- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A CUES egy vadonatúj rendszerként mutatkozott be 2022 végén, és főleg a régi Altus/Acera/Alivio rendszereket volt hivatott leváltani, illetve összevonni. Majd jött belőle Di2, azaz elektromos kivitel is, ami már inkább az XT kategórát egészítette ki. Most pedig eljött az idő a gravel szakágban terjeszkedni.
Természetesen viszik tovább a megnövelt erősségű LinkGlide lánc/váltó rendszert és szimpla vagy dupla tányéros, 9-10-11 sebességes szetteket lehet összelegózni belőle. És igen, ez az egyik legjobb dolog, hogy mind a három kivitel ugyanazt a láncot, lánckeréksort, használja, nem úgy mint régen ahol igazából ezek csak önmagukkal voltak kompatibilisek. Persze ehhez meg hozzátartozik az, hogy a CUES LinkGlide rendszere nem kompatibilis a HyperGlide-al. De hát valamit valamiért. Az elmúlt évek távlatában elmondható, hogy tényleg bejött a marketing szöveg, és a LG tartósabb még ebike-on használva is. Főleg akkor ha kezdő bringás alá kerül aki terhelés alatt is vált, illetve nem használja csak a legkisebb lánckerekeket.
A gravel felhasználáshoz viszont elég komoly energiát kellett beleraknia a japán mérnököknek a szettbe, mivel létre kellett hozni fékváltókarokat és Flat Mount rendszerű féknyergeket is, az első váltóról nem is beszélve. A fékváltókarok meglepően szépek lettek ami azért sok CUES alkatrészről nem mondható el. Kicsit a 105-ösre hajaznak, és persze ezek a legdrágább darabjai is a rendszernek, nagyságrendileg 300 EUR/oldal áron. Az ST-U6030-as fékváltókarok 10 és 11 sebességes módban tudnak működni, de legalább van lehetőség a fejlesztésre is, kivéve ha elől dupla tányérra váltanál, mert arra itt nincsen opció.
Ebben az esetben az ST-U3030-as fékváltókarokra lesz szükséged, ezek viszont 9/10 sebességesek, szóval meg kell gondolni hogy melyik irányba indulsz. Ami a jó hír, hogy itt van szimpla tányéros opció is.
A fékek formája egészen egyedi lett, nekünk nagyon bejön a forma, most már elől a 160mm-es féktárcsához nem is kell adaptert használni. Viszont így 140mm-es tárcsával már nem használható, és azoknál a villáknál ahol közvetlen 160mm-es a felfogatás ott 180-as tárcsát kell használni.
Hátul úgyszintén ez a helyzet, nem lesz szükség az adapterre, ami a szerelők munkáját is megkönnyíti, de a hátrányai is megvannak. Ugrik a 140mm-es féktárcsa méret, és FM160 konzol esetében 180-as tárcsát kell használni. Igazából a 140-es hiánya maximum a könnyű súlyú embereket érintené meg a versenyzőket, amik közül az utóbbiak amúgy sem CUES szettes bringával mennek. A nagyobb tárcsa miatti súlytöbbletet viszont kompenzálja az adpter+2 csavar elhagyása.
Sokan már azt is elfelejtették, hogy léteznek első váltók a gravel bringáknál (bár én is 2x rendszert használok, mert több áttétel opciót nyújt), de természetesen van létjogosultsága, főleg a bikepacking gépeken ahol az átlagos kerékpárosoknak sokkal kézenfekvőbb. Az első váltó offsetje 2mm-rel megnőtt hogy hátul nagyobb helyet hagyjon a gumiknak. 9 illetve 10 sebességgel kompatibilis és bilincses vagy konzolos felfogatással lesz elérhető.
A hajtóművek véleményem szerint szépre sikerültek, de vajon csak nekem van olyan érzésem, mintha a dupla tányéros a SRAM karjára hasonlítana? Na mindegy, a szimpla tányéros is pofás, nem érzem a „szemre spórolást” amit azért a Shimano nagyon ügyesen szokott megoldani. Amikor valami tökéletesen működik, de éppen annyira dizájnolják meg csúnyára, hogy a felsőbb polcost akard megvenni. Itt most nem érzek ilyet. A karok üreges Hollowtech kialakításúak, és a dupla esetében 46/32 vagy 50/34 az elérhető áttétel, a szimplánál 40-es és 42-es tányér az opció. Belépő szintű gravel bringákra szerintem ideális megoldás lesz a CUES, ami talán nem lövi tovább az így is egekben levő entry level gépek árát.
Aki pedig tényleg a legolcsóbb gravel gépek között keresgél, annak vélhetően feltűnik majd még egy újdonság, az ESSA szett, ami csak 1x8 sebességes kivitelben lesz elérhető, és a fékváltókarja nem hidraulikus, hanem mechanikus, így fékekből az RS305 lesz a hozzá illeszthető, ami egyébként mechanikus létére egy nagyon jó fékerővel és modulációval bíró féknyereg, méghozzá hűtőbordás betétekkel!
Kíváncsian várjuk az első tesztbringákat amik ezekkel az új CUES szettekkel készülnek!