- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az elektromos rásegítésű kerékpároknál mindent kicsit másként kell nézni mint a hagyományos bringáknál. Viszont ha tippelnem kellett volna hogy melyik cég lesz az aki piacra dobja a „tökéletes” városi ebike-ot, akkor tuti nem a Decathlon brandjére a Btwin-re gondoltam volna! Pedig éppen ők azok akik most mutattak be egy fokozatmentes automata váltóval szerelt középmotoros pedelec-et, ami mondhatni felrobbantotta az internetet.
Az első „proof of concept” 2012-ben pattant ki Arthur Deleval gépészmérnök fejéből, hogy kellene egy olyan ebike motor, ami magában hordoz egy fokozatmentes váltót is, ami jelen esetben egy bolygóműves szerkezet. 2013-ban csatlakozott hozzá Simon Godfrind microelektronikai mérnök és nekiálltak a projektnek. 2015-ben nyújtották be a szabadalmunkat a motorra, 2017-re tovább könnyítették a rendszert, és növelték a tartósságát, de csak 2019-ben vették fel az első dolgozót a céghez! 2020-ban kötöttek a Decathlonnal partnerséget, és most mutatták be 2024-ben a kerékpárt. Tehát 12 évnyi belerakott munka kellett ahhoz, hogy az LD920E megszülessen. Oké kaphatott volna valami a projekthez illő marketingesebb nevet a bringa.
A motor érdekessége, hogy rögtön két szénkefe nélküli motor található benne. Az egyik a beállított pedálfordulat tartásáról gondoskodik, a másik pedig a rásegítés mértékét biztosítja, és mindkettő összeköttetésben van a bolygóművel. A belső erőátvitelt két szimultán dolgozó bordásszíj oldja meg, így lesz a vége az, hogy te semmit sem érzel a CVT váltó működéséből. Nem olyan régen teszteltem a szintén világújdonság Pinion gearboxot, amiben egzakt fokozatok vannak, és határozottan érzed is a váltásokat. Na itt ilyen nem lesz. És ez benne a zseniális. A rendszer 265%-os áttételtartományt nyújt, és a pontos vezérléshez másodpercenként 20.000 jelet kap a szenzoroktól a vezérlő!
A kijelzőn beállítod, hogy 40-90 között mekkora pedálfordulattal szeretnél haladni, milyen rásegítési fokozatban, és a motor ezt a fordulatot fogja végig tartani neked. 65 Nm-es maximális nyomatékkal tud rásegíteni, ami több mint elegendő egy városi kerékpárnál. Arról nem beszélve, hogy elinduláskor akár 600 W-os teljesítményt zúdít a hajtókarokra, és csak utána áll át a névleges 250 W-ra ami a pedelec szabványban is benne van. És tényleg döbbenetesen zseniálisan végzi a dolgát a motor, egyáltalán nem veszel észre semmilyen belső működést, csak hajt mindig ugyanazon a fordulaton. Méghozzá elég sokáig, mivel 702 Wh-s Samsung cellás akkumulátor található az alsócsőbe integrálva. Ez maximum 150 km-es hatótávot tesz lehetővé ECO üzemmódban. Persze Turbo-ban ez kevesebb mint a fele lesz, de akkor meg izzadásmentesen tekersz fel vele a hegyre.
Pont ebben rejlik a bringa nagy előnye. Ezt nem a sportos kerékpárosoknak tervezték, hanem azoknak akik kényelmes commuter gépet keresnek, és mondjuk nincsen lehetőségük a munkahelyen lezuhanyozni, de 20-30 km miatt nem ülnének autóba, vagy tömegközlekedésre. Én eleve izzadékony vagyok, de komoly emelkedőt is tudtam úgy abszolválni, hogy egyáltalán ne izzadjak meg. Persze ehhez a Turbo módot használtam, nem az ECO vagy TOUR-t. Síkon azonban ECO-ban is könnyedén lehet haladni, egy Újpest-Csepel napi ingázás meg sem kottyanna vele, és vélhetően elegendő lenne hetente egyszer tölteni. Eleinte persze szokatlan volt, hogy nem tudok váltani, ha például egy dombra kiállva akartam volna feltekerni, de ha átállítod a pedálfordulatot alacsonyra, akkor hasonló hatást tudsz elérni. Persze alapvetően felesleges, nem erre lett kitalálva.
