- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
De mit várunk a 2020-as termékek kiállításától? Kiragadtunk pár tételt...
Az elmúlt 15 év személyes tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy évről évre kevesebb az azon kiállítók száma, melyekért a legtöbb ember bármikor kellő izgalomba jön. A nagy nevek évekkel ezelőtt stratégiát váltottak, és költségekre vagy marketing stratégiára hivatkozva lassan elhagyták Friedrichshafent. Ezen trend változása sajna idén sem várható, hiszen a hazánkban is képviselt nagynevű márkák legtöbbje rég (van amelyik hónapokkal ezelőtt!) bemutatta az újságírók és disztribútorok számára a következő évi újdonságait... és láttuk már a is.
Látva az idei kiállítói listát, picit félő, hogy
idén már nem ússzuk meg "alap kínai nyelvtudás ismerete" nélkül…
Sok-sok évvel ezelőtt járta az a - talán csak városi - legenda, hogy a Eurobike kiállításra, a csarnokokba bejutni új kiállítóként csak kihalásos alapon lehetett, mert a nagy márkák évekre előre lefoglalták a helyüket (helyben tárolva a standok részeit). Így ha feltörekvő és lelkes cégek, érdekes és izgalmas újdonságok után kutattunk, akkor mindig a kinti, nyílt területeken, később a nagy csarnokok végébe telepített sátras részeken kellett kutatni, a sok távol-keleti kiállító között. Ám a nagy nevek távozóban, így a csarnokok egyre jobban feltöltődnek a távol-keleti cégekkel – idén várhatóan rengeteg e-bike centrikus termékkel.
A pedelec avagy e-bike kerékpárok tetemes részt harapnak ki a bringa piacból – bár hazánkban ez még számokban nem túl nagy, több nyugati és Skandináv országban az e-bike eladások verik a normál kerékpárokét – és ezen tortaszeletből mindenki részesedni akar. Erre egyelőre csak a nagy gyártóknak volt igazán lehetősége, 2020-ra viszont azt várjuk, hogy több új résztvevő áll az asztal mellé. Ilyen például a nagy, ígéretes tervekkel bemutatkozó, négy ismert cég (ZF, MAGURA, BFO és BMZ) által alapított Sachs cég is, mely cég által kínált e-bike motor különlegessége, hogy 110 Nm nyomatékot ígér (jelenleg 75 Nm környékén áll a legelterjedtebb motorok legmagasabb nyomatéka), ráadásul 500 grammal kisebb tömeggel, szintén a legnépszerűbb márkák termékeihez képest. Persze a kerékpározási élmény, kezelhetőség és karbantartás fontos szempontok, melyek legtöbbjére már választ kaphatunk a kiállításon.
Az e-bike piac egyik, ha nem a legnagyobb durranása lenne, ha a jelenleg használt akkumulátorok helyére megérkezne egy drasztikusan hatékonyabb és könnyebb változat. A jelenleg legelterjedtebb lithium-ion (lítium-ion) akkumulátorok nehezek, lassan töltődnek és a megtartott energiát viszonylag gyorsan leadják. Ám most az ipari pletykák szerint hatalmas áttörés jöhet, mely újból robbanásszerű e-bike eladásokat generálhat. Az űttörést hozó nanotechnológiás grafén-lítium akkumulátorok elsődlegesen sokkal több energiát (két és félszer többet), sokkal gyorsabb töltést (körülbelül 50%-kal gyorsabbat), könnyebb súlyt, és magasabb hőmérsékleten is stabil működést nyújtanak. Ráadásul az új technológiával árcsökkenés is várható lehet, ami vásárlóként további örömöt okozhat.
Nem új keletű, de idén mintha több gyártó is a letisztult kerékpár megalkotását célozta volna meg. A vezeték nélküli váltó-rendszerét már bemutatta három nagy gyártó is, a SRAM, a CAMPAGNOLO és a SHIMANO is, és pár hete a MAGURA mutatott be olyan fékrendszert, melynek már a fékkarból sem áll ki csövezés – a kormányon és vázon keresztül oldva meg a feladatot. Magam részéről mindig csodálattal, és csillogó szemekkel nézem ezeket a letisztult kerékpárokat, de a hétköznapi használat, illetve az azok után következő szervizelés mindig problémákat sejtetnek. Testközelről megnézve már jobb képet kapunk ezek nehézségéről...
Egyszerre borzasztó érdekesnek, és feleslegesnek tartom a napokban szárnyra kelt pletykában szereplő droppert. A BMC ugyanis elkészítette azt a nyeregcsövet, mely nem csak felfele mozdul a kar meghúzására, hanem lefelé is magától ereszkedik, ugyanezen kar segítségével. A jelenleg elterjedt dropper postoknál ugye a kerékpáros tömege (feneke) mozgatja lefelé a nyeregcsövet, egy gázpatron vagy rugó ellenében, így felmerül a kérdés: itt mi működteti? Egyáltalán van-e értelme?
Láthatóan rákaptak a felhasználók a gravel kerékpárokra, így várhatóan a gyártók 2020-as kínálatában még több modell lesz ezen sokoldalú bringákból. Ez persze több márkánál már látható is, hiszen bemutatták a következő évi kínálatukat, de a kiállításon még remélhetőleg lesz egy-két finomság, apró részlet, amitől beindul az "azonnal-akarom" érzés.
Bár az outdoor iparágban több éve erős a "zöldnek lenni" mozgalom, valahogy ez még eddig nem volt jelen a kerékpár piacon (talán mert az at elterjedt, hogy a kerékpározás eleve "zöld" tevékenység, legalábbis az autózással szemben). Pedig mind az alkatrészek, mind a kiegészítők előállítása rengeteg környezetszennyező tényezővel jár - bár ruházat terén több olyan gyártó is van, melyek kínálatuk révén átfedésben vannak az outdoor piaccal, így termékeik zöldek. Kíváncsiak vagyunk, idén lesz e cég, mely előtérbe teszi a környezettudatosságot...
Szóval várjuk-e a Eurobike kiállítást? A fentiekben vázolt, esetlegesen lehangolónak tűnő jóslatok ellenére is, megszállott kerékpárosokként és szakújságírókként izgatottan várjuk a szeptember 4-7. közötti pár napot... főleg, hogy minden évben azért akadt olyan heves izgatottságot és fokozott nyáltermelést, valamint mindent odaígérést kiváltó termék, amiről előzetesen egyáltalán nem tudtunk... Persze ezekről és minden másról is beszámolunk nektek itt és a Facebook oldalunkon is, szóval ne menjetek messze az internettől!