- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Az ember egész életében keresi a tökéletes dolgokat, legyen szó párválasztásról, munkáról, vagy éppen a kedvenc hobbijáról. Amennyiben ez történetesen egy kerékpár, akkor bizony abban is keresni kell a tökéletest. Most tekintsünk el a geometriáktól, teleszkópoktól, vázanyagoktól, és koncentráljunk csak a hajtásláncra.
A kerékpárok nagyjából 80%-a hagyományos láncváltós rendszerrel van ellátva, aminek megvannak a maga előnyei, úgymint a javíthatóság, a kedvező ár (bár ez minőségi kategória függő), a csereszabatosság, a könnyű súly (szintén kategória függő és fordított arányban áll a kedvező árral), az egyszerű tervezhetőség, és még sorolhatnánk. Viszont vannak hátrányai is, méghozzá nem is kevés! Ilyen a terhelés alatti váltás, a magas karbantartás igény (tisztítás, kenés), és elektromos kerékpároknál a még gyorsabb elhasználódás. Persze ez utóbbi a hagyományos bringáknál is erősen hátráltató tényező, főleg ha a karbantartás elmarad (ahogy jellemzően el is szokott). A hátsó agyváltós rendszerek legalább a lánc keresztben futását, és a váltáskor történő stresszt kiszedik a képletből, ellenben megnehezítik a kerék kiszedését szállításkor vagy defekt esetén, és sajnos a bringa súlypontját is eléggé hátra helyezik. Ez főleg hegyikerékpároknál okoz problémát, a városi és trekking bringákon tulajdonképpen indifferens. Amikor az agyváltót bordásszíj hajtja, az már közelít a tökéleteshez, mivel a szíjat nem kell folyamatosan olajozni és tisztítani, és a megnyúláshoz is több mint 10.000 km kell.
És itt jön a képbe a Pinion, akik az első 18 sebességes integrált agyváltós rendszerüket 2011-ben dobták piacra. A 100% német tulajdonban lévő és germán honban összeszerelt gearbox az egyik legjobb ami a kerékpározással történhetett az elmúlt 10 évben. Ötvözi az agyváltók karbantartás mentességét, a szíjhajtás tisztaságával és csendességével, és emellett minden a tömegközéppontban, a hajtás körül van elhelyezve.
Méghozzá zárt rendszerben! Volt szerencsém trekking kerékpárban és összteleszkópos freeride bringában is tesztelni a P1.18-at a múltban, és egyszerűen tökéletes. Amikor az ebike-ok kezdtek elterjedni, mindig azt hajtogattam, hogy akkor jön el a kánaán, ha az elektromos motort egy házba tudják építeni egy Pinion hajtással. Ez a pillanat elérkezett és innentől igazából nem is „drive unit” a jó megfogalmazása az egységnek hanem a „powertrain”, akárcsak a járművek esetében.
A fotókon is látható Kettler Pinniato HT Sport kerékpár lelke egy Pinion E1.12 MGU, ami 12 sebességi fokozatot kínál, méghozzá egy házba építve egy szénkefe nélküli motorral. Maga a váltórendszer 600%-os áttételtartományt kínál, ami a motorral párosítva mindenre elég. A fokozatokat elektromosan váltja a Pinion TE1-es váltókar segítségével. A váltásérzet nagyon jó, a karok megnyomási ereje is hasonló mint mondjuk a SRAM váltókarok esetén. A szoftverben akár a karok váltási irányát is felcserélheted!
A remote egység vezérli a motort, ott tudod a rásegítési fokozatokat kiválasztani, esetünkben pedig a világítást is kapcsolni. A FIT rendszernek köszönhetően többféle display vagy remote párosítható össze, ezzel nagyobb szabadságot biztosítva a gyártóknak. Természetesen „walk assist” funkciója is van, vagyis tolás közben tudja pedálozás nélkül hajtani a bringát, ami meredek helyeken jól jöhet.
Az egész rendszer egy karbantartást nem igénylő (10.000 km-enként olaj és szíj csere), teljesen por és víz védett házban kapott helyet, és akár 160 Nm-es nyomatékot tud hátsó keréken mérve leadni! Ez a hajtótengelyen mérve 85 Nm. Ha ez még mind nem lenne elegendő, akkor tegyük hozzá, hogy a váltás sem mechanikus, hanem elektronok viszik a jeleket a váltókartól. Teljes terhelés alatt is lehet vele a nehezebb fokozat felé váltani, mivel a fogaskerekes váltómű alkalmas erre. A könnyebb fokozatok felé érdemes egy pillanatra csökkenteni a terhelést, hogy hangtalan legyen a váltás, de a gyártó szerint ilyenkor is lehet terhelés alatt váltani, csak hangosabb lesz a rendszer, ellenben problémát nem okoz!
Forrás: Thommey - Mozgásvilág
A Pre.Select rendszernek köszönhetően ki tudod választani, hogy megálláskor melyik fokozatba váltson a rendszer, ami a lámpáknál nagy segítség tud lenni. Annyi csak a furaság, hogy ha a lábad a pedálon van közben, akkor érzel egy sor rázkódást amikor a fogaskerekek vándorolnak a motorban, és persze a hangja is nagyobb mint amikor nem állsz a pedálon. Gondot nem okoz, csak szokatlan még ez az esemény, hiszen nincsen más ilyen összetett rendszer bringában. Ha könnyebb fokozatban állsz meg mint amit a Pre.Select-ben beállítottál, akkor természetesen nem vált nehezebbe.
A FIT rendszerintegrációnak köszönhetően nagyon sokféle akkumulátorral együtt dolgozik a Pinion, ami a gyártóknak nagy szabadságot nyújt. Természetesen van hozzá mobilos applikáció is, amin testre lehet szabni a rásegítési fokozatokat, akár üzemmódonként is. Az itt bemutatott Kettler bringában közel 1kWh-nyi (960 Wh) akku kapacitás van, ami bőven több mint amire egy átlagos bringásnak szüksége van. A fotókon látható kerékpárokat megvásárolhatod, sőt ingyenesen ki is próbálhatod az Annyira Más Bringaboltokban. Ha ebike vásárlásban gondolkodsz idén, a Pinion MGU-t mindenképpen próbáld ki a döntés előtt!. Egyre több gyártónál kezd elérhetővé válni fully MTB kerékpárban is ez a rendszer, így remélhetőleg hamarosan egy alapos teszttel is tudunk jelentkezni!