Maga a rendszer nagyjából 60-80-as pedálfordulaton dolgozik ideálisan, de lehet, hogy ez csak az én érzésem szerint van így, nyilván mindenkinek megvannak a maga preferenciái mind a pedálozás terén, mind a rásegítési érzés tekintetében. Az alumínium vázas Btwin LD920E felszereltsége egyébként teljesen rendben van, hidraulikus tárcsafékkel szerelik, masszív csomagtartója van ami a gyerekülést is elbírja. A kormányszárba integrált lámpa nem csak dizájnos, hanem megfelelő fénye is van, ha közvilágítás nélküli területen bringáznál vele. Üléspozíciója kényelmes, ergonomikus markolattal szerelték, és a gumijainak oldalfalán fényvisszaverő csík is található. Villája teleszkópos, 30 mm-t mozog, de nem a megszokott módon. Itt nem a kis ütések csillapítása a cél, hanem a nagyoké, mint egy kátyú, vagy padkáról lejövetel. Igazából lökésgátlóként funkcionál, nem mozdul be minden apróságra. Ellenben nem is kell annyit karban tartani, és nem sérülékeny.
Érdemes feltelepíteni a telefonunkra a Decathlon Geocover appot, ami nem csak navigációs eszközként funkcionál, hanem a lopásvédelmet is ellátja. A bringába ugyanis 4G/wifi/bluetooth adóvevőt szereltek, így ha ellopnák, abban az esetben a telefonos appban tudjuk ellenőrizni a gép pozícióját. Amennyiben kíváncsi vagy rá, megtudhatod mennyi CO2-t spóroltál meg azzal hogy bicajjal közlekedsz, de a napi ingázással elégetett kalóriákat is követni tudod.
Nem véletlenül mondom el a kis shorts videóban, hogy ma ennyiért ilyen kategóriájú és tudású kerékpárt nem tudsz venni, mert ez így is van! Az ára egymillió forint alatt marad, amennyiért eleve nehéz még külső akkus ebike-ot is venni „sima” Bosch vagy Yamaha, esetleg Bafang motorral. Ha ehhez hozzávesszük, az egyedi motorját a fokozatmentes váltással, plusz az integrált 700 Wh-s akkut akkor máris érthető a dolog.
Persze találtam negatívumokat is, amit szintén nem szabad elhallgatni. Az egyik a bringa geometriája. 177 cm-es magasságomhoz az L-es méretet ajánlja a Decathlon oldala, ami igaz is, bár ekkor a felsőcső magassága már nem kényelmes leszálláskor. Viszont a vízszintes felsőcsőhossz még így is majdnem rövid, tehát az M-es méret, amit egyébként 165-174 cm-ig ajánl a gyártó, biztosan túl rövid lenne. Ehhez társul egy meredek fejcsőszög, amit én imádok, mert nagyon érzékenyen reagál a bringa a kormánymozdulatokra, lassú tempónál nagyon könnyű irányt változtatni, ellenben 40km/h fölött azért figyelmet, és rutint igényel az irányítása. A másik dolog a hajtás. Persze tudom, hogy ez az olcsó lánchajtás is hozzájárult ahhoz, hogy ilyen kedvező árat lehessen kerekíteni, de pont egy automata váltós motornál a bordásszíj hajtás adná magát, és csendesebb is lenne. Arról nem beszélve, hogy ennek az ebike-nak a célközönsége ritkán szeret láncot takarítani, olajozni, hiszen amikor napi szinten használsz egy „munkaeszközt”, akkor nem akarsz plusz időt fordítani az ilyen műveletekre. Egy szíjhajtás megdobná az árát nagyságrendileg 100.000 forinttal, de örömmel adnék ki többet azért hogy egy évig rá se kelljen nézni. De legalább leburkolhatták volna a láncot teljesen, hogy ne érje a kosz, és ne látszódjon az a csúnya lemez lánckerék hátul. Semmi baj sincsen a működésével, csak nem illik az amúgy pofás kerékpár kinézetéhez, sokat ront a minőségi összképen. Ezek apróságok, de ha már ennyi időt, energiát és pénzt öltek a kifejlesztésébe, akkor hátha a jövőben itt is lesznek változások.