EP8 - A Shimano új csúcs E-bike rendszere Hír

EP8 - A Shimano új csúcs E-bike rendszere Hír

Shimano
2020/09/01
Az EP8 motorja erősebb, könnyebb, simább tekerést biztosít, letisztult a megjelenése és csendesebb, mindezek mellett hatékonyabb hűtéssel, és jobb kezelhetőséggel bír elődjeihez képest.
Hirdetés

A SHIMANO új e-bike rendszere az EP8 nevet kapta, mely új mércét állít az e-kerékpározás két alap pillérét - a hardvert és a szoftvert – tekintve. A rendszerben tervezett e-bike alkatrészek kiszolgálják mind a prémium MTB, a verseny, vagy trail kerékpározáson át a cross-country, MTB, trekking és túra tekerésig minden válfaját a terepkerékpározásnak.

A Shimano második generációs e-MTB rendszere olyan tulajdonságokkal van tele, melyek az EP8 teljesítményét a Shimano e-kerékpározás történetében egy eddig nem tapasztalt szintre emelik. Az EP8 motorja erősebb, könnyebb, simább tekerést biztosít, letisztult a megjelenése és csendesebb, mindezek mellett hatékonyabb hűtéssel, és jobb kezelhetőséggel bír elődjeihez képest.

Csakúgy, mint a frissített mobil applikációk, az E-TUBE PROJECT és E-TUBE RIDE, melyek gazdagabb kijelzési lehetőségeket és a motor karakterisztikájának még jobban személyre szabható beállításait teszik lehetővé.

Az új rendszer követi a SHIMANO régóta fennálló e-kerékpáros elveit, mely szerint természetes kerékpáros élményt nyújtson, kontrollálható magas teljesítménnyel akkor, amikor leginkább szükség van rá, mindez egy teljes SHIMANO rendszerbe csomagolva. Az e-bike meghajtó egységtől a hajtómű és fékeken át ez az a teljesítményszint, melyet egy olyan márkától vár, amelyiknek páratlan tapasztalata van a hegyikerékpározásban.

EP8 HARDWARE

Meghajtó egység

Az új EP8 meghajtó egység (DU-EP800) képes 85Nm nyomatékot leadni, hogy a legmeredekebb és nehéz terepeket is felfedezhessük. Ez 21%-os növekedést jelent az előd SHIMANO STEPS E8000-hez képest, mindezt egy 2,6 kg-os súllyal teszi, ami 300g súlycsökkentést (10%) jelent köszönhetően a magnézium háznak. Ez az alacsony súly és csúcsteljesítmény kategória első helyre emeli súly-teljesítmény arányt tekintve.

Mindez kiegészül egy továbbfejlesztett akkumulátor felhasználással. Az ellenállás (a hajtóm forgatásakor érzett visszatartó erő, ami leginkább akkor érezhető, mikor rásegítés nélkül használjuk a rendszert) egy újratervezett tömítési struktúra és áttétel designnak köszönhetően 36%-al lett csökkentve (E8000-hez képest). Az ellenállás csökkentése hatékonyabb energiafelhasználást teszt lehetővé a motor használatakor, és simább futást eredményez rásegítés nélküli állapotban (amikor a motor ki van kapcsolva, vagy 25 km/h felett haladunk). A csökkentett ellenállás mellett továbbfejlesztett kuplung mechanizmust is találunk, ami a rásegítés simább lekapcsolását teszi lehetővé 25 km/h felett.

A megnövelt nyomaték ráadásul nem megy a zajszint rovására. Sőt, az új EP8 meghajtó egység azonos szinten használva csendesebb lett, mint az E7000, így kevésbé vonja el a figyelmet, jobban koncentrálhatunk a terepre. Ehhez jön még a kisebb magnézium egység jobb hőelvezetési tulajdonsága és áttervezett belső kialakítása (optimalizált fogaskerék kialakítás és új EW-SD300 vezetékek), amik szintén a megfelelő hűtést, ezzel a maximális nyomaték folyamatos leadását segítik még hosszú, meredek emelkedőkön is. Az egység letisztultabb külső kialakítása jobban követi a vázak vonalát, így nagyobb távolságot biztosít a földtől és a beépíthető akkumulátorral szerelve igencsak karcsú SHIMANO EP8-al szerelt kerékpárt kapunk.

Mindezen tulajdonságok természetes és lágy teljesítmény átadást biztosítanak egy könnyebb, csendesebb, kompaktabb kialakítású és erősebb motorból, melynek kisebb a forgató ellenállása és 20%-al nagyobb hatótávot biztosít.

Technikai adatok:

•    Az EP8 meghajtó egység 177mm Q-factor-al és saját hajtókarokkal rendelkezik, ami elérhető 160mm-es hosszban is (165/170/175 mm is választható)

•    A rendszer jellemzően a SHIMANO új XTR/XT/SLX/Deore 12 fokozatú Dynamic Chain Engagement+ (12 fokozat) hajtásrendszerével lesz kiegészítve három lánckerék opcióval (34T/36T/38T).

•    A DU-EP800 felfogatási pontjai megegyeznek a DU-E8000 és DU-7000 rögzítési pontjaival, ami azt jelenti, hogy a gyártók ugyan azt a váz designt használhatják különböző SHIMANO meghajtó egységekkel.

•    A SHIMANO EP8 kompatibilis a mechanikus (9/10/11/12-fokozatú) rendszerekkel, a Di2 (11-fokozatú) rendszerekkel és a (11/8/7/5-fokozatú) agyváltó rendszerekkel. Az EP8 teljesen kompatibilis a nemrég bemutatott NEXUS Inter-5 rendszerrel, így igen erőteljes agyváltós City & Trekking kerékpárok születhetnek. 

•    Új láncvezető (CD-EM800) is elérhetővé válik. Az új sárlepergető kialakítás folyamatos támogatást nyújt a láncnak és kompatibilis mind a 11-es és 12 fokozatú SHIMANO STEPS rendszerrel 56,5mm és 53mm-es láncvonallal egyaránt, köszönhetően a vezető és a lánc közötti távolság az állíthatóságának.

•    A rendszer bekapcsolható mind a kijelző gombjával, az akkumulátoron található gombbal, vagy egy, a vázba épített gombbal (EW-SW300), ami jellemzően a felsőcsövön kerül elhelyezésre.

 

Kormány kezelőszervek: Computer és kapcsoló

Az EP8 kijelzője (SC-EM800) külsőleg igen sok hasonlóságot mutat a közkedvelt E8000 computer kijelzővel, azonban egy új funkció lehetővé teszi a kerékpárosnak, hogy váltogasson a személyre szabott profilok között. Napsütésben is jól leolvasható színes kijelzője 1,6” átmérőjű, kompakt, lapos kialakítása jól alkalmazkodik a hegyikerékpározás körülményeihez.

Az SC-EM800 computer vezeték nélkül, Bluetooth rendszeren kommunikál a SHIMANO E-TUBE PROJECT applikációval, mely lehetővé teszi a kerékpárosnak, hogy a meghajtó egység karakterisztikáját menet közben is állíthassák. Az SC-EM800 ANT+ kapcsolaton keresztül képes kommunikálni harmadik gyártó computereivel is, így azon kijelezhető a rásegítés fokozata és a töltöttség állapota.

A meghajtó egység kezelése lehetséges az új SW-EM800-L segédkapcsolóval. Ez lehetővé teszi, hogy a kerékpáros az „Off”, Eco”, „Trail” és „Boost” fokozatok mellett a Walk Assist módot is kapcsolhassák. A kapcsoló továbbfejlesztett formája homorú, szélesebb nyomáspontú gombokkal van szerelve így könnyebb nyomáshelyet találni rajta, ami javítja a kontrollt is. Rögzítése a SHIMANO I-Spec rendszere, így kompatibilissé teszi például a Dropper állító karral (meglévő SL-MT800-IL) történő használatot is. Alternatívaként a kapcsoló egység teljesen elhagyható, amennyiben a felhasználó inkább az EW-EN100-as váltókapcsolót használnák, mindazonáltal ebben az esetben le kell mondanunk a rettenetesen hasznos Walk Assist funkcióról, ami az összes SHIMANO STEPS rendszer része. Ez a funkció az EP8 mechanikus rendszeréhez frissítve lett, egy intelligens séta funkciót biztosítva a felhasználónak, aki így lepattanva a nyeregből sétálva, motoros rásegítéssel tolhatja kerékpárját. A kapcsoló kétszeri megnyomásával a hajtómű forogni kezd és a kerékpár 4 km/h tempóval mozgásba lendül függetlenül attól, hogy milyen sebességi fokozatban van a váltó.

Akkumulátorok

Az akku lehetőségek között van a 2020 májusában bemutatott kétféle 630Wh akkumulátor, az alsócsöves BT-E8016 és az integrálható BT-E8036, valamint a kisebb, de gyorsabban tölthető 504Wh teljesítményű integrálható akku, a BT-E8035-L is. Ahogyan az elődök esetében, az összes SHIMANO STEPS akkumulátor kifejezetten hosszú élettartalmú, akár 1000 töltési ciklust is képesesek elviselni, mielőtt eredeti kapacitásuk 60%-ra esne, ami a legtöbb esetben hosszabb idő, mint az átlag kerékpár birtoklás ideje (Nyugat-Európai átlag).

EP8 SZOFTVER

Az EP8 szoftverének frissítése a SHIMANO másik titka a még természetesebb e-kerékpáros érzés eléréséhez. Ezt a 3 választható rásegítési mód finomhangolásával, valamint ezen módok személyre szabhatóságával érték el.

•    A BOOST mód mostantól 85Nm maximális nyomatékot nyújt alacsony felhasználói pedálerő mellett.

•    A TRAIL mód szintén 85Nm nyomatékkal bír, ugyanakkor figyelembe veszi a felhasználó pedálozási erejét, így akkumulátor teljesítményt spórol alacsony nyomaték esetén, vagy egy pillanat alatt felpörög a maximális 85Nm nyomaték leadásárára kb. 60Nm pedálozási nyomatéknál. Ez jóval hamarabb van, mint az elődök esetében, s ezzel az intelligensebb rásegítési mód kalkulációs algoritmussal a TRAIL mód olyan sokoldalúvá válik, hogy az üzemmód váltást nagyrészt el is lehet felejteni.

•    Az ECO mód 30Nm nyomatékban van maximalizálva, hasonlóan reszponzív módon ér el. A megnövekedett távolság mellett az ECO mód tökéletes, hogy a kerékpáros bármikor beiktathasson egy kis edzést is.

Mindezek mellett tökéletesen személyre szabható akár otthon, akár menet közben az E-TUBE PROJECT applikációval, így a kerékpáros jobban kontrollálhatja, mikor, hol és hogyan szeretne kerékpározni. A BOOST, TRAIL és ECO módok 10 különböző szinten szabhatóak testre, a nyomatékot bárhová állíthatjuk 20-85 Nm között és 5 különböző rásegítés indítás választható, mindezt pedig különböző tekerési profilhoz (pl. magas teljesítmény, extrém kerékpározás, átlagos tekerés, stb…), vagy kerékpáros profilhoz rendelhetjük. Mindezen információ elmenthető gyorselérésként, így például könnyedén választhatunk az előre beállított módok (pl.: spórolós munkába járós, durva hegymenet, technikás felfelé) közül a computer kijelzőn.

Mindeközben az E_TUBE RIDE applikáció is frissül, így a kerékpárosok mobiltelefonjukon követhetik nyomon kerékpározásuk adatait. A képernyőn az ECO, TRAIL és BOOST módok útvonal adatai jeleníthetők meg, illetve egy funkció is elérhető, amivel visszanézhetőek régebbi kerékpározások térképpel és felhasználóbarát grafikus jelzésekkel.

Mind az E-TUBE PROJECT app és az E-TUBE RIDE app elérhető (Szeptember 1-től) az iPhone, vagy Android app store-ban és teljes mértékben kompatibilis a SHIMANO EP8-al.

A SHIMANO EP8 csupán a rendszer neve, ugyanakkor szükséges egy kézzel fogható és kipróbálható kerékpár is, hogy észrevegyük és megértsük különleges tulajdonságait. Kérjük az elérhetőséggel kapcsolatos további információkért keresd a helyi Shimano disztribútort.

Hirdetés