- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Úgy tűnik elindult egy újabb trend az eddigi „minél nagyobb akkut a bringába” mellett, ez pedig a könnyű elektromos kerékpárok piaca. Egyre többen vannak úgy, hogy nem egy tankot keresnek, hanem szeretnék a régi bringás feelinget visszakapni, csak most már úgy, hogy rásegítés is legyen a vázban. Most hogy a Bosch bemutatta a könnyű Performance Line SX motorját, megnyílt a lehetőség erre is. A KTM pedig természetesen élt a lehetőséggel!
Nem aprózták el, rögtön több mint 20 új modell lesz kapható a kínálatban, és mindegyik modell 20 kg alatt lesz, tehát minimum 5 kg-mal lesznek könnyebbek, mint az átlagos pedelec kerékpárok. A KTM nem csak a montisokra és a gravel bringásokra gondolt az új paletta megalkotásánál, hanem a túrázókra, városi bringásokra is. Persze attól hogy könnyű, még erős az új Bosch motor, hiszen 55 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, és nincsen kárhoztatva picike akkura sem, mint könnyűsúlyú konkurensei. 400 Wh-s akkumulátort találunk a bicajokban, amivel ha ügyesen gazdálkodunk a rásegítési fokozatokkal, akkor komoly távokat tehetünk meg. Külön előny, hogy mindegyik akku egyszerűen kivehető, sőt szerelgetni sem kell, ezt sok más gyártó szintén nem mondhatja el magáról.
Aki követi a KTM kínálatát évről-évre, az a Scarp-ot egy vérbeli össztelós XC montiként ismerte meg. Az elektromos kivitele most 140 mm-es rugóúttal érkezik, ami azért bőven túlmutat még a down country kategórián is. Egy átmenet a versenygépek és a trail bringák között. A gyönyörű vonalvezetésű váz karbonból készül, a támvillák szinte egy egységet képeznek a felsőcső és a rugóstag vonalával. Az alsócső nem csak filigrán, de a Power Tube Top Loader fejlesztésnek köszönhetően, az akku észrevétlenül fekszik a vázban, és felfelé lehet kiemelni belőle.
Található a vázon egy Battery Board csatlakozó is, ami arra hivatott, hogy ha a hátizsákodban viszel range extender akkut, akkor azt rá tudd kötni a rendszerre. A Bosch PowerMore 250 Wh-val tudja megtoldani a meglévő 400-at. Az SX Sonic csúcsmodellen a ma kapható legmodernebb vezeték nélküli SRAM XX Eagle AXS váltórendszer található 12 fokozattal. Semmin sem spóroltak, a kerekek is karbon felnikkel készülnek, és a svájci DT Swiss szállítja be a mattighofeni cégnek. A gép súlya így 16.5 kg lett, ami nagyon jó érték. Aki kedvezőbb árú modellt keres, annak ott a Prime vagy Master kivitel.
A Race SX igazából a Scarp SX merev vázas kivitel, sportos de kényelmes geometriával, kedvezőbb árral és alumínium vázzal. Ha valaki hiányolná, hogy nincsen karbon merev vázas verziója, annak eláruljuk, hogy olyan kicsi lenne az árkülönbözet, hogy mindenki az össztelós Scarp-ot választaná. Ezen a gépen Deore/XT váltórendszer található, amit 100 mm-t mozgó teleszkóp egészít ki.
Az SX LFC verzió fullosan felszerelt, sárvédős, csomagtartós, lámpás trekking bringa, amivel nyugodtan letérhetsz az aszfaltról. Tőlünk nyugatra, de most már hazánkban is egyre divatosabb az ilyen kerékpár.
Azoknak akik hegyikerékpárokat vásárolnak, mindegy hogy hagyományos vagy elektromos kivitelben, azoknak 90%-ban elegendő lenne egy cross trekking kategóriás bicaj, mivel komoly, sziklás terepre úgysem mennek, aszfalton viszont ez könnyebben terelgethető. Aki oda van a narancs színért (és hát a KTM vásárlók jelentős része imádja), annak az SX Elite lesz a befutó, ami egy döbbetnetesen jó gép! Mindössze 16.8 kg, mivel karbon vázra épül, és bár az alkatrészei a középkategóriából kerülnek ki, mégis elérték ezt a kiváló súlyt. Már az új Shimano CUES szettel szerelik, ami 10 sebességgel gazdálkodik, és levegős rugózású Suntour villa egészíti ki.
Szereted az extravaganciát, de teljesen felszerelt trekkinget szeretnél? Erre is van lehetőség a KTM-nél, mivel a Sport kategóriában négy modell található. Ebből a Prime és Elite karbon vázzal készül, az SX10 illetve SX20 pedig alumínium vázas. Azért ritkán látni Kashima becsúszószáras FOX 32 TC villát és vezeték nélküli AXS váltórendszert egy széria trekkingben! Minthogy olyat is amikor sárvédő, csomagtartó, lámpa és még kitámasztó is van egy elektromos bringán, akkor azért meghökken a 16.7 kg-os súly láttán! Ja igen, női karbon vázzal is elérhető!
A gravel bringázás egyre inkább terjed, de az igazi murvás útvonalakon, főleg a hegyek között, komoly emelkedők is vannak, és ott jól jön a Bosch Performance SX szett nyomatéka, illetve 600W-os maximális teljesítménye. Ez az osztrák gyártó első elektromos gravel kerékpárja. A Prime kivitel karbon vázas, az SX10 pedig alu. Gravel bringához képest sportos geometriával készül, és szintén vezeték nélküli gravel SRAM Rival XPLR AXS szettet építettek fel rá. Nincsen spórolás ezen a téren sem. A súlymatrica 13.9 kg-ot mutat, ami nagyon jó érték, még lemerült akkuval is simán élhető a bringázás vele. Jó hír, hogy a kedvezőbb árú szettel szerelt alu vázas modell is csak 2 kg-mal nehezebb.
Karbon váz, karbon villa, karbon kerekek, SX motor, és 400 Wh-s akku. Ebből áll a KTM elektromos országúti kerékpárja, ami alig 13.3 kg-ot nyom a mérlegen. Észrevehető ugyan a középmotor a vázban, de sikerült megmaradnia filigránnak, amilyennek egy országútit szeretünk. Már az új Shimano 105 Di2 elektromos váltórendszerrel érkezik, ami tudásban nem marad el a nagyobb testvéreitől. Amit tuti nem veszel észre a képek alapján, az a Classified kerékszett, aminél a hátsó agyban egy agyváltó is található, de könnyű súlyban, így gyakorlatilag 2x12 sebességgel gazdálkodhatsz.
Sok vita övezi az elektromos gyerekbringákat, kell-e egyáltalán a gyerekeknek rögtön egy elektromosra ülni, de az eladások azt igazolják, hogy komoly igény van rá a szülők részéről. Nem csoda, hiszen így a gyerek is tud velünk jönni a hegyek között is, és nem kell évekig a Velencei-tó körül karikázni mire megerősödnek. 24”-os és 26”-os kerékmérettel is kapható lesz, ugyanúgy 400 Wh-s akkuval, illetve 55 Nm-es motorral.