- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Aki járt már a Hollandiában, az láthatta, hogy a teherbringák, azaz a cargo bike-ok a mindennapi közlekedés részét képezik. Nem csak könnyebb, akár raklapos árut szállítanak vele, hanem nagyon népszerűek a gyerekszállító kivitelek is, amivel oviba, suliba hordják a kisebbeket a szüleik. Persze az infrastruktúra is kedvezőbb ott a bringaút hálózatok miatt, illetve a városokban is a töredéke az autók mennyisége mint nálunk, de ettől függetlenül itthon is növekszik az érdeklődés ezek iránt.
Hazánkban eleinte szinte kizárólag a futárok használtak csomagszállításra cargot, mivel az ára eléggé magas ezeknek, ott viszont hamar „kidolgozta” magát, főleg egy kisteherautóval szemben. Most, hogy az üzemanyagárak az egekben, és vélhetően lassan az amúgy is kontraproduktív ársapka is le fog kerülni, egyre rentábilisabb lesz autó helyett/mellett ez a közlekedési forma. Egy cargo bringa azonban terjedelmes és nehéz, főleg akkor, ha gyerekek ülnek benne, vagy meg van rakva csomagokkal. Éppen ezért itt természetes az elektromos rásegítés használata, de a pedelec szabványnak (25 km/h és 250W) itt is meg kell felelni, hiszen rendszám, és jogosítvány nélkül üzemeltethetőek.
Szerencsére hazánkban igényelhető rá állami támogatás is, akárcsak a pedelec kerékpárokra, de más feltételek menténk, hiszen hiába keresnénk hatszámjegyű vételárat a bringákra ragasztva. Sajnos jelenleg csak vállalkozások, civil szervezetek, és önkormányzatok kaphatnak kedvezményt, reméljük ezt a jövőben a magánszemélyek is megtehetik. Persze nem gondolnám, hogy ahol ki tudnak fizetni kétmillió forint közeli összeget, ott nem lesz valami vállalkozás a közelben, és akkor már meg is lehet ugrani ezt az első lépcsőt!
Vannak kifejezetten cargo kerékpárokra specializálódott manufaktúrák, de felettébb érdekes, hogy nagy mennyiségben, és változatban éppen a CUBE az, aki nekiállt ilyet fejleszteni, hiszen nekik amúgy is jól fut a szekér a hagyományos kerékpár, illetve ebike témában is. Úgy látszik, látják az ebben rejlő potenciált, és azt, hogy vélhetően nem csak a holland városokban lehet majd ilyeneket eladni a jövőben. Aki ment már olyan cargoval mint mi is, aminek a teherszállító rész előtt van az első kereke, az biztosan tapasztalta, hogy azért ezzel manőverezni, gyorsan haladni akkor lehet, ha megfelelő rutint szereztél.
Éppen ezért a CUBE a BMW-vel közösen fejlesztett egy olyan trike-ot is, ami hátul két kerekű, de a váz be tud dőlni kanyarodás közben, ami nagyban megkönnyíti a szűk városi helyeken való közlekedést. Nyilván ez bonyolultabb (drágább) mechanikával, hajtással jár, cserébe egyszerűen kezelhetőbb. A gyerekek szempontjából jobban szeretjük, ha előttünk vannak, és látjuk mit csinálnak, bár ez a gyerekszállító utánfutóknál sem valósul meg, de csomagok esetén viszont tényleg teljesen mindegy, hogy előttünk, vagy mögöttünk helyezkedik el. Persze annyiból nem, hogy a Trike Concept terelgetése nagy súly mellett is könnyebb.
A cargo kerékpároknál nagyon lényeges a maximális terhelhetőség kérdése. A CUBE már az alapmodell esetében is 220 kg-ot ad meg, ami komoly lehetőségeket rejt a használatában, és akár két gyereket is lehet szállítani benne! A kormányzás megoldása mindig kritikus pont, itt nagyon masszív karral fordítod el a villát. Ennek az alkatrésznek a merevsége létfontosságú, hogy ne legyen bizonytalanság a rendszerben. Ugyanez igaz a kerekekre is, aminek szintén strapabírónak és merevnek kell lennie. A vázról nem is beszélve, hiszen a teljes teher ezen az alumíniumból hegesztett „zártszelvény” kereten nyugszik. Mondhatnánk azt is, hogy cargo bringát nehezebb tervezni, mint hagyományos kerékpárt, de ez azért nem lenne igaz minden kategóriára…
Ahogy már említettük, ezeknek a „dögöknek” a mozgatása elektromos rásegítéssel működik, amit a Bosch Cargo Line hajtással kiviteleztek, és aminek az akkuja a doboz mögött helyezkedik el. Akár kettőt is ráköthetsz a rendszerre, és ami jó hír, hogy az állami támogatás keretein belül is van lehetőség második akku kedvezményes beszerzésére. Aki hegyes-völgyes területen használja, vagy folyamatosan nagy súlyt pakol bele, annak szüksége is lehet az 1kWh-nyi kapacitásra, főleg ha sokszor ugrik bele a „turbo” rásegítési fokozatba!
Tudjuk, hogy nem mindenki engedhet meg magának kétmillás cargot, ami még kedvezménnyel is másfél, mert a kedvezmény maximális értéke 500.000 Ft lehet, és azt is tudjuk, hogy nem mindenki lakik olyan környéken, élethelyzetben, hogy kiváltsa az autóját egy ilyennel, de bízunk benne, hogy egyre több mindenkinek jelenthet alternatívát a közeljövőben.