Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex

Bognár Tamás
Bognár Tamás
2023/10/19
Megérkezett az egyszerre sportosabbra, és még komfortosabbra tervezett Merida Silex! Elsők között próbálhattuk ki.
Hirdetés

A gravel szakág egyre jobban fejlődik, erre a legjobb példa az, hogy már maga a gravel is több ágra szakadt. A Merida nem olyan régen mutatta be a Scultura Endurance GR-t, ami a kifejezetten versenyzésre tervezett bringa volt. Ilyen például a gravel világbajnokság, amit Matej Mohoric be is húzott. Az új túrázásra tervezett második generációs Silex-el! 

Egy túragép amivel VB-t lehet nyerni?

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-7
Mohoric megnyerte a gravel VB-t az új Silex-el!
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-7
Forrás: Merida

Most akkor mi van?? Igen, az első generációs Silex, amit magam is birtokoltam, egy nagyon kényelmes, terepre is alkalmas koskormányos túragép volt, de azért gyorsnak, és sportosnak nem lehetett nevezni. A kinéztet főleg a magas fejcső miatt megosztó volt, de ugye ízlésről nem vitatkozunk. A Merida tehát kijött egy új modellel, egy sportosabbra tervezett Silex-el, és feldobták az ötletet Mohoricnak, hogy nem akar-e ezzel indulni a VB-n. Kicsit dupla vagy semmi játék volt ez, hiszen ha nem nyer, akkor majd mindenki azt mondja, hogy hát csak a GR-el kellett volna menni, a Silex nem elég gyors. Csakhogy nem így történt, hanem Matej behúzta a VB címet, és az embargo lejárta előtt a pódiumra vitte az új Silex-et, ugyan akkor még csak camo festéssel. 

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-5
Ebben a színben talán a legszebb
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-5
Forrás: Merida

Silex különbségek-hasonlóságok

Persze ha jobban megnézzük, akkor közelebb áll a GR-hez a Silex, mint az előző generációs elődjéhez. Sportosabb geometriát kapott a gép, alacsonyabb de laposabb fejcsővel, megnövelt reach értékkel, és egy csomó felfogató szemmel, amire rakhatsz bőven csomagot ha világ körüli útra indulnál. Gumiból is sokkal vastagabb fér bele, most már egészen 700x45-ös méretig, amivel komolyabb terepen is el lehet boldogulni, és hát a gravel VB pályája sem aszfaltozott volt. Sőt.

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-2
Dropbar kormány, lejjebb rakott stucni
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-2
Forrás: Merida

Sárvédővel együtt is akár 42-es gumival lehet használni, de egyúttal kivezették a 650B-s, azaz 27.5”-os kerekek opcióját. Érdemes megnézni ezt a táblázatot, hogyan változott a két Silex, és hogyan viszonyul a többi Meridához képest a különböző útfajtákon:

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-10
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-10

Geometria

Érdekes az is, ahogy a geometria változott. A kormány magassága alacsonyabb lett, ami javítja a légellenállást, de mindezt úgy sikerült elérni, hogy a fejcső rövidebb lett, és teleszkóp magasságú a villa, így ha szeretnéd akkor gravel telóval is tudod használni, anélkül hogy megváltozna a geometria. A láncvillát lejjebb engedték, hogy akár 46-os lánctányérral is lehessen szerelni, mivel ez a bringa közelebb áll a versenyzéshez. Megtartották a dupla első hajtómű lehetőségét is, ami azért jó hír azoknak akik például 2x12 sebességes Shimano GRX-el szeretnének bringázni. 

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-9
Szép lett a támvilla bekötés, és kényelmes is
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-9
Forrás: Merida

A támvillákat lapították, és a nyeregvázcső elé a felsőcsőbe vannak bekötve, ami a komfort növelését célozza. A nyeregbilincs beleintegrálódott a vázba, így sokkal letisztultabban néz ki, persze állítani nem lesz könnyebb, de igazából ez csak a kölcsönzőknek, és tesztflottát üzemeltetőknek gond, hiszen magadnak egyszer beállítod és ennyi, nem nyúlsz utána hozzá. A karbon vázakon Fidlock felfogató szemek is vannak, így ezeket a mágneses tartókat is tudod rajtuk használni. 

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-8
Plusz hűtőfelület a villán
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-8
Forrás: Merida

Megerősített fékhűtés

Nagyobb tempó+több csomag=nagyobb hőterhelés a fékeken. A Silex 180 mm-es féktárcsákkal van ellátva, és a CF karbon váz egy spéci Disc Cooler hűtőfelületet is kapott, ami a féknyeregtől vezeti el a meleget. A fékbetétek is ICE-Tech hűtőbordás kivitelek, így nagy hágókról való leereszkedés közben sem fog kelleni az olaj túlmelegedésétől tartani. 

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-6
Számtalan kiegészítő is felaggatható rá
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-6
Forrás: Merida

Alu vagy karbon?

Kétféle vázzal érkezik a Silex, egy CF karbon kivitellel, ahol a váz 1220 grammot nyom, a villa pedig 540-et, illetve a Silex Lite alu vázzal, ami 1900 grammot nyom, viszont a villájuk közös a CF-el. Geometriában nincsen különbség az alu és a karbon között. Ami különbség, hogy a karbon vázon nincsen csomagtartó konzol, míg az alun van. A kábelek rejtetten futnak a vázban, de lehetőség van a full integrált FSA ACR/SMR kokpittal is használni, és úgy lesz igazán letisztult a kinézete. Természetesen dropper nyeregcsővel is kompatibilis.

Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-7
Az alu változat vidám német színben
Gyorsabb, sportosabb, kényelmesebb-Az új Merida Silex-7
Forrás: Merida

A sajtóbemutatóról készült egy videó is ahol még több részletet láthattok az új Silex-ből:

Hirdetés