-családdal mutatkozott be, és nem is kellett sokat várnunk, hogy XT- és SLX szintjén is megjelenjen (2019), idén pedig már a DEORE-család is megkapta a tucat sort – miközben továbbra is megmarad, és elérhető lesz 10, illetve 11 sebességes változatban is!
Ám ez változatosság több odafigyelést is igényel, ha építeni szeretnénk a kerékpárunkat – és nem csak rábökünk a boltban egy komplett bicóra. A 12 sebességes fogaskoszorúk már a MicroSpline kazettákra illeszkednek, így vagy komplett agyat kell cserélnünk a kerekünkben, vagy csak kazetta-testet (már, ha kompatibilis az agy). Nem mellesleg a tengely szélessége is fontos tényező lesz egy ilyen csere/upgrade esetében…
Az új DEORE fogaskoszorú 12 áttételével a 10-51T-es tartományban gazdálkodhatunk. Ez az áttétel sáv szerintem bőven elég lesz szinte mindenhez. Maga az alkatrész 593 gramm, ami ezen a szinten igazán jónak mondható – más gyártónál hasonló tömegű fogaskoszorút csak a magasabb szintű alkatrész-családokban találunk.
A hátsóváltó természetesen SHADOW RD+ technológiával készül, mely hozzájárul ahhoz, hogy a láncunk ne lengjen be túlságosan a rázós terepeken. A váltókar I-Spec EV rögzítésű (kiválóan kezünkre szabhatjuk ) tehát használható az SLX, XT, vagy akár XTR fékkarokkal is - és viszont- , és akárcsak a váltó, használható lesz 10-45T sorral is.
Az új, 170 és 175 mm-es hosszban választható DEORE hajtókar szép, letisztult lett. Annak, aki szeret variálni az áttételekkel talán kevésbé jó hír, hogy kizárólag 30 és 32T tányérokkal lesz elérhető –viszont a Direct Mount rögzítés és kialakítás révén az SLX, XT, XTR tányérokkal is kompatibilis!
Q-faktora – avagy a terpesztése – 172, 178 illetve 181 mm is lehet (52, 56, 56,5 mm-es láncvonallal), ami azt jelenti, hogy a SuperBoost agyakkal is használható lesz az új DEORE.
Az új, FC-M6100 kóddal ellátott hajtókar mellett elérhető marad a korábbi két tányéros, illetve egy tányéros verzió is!
Fékek terén két változatból választhatunk majd: egy 2 illetve egy 4 dugattyús tárcsafékből, melyek ICE-Tech fékbetéttel és féktárcsákkal kompatibilisek. A fékkar kialakítása viszont nem az XT vagy az SLX fékkarokra hasonlít, mint inkább a korábbi DEORE karokéra, rögzítése azonban megkapta a nagytesók kétpontos támasztását.
Az új DEORE szett hazai fogyasztói ára még nem ismert, de várhatóan nagyon jó ár-érték arányú alkatrész-családként lesz elérhető.
A végére maradt még egy kis e-bike újdonság is Shimanoék háza tájáról: megnövelték a Shimano STEPS rendszerekhez választható akkumulátorok kapacitását, így már elérhető 630 Wh teljesítményű is!
Az energiaforrás 1000 ciklus után is egy új akkumulátor teljesítményének 60%-át képes tárolni, ami heti egy töltéssel számolva 19 évnyi kiváló használhatóságot jelent. Ráadásul, ha már töltés, az új akksikat 2,5 óra alatt 80%-os töltöttségi szintre lehet telepumpálni elektronokkal!
Ezen e-bike újdonság mellé érkezik még egy új Shimano STEPS kijelző, kifejezetten városi felhasználásra tervezve pl. külön gomb van a világítás kapcsolására és külön az információk megjelenítésére is. Az SC-E5000 kóddal ellátott kijelző szép, letisztult, modern kinézetet kapott, mivel minden jelenleg létező STEP rendszerrel kompatibilis, jó eséllyel hamar sok bringán találkozhatunk vele.