Tavaszi felvonulásán minden eddiginél nagyobb létszámú örömbiciklizést tervez a Critical Mass . A 2004-ben indult mozgalom elérte legfőbb célját, a hétköznapi kritikus tömeget.
Naponta tízezrek közlekednek biciklivel a fővárosban. A terjedés legerősebb gátja nem az infrastruktura, vagy kedv hiánya, hanem a forgalomtól való félelem volt. E holtpont meghaladása szinte lehetetlen, ezért nagy dolog, hogy a kerékpárosok összefogásával mégis sikerült. Hiába volt mindig gyors, olcsó, praktikus a kerékpározás , ha mindenki lehetetlennek hitte. A több tízezres biciklis felvonulások ezt a problémát ugrották át, meghozva az első vállalkozók kedvét a kipróbálásra. Ez olyan jól sikerült, hogy egy tavaszi hétköznapon már 2800 kerékpáros halad át a Múzeum körúton , és 10.000 a Gellért téren.
A bringa futótűzként terjed.
A próbát tevők azonnal beleszeretnek. Tömegek mindennapjait frissíti, és közlekedési nehézségeit oldja a kerékpározás. Hiába nincs pénz vagy hely kerékpárutak kialakítására, a kerékpárosok számának növekedésével biztonságuk is rohamosan javul. Csak tavaly 13%-kal kevesebb balesetet szenvedtek el a budapesti kerékpárosok, pedig létszámuk ugrásszerűen növekedett. A kerékpározás a szubkultúrából is kitört. Cégvezetők, idős nénik, divatos ifjak bicikliznek. A budapesti kerékpáros kultúra - Európában egyedi módon - a körülmények ellenére virágzik. Már olyan méreteket ölt, ami alapjaiban változtatja meg a belváros közlekedését, de a külvárosokban is növekszik a hatása. Új, kombinált közlekedési formák születnek. Autókban a parkolási zónahatárig szállított összehajtható biciklik , zsúfolásig telt pályaudvari kerékpártárolók , céges kerékpárok kisebb hivatalos ügyintézésekhez. A kerékpáros áttörés itt és most zajlik.
A Critical Mass megmaradt célja, hogy a főváros is felismerje a közlekedéstörténeti pillanatot. Rádöbbenjen hogy a civilek olajat találtak a kertben. Rengeteg nyugat-európai város erőlteti felülről ezt a nálunk alulról is magától burjánzó szemléletváltást. Jó lépés a Károly körút új kerékpársávja , az új főutca, a Margit híd kerékpározhatóvá tétele. Ahogy a város lehetőségei engedik, sürgős újabb és újabb útszakaszok áttervezése, már a kerékpárosok igényeinek figyelembe vételével. Kis ráfordítással nagy javulást lehetne elérni a jelenleg veszélyes, és a gyalogosok számára is borzasztó Andrássy úti bicikliútnál. Fontos hogy járdákra ne építsenek többé kerékpárutat , sőt indokolt lenne régiek korszerűsítése, esetleg kerékpársávra cserélése. A bringások az új városvezetés új lendületére várnak.
Információ:
Forgalmi helyzet, és ajánlott kerülőutak a Critical Mass felvonulás alatt
A szombat délután zajló több tízezer fős Critical Mass kerékpáros felvonulás idején az autóval közlekedőknek érdemes teljesen elkerülni Budapest belvárosát. A villamosok menetidejében jelentős csúszás nem várható, de a buszok lassabban, helyenként kerülőúton járnak majd, így érdemes inkább a villamos és metróvonalakon utazni. A rendezők elsősorban a tömegközlekedés zavartalanságát igyekeznek biztosítani.
A belvárosi hidak közül 16 óra és 18:30 között az Erzsébet híd és a Lánchíd le lesz zárva . A főbb útvonalak közül az Andrássy út, a Rákóczi út, a Károly körút, a Fő utca, az Attila út, a Krisztina körút és a Hegyalja út nem , vagy csak rendkívül lassan lesz járható. A Hősök terén, az Oktogonon, valamint a Margit és Szabadság hídon is torlódás várható.
A felvonulással járó dugókat észak-déli irányban leginkább az alsó rakpartokon , kelet-nyugati irányban az Árpád- és Lágymányosi hídon lehet elkerülni. Javasolt kerülőút még az Alkotás út és a Hungária körút.
A felvonulás útvonalának térképe: http://criticalmass.hu/utvonal Tudnivalók a felvonulásról: http://criticalmass.hu/gyik