- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Előző cikkünkben megnéztük, miben nyújt többet egy pedelec egy hagyományos kerékpárnál, bemutattunk két bringát első agymotoros hajtással, és egy fejlett, nyomatékszenzoros, középmotoros gépet. Létezik élet efölött?
Csak a nevet kell megfizetnünk ha márkás elektromos hajtással szerelt bringát választunk, vagy valóban többet nyújt, mint a kevésbé borsos árú konkurensek?
A minőségi Pedelec hajtások piacát Európában és Észak-Amerikában a két nagy automotive gyártó - Bosch és Brose - mellett a Shimano uralja. Amíg a Bosch-t nem kell bemutatni szinte senkinek a szerszámgép-, vagy az autóiparban, addig a Shimanot sem kell senkinek bemutatni, aki látott már közelről biciklit. A világ legnagyobb alkatrészgyártója csak pár éve szállt be a ringbe, de rögtön egy olyan kiforrott, maximálisan felhasználóbarát rendszert dobott a piacra, amivel szinte azonnal elhódította a piac jelentős részét.
Ilyen Shimano rendszert találunk a Neuzer Menton bringákon, azaz pontosabban a STEPS 6000-res szériát, amit kimondottan túrázásra optimalizáltak. Ami a bringára ülve egyből szembetűnik, az a rendszer ergonómiája. A kezelőkonzol bármelyik oldalra felszerelhető, bár a váltókar miatt a legtöbb bringán úgyis bal oldalra kerül, ahogy a Mentonon is. A trendeknek megfelelően középmotoros, tehát a motor és ezzel a súlypont is a váz közepére került, a legoptimálisabb helyre. A férfi modellen az akku helyzete is ideális, mivel az alsócsőre került, a női modelleken, hogy az átlépési magasságon ne essen csorba - a csomagtartóra.
A kezelőkonzolról minden funkció elérhető, a mért sebesség/távolságadatokat mutatja, kiválasztható a rásegítési fokozat - Eco / Normal / High - leellenőrizhető az akkutöltöttség, sőt, megmutatja, hogy az adott fokozatban hány kilométert tehetünk még meg, mielőtt az akku teljesen lemerül. A konzolról kapcsolhatjuk a világítást is, így ezt menet közben biztonságosan megtehetjük.
A STEPS hajtás meglehetősen nyomatékos, a katalógus szerint 56 Nm-rel képes gyorsítani a bringát, de a programozás finomsága miatt még legerősebb fokozatban sincs rántás, a nyomatékot fokozatosan építi fel, így tapasztalat híján sem okozhat gondot a Menton kezelése. A nyomatékszenzornak köszönhetően ráadásul már az első pedálcsapáskor bekapcsolódik a villanymotor a hajtásba, a pedálozás abbahagyásakor azonnal leáll, de ekkor sem érezni rántást, megtorpanást. A Shimano STEPS igazi terminátorként - élő szövet a fém vázon - tökéletes szimbiózisban él a bringával és a bringással.
A három rásegítési mód neve nagyon találó. A Norm, azaz normál tökéletes a legtöbb helyzetre, a High fokozatnak inkább csak emelkedőkön van értelme. Az Eco pedig valóban gazdaságos: érezhetően gyengébb a rásegítés, viszont így 120 km-nél is nagyobb táv tehető meg egy feltöltéssel (ez persze a bringás súlyától és a tereptől is függ).
A trekking 9 fokozatú láncváltót használ, széles áttételtartománnyal, finom fokozatbeosztással. Ideális társ túrákra, legyenek akármilyen hosszúak: akár pár kilométeres a parti korzóig, akár egy európai karika fel egészen a Nordkappig. A csomagtartó felmálházható, a STEPS hajtás szinte meg sem érzi a plusz súlyt. Férfi és női vázzal is kapható, a női váz dupla csöves, így erősebb, merevebb, mégsem kell túl magasra emelni a lábunk a felszálláshoz. A férfi és a női bringa is inkább komfortorientált, felegyenesedett pózban tekerhetünk vele, bár ezen az állítható kormányszárral finomítani is tudunk kicsit. A nehezebb bringa megállításáról - pláne, ha fel is van málházva - Shimano hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak, amik akár az Alpok lejtőin is képesek meggyőző fékerőt produkálni.
A city változat mono csöves vázát még könnyebb átlépni - ezt a bringát elsősorban városi tekerésekre, munkába járásra, bevásárlásra szánták. Ennek megfelelően 3 sebességes Shimano Nexus agyváltót kapott. Sík terepen és a dombokon egyaránt elboldogul, hiszen a villanymotor segít megmászni az emelkedőket, emiatt nem csak a városi közlekedésben állja meg a helyét, egy túrán is jó partner, feltéve, hogy a meredek hegyeket elkerüljük. A hatótávja ennek a bringának is több, mint 120 km, ezt városban persze nehéz kihasználni, de legalább nem kell minden nap töltőre dugni. Mivel a felhasználás nem feltétlenül indokolja, nem kapott a bringa tárcsaféket - Shimano V-fékek lassítják elől-hátul, méghozzá igen hatékonyan, ráadásul karbantartásuk egyszerűbb és olcsóbb, mint egy tárcsaféké.
Véleményünk szerint igen. A Mentonban duruzsoló Shimano rendszer sokkal érzékenyebb, mint a kicsit (vagy sokkal olcsóbb) társai, jobban idomul a felhasználóhoz. Úgy segít a tekerésben, hogy a jelenléte szinte észrevétlen marad, emellett a hatótávolsága is nagyobb, súlytöbblet nélkül: a komplett bringák alatt egy kicsivel 21 kg fölé tér ki a mérleg mutatója. Emellett azt sem érdemes elfelejteni, hogy a legismertebb kerékpáros alkatrészgyártó a hazai forgalmazónak hála 100%-os terméktámogatást tud adni (az eleve nagyon megbízható) rendszerre.
Az alábbi linkre kattintva megnyílik az üzletek listája, ahol valamelyik Neuzer pedelec elgurítható egy tesztkörre